problem med logitech z5500 eller creative soundblaster audigy!

Permalänk

problem med logitech z5500 eller creative soundblaster audigy!

Hejsan, jag har problem med ljudet i datorn, jag köpte mitt logitech z5500 i mediamarkt för 1 år sen och ljudkortet creative soundblaster audigy för 4-5månader sen,
Problemet är att jag får inte ut 100% styrka i basen, har alltid haft svag bas sen jag inskaffade allt, har dragit ur alla kablar och kopplat in även kollat om det är drivrutinen men inget hjälper. kan det vara ljudkortet eller ljudsystemet som e fel på? jag har win 7 64bit. eller om ni vet hur man kan lösa det så hojta till tack.

Permalänk

vart har du ställt basen ?

Permalänk
Medlem

kolla i kontrollpanelen osv hur basen är inställd i audigys program och i ljudet , kolla även mot z-5500 den har väl en del inställningar i sig själv har ja för mig

Permalänk
Skrivet av VivaLeFrance:

vart har du ställt basen ?

Brevid datorbordet 30cm ifrån typ

Permalänk
Skrivet av doskrille:

kolla i kontrollpanelen osv hur basen är inställd i audigys program och i ljudet , kolla även mot z-5500 den har väl en del inställningar i sig själv har ja för mig

har kollat allt sånt o det enda e att jag kommer inte in i audigys program, säger att det buggar o skit -.-

Permalänk

Testa och ställ basen i ett hörn, Det gör en hel del

Permalänk
Skrivet av VivaLeFrance:

Testa och ställ basen i ett hörn, Det gör en hel del

den står redan i hörnet, får ändå inte ut 100%

Permalänk

kör du på alla 5 högtalare på samma gång ?

Permalänk
Skrivet av VivaLeFrance:

kör du på alla 5 högtalare på samma gång ?

ja, det gör jag.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför det strular för dig men kan tipsa om att Logitech Z-680 som är föregångaren till Z-5500 men i princip samma ljud har mycket kraftigare Bas. det känns som om de nerfat Z-5500 basen lite jämfört med den. Jag har båda och på Z-680 har jag basen ställd på 1 prick i kontrollen och på Z-5500 17 prickar :o!!! Stoooor skillnad. Så villd u ha mycket bas kan det kanske vara värt att byta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag vet inte varför det strular för dig men kan tipsa om att Logitech Z-680 som är föregångaren till Z-5500 men i princip samma ljud har mycket kraftigare Bas. det känns som om de nerfat Z-5500 basen lite jämfört med den. Jag har båda och på Z-680 har jag basen ställd på 1 prick i kontrollen och på Z-5500 17 prickar :o!!! Stoooor skillnad. Så villd u ha mycket bas kan det kanske vara värt att byta.

Tack för tipset, men just nu i nuläget vill jag få svar på om detta går att fixa, känns ju skit att jag inte får ut äns 60% power

Permalänk

Finns det verkligen ingen som vet hur man gör? =(

Permalänk

Det är ju inte det optimala ljud systemet för bas precis, skaffa två stycken riktiga subbar så får du bas

Nej men det låter konstigt, säker på att du har den under skrivbordet? helst i ett hörn somsagt, pröva även byta kablar samt ta ur/i dom du har, eller pröva någon kompis ljudkort om du kan få tag i ett, bara för att prova alltså.

Eller om du kan, pröva koppla det till mobilen och kolla om det blir mer bas?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Det är ju inte det optimala ljud systemet för bas precis, skaffa två stycken riktiga subbar så får du bas

Nej men det låter konstigt, säker på att du har den under skrivbordet? helst i ett hörn somsagt, pröva även byta kablar samt ta ur/i dom du har, eller pröva någon kompis ljudkort om du kan få tag i ett, bara för att prova alltså.

Eller om du kan, pröva koppla det till mobilen och kolla om det blir mer bas?

asså, högtalarna fungerar hur bra som men det är just basen som jag inte får 100%power.. :/

Permalänk
Medlem

Hur vet du att du inte ens får ut 60%?

Kan det vara dina ljudpreferenser som är så skeva att du tycker att frekvensgång som liknar backhopparbacke är korrekt?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag får bra mycket fetare bas när jag ändrar ett par inställningar i ljud programmet.
Har köpt ett asus xonar D1. och det blir mycket bättre när jag ändrar saker i inställningarna i ett program som heter "Xonar D1Audio center"

Så skulle gissa på att du kan ändra en hel del om du installerar ditt ljudkorts program.

Permalänk
Medlem

Några frågor infinner sig.

Vad förväntar du dig av basen ?
Är systemet kopplat analogt eller digitalt ?
Musik, film eller spel ?

Har själv ett Z-5500 kopplat till PS3 och digitalbox i ett ca 30m2 stort rum, fungerar klockrent (och gjorde så när det var kopplat till datorn åxå)

Visa signatur

Fujitsu-Simens Scaleo 2886, Denon AVR-4311, Rotel 1575, 2x JBL L-200TII, 2x JBL L-100, 4x JBL L-20, 2 x XTZ 99 W12.16, Samsung UE46D8005YUXXE, Boxee, Dreambox DM 500 HD

Permalänk

Jag har Z-5500..
Du kan ställa in effekter på dem, testa "6 Ch Direct", det ger bäst ljud. På 2 pinnar volym och basen på hälften så vibrerar det ute i köket.

Om du håller inne "Mute" knappen på "Soundtouch panelen" och snurrar på hjulet så kommer du se "Volume + xx".
"xx" består av ett tal som går upp till 11. Då blir ljuder också mer kraftfullt.

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubStepBooy:

Jag har Z-5500..
Du kan ställa in effekter på dem, testa "6 Ch Direct", det ger bäst ljud. På 2 pinnar volym och basen på hälften så vibrerar det ute i köket.

Om du håller inne "Mute" knappen på "Soundtouch panelen" och snurrar på hjulet så kommer du se "Volume + xx".
"xx" består av ett tal som går upp till 11. Då blir ljuder också mer kraftfullt.

Jaha de var så man gjorde!! Tack så mycket! Har 2st Z-5500 ^^ dock tror jag att ena basen gick precis... för när jag har bara igång den utan ström i den andra, dock båda kablarna inkopplade så får jag ett väldigt konstigt brummande ljud från suben... någon som vet?

Permalänk

Man ska inte behöva använda volume xx, jag har ägt z5500 i många år och basen är härlig, jag behöver bara använda typ 2-5 streck på displayen och det skakar fint Så det är ditt ljudkort som strular för jag ägde ett Sound blaster audigy 2 zs och där var det jättebra bas. Men nu använder jag Sound blaster z i en dator och ASUS ROG Xonar Phoebus i en annan jag har och där blev det mycket bättre ljud i filmerna. Så skaffa dig ett Sound blaster z kostar 800kr och det duger till det mesta