Permalänk

Vad betyder felkoden?

Hej! Jag fick för några dagar sedan en bluescreen med meddelandet i korthet: Hardware malfunction.
När jag sedan har försökt starta datorn så går det endast att starta i felsäkertläge.
Om annars så dyker följande felmedelande upp:

"STOP: 0x00000050 0xBBE7EDBC,0x00000000,0x8052B918, 0x00000002"
samt:
"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"

Detta kommer alltså upp under en operativ normal start.

Min laptop är en Dell inspiron Model No: PP05XB

Stort tack på förhand!

Permalänk
Hjälpsam

I allmänhet minnesfel, datorn hittar inte förväntad data på minnet och får tuppjuck. Så troligen en minnesmodul som har lagt av.

Om du har två minnesmoduler i datorn, testa en åt gången och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Provat google? Där hittar du svaret.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Testa att starta i felsäkert läge och gå in i maskinvaruhanteraren och se om du kan se något lustigt där, eller kolla i loggen för att se vad som hände första gången laptopen crashade.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Fluf och thorsama, tack för hjälpen!
Ska göra ett försök till att testa minnesmodulerna.
Laptopen har ca 5 år på nacken, om det nu skulle vara en av minnesmodulerna, är en reperation värt priset eller är en ny laptop att rekomendera?

Till "f@boy" grymt produktivt svar! du är absolut en tuffing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svanberg85:

Fluf och thorsama, tack för hjälpen!
Ska göra ett försök till att testa minnesmodulerna.
Laptopen har ca 5 år på nacken, om det nu skulle vara en av minnesmodulerna, är en reperation värt priset eller är en ny laptop att rekomendera?

Till "f@boy" grymt produktivt svar! du är absolut en tuffing!

men han har rätt i varje fall.

Citat:

Explanation:

This Stop message occurs when requested data is not found in memory. The system generates a fault, which normally indicates that the system looks for data in the paging file. In this circumstance, however, the missing data is identified as being located within an area of memory that cannot be paged out to disk. The system faults, but cannot find, the data and is unable to recover. Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error.

User Action:

This Stop message usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, either main memory, L2 RAM cache, or video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove or replace the faulty component. Run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer. For details on these procedures, see the owners manual for your computer. Another cause of this Stop message is the installation of a buggy system service. Disable the service and determine if this resolves the error. If so, contact the manufacturer of the system service about a possible update. If the error occurs during system startup, restart your computer, and press F8 at the character-mode menu that displays the operating system choices. At the resulting Windows 2000 Advanced Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This option is most effective when only one driver or service is added at a time. Antivirus software can also trigger this Stop message. Disable the program and determine if this resolves the error. If it does, contact the manufacturer of the program about a possible update. A corrupted NTFS volume can also generate this Stop message. Run Chkdsk /f /r to detect and repair disk errors. Restart the system before the disk scan begins on a system partition. If the hard disk is SCSI, check for problems between the SCSI controller and the disk. Finally, check the System Log in Event Viewer for additional error messages that might help pinpoint the device or driver causing the error. Disabling memory caching of the BIOS might also resolve it. For more troubleshooting information about this Stop message, refer to the Microsoft Knowledge Base at http://support.microsoft.com/support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svanberg85:

Fluf och thorsama, tack för hjälpen!
Ska göra ett försök till att testa minnesmodulerna.
Laptopen har ca 5 år på nacken, om det nu skulle vara en av minnesmodulerna, är en reperation värt priset eller är en ny laptop att rekomendera?

Till "f@boy" grymt produktivt svar! du är absolut en tuffing!

Du kan få laptops så pass billigt att det nog är värt att ta en ny, dessutom så får du ju mkt bättre prestanda på köpet

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ett nytt minne (om de fortfarande tillverkas) är nog inte heller så dyrt. Jag föreslår att du tankar hem en ubuntu skiva de har nämligen memtest på sig, låt den köra och se om den hittar något fel på stickorna (antingen den ena eller båda). Jag har märkt att det där kan ske när man inte installerar ljuddrivisar på win7 beroende på ljudkortet men det kan va en annan error du får osså.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av svanberg85:

Fluf och thorsama, tack för hjälpen!
Ska göra ett försök till att testa minnesmodulerna.
Laptopen har ca 5 år på nacken, om det nu skulle vara en av minnesmodulerna, är en reperation värt priset eller är en ny laptop att rekomendera?

Till "f@boy" grymt produktivt svar! du är absolut en tuffing!

Skrivet av thorsama:

Du kan få laptops så pass billigt att det nog är värt att ta en ny, dessutom så får du ju mkt bättre prestanda på köpet

Lämna in den för reparation är ganska meningslöst, men om det bara är minnet (mest troligt) så kostar ett nytt 2GB DDR2 SO-DIMM ca 200kr (Generellt busenkelt att byta minne i en laptop) och det är lätt värt det för att rädda en dator ett tag till. Även om du skaffar en ny dator framöver är det aldrig fel att ha en backup om något händer med den primära.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Behöver samtidigt inte alls vara hårdvara. Antingen söker man rätt på vad som orsaker felet eller formaterar och installerar om operativsystemet. Viss hårdvara som inte är installerad ordentligt kan bidra till den felkoden också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar