Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Athlon II X4 631 och AMD A6-3500

Permalänk

Någon som nämnde ordet fanboy (från fredagspanelen till exempel?

  • AMD fusion för HTPC för att dem är bättre, stabilare och levererar helt perfekt 1080p, 1000kr för moderkort och cpu. Ownage.

  • 2500k för att den levererar isärklass bäst prestanda per krona för en seriös gamerrig som ska köra ultra/extreme på det CPU-krävande.

  • Phenom2 6core är det enda jämförbara i en riktig gamerburk, bättre än bulldozer enligt mig (prestanda per krona igen, inte råprestanda).

  • 2600k äger allt, men känns riktigt överdriven. Sämre prestanda per krona än 2500k och Phenom2. Men överklockad till ~4.8-5.0GHz och hyperthreading levererar denna rejält i flertrådade applikationer och prestanda per krona blir helt alright. Dock inte för spel

  • Bulldozer finns inte på världskartan, tyvärr Se reviews. Inte värdelös men det finns bättre val både i extremsegmentet (2600k, SB-E etc) och medelsegmentet (phenom2/2500k)

Var rätt sugen på en bulldozer men 2500k är mycket mer prisvärd enligt mig. Hyperthreading och lite extra boost på 2600k kommer till dyr summa så jag skulle aldrig rekommendera den till andra även om jag har den själv.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hyperträd:

AMD ger mer prestanda per krona.

Hittils har detta varit fallet, vilket är anledningen till varför jag oftast väljer AMD i mina byggen.
Men på sistone, med Intels senaste prisändringar, har detta suddats ut och AMD måste svara med liknande prisändringar, eller rycka fram ett annat ess ur rockarmen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Alltså, spelar folk på en HTPC? Jag skulle kunna tänka mig att emulera något och spela som en slags konsol... Se film på den ev. men vad tjänar en HTPC för syfte, det är knappt att man skulle stå ut med att ha en surrande pc bredvid tvn... :S
Fungerar passiv kylning så bra till ändamålet måhända?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwiQ:

Alltså, spelar folk på en HTPC? Jag skulle kunna tänka mig att emulera något och spela som en slags konsol... Se film på den ev. men vad tjänar en HTPC för syfte, det är knappt att man skulle stå ut med att ha en surrande pc bredvid tvn... :S
Fungerar passiv kylning så bra till ändamålet måhända?

Det beror på

Jag har en A8-3850 med passiv kylning och det funkar bra, men det chassit kostade en del. Jag lirar ibland på HTPCn, typ Civ5 eller Supreme Commander. Men man får ju välja mellan att ha fet grafik eller tyst htpc oftast, och då väljer man antagligen tystnaden. AMD llanos olika modeller är enligt mig den ultimata kompromissen mellan prestanda och strömsnålhet när det gäller HTPC.

Ska dock bli intressant att se om någon lyckas göra semi-passiv kylning till AMDs nya grafikkort i 7-serien, de skulle tydligen dra 3W i idle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, satt det i ett PCI-E grafikkort även för AMD A6-3500 vid testet av sänkta spänningar?
Jag har ett passivt nätagg på 60W (peak 80W) och har funderat på ett passivt fusionkort 450 eller 350 men blev intresserad av A6-3500 med sänkta spänningar. Planen är att bara ha en SSD och LV minnen, ingen DVD eller BR spelare utan istället streama från NAS alt. play file. Eftersom den uppmätta effektförbrukning vid vägg toppade på 68W och effektiviteten för nätagget vid 5% belastning kan ligga runt 85% borde toppförbrukningen (OCCT-testet) bli under 60W. Om det dessutom går att dra bort förbrukningen av ett externt grafikkort borde mitt passiva agg på 60W klara sig med lite marginal.

länk till effektivitetskurva för nätagget
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6663

Har jag tänkt rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

DXVA, acceleration för Blu-ray, HD-ljud och liknande är inga problem med någon "Llano"-variant (förutsatt integrerad GPU). Redaon E-serien klarar detta bra, och A-serien är kraftfullare på alla fronter. Undantaget är möjligen 23,976 Hz och liknande specialfall, men det är något vi eventuellt får ta i en specifik artikel för flera plattformar i framtiden.

Tror inte jag är ensam om att vänta otåligt på denna artikeln

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holic:

Tror inte jag är ensam om att vänta otåligt på denna artikeln

Kan inte låta bli att undra vad som skulle vara så intressant med en sådan artikel (så vida den inte total-sågar DXVA-stödet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Kan inte låta bli att undra vad som skulle vara så intressant med en sådan artikel (så vida den inte total-sågar DXVA-stödet).

Det är framförallt 23,976 Hz grejen samt ett allmänt tänk när man bygger htpc och liknande jag är ute efter och tycker vore kul om det kom en artikel om.
Vad man ska tänka på, vad swec hade valt och varför osv.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James