Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka Acer aspire M5800 (intel E5300)

Permalänk

Överklocka Acer aspire M5800 (intel E5300)

Hej!
Jag sitter på en Acer aspire M5800, med intel proccessorn E5300 (2.6ghz, dualcore). Jag vet att den inte är jättemkt att hänga i grannen men just nu har jag inte råd att köpa en ny dator, (total budget efter nästa 25e är 500kr).

Lite mer specs: 4gig DDR3 ram, 2 SATA hårddiskar på 300 gig vardera. Mitt grafikkort pajade i somras så jag köpte ett nytt: Radeon HD 6850.

Mer RAM vore bra och kommer köpas om jag inte har råd med en ny dator snart. Men mina hårddiskar är en flaskhals och min processor en till.

Så med allt detta i åtanke gav jag mig på att försöka överklocka min processor. Tyvärr går det inte att komma åt överklocknings funktionerna i BIOS, vilket efter en natts research verkar bero på att det är en Acer paket dator. Jag har som sista åtgärd försökt uppdatera bios för den lilla chansen att en ny version skulle låta mig överklocka men inte lyckats få till det ännu. (BIOS är nog det jag är sämst på).

Så det jag undrar nu är, vet ni om det öht går att överklocka en Acer aspire M5800? Om det eventuellt kan gå är det en bios uppdatering jag ska försöka få till eller finns det 3e parts program som kan vara värda att pröva öht? (Jag har läst trådar här och vet att software för överklockning inte är spec bra i jämförelse med BIOS, jag har läst det mesta i överklockningsguiden för CPUs också).

Alla svar mottages tacksamt!

(PS jag har CPUID hardware monitor och CPU-z igång så om ni vill ha någon ytterliggare info om datorn så är det bara att fråga).

Permalänk

OEM datorer är låsta så dom inte skall kunna överklockas(var i samma sitts som du med en gammal HP dator) Och det som gäller är att byta moderkort

ELLER!

Om du tar lite tejp eller liknande och gör en mod på din cpu som jag inte kommer ihåg vad det heter

Återkommer när jag hitat den!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Tack för det snabba svaret, okej hårdvaru klockning alltså, ska nog vara närmare att ha råd med en ny dator innan jag ger mig på det för första gången, men tack för svaren de var väldigt uttömande, och jag kommer testa BSEL Mod innan jag låter den här datorn gå i graven