Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad med deras priser. För billiga är dom inte..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

haha hoppas siba spårar ur !!!, så man slipper dom jävla reklamerna btw ja har aldrig köpt något på siba någonsin kanske en hdmi sladd om ens det

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Underligt att expert inte gått under än :S:S dåligt utbud och dyrare än alla sina konkurenter enligt mig....

Expert är ju dock en helt annan typ av kedja som riktar sig mer på personlig service och att finnas på mindre orter. Vilket genererar en helt annan kundkrets.

Håller med flera här, det inte oväntat att siba går på pumpen. Men jag tror inte att MediaMarkt kommer klara sig i längden heller. Frågan är hur länge de orkar gå med förlust. I Sverige handlar vi på nätet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas skiten konkar. Finns få (stora) företag så oseriösa som Siba.

Skrivet av Defecto:

Expert är ju dock en helt annan typ av kedja som riktar sig mer på personlig service och att finnas på mindre orter. Vilket genererar en helt annan kundkrets.

Håller med flera här, det inte oväntat att siba går på pumpen. Men jag tror inte att MediaMarkt kommer klara sig i längden heller. Frågan är hur länge de orkar gå med förlust. I Sverige handlar vi på nätet helt enkelt.

Tycker att Media Markt följer sin affärsstrategi ganska väl; Ta förlust efter förlust tills de har få eller inga riktiga konkurrenter kvar och sedan höja priserna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hehehe, var på en Dixon-ägd butik i UK för några år sedan och höll på att tappa andan. En av säljarna uppmanade en kund (jag stod och tjuvlyssnade bakom) att handla på en nätbaserad datorbutik i stället för att köpa deras prylar. Kan säga att min aktning för just den säljaren höjdes något även om jag bara skulle ha en kort nätverkskabel till jobbet (kunde inte vänta eller tillverka en själv då jag var på resande fot).

Fabians reklam är ju så korkad att det är lite roligt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

På sikt kommer utslagningen leda till ett sämre utbud med högre priser, kanske inte direkt den utveckling jag önskar mig.

Inte jag heller, folk (allmänt dumma?) tror naivt att mediamarkt exempelvis kommer att hålla lika låga priser när konkurensen minskar eller blir obefintlig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det går åt helvete med tanke på reklamen de kör för tillfället. Den ger definitivt motsatt effekt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag gick inne på Siba i Malmö, Svågertorp. Och fassan sa, "Ser det inte ut som om Siba är på väg att konka?". Han menade på att det såg tomt och lite "fattigt" ut... Trist, men så här är det... Alla jättar är dömda att dö ut för eller senare..

Känner exakt samma sak när jag tar en runda på min lokala Siba-butik. Det
är totalt dött och livlöst.

Sen att deras VD gapar mellandagsrea två veckor in i Januari gör inte saken bättre.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Konstigt att dem går med förlust och man ska pröjsa åtskilliga miljoners miljoner på reklam vareviga dag. Kanske dags att sluta köra mellandagsrea reklamen nu va? va ett tag sen de va mellandagarna menar ja

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

är det någon som tvingar er att se på tv? ni borde snarare fatta att det inte finns något bra för oss konsumenter med minskad konkurrerans på marknaden.

Permalänk
Medlem

Som alla redan sagt så hjälper ju inte reklamerna direkt att öka köpsuget från Siba. Faktiskt förvånad att Siba fortfarande är kvar då de i mitt tycke vart den sämsta av de jättar som finns.

Värt att nämnas kring webbhallen är ju att de också ingår i Dixon-koncernen, altså samma ägare som El-Giganten, Electro World och Pixmania, även om dessa företag drivs förhållandevis individuellt

Permalänk
Medlem

Om man ska vara ärlig gick man bara och väntade på att detta skulle dyka upp. Tråkigt ur konsumentperspektiv men som så många sagt, skönt att slippa reklamen.

Personligen handlar jag inte där pga av en dålig erfarenhet av deras säljare för något år sedan. Skulle köpa en bärbar till min flickvän och sa tydligt vad jag var ute efter. Men säljaren började bara lovorda Mac och berättade om hur han inte använt Pc på x antal år och hur han aldrig skulle använda en PC igen :/ Jag försökte då berätta att för hennes användande kan jag nog köpa en PC för halva priset för en Mac. Men han gav sig inte så det slutade med att jag gick därifrån för jag började bli förbannad :/

Alltid lite kul att se vad de rekommenderar utifrån det man säger när man själv kan en del om datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spooner:

Din kommentar är som de unga tonåringar brukar lägga, anti-logiska.

Jag som telia kund håller med helt och hållet dock.
Telia är väldigt Anti-kund så länge man inte är Agda 65.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Vart tar du de siffrorna ifrån? Elgiganten AB hade följande resultat år 2011:
Omsättning: drygt 5,8 miljarder kronor.
Resultat efter finansnetto: drygt -312 miljoner kronor.
Årets resultat: drygt -224 miljoner kronor.

Elgiganten Grossist AB gick dock plus, men mig veterligen är inte det bolaget som sköter butikerna, utan snarare de som "säljer" varor till butikerna och sköter de logistiska (rätta mig om jag har fel).

De gör så för att kunna slippa undan viss skatt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

är det någon som tvingar er att se på tv? ni borde snarare fatta att det inte finns något bra för oss konsumenter med minskad konkurrerans på marknaden.

haha vad fan, nej det är ingen som tvingar oss att se på tv, fast man gör gärna det till maten, sen står tvn på hela dagen (tjejen sitter och kollar) å den reklamen kommer fan varje jävla halvtimma , när man sitter vid datorn ca 6 meter från tvn kan man bli irriterad

siba

* dyrt
* dåligt försöker blåsa
* reklamen -.-.-.-.-.-.- värsta någonsin

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Kan ju ha att göra med att de säljer allt till galna överpriset förutom då och då när de rear ut någon TV... Ne tacka fan inet.se osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag beundrar Webhallen.. Man har stor utbud med billigaste priserna att handla över nätet. Dessutom har dom 1 butik i varje stan som man kan köpa i fysisk miljö.. Jag tror detta är framtiden.

Fast Webhallen är ju egentligen också bara en del av alla utländska jättar som tar över
Franska Pixmania köpte Webhallen redan 2005:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54131

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt, iom deras Fabian Begntsson reklamer hatar ju folk Siba mer än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Härligt, hoppas skiten konkar. Finns få (stora) företag så oseriösa som Siba.

Tycker att Media Markt följer sin affärsstrategi ganska väl; Ta förlust efter förlust tills de har få eller inga riktiga konkurrenter kvar och sedan höja priserna.

Sant. Frågan är om den kommer fungera och om aktieägarna kan hålla ut?

Den som lever får se

Permalänk
Medlem

Delade meningar kring detta från min sida. Tråkigt att en aktör möjligtvis försvinner och därmed jobbtillfällen. Men SIBA som kedja ger jag inte mycket för. Tråkiga försäljare som ofta inte kan nåt utan bara vill sälja det dyraste. Dessutom är, som många påpekat, deras reklam ytterst irreterande.

Utav de stora kedjorna gillar jag definitivt MediaMarkt bäst. Dom har mycket specialgrejer till kameror etc och har oftast bra priser på spel och blu-ray. Har hänt att jag pratat med säljare där och vissa utav dom var riktigt sköna lirare som i alla fall kunde så mycket om produkterna som man kan vänta sig.

Permalänk
Medlem

Så många kommentarer om "I FABIANS VÄÄÄÄRRLD!!!!" Skitjobbig reklam faktiskt -.- Garva åt nästan 70% av kommentarerna rätt åt dom för den hemska reklamen.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Hur menar du nu:)?

Telia vill knappt ha kunder. Det är enligt dom lättare att säga upp abonnemanget, än att hjälpa kunden med problemet.

Siba kan inte genomföra sin prisgaranti på diverse varor på grund av att dom har för högt inköpspris på vissa varor. Hittade en vara 700 kr billigare på webhallen, deras inköps pris var 500 kr över det. sen var dom givetvis tvungen att lägga på frakt så det blev samma pris som det redan var. Dom lägger även på 200 kr i frakt från cdon som har frifrakt över 600 kr.

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Hjälpsam

Jag är tydligen den enda som inte finner Bengtssons reklam speciellt dålig.
Absolut ingen höjdare, men tusen gånger bättre än tvål med "moisturizing formula" och schampo med "nourishing formula".
Siba kommer som sagt inte att förlora den här striden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutide:

De gör så för att kunna slippa undan viss skatt....

Skrivet av Sampabowie:

Det kan inte vara med mycket dem går i vinst med, jag har flera kompisar som är säljare på Elgiganten, dom säger att vid till exempel mellandagsrean så går Elgiganten med minus, och dessutom på flera olika "lock varor". Som sagt, tror inte dem går med så mycket i vinst.

här har ni den senaste interimreporten. elkjop står som ägare över hela nordicgruppen som innefattar norge, sverige, danmark, finland och island.

http://www.dixonsretail.com/dixons/uploads/finresrepo/Dixons_InterimReport2011.pdf

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

dom går inte minus på superkampanjlockpriser de går om något plusminusnoll, alltså säljer det för nån krona mera än inköpspriset, tror du de är så dumma att de sku sälja saker för under deras inköpspris?, möjligtvis om det är en laptop som har några år på nacken och inte är värd med en 50 kronor så kanske men endå, get my point.

Jodå, de kan gå ett antal hundralappar minus per produkt på superkampanjlockpriser.

Permalänk
Medlem

Kan nästan tänka mig skänka en slant bara reklamerna med Fabian upphör.
Skulle vilja se en reklam med honom som heter "I Fabians låda"

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hoppas det händer Elgiganten också.. deras slogan är dock bra, hoppas den skrämmer människor.
"Det är dumt att betala för mycket!" Ja, det är dumt att gå till Elgiganten och betala för mycket.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stefan1981:

Det e nog inte bara mediamarkt å Elgiganten. Allt fler handlar ju över internet. Så dessa butiker kommer nog backa mer å mer.

tänkte säga det , ingen går väll till SIBA längre .. pissdåligt och finns inget utbud

Permalänk
Medlem

Fabians fel. Bara skönt om de försvinner.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kometen:

Undrar vad medelåldern på vissa som kommenterar här är? Knappast i arbetsför ålder varje fall. Var glad så längre de finns kvar för i slutänden kanske det bara finns en stor kedja kvar och va tusan tror ni då elektroniken kommer att kosta med noll konkurrens ? Plus att en massa arbeten försvinner och att utlänska kedjor flyttar vinsten utomlands.

//kometen

Det är en fri marknad. Om dålig konkurrens ökar priserna så öppnar det upp för nya konkurrenter att ettablera sig. SIBA har inget slående bra koncept. Det fungerade kanske på 90-talet men de verkar stå och stampa med samma koncept än i dag.

Jag tror främst det är Internetpriserna som pressat dessa butiker till förlust. Konsumenterna har blivit mer prismedvetna och det är enkelt att kolla vad en TV kostar på Internet innan man köper den i butik.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC