Fast vid mobo-splash vid uppstart - misstänker hårddisk

Permalänk
Medlem

Fast vid mobo-splash vid uppstart - misstänker hårddisk

Hej!

Jag hämtade ut delarna till mitt första bygge häromdagen och satte ihop den. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem ikväll och startade datorn. Nu fastnar den vid moderkortets splashscreen, och den reagerar inte "direkt" vid knapptryckningar, istället dröjer det säg 1-2 minuter innan jag kommer in i BIO's om det är den tangenten jag tryckt ned.

Jag gjorde lite efterforskningar nu om vad som kunde vara problemet, och jag har testat följande:

  • Dra ut alla USB och starta - ingen ändring

  • Ta ut RAM och starta - (går ej så verkar inte vara det här)

  • Koppla ur SATA ur SSD - datorn flashar förbi mobo och vill ladda ett OS!

Hårdvaran är som följer:

MK Gigabyte P67-DS3 Socket 1155, P67, ATX B3
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
OCZ SSD Vertex Plus 120GB
XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan OC

Eftersom min boot-order är med HDD först misstänker jag att det är därför det tar så pass lång tid att komma förbi mobo-splashen, den letar väl efter en HDD eller en bootbar partition eller något, jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Nu när jag dragit ur SATA-sladden ur min SSD så bootar den från Windows-skivan som ligger i läsaren direkt.

Någon som har varit med om liknande, och hur löser jag detta?

Tack för svar!

EDIT:
Värt att tillägga är att jag uppdaterade moderkortets firmware, SSD firmware och GFX så fort Windows var installerat. Datorn har därefter startats om flertalet gånger fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thylith:

Hej!

Jag hämtade ut delarna till mitt första bygge häromdagen och satte ihop den. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem ikväll och startade datorn. Nu fastnar den vid moderkortets splashscreen, och den reagerar inte "direkt" vid knapptryckningar, istället dröjer det säg 1-2 minuter innan jag kommer in i BIO's om det är den tangenten jag tryckt ned.

Jag gjorde lite efterforskningar nu om vad som kunde vara problemet, och jag har testat följande:

  • Dra ut alla USB och starta - ingen ändring

  • Ta ut RAM och starta - (går ej så verkar inte vara det här)

  • Koppla ur SATA ur SSD - datorn flashar förbi mobo och vill ladda ett OS!

Hårdvaran är som följer:

MK Gigabyte P67-DS3 Socket 1155, P67, ATX B3
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
OCZ SSD Vertex Plus 120GB
XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan OC

Eftersom min boot-order är med HDD först misstänker jag att det är därför det tar så pass lång tid att komma förbi mobo-splashen, den letar väl efter en HDD eller en bootbar partition eller något, jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Nu när jag dragit ur SATA-sladden ur min SSD så bootar den från Windows-skivan som ligger i läsaren direkt.

Någon som har varit med om liknande, och hur löser jag detta?

Tack för svar!

EDIT:
Värt att tillägga är att jag uppdaterade moderkortets firmware, SSD firmware och GFX så fort Windows var installerat. Datorn har därefter startats om flertalet gånger fram tills nu.

du kan inte ta ur alla ramstickor... isfl får du prova med ett i taget. föreslår du tar hem memtest86 o lägg på bootbar usb-sticka o testa dina minnen, börja me d!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

du kan inte ta ur alla ramstickor... isfl får du prova med ett i taget. föreslår du tar hem memtest86 o lägg på bootbar usb-sticka o testa dina minnen, börja me d!

Minnena fungerar som de ska. Tror fortfarande på SSD'n. =/
Jag har skapat en tråd i deras supportforum för att se om jag kan få lite tips i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thylith:

Minnena fungerar som de ska. Tror fortfarande på SSD'n. =/
Jag har skapat en tråd i deras supportforum för att se om jag kan få lite tips i rätt riktning.

Har du ingen mekanisk/annan ssd att prova med?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan SATA kabel och testat de andra SATA portarna?

Uppdaterar man moderkortet bios så ska man nollställa bios efteråt.

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort.Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill (tex datum tid för att slippa mystiska fel) och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Annars låter det som det är SSD som är felet.