Permalänk
Medlem

Problem med Essence STX

Gott nytt år

Skulle uppskatta enormt om någon kunde hjälpa mig med mitt problem!

Jag köpte ett Asus Xonar Essence STX häromdagen, satte det i en PCI Express x1 port, satte in en molex kontakt i kortet, installerade drivrutiner (från webben, version 7.12.8.1794) men det är ingen skillnad i ljudet? Jag kan ändra equlizern så ljudet ändras och så, men det är inte någon förbättring i ljudet i sig, och så ska det väl inte vara? Det känns som om en döv apa borde höra skillnaden mellan ett integrerat ljudkort och ett externt för 1500kr, så något borde vara fel

Säg allt ni kan komma på, även uppenbara saker som jag kanske har missat Fråga om ni undrar något!

Tusen tack för hjälp!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för material du spelar upp då? Är det windows inbyggda plingljud, spelljud eller ruttna 128kbit mp3 tror jag nog inte man hör så stor skillnad, även med bättre lurar eller högtalare. Testat med flac och någon välljudande låt, t ex Eagles Hotel California? Pink Floyd? Alltså inte sönderkomprimerad rap gjord för radio.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ett likadant kort. Prova Foobar spelaren och dennes equalizer om du inte redan har den, en stor skillnad mot andra spelare. Tar ett tag att ställa in den så man får till rätt ljud, men det är det värt! http://www.foobar2000.org/

Permalänk
Medlem

Samt vad använder du att lyssna med, billiga dåliga hörlurar för 99:- tex kommer inte låta bättre är på en dators integrerade ljudkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har du för material du spelar upp då? Är det windows inbyggda plingljud, spelljud eller ruttna 128kbit mp3 tror jag nog inte man hör så stor skillnad, även med bättre lurar eller högtalare. Testat med flac och någon välljudande låt, t ex Eagles Hotel California? Pink Floyd? Alltså inte sönderkomprimerad rap gjord för radio.

Det är spotify premium jag använder. Men det känns ändå som om man borde höra en skillnad, och det är verkligen ingen skillnad alls. Men jag ska leta efter lite flacfiler!

Skrivet av ggustavsson:

Samt vad använder du att lyssna med, billiga dåliga hörlurar för 99:- tex kommer inte låta bättre är på en dators integrerade ljudkort

Det är AKG K540 (~1000kr) jag använder

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara säga att jag slutat betala för Spotify sedan jag skaffade bättre-än-standardljud.
Kvaliteten duger helt enkelt inte jämfört med flac. T o m dåliga mp3-rippar verkar låta bra mycket bättre. Placebo-effekt? Kanske. För mina syften duger inte kvaliteten på spotify bra nog för att rättfärdiga att betala för - då tar jag marginellt sämre ljud, de få gånger jag faktiskt använder det (för att göra och skicka spellistor till folk.)

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag använde spotify, men kommer ihåg att ljudet var ingen höjdare, samt utbudet är ännu sämre
i så fall är ju Wimp bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag kan ju bara säga att jag slutat betala för Spotify sedan jag skaffade bättre-än-standardljud.
Kvaliteten duger helt enkelt inte jämfört med flac. T o m dåliga mp3-rippar verkar låta bra mycket bättre. Placebo-effekt? Kanske. För mina syften duger inte kvaliteten på spotify bra nog för att rättfärdiga att betala för - då tar jag marginellt sämre ljud, de få gånger jag faktiskt använder det (för att göra och skicka spellistor till folk.)

Vart får man tag på bra flacfiler då? Finns det något program där man kan göra om mp3's till flac eller kommer det låta likadant ändå?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vart får man tag på bra flacfiler då? Finns det något program där man kan göra om mp3's till flac eller kommer det låta likadant ändå?

Det är ingen mening eftersom mp3-formatet redan tagit bort information som aldrig kan återskapas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vart får man tag på bra flacfiler då? Finns det något program där man kan göra om mp3's till flac eller kommer det låta likadant ändå?

Märk väl att jag är ny inom området. Jättegrön. Men för mig framstår det som om delar av ljudbilden försvunnit kommer det inte att restaureras av att bara konverteras från mp3. Det kommer bli ungefär liknande ljud. Du måste konvertera dem från dess originalkälla, eller från någon som tagit dem från originalkällan. Jag hoppas att jag inte förvirrat dig mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ingen mening eftersom mp3-formatet redan tagit bort information som aldrig kan återskapas.

Skrivet av Tigerhamster:

Märk väl att jag är ny inom området. Jättegrön. Men för mig framstår det som om delar av ljudbilden försvunnit kommer det inte att restaureras av att bara konverteras från mp3. Det kommer bli ungefär liknande ljud. Du måste konvertera dem från dess originalkälla, eller från någon som tagit dem från originalkällan. Jag hoppas att jag inte förvirrat dig mer än nödvändigt.

Det var det jag misstänkte.

Men nu struntar vi i om spotify är bra/flac är bättre eller något sånt, det vet jag redan.

Problemet i sig är ju att ljudet inte är något bättre, man BORDE höra en liten skillnad iaf (stor imo) i spotify med hörlurar för 1000lappen. Så vad kan vara felet? Polaren har också ett ljudkort som jag testade förut med mina hörlurar och det var ju en jävla skillnad mot det integrerade, så jag vet att det ska vara en skillnad.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Har också ett STX som inhandlades nyligen,har inte heller upptäck den den där STORA skillnaden, körde med ett par Sennheiser PC360 som jag skickade tillbax till inet för att istället ev köpa AKG K 701 eller liknande...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Har också ett STX som inhandlades nyligen,har inte heller upptäck den den där STORA skillnaden, körde med ett par Sennheiser PC360 som jag skickade tillbax till inet för att istället ev köpa AKG K 701 eller liknande...

Det sög ju.. :/

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har också STX kortet och det är som natt och dag skillnad mot det integrerade ljudkortet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag använder STX och Sennheiser PC 360 och en stor skillnad.

Men en fråga då jag inte är så insatt i olika format, vart finns musik att hämta i flac-format.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Men en fråga då jag inte är så insatt i olika format, vart finns musik att hämta i flac-format.

Om vi bortser från olagliga alternativ så vet jag att Hifi & Musik har skrivit en artikelserie om bland annat FLAC och dom hade med ställen där man kunde köpa musik i FLAC format via internet. Har numret hemma men minns inte vilket och ids inte leta igenom alla tidningar jag har... Men kolla på deras hemsida.

Går ju annars att köpa en CD och sedan rippa över till datorn med hjälp av ett program som heter EAC.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Det sög ju.. :/

Hade högre förväntningar, men ska testa lite mer...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har också STX kortet och det är som natt och dag skillnad mot det integrerade ljudkortet

Skrivet av Holm01:

Jag använder STX och Sennheiser PC 360 och en stor skillnad.

Men en fråga då jag inte är så insatt i olika format, vart finns musik att hämta i flac-format.

Har ni nån aning om vad jag har gjort fel? Och vad lyssnar ni på för filer?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Här säljer de sin musik i olika format. Man kan välja på mp3 flac eller wav.
http://www.naimlabel.com/
Det är i regel riktigt bra inspelad misik oxå.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Har ni nån aning om vad jag har gjort fel? Och vad lyssnar ni på för filer?

Jag lyssnar inte så mycket på musik men kan höra skillnad på spotify men där jag märker stor skillnad är i bf3 där ljudet är magiskt nu.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7