Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Vill folk inte betala för din film? Ta en jävla HINT och gör inte fler filmer då. Folk tittar ju ändå hellre på när en parcourkille krossar pungkulorna mot ett trappräcke på Youtube än din sketna amriska skräpfilm.

Så väx upp, inse att du måste förändras i takt med samhället och ställ dig och sälj frysar på MM istället.

Ditt resonemang är dock väldigt skevt, avgörs allt av kvantitet? Är Scan Hotdogs korvar bättre än dom som säljs i din lokala charkbutik bara för att Scans korvar säljs i större mängder? Eller har jag rätt att stjäla något bara för produkten är dålig?

Dessutom är din liknelse med yrken också skev, hela ditt resonemang får ut på att berättiga stöld med konstgjorda anledningar, skulle du ta ett steg tillbaka och använda sunt förnuft skulle nog du se saken på ett annat sätt

Skrivet av Bejje:

Det har du rätt i, men tänk så här. Tonåringen "Krille" vill köpa ett spel, men har knappt råd med mat när han nyss har flyttat hemifrån och inte har ett jobb. Han skulle kunna prioritera bort ännu mer mat och halvsvälta. Spelet han vill ha finns det inget demo på och han känner ingen som har det så han kan inte testa det. Om han nu ska offra sin mat och gå hungrig så måste det verkligen, verkligen vara värt varenda krona och lite till, men hur ska han veta det utan att testa det? Jo han får ladda ner det och testa det och är det faktiskt så bra som han hoppas på så kan han kanske köpa det nästa månad, men är det inte bra så spelar han det inte heller olch tar bort det från sin hårddisk. Jag ser inget fel i det.

Visst kan det finnas exempel likt det du tar upp men skulle man titta på all piratkopiering så är anatalet såna fall i en klar minoritet, dessutom tycker jag att han i så fall får vänta tills han råd alternativ spela ett spel där det finns en demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nja, skulle väll snarare säga att det är som att stänga ner en bilfabrik för att man kan förvara stöldgods i bage-utrymmet.

Ja, ännu bättre faktiskt ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Alldeles för många. Framför allt var det alldeles för många som var för den som knappt använt en dator i hela sitt liv.

edit: till exempel min mormor, tycker att det här med pirater på internet är ju inget bra, så hon är nog för detta. Å andra sidan vet hon inte hur en datormus fungerar...

Tvivlar dock på att en folkomröstning hade gått igenom

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Jo men påståendet "jag har inte råd" handlar i många fall om prioriteringar, jag jobbade extra vid sidan av plugget för att kunna köpa mina spel exempelvis. Kanske får man strunta i att köpa något annat för att kunna ha råd att köpa en film eller ett spel? Precis som allt annat i samhället så kan inte alla få allt, det finns massor med saker jag skulle vilja ha men inte har råd med, då får jag helt enkelt vänta tills jag har råd eller strunta i det.

Visst är det prioriteringar. Man prioriterar något där man vet vad man får, så att man får valuta för pengarna. När det gäller film och spel så finns det nästan inga pålitliga recensioner. Filmtrailers är till för att få folk att vilja se filmen, inte för att visa hurdan filmen är. Ta Legion som exempel. Trailern visar en actionfilm. Filmen innehåller ca 3 sekunder mer action än trailern och är för övrigt en riktig skitfilm. Hade jag betalat för den skulle jag känt mig lurad.
Prioriterar jag att köpa en ny jacka så kan jag prova och granska den i affären. Om det nu visar sig efter jag köpt den att den saknar söm och faller isär efter första dagen eftersom den bara hölls ihop med lite billigt lim. Då kan jag lämna tillbaks, byta eller reklamera. Försök göra det med spel eller film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Cyberkrig som Anonymous håller på med kommer med tiden klassas som terrorism och ger regeringar ytterligare anledningar till att reglera och censurera internet. Samma princip gäller vid demonstrationer. När demonstrationer bryter ut till gatukrig så ger det regeringar anledning att ge polisen mer makt. Polisen världen runt ser idag ofta ut som militär.

Så människan ska ställa sig i ledet och gilla läget och inte få markera sin åsikt gentemot myndigheter?
Dags att du vaknar ur bubblan..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

Måste säga att jag tycker denna låten passar bra: http://www.youtube.com/watch?v=Fw-MFeR8Frw

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag tycker då ändå att det roligaste i det här är MPAAs respons (skriven på twitter):

"Our websites and many others, including the Department of Justice, were attacked today and the hacker group Anonymoous is claiming responsibility for the attacks. We are working with law enforcement authorities to identify those responsible.

Unfortunately, some groups believe that speech or ideas that they disagree with should be silenced. This could not be more wrong. No matter the point of view, everyone has a right to be heard.

The motion picture and television industry has always been a strong supporter of free speech. We strongly condemn any attempts to silence any groups or individuals.

The internet is home to creativity, innovation and free speech. We want to keep it that way. Protecting copyrights and protecting free speech goes hand in hand."

Vill de i och med det där säga att Anonymous ingår i "some groups" (andra stycket), och sen säger att de själva vill behålla internet som ett hem för kreativitet, innovation och yttrandefrihet, medan de samtidigt stödjer SOPA? Amerikansk logik är ganska rolig

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Första gången jag håller med Anonymous.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag säger inte att kopiering är rätt om det är upphovsrättsskyddat. Dock är det inte stöld på det sättet. Och sitter du och gör ett spel under tre år och inte får det sålt för att folk inte har råd så har det inget med fildelningen att göra. De hade inte köpt spelet ändå just p.g.a. att de inte har råd.

Laddar folk ner det trots att de har råd så är det dock en annan femma. Jag tycker absolut att man ska betala för sig.

"Har råd" är ju väldigt subjetivt, vem bestämmer när man har råd till någonting, är det om man äger den mängden pengar som spelet kostar? i så all har nästan alla i västvärlden råd med spel. Jag tror många anser att de vill lägga pengarna på någonting annat även om de har råd.

Känns dock som detta mest är ett problem för Single player spel, då multiplayer oftast kräver giltiga CD keys för att kunna spela.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ärligt så tycker jag båda sidor sitter på var sin halva av sandlådan.

Känns lite som V For Vendetta.
(Om ni inte sett den så handlar det om England som diktatur land. För dom ska undvika krig "måste" dom har järn koll på befolkningen.)

http://www.youtube.com/watch?v=YTlgpnNQYmg

Men hoppas på att denna lag inte antas. Lär ju sen vara omöjligt att ha ett fritt internet. Kul att sitta som i Kina i framtiden :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ehh?
Om nVidia skulle får flera års försening på Kepler hade man inte väntat till april utan köpt AMD direkt, samma med våra helikoptrar där byggnation av det beställda NH90-sstemet försenats oerhört (typ 6år), därav köpte Sverige in Black Hawk.

Vad ska Sverige ha 16 Black Hawk helikoptrar till? Hjälpa USA och rädda katter från klippor eller? Slöseri med pengar! Och det där med Nvidia och AMD bryr jag mig inte om. Bara det finns 1 fungerande speldator i huset så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Håller med, poliser som personer har inget med detta att göra.
Men USA ska fanfå skit för det dom gör, GO ANON!

Som permanent motståndare till allt kontrar jag då isåfall med följande påstående:
"ägarna av sidorna osv har inget att göra med filerna som laddas upp"

Att ägarna arresteras och beskylls för problemet som de giriga upphovsrätts-dårarna misslyckats lösa blir lika konstigt, rätt eller fel som att sprida polisernas personuppgifter. Jag är såklart emot både dumheterna mot megaupload som poliserna, men samtidigt så måste alla förstå att blir det paj-kastning så kommer det att komma från alla håll och kanter. Spelar man fult får man fula resultat.

Oavsett resultatet här hoppas jag att det svider tillräckligt för samtliga inblandade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Nyazeeländska skattebetalare kan inte vara glada, det gick alltså åt 70 poliser, en piketstyrka och två polishelikoptrar för att gripa Kimble. Snacka om slöseri. Fortfarande oklart vilket lagrum nyazeeländarna stöder sig på, men de kör ju common law där nere vilket snarast kan liknas vid "hitta på allt eftersom"-lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Unfortunately, some groups believe that speech or ideas that they disagree with should be silenced. This could not be more wrong. No matter the point of view, everyone has a right to be heard.

The motion picture and television industry has always been a strong supporter of free speech. We strongly condemn any attempts to silence any groups or individuals.

The internet is home to creativity, innovation and free speech. We want to keep it that way. Protecting copyrights and protecting free speech goes hand in hand."

Haha! Jo visst! Men de anklagade ju Wiki för maktmissbruk när de stängde sidan för SOPA. Så länge vi säger det som passar dem har vi free speech alltså...

Permalänk
Avstängd

Tredje världskriget är nära, ett så kallat Internetkrig. :/

Permalänk
Medlem

Undrar hur många fysiska kopior av en DVD film man kan sno innan man kommer upp i bötes beloppet för att ladda ner en film

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Som permanent motståndare till allt kontrar jag då isåfall med följande påstående:
"ägarna av sidorna osv har inget att göra med filerna som laddas upp"

Att ägarna arresteras och beskylls för problemet som de giriga upphovsrätts-dårarna misslyckats lösa blir lika konstigt, rätt eller fel som att sprida polisernas personuppgifter. Jag är såklart emot både dumheterna mot megaupload som poliserna, men samtidigt så måste alla förstå att blir det paj-kastning så kommer det att komma från alla håll och kanter. Spelar man fult får man fula resultat.

Oavsett resultatet här hoppas jag att det svider tillräckligt för samtliga inblandade.

Tjaaa..... Vad skulle vi göra utan anonymous vid såna här mäktiga tillfällen? Frihet är nyckelordet.
Vi är redan relativt styrda av samhället idag.
Vi skulle bara acceptera SOPA efter en lagom protestering om inte anonymous gör som dom gör nu.
Som vi gör med allt annat, vi går bara med på saker för att det är enklast så. Ofta i alla fall.

All kärlek till anonymous.

USA är ett dubbelmoral land.

Permalänk
Medlem

9/11 Mk II någon?

Piratpartiet ftw!!!

Permalänk
Medlem

Kick ass!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Amerikanerna är bra på starta krig, nu börjas tredje värdlskriget, eftersom vi är i informations åldern så blir det internet baserat. Bra jobbat fat stupid americans.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kongressen försöker rösta igenom SOPA & PIPA för att de stora bolagen inom film och musik lobbat för en riktig piratlag, ändå är de just de som blivit rika på att kopiera sig på andra människors verk. Att de ens har mage att klaga som de gör idag, när det var just de som "startade" hollywood för att komma runt copywright & patenterna. Alla de stora klassikerna som Disney's Fantasia för att nämna någon är just en sådan, ingen copywright gällde i hollywood men likväl gjordes alla dessa verk, de har gjort sig rika på att kopiera. Ser lika illa ut på musiksidan om man ser på det historiskt.

Det är alltså dessa organistationer som själv gick runt hela systemet som nu är förbannade när en vanlig "svensson" kan göra precis samma sak.

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Jag använder ju megaupload ofta för att ladda hem homebrew grejjor, dvs, småprogram som inte har något copyright då de är skapade av privatpersoner.

Jag gillar inte detta, de påverkar oss alla trots att de bara är i USA än så länge, de är konstigt att kommersiella bolag får sådan makt i ett land.

Jag ser ingen större skillnad på detta och the great firewall of china, även om de bara siktar på copyright så tar de ju med sig massa legitima sajter och annat fritt material. Detta är fel helt enkelt..

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast i Sverige så var majoriteten emot Copyswede men ändå infördes det.
Detta är knappast specifikt för USA.

Fast i Sverige har man ju i alla fler valmöjligheter. Det finns massa partier som man kan välja mellan och det finns partier som t.ex piratpartiet. Sen kanske man inte vill att piratpartiet ska vara med i riksdagen fast man är för piratkopiering (om man är det, exempel) så samma problem finns ju i Sverige också men inte lika stort. Och skulle man rösta om allt skulle folk som inte alls var instta i ämnet rösta utan att de förstår vad de egentligen röstade för. Typ som om någon röstar för sopa för att man inte gillar fildelning. Så det är svårt att hitta något optimalt..

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Fast i Sverige har man ju i alla fler valmöjligheter. Det finns massa partier som man kan välja mellan och det finns partier som t.ex piratpartiet. Sen kanske man inte vill att piratpartiet ska vara med i riksdagen fast man är för piratkopiering (om man är det, exempel) så samma problem finns ju i Sverige också men inte lika stort. Och skulle man rösta om allt skulle folk som inte alls var instta i ämnet rösta utan att de förstår vad de egentligen röstade för. Typ som om någon röstar för sopa för att man inte gillar fildelning. Så det är svårt att hitta något optimalt..

Det är bättre i Sverige! Men Copyswede, FRA etc. är inget vi fått rösta på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Visst är det prioriteringar. Man prioriterar något där man vet vad man får, så att man får valuta för pengarna. När det gäller film och spel så finns det nästan inga pålitliga recensioner. Filmtrailers är till för att få folk att vilja se filmen, inte för att visa hurdan filmen är. Ta Legion som exempel. Trailern visar en actionfilm. Filmen innehåller ca 3 sekunder mer action än trailern och är för övrigt en riktig skitfilm. Hade jag betalat för den skulle jag känt mig lurad.
Prioriterar jag att köpa en ny jacka så kan jag prova och granska den i affären. Om det nu visar sig efter jag köpt den att den saknar söm och faller isär efter första dagen eftersom den bara hölls ihop med lite billigt lim. Då kan jag lämna tillbaks, byta eller reklamera. Försök göra det med spel eller film.

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Som jag förstår det tog FBI ner en sida och invaderade ett annat land för att gripa skaparen utan att gå igenom någon sorts rättegång.. bara för att de hade några av deras servrar i USA. Det är precis det dem kommer kunna göra ifall S.O.P.A går igenom, men inte innan.

Okej, men hör du inte själv vad du säger? Först säger du att dom kan göra det om SOPA går igenom, men inte om SOPA inte går igenom. Men SOPA har inte gått igenom (än). Och dom har gjort det, så vad har detta med SOPA att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Jag använder ju megaupload ofta för att ladda hem homebrew grejjor, dvs, småprogram som inte har något copyright då de är skapade av privatpersoner.

Jag gillar inte detta, de påverkar oss alla trots att de bara är i USA än så länge, de är konstigt att kommersiella bolag får sådan makt i ett land.

Jag ser ingen större skillnad på detta och the great firewall of china, även om de bara siktar på copyright så tar de ju med sig massa legitima sajter och annat fritt material. Detta är fel helt enkelt..

+1. Till exempel så tycker jag att det är kul att ladda ner mods till just cause 2 och hälften av alla mirrors går till megaupload. Man måste ha någonstans att ladda upp filer. Bara för att jag vill dela t.ex en mod som jag har gjort tänker jag inte skaffa en egen server för det. Sen är det klart att folk kommer ladda upp piratkopierade filer där också men det är inte sidans fel, även om sidan inte säger att det inte får finnas piratkopierat material där. Det är som att jag skulle göra något olagligt om någon gick in på mitt lokala nätverk med en laptop och laddade över piratkopierade filer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag ogillar att de lägger upp polisers personuppgifter... De har inget med det här att göra...
Däremot uppskattar jag att de sänker webbplatser och skapar kalabalik.

Bara för att det vara pappa som sa åt dem att göra så blir man inte automatiskt oskyldig. Dem är vuxna och kan tänke lite själva men dem har nog noll koll på vad som försegår... dagens polis.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Nu får dom ju *** ge sig. "ska ha drivit webbplatser i syfte att distribuera piratkopierat material." Detta uttalande tror jag lika mycket på som att min morfar är mafia boss. Hur tror dom egentligen att dom ska kunna bevisa den anklagelsen?
"Detta ska bland annat ha skett genom ett belöningssystem för användare som laddade upp populära filer, samtidigt som material som laddadades ned mer sällan raderades." Detta betyder ju självklart att allt är piratkopierat! De har kanske inte hört om patch filer till spel, demon, populära GRATIS program osv...

Löjligt har fan aldrig hört nån som har tankat typ långfilmer därifrån men som du skriver patch filer å sånt tankar man ju därifrån, och typ templates till typ ps mm...... Kan ingen bara typ skicka en jävla missil i huvudet på den jävel som kom på det där jävla "sopa"?

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.