Permalänk
Medlem

GPU+CPU i samma rigg=BAD PPD

Hallå, läste någonstans här i forumet för ett tag sedan om att det inte var optimalt att folda GPU+CPU i samma rigg, PPD:n droppade tydligen. Någon som kan klargöra om detta stämmer? Jag har foldat ett tag nu men inte satt mig in i några djupare teknikaliteter

Jag foldar med följande:

GTX460+PhenomIIX4 i samma rigg
i5 2500K (oc 4.8GHz)
i3

/LTF

Permalänk
Medlem

Nja, det var ett bekymmer först och främst för ATI-kort. De gav i sig så dålig ppd att de inte kunde väga upp ppd-förlusten från processorn. Men då talar vi om ATI-kort typ 5670 som jag hade, den hade ett ppd på ca 1500. De nya 7970-korten har rejält mycket mer kräm än så, fast jag har inte sett några data än, men det ser lovande ut.
Ditt kort ger bortåt 10 000 ppd så i ditt fall lönar det sig definitivt att köra både och.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag installerade just ett ATI 5450 tillsammans med min i5:a också. 5450:an sitter i tills jag vet mer om nya kommande nVidia kort och hur dom står sig mot AMDs i folding-sammanhang, då blir det nytt. Men då kanske det är lika bra att låta bli 5450, eller? i5:an tuffar på bra ändå verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTF:

Jag installerade just ett ATI 5450 tillsammans med min i5:a också. 5450:an sitter i tills jag vet mer om nya kommande nVidia kort och hur dom står sig mot AMDs i folding-sammanhang, då blir det nytt. Men då kanske det är lika bra att låta bli 5450, eller? i5:an tuffar på bra ändå verkar det som.

Ja, en 5450 lär knappt ge 500 ppd, du kommer att förlora mer än från SMP-foldingen så om du kör den tillsammans med i5:an.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är nog för att gpun kräver lite processor kraft och den som blir över blir inte mycket att ha för cpu klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTF:

Hallå, läste någonstans här i forumet för ett tag sedan om att det inte var optimalt att folda GPU+CPU i samma rigg, PPD:n droppade tydligen. Någon som kan klargöra om detta stämmer? Jag har foldat ett tag nu men inte satt mig in i några djupare teknikaliteter

Jag foldar med följande:

GTX460+PhenomIIX4 i samma rigg
i5 2500K (oc 4.8GHz)
i3

/LTF

Som sagt, det är framförallt tillsammans med Radeon-kort som man kanske skall se till att antingen folda det ena eller det andra, eller i alla fall dedikera en kärna från CPUn då Radeon kräver det i dagsläget. Med ditt 5450 skulle jag säga att det knappast är värt det, 2500K är dessutom såpass bra för sig själv.

Med ditt 460 + X4 skulle jag rekommendera att fixa så att du får avancerade WUs, hur du gör detta varierar mellan de olika klienterna men för den konsolbaserade så lägger du in "-advmethods" i slutet av mål-fältet för genvägen. Observera att dessa WUs gör så att temperaturen stiger med cirka 10 grader men dom använder nästan ingen CPU. Jag kör nästan samma kombo (460 + X6) och med GPU foldandes avancerade WU får jag i princip samma TPF på CPUn som utan GPU-folding.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Rba, tackar för svar, bra tips, jag ska testa avancerade WUs. 10 grader bör jag klara, har fläktar i chassits alla platser

Permalänk
Medlem

jag tycker det verkar funka rätt bra att folda på alla kärnor utom en om man ska köra combo men jag har inte haft chansen att testa en längre period än.

Visa signatur

Dan B ...