Dator Startar konstigt/ej tillgång till internet/stänger ner sig slumpmässigt

Permalänk

Dator Startar konstigt/ej tillgång till internet/stänger ner sig slumpmässigt

detta är min dator:

MK Asus P8Z68-V socket 1155, ATX, Z68
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE
SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force GT
GK PCIe Asus GTX 560 2st SLI
Kab Nexus Prominent 5 ATX miditower no PSU
PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
quadcaopture (externt ljudkort får ström via usb)

detta är mitt problem:
min dator startar ibland inte upp ordentligt med det menar jag att när jag trycker igång datorn händer det ibland att den går igång i typ en 4 sekunder och sen dör den som om den inte får tillräckligt med ström! sedan har det hänt ett fåtal ggr att min dator bestämmer sig för att helt enkelt avsluta alla mina program och stänga ner windows men under själva nedstängningen så hinner datorn inte bli färdig och strömmen bryts. detta hände precis nu och det som hände var att datorn inte längre hittar mitt mobilabredband men den hittar lagringsutrymmet som den har. jag misstänker att detta har något med mitt externa ljudkort som jag fick i julklapp (problemen började dagen efter) och jag installerade ljudkortets drivrutiner och det gick helt felfritt. idag använde jag mig väldigt mycket av grafikkort och mitt cubase fick diverse errors och ibland krävde de omstart för att programmet skulle funka igen. jag avinstallerade nu både cubase och ljudkortets drivrutiner och det har inte blivit bättre. nu kan jag inte ens installera om ljudkortet ordentligt av någon anledning. söker just nu efter virus på min burk men den har inte hittat något hittils. någon som vet varför min dator fuckat upp så brutalt?

Permalänk
Medlem

Har liknande .. med min 2500k + Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE dock annat moderkort men från ASUS..

Den går igång 4 sek sedan stänger den av sig .. mer ofta så låter bara fläktarna som fan utan att något händer.. så måste jag stänga av den sen starta upp den igen.. men lite tur så funkar det då.

Kan ju vara som du tro något med drivrutinerna.. men konstiga är ju att Windows inte ens hinner ladda..

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Många har sådant fel. Nu gör ni så att ni tar 1 minne i taget och startar upp.
Sen nu minns varje sticka ska vara i samma färg OK om det gäller 2 till 6 stickor, <---- spelar ju ingen roll då
Fungerar det inte då är minnena defekta bara lämna in o få nya..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Många har sådant fel. Nu gör ni så att ni tar 1 minne i taget och startar upp.
Sen nu minns varje sticka ska vara i samma färg OK om det gäller 2 till 6 stickor, <---- spelar ju ingen roll då
Fungerar det inte då är minnena defekta bara lämna in o få nya..

sure ska ta och testa detta, men kan detta förklara varför min dator inte längre hittar mitt mobilabredband längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SapphireSnake:

sure ska ta och testa detta, men kan detta förklara varför min dator inte längre hittar mitt mobilabredband längre?

Ingen aning beror på vad du använder för mobilt bredband. Antagligen har du inte kopplat upp rätt.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

eventuellt kan det vara att nätagget inte räcker till, kanske blir det för strömkrävande precis när man kör igång allting. Det kan också vara någon taskig bios version. Sen har du ett externt usb ljudkort, testa köra utan den ett tag och se om det ger några bekymmer.

Vettigt sätt att felsöka är att rycka en sak åt gången av det man har ikopplat, cd-spelare, extra diskar osv, tills man märker att man inte har några problem.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Bean:

Ingen aning beror på vad du använder för mobilt bredband. Antagligen har du inte kopplat upp rätt.

telenor är det jag använder. jävligt skumt att den lagt av då det har funkat i typ 2månader fel fritt:,(

Permalänk
Skrivet av huxflux:

eventuellt kan det vara att nätagget inte räcker till, kanske blir det för strömkrävande precis när man kör igång allting. Det kan också vara någon taskig bios version. Sen har du ett externt usb ljudkort, testa köra utan den ett tag och se om det ger några bekymmer.

Vettigt sätt att felsöka är att rycka en sak åt gången av det man har ikopplat, cd-spelare, extra diskar osv, tills man märker att man inte har några problem.

jag är inte grym när det gäller datorer etc men är inte 650w ändå rätt mycket mer än vad jag behöver för att allt bös jag har i min dator eller bör jag skaffa ett starkare?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på nätagget. 650W är lite klent till din rigg, och med tanke på att nätagg degrerar (speciellt ifall de går med hög belastning) över tid kan det vara så enkelt att det gett upp.

Gör dock som de andra säger. Ryck ur en sak i taget och se ifall det fungerar. Dra t.ex. ur ett graffe och se ifall datorn startar. Testa minnerna. Dra ur det externa ljudkortet etc. etc.

Permalänk
Medlem

Jag rör mig inte i mobila kretsar på uppkoppling tyvärr. Men inte fan har det med PSU o göra det kan vara störningar. Jag brukar gå tillbaka i tanken då det fungera och se vad jag har förändrat. eller så är det nätverket som behöver installeras om.. Det är alltid en simpel lösning

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jag gissar på nätagget. 650W är lite klent till din rigg, och med tanke på att nätagg degrerar (speciellt ifall de går med hög belastning) över tid kan det vara så enkelt att det gett upp.

Gör dock som de andra säger. Ryck ur en sak i taget och se ifall det fungerar. Dra t.ex. ur ett graffe och se ifall datorn startar. Testa minnerna. Dra ur det externa ljudkortet etc. etc.

mitt nätagg är inte vidare gammalt max 2 månader typ:P
minnena funkar som de ska såg precis nu dock att nissarna på inet hade kopplat in mitt gamla interna ljudkort som jag specifikt sa att de inte skulle göra:P jag tror detta kan ha dragit extra onödig ström...nu ligger det en kabel där som inte leder någonstans är detta ett problem eller kan jag bara låta den vara där?

du har möjligtvis ingen aning varför min dator helt plötsligt inte hittar mitt mobilabredand?

Permalänk
Medlem

Är det en USB-dongel du har till ditt mobila bredband? Och misstänker att strömmen USB är dålig... Så känns det som det kan ha nåt med saken att göra.. Och eftersom du kör SLI drar mycket ström med enligt denna länk: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-560-sli-review/14

Vilket borde betyda att din PSU är för svag.. Testa kankse med ett grafikkort och se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Vadå för svagt PSU?
Sweclockers fick 499W för HELA deras testdator. Personligen lita jag nog mer på Sweclockers efter att ha sökt efter andra tester.
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Lite väl konstigt att det blir så olika när man ser Guru3D test (länken som garyzone gav). Jämför man med ett annat Guru3D test där de istället testade den överklockade version så har de fått samma siffror och dragit samma slutsats i båda testerna. Det är omöjligt. Enligt andra test siter så ska det vara minst 140W skillnad mellan den vanliga och den överklockade varianten så Guru3D verka ha blandat ihop resultaten igen.

Edit:
Felet kan vara
1. Något i Windows
2. Någon inställning i bios.
3. Byggt dator fel/dåligt
4. Något är trasigt

Tex I de senaste trådarna var felet att minne satt dåligt, ett minne trasigt, glömde ta bort skyddsplasten mellan processor och kylaren. 2 killar blev av med felet när det installerade om Windows. Som ni ser finns det mycket att välja.

Jag skulle börja med att ta bort så mycket, kablar, delar, kringutrustning, PCI kort som möjligt.

Sen fortsätta med att installera om Windows med bara 1 hårddisk (SSD) kopplad och vara noggrann när jag la in drivrutiner, program osv och se till att ha laddat ned bra versioner innan.

Var felet kvar skulle jag riva isär datorn helt. Moderkort och processorn också. Kolla noggrant efter fel, böjda pinnar osv innan jag satte ihop bara de viktigaste igen.

Nånstans skulle jag kolla upp volt inställningar mm i bios eller vad det nu var några andra nämnde i forumet tidigare i veckan. Kan åtminstone nollställa bios och ställa in igen (datum tid, minnena mm).

Skrev tydligare
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var felet kvar skulle jag riva isär datorn helt. Moderkort och processorn också. Kolla noggrant efter fel, böjda pinnar osv innan jag satte ihop bara de viktigaste igen.

jag tror inte om man behöver bli så "extrem" i felsökningen, det är ju inte helt självklart vad man ska felsöka ens speciellt när problemet kommer och går.
Har man uteslutit alla andra komponenter och bara cpu och moderkort återstår är det ju bara skicka in dem på garantin. Sannolikt är det inte cpu i alla fall om man inte klantat sig ordentligt.

En annan sak som jag glömde nämna är att ta bort eventuella överklockningar på gfx och cpu.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av garyzone:

Är det en USB-dongel du har till ditt mobila bredband? Och misstänker att strömmen USB är dålig... Så känns det som det kan ha nåt med saken att göra.. Och eftersom du kör SLI drar mycket ström med enligt denna länk: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-560-sli-review/14

Vilket borde betyda att din PSU är för svag.. Testa kankse med ett grafikkort och se om det hjälper

nope kopplar mitt mobilabredband direkt till datorn ingen dongle. när jag kollar på testen som på både sweclocker och guru3d gjort så visar om man ska följa sweclokers test att hela deras system med SLI drar typ 499 watt och jag tror inte det är jättestorskillnad mellan våra burkar watt mässigt om inte annat har jag typ 150 watt tillgodo. och 3dgurus hemsida så drar mitt grafikkort med SLI 308 watt och då har jag 342 watt kvar för resten, borde inte det räcka gott och väl eller är jag helt ute och cyklar?

anyway jag ska testa installera om windows och se om det funkar. nu fucka min dator upp igen, drog ut ljudkortet men min dator startade i vilket fall först upp i fyra sekunder och dog 2 ggr sen kom jag in i windows där den bestämde sig för att logga ut och stänga av sig innan den blev färdig...fml!

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vadå för svagt PSU?
Sweclockers fick 499W för HELA deras testdator. Personligen lita jag nog mer på Sweclockers efter att ha sökt efter andra tester.
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Lite väl konstigt att det blir så olika när man ser Guru3D test (länken som garyzone gav). Jämför man med Guru3D eget test av den överklockade version har de fått samma siffror och dragit samma slutsats. Det är omöjligt. Enligt andra test siter så ska det vara minst 140W skillnad mellan den vanliga och den överklockade varianten så Guru3D verka ha blandat ihop resultaten igen.

Edit:
Felet kan vara
1. Något i Windows
2. Någon inställning i bios.
3. Byggt dator fel/dåligt
4. Något är trasigt

Tex I de senaste trådarna var felet att minne satt dåligt, ett minne trasigt, glömde ta bort skyddsplasten mellan processor och kylaren. 2 killar blev av med felet när det installerade om Windows. Som ni ser finns det mycket att välja.

Jag skulle börja med att ta bort så mycket, kablar, delar, kringutrustning, PCI kort som möjligt.

Sen fortsätta med att installera om Windows med bara 1 hårddisk (SSD) kopplad och vara noggrann när jag la in drivrutiner, program osv och se till att ha laddat ned bra versioner innan.

Var felet kvar skulle jag riva isär datorn helt. Moderkort och processorn också. Kolla noggrant efter fel, böjda pinnar osv innan jag satte ihop bara de viktigaste igen.

Nånstans skulle jag kolla upp volt inställningar mm i bios eller vad det nu var några andra nämnde i forumet tidigare i veckan. Kan åtminstone nollställa bios och ställa in igen (datum tid, minnena mm).

jag tar och testar att installera om mitt windows om det inte funkar formaterar jag skiten annars tar jag ett basebollträ och slår sönder min dator! hoppas innerligt att det inte kommer att jag måste ta isär datorn, will take forever! tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av huxflux:

jag tror inte om man behöver bli så "extrem" i felsökningen, det är ju inte helt självklart vad man ska felsöka ens speciellt när problemet kommer och går.
Har man uteslutit alla andra komponenter och bara cpu och moderkort återstår är det ju bara skicka in dem på garantin. Sannolikt är det inte cpu i alla fall om man inte klantat sig ordentligt.

En annan sak som jag glömde nämna är att ta bort eventuella överklockningar på gfx och cpu.

inget är överklockat i min burk allt är jävligt fabriksstandardXD

Permalänk
Medlem

Okej panpo98... Det finns ju absolut ingen möjlighet att det kan vara så att det är nåt med PSU, vilket gör att datorn får för lite ström.. Att ta bort ett av grafikkorten,för att se om det blir nån skillnad, är ju absolut helt fel.. Känns ju VERKLIGEN som om det är ett mjukvarufel, "Felet kan vara 1. Något i Windows". Om man läser problem beskrivningen så borde man ju förstå det..

Permalänk
Medlem

garyzone:
Jag tror nog du blandar ihop olika trådar jag svarat på. Jag (inlägg 13) har inte sagt ett ord om att ta bort grafikkort i den här tråden. Vad jag kan se så var det du (inlägg 12) och några till som tyckte det.

Oavsett så förstår jag varför några av er tyckte att det var en bra ide. Färre delar och kablar gör det lättare att hitta felet och minskar belastningen på nätagget när man tar bort 1 av 2 så bra grafikkort.

Jag håller med att man först bör utesluta fel i Windows och satte det högt upp på listan och nämnde att 2 personer löst samma fel på det sättet den senaste veckan.

Tyvärr är många väldigt lata när det gäller att ens försöka installera om så jag gav honom ett alternativ att spendera 1-2 extra minut med att ta bort så mycket som möjligt ifall han tyckte att det var roligare.

SapphireSnake:
Gällande mobilt bredband så kan du testa den med en annan datorn så vet du åtminstone om den är ok tills du fixat datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Många har sådant fel. Nu gör ni så att ni tar 1 minne i taget och startar upp.
Sen nu minns varje sticka ska vara i samma färg OK om det gäller 2 till 6 stickor, <---- spelar ju ingen roll då
Fungerar det inte då är minnena defekta bara lämna in o få nya..

Okej inte så förvånad då "kylnings" plåtarna lossnade från ena mitt Vengeance minne då jag skulle sätta fast det.. Dock så funkar det prima då datorn går igång! ( står att jag har 8GB, vet dock ej om båda arbetar..) men..

Tackar! blir väll att beställa 2 st nya då dem är så billiga fast.. tar nog LP minnen denna gång

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Haha asså Panpo98.. Sarkasm.. jaja.. Jag tycker att den lättaste lösningen är att sänka effekten på datorn och se om nåt bra händer

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
650w borde räcka rätt precis, om du inte överklockat mycket.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |