Är detta paketet bra, prisvärt, osv?

Permalänk

Är detta paketet bra, prisvärt, osv?

Min burk fyller snart 4 år och borde därför pensioneras med en klapp på axeln för lång och trogen tjänst, och nu när den ekonomiska bufferten är större än vanligt i och med julen så känns det som att tiden är inne. Efter lite tittande på diverse sidor så snubblade jag över det här paketet på webhallen och kände att det nästan var för bra för att vara sant:

http://www.webhallen.com/hardvara/145295-webhallen_battlefiel...

Den innehåller i runda slängar vad jag var inställd på, är i precis rätt prisnivå (10000 kr), och kommer med det spel som ändå hade varit det första som jag hade köpt efter uppgraderingen.

Så, vad säger ni? Är det här lika fantastiskt som min lekmannahjärna tror att det är eller skulle jag bli djupt besviken?

Permalänk

Det är väldigt prisvärt, går inte att säga något annat. Däremot bör du vara medveten om att hårddisken är ganska långsam (5400rpm), inte så rolig att ha OS på och det kommer att ta långt tid att ladda spel.

Här är ett alternativ, det är nästan identiskt fast med ssd istället. Mitt råd är att vänta med hårddisk ett tag tills priserna går ner:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1355812/2012-01-12

2500k är lita bra om man ska spela. Om du hade tänk överklocka bör du även byta ut processorkylaren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Köpet kommer nog inte ske förrän i februari, och efter vad jag har läst mig till så borde hårddiskpriserna ha sjunkt en del tills dess.

SSD är ju fräsigt, men jag känner spontant att jag komemr vilja ha mycket mer utrymme än 120 gig. På den jag har nu har jag 450 gig, och den är alltid sprängfull, trots regelbundna rensningar. En 1TB på ca 7200 rpm tror jag hade varit en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBigBadPanda:

Tack för snabbt svar!

Köpet kommer nog inte ske förrän i februari, och efter vad jag har läst mig till så borde hårddiskpriserna ha sjunkt en del tills dess.

SSD är ju fräsigt, men jag känner spontant att jag komemr vilja ha mycket mer utrymme än 120 gig. På den jag har nu har jag 450 gig, och den är alltid sprängfull, trots regelbundna rensningar. En 1TB på ca 7200 rpm tror jag hade varit en bra kompromiss.

120GB räcker gott och väl till Windows, ett gäng program och de spel som drar nytta av SSDns laddtider, resten har man ihop med musik/film/bilder på en hårddisk istället. Man kör ju inte bara SSD i datorn.

Jag kör 80GB SSD för systemet, de flesta program och WoW (som tar ca 30-35GB), då har jag 12GB ledigt med swapfil minskad till 2GB och ingen hibernate (sleep mode).

Sen kör jag 1,5TB 5400RPM hårddisk som lagring och till resten av spelen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Fast i det paketet så finns det enbart en SSD, det är därför jag tar upp det

Överlag så velar jag på om det är värt att lägga en extra tusenlapp eller två bara för att få lite snabbare laddningstider. Hur stor är skillnaden på t.ex. en vanlig hårddisk på 7200 varv och SSDn som finns med i Inet paketet om vi räknar i tid för att starta datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBigBadPanda:

Fast i det paketet så finns det enbart en SSD, det är därför jag tar upp det

Överlag så velar jag på om det är värt att lägga en extra tusenlapp eller två bara för att få lite snabbare laddningstider. Hur stor är skillnaden på t.ex. en vanlig hårddisk på 7200 varv och SSDn som finns med i Inet paketet om vi räknar i tid för att starta datorn?

Jo, men om priserna går ner dit de var så får man ju en 1TB för 500kr lätt, så lika bra att vänta isf. Sen kan du ju köra din gamla HD som lagring så länge, ihop med SSDn, tills priserna på nya gått ner igen, om inte du ska ha kvar den i gamla datorn vill säga.

Starta datorn är ju inte det intressantaste med SSD precis, men från en dryg minut till knappt 30s åtminstone i skillnad.

Mina laddtider i WoW, dvs varenda gång jag byter karaktär och loggar runt, gick ner från som längst 60s (karaktärer i stor stad med mycket att ladda in redan från början) till kanske 20s, dvs 1/5 av tiden bara, så där gör det jättemycket skillnad. Sen märks det hela tiden medan man spelar eftersom WoW laddar in dynamiskt beroende på vilka andra spelare som komme ri bild, vilken utrustning de har osv.

Sen startar ju alla program mycket snabbare när man öppnar browsers och annat t.ex. hela systemet får ju snabbare respons när man grejar på en SSD.
Min 80GB kostade 2k för snart två år sedan, och håller bra än. Nu ligger modellen efter på 902kr på CDon med 5% rabatt då (swec1201 som kod), 120GB går då på 1230kr jämfört med Inets 1537, så jag skulle isf köpt SSDn separat och resten hos Inet.

EDIT: När jag plockade ihop delar till sambons brorsa i helgen så blev det från fyra ställen för att prispoptimera, han hade redan eet Radeon 58x0 och bra nätdel.
*AMD 1090t från Komplett
*Sabertooth 990FX, HAF 912 chassi plus 2x4GB Vengeance LP minne hos Misco (med swec/facebook-rabatt+fraktfritt eftersom vi bor i samma stad)
*80GB Intel 320 SSD hos CDon, fraktfritt och 5% rabatt från sweclockers
*23" IPS-skärm, Silver Arrow kylare, extra chassifläkt 200mm till HAF hos Webhallen

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX