Permalänk

Ny dator för spelande.

Jag har inte allt för mycket koll om hårdvara, men jag har slängt ihop lite grejjer som förhoppningsvis kommer att fungera.

moderkort: MSI Big Bang-Xpower X58
processor: Intel Core i7 980, 3,33GHz
ram minnen: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming
Grafikkort: XFX Radeon HD6990 4xMini-DisplayPort 4GB

Har dock inte fixat ett nytt nätagg ännu, vet inte riktigt hur kraftfullt jag måste köpa.

Så några förslag på ändringar och vilket nätagg jag borde inskaffa?

Permalänk

Rekommenderar att du inte köper i7 980, i5 2500k kommer prestera bättre i spel och är mer prisvärt om du enbart ska ha dator för spelande. Här är Swec recension på 2500k.

Vad har du för budget och är det en hel dator du ska köpa eller enbart de delar du visat intresse för? Ska OS, mus/tagentbord/bildskärm med i din budget?

Permalänk

Jag har mus/tangentbord, skärm osv. det är enbart de delarna som jag skrev upp där, plus nätagget då.

min budget är väl runt 15-20k på dessa delar.

Permalänk

Vilket nätagg har du för tillfället?

Permalänk

nån Corsair 650W

Läste att grafikkortet drog ganska mycket, så behöver väl förmodligen ett nytt?

Har äevn 4 st hårddiskar i datorn också så.

Permalänk
Skrivet av pockejocke:

nån Corsair 650W

Läste att grafikkortet drog ganska mycket, så behöver väl förmodligen ett nytt?

Har äevn 4 st hårddiskar i datorn också så.

650W räcker gott och väl till att driva det där systemet. Tror till och med att 500W skulle duga.

Sitter själv på ett system med ett 560ti och 450W nätagg från Deltaco, dock har jag inte överklockat något och har bara en HDD. Kanske läge att byta?

Permalänk

okej, gött att man inte behöver skaffa ett nytt nätaggregat då.

Hur ligger det till med grafikkortet dock? radeon 7970 finns också som val.

Är det nått att satsa på eller ska jag behålla 6990?

Permalänk
Skrivet av Mulig:

Rekommenderar att du inte köper i7 980, i5 2500k kommer prestera bättre i spel och är mer prisvärt om du enbart ska ha dator för spelande. Här är Swec recension på 2500k.

Vad har du för budget och är det en hel dator du ska köpa eller enbart de delar du visat intresse för? Ska OS, mus/tagentbord/bildskärm med i din budget?

Om jag ska byta processorn, har du några förslag på annat moderkort? med tanke på att i5 2500k är av en annan socket.