Megaupload nere efter FBI-tillslag, Anonymous slår tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Vet inte om du vet nånting om hur ekonomi fungerar

Då kan alla fiskare och VD'n på ICA plocka ut miljoner i månaden i lön istället, men det skulle nog inte du tycka va ok.

Du är medveten om att många fiskare tjänar bra med pengar i västvärlden? (Helt rätt dock då det är slitsamt, farligt etc) För att inte tala om ICA handlare som tjänar extremt bra, utan att veta vad ICAS (eller Aholds) VD tjänar så lär det inte vara småpengar.

Skrivet av Autotragisk:

Strålande! En öl eller ett glas vin till oss båda. Dessutom har vi ju denna lyx i Sverige, att vi kan diskutera, och ha olika åsikter utan någon av oss hamnar i finkan. Det är så lätt att glömma när man lever i ett tryggt land som vårt, att allt är relativt, yttrandefrihet är bara ett ord. Och tro mig, jag förstår din argumentation också. Det är lätt att säga X och göra Y. Men jag skulle nog kunna gå till krig för den rätten. Något som jag ibland önskade att flera amerikaner tänkte på. Deras founding fathers gjorde det onekligen.

Låter bra!

Det finns massor med sätt att agera i ett demokratiskt samhälle, man kan göra namninsamlingar, demonstrera (fredligt och med tillstånd), rösta, forma partier osv, det är därför jag tycker Anonymous agerande är förkastligt eftersom dom agerar mot allt det som är bra med en demokrati.

Skrivet av formerself:

Skivbolagen har alltid varit emot teknisk utveckling. Om de faktiskt brydde sig om artisternas vilja att nå ut till så många som möjligt så skulle de hakat på de teknikerna som dök upp. Deras lösning är att göra teknisk utveckling olaglig istället. Detta har de till viss det lyckats åstadkomma på olagliga sätt.

Jag köper inte skivor eftersom:
1. Det är omständigt
2. Det finns ingen onlinetjänst som ens har 70% av det jag lyssnar på. Att blanda många olika tjänster skulle bryta mot punkt 1
3. DRM
4. För lite pengar går till artisterna
5. För mycket pengar går till fel personer. Jag kan lika gärna skicka pengar till de som försöker införa Intelligent Design i USA:s skolor om jag nu vill göra mitt bästa för att hindra teknisk utveckling.
6. Jag går på alla konserter istället

Artisterna väljer stora skivbolag för att tjäna så mycket pengar som möjligt..

Permalänk
Skrivet av foreveryang:

För lite pengar går till artisterna?
Vet inte hur mycket pengar du tjänar i månaden, men om du tycker att artister som Lady Gaga, Jay-Z, Kanye West, Kings of Leon, Rihanna inte tjänar för mycket pengar så måste du ha en ganska skev uppfattning av pengar.

Skrivet av formerself:

2. Det finns ingen onlinetjänst som ens har 70% av det jag lyssnar på.

Tror du verkligen att jag lyssnar på mjölkkossor?

Hur mycket tror du skivbolagen tjänar på dessa artister?

Skrivet av Zyriak:

Artisterna väljer stora skivbolag för att tjäna så mycket pengar som möjligt..

Skivbolag behövs inte längre.

Permalänk
Skrivet av foreveryang:

För lite pengar går till artisterna?
Vet inte hur mycket pengar du tjänar i månaden, men om du tycker att artister som Lady Gaga, Jay-Z, Kanye West, Kings of Leon, Rihanna inte tjänar för mycket pengar så måste du ha en ganska skev uppfattning av pengar.

Men är de inte värda den summan pengar då eftersom de säljer X-antal av något? Tror han eller hon syftade på artisten kring medelvärdet, den vanliga artisten(jag kan dock ha fel). Som fö försörjer sig mest på att åka runt och spela fysiskt i lokaler idag inte att sälja skivor. Precis som Lady Gaga gör iofs, vad jag vet drar de in störst summa på att spela sin musik för folk fysiskt. Sen drar de ju in stora summor på sitt namn + produkt eller varumärke. Och de flesta "rika" individer betalar ju speciellt i Amerikat mindre skatt än "vanligt folk". Det är väl något man bör reagera på anser jag. Men vanligt folk kan inte anlita en skattejurist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buffett_Rule

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av Corran:

Blaj. Det finns ingen *rättighet* att någon prompt måste kunna tjäna pengar på att göra jobbet "X". Ingen som helst sådan rättighet. Gör nå't annat du får betalt för istället.

Förr fanns en enorm is-industri i Sverige. Förr fanns sumprunkare. Sedan kom frysskåpet och dessa industrier, allt från den lågavlönade isutkörarpojken till den råtobakstuggande sumprunkaren försvann. Det är evolution inom samhället baserat på tekniska framsteg. Är det bättre med frysar än is? Antagligen, men is är miljövänligare. Men frysen är simplare, enklare att handha och slog snabbt ut ishyddorna med sitt vass.

Likaså är det med många andra yrkesgrupper. Vill folk inte betala för din film? Ta en jävla HINT och gör inte fler filmer då. Folk tittar ju ändå hellre på när en parcourkille krossar pungkulorna mot ett trappräcke på Youtube än din sketna amriska skräpfilm.

Så väx upp, inse att du måste förändras i takt med samhället och ställ dig och sälj frysar på MM istället.

Helt rätt, och att underhålningsindusrin skulle gå illa tror jag inte ett dyft på.

Permalänk
Skrivet av dookie95:

krossar en diktator som ine vill sitt folk väl och hjälper till att rensa bort oordninen efter honom. nån måste göra skitjobbet synda att USA får så mycket kritik för att dom gör det.

Och skjuter mot civila och pissar på lik. Det är inte bara bra grejer de gör där, även om det är det som är meningen...

Skrivet av Zyriak:

Hur gör du med matprodukter då? Säg att det kommit en ny kaviar, öppnar du den i butiken och smakar? Lämnar du tillbaka den sen öppnad och säger "jag ville ha pengarna tillbaka jag gillade inte smaken"? Det där är ännu ett svepskäl till att begå stöld.

Would you steal a car? Nej det skulle jag inte
Would you copy a car? Antagligen....

Skillnaden är, att om jag stjäl något av någon, då blir han jag stjäl av utan, och jag har gjort en annan människa illa. Om jag laddar ner en skiva för att höra omd en är bra, och sen köper den om jag gillar den, vem blir utan då? Möjligen att artisten blir en tia fattigare och skivbolaget en hundralapp fattigare om jag inte gillar den, men å andra sidan så ska de inte ha betalt av mig för musik jag inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

men å andra sidan så ska de inte ha betalt av mig för musik jag inte gillar.

Exakt så. De har vant sig vid att kunna håva in stora summor på att producera totalt skräp, och det värsta är att folk köper den mentaliteten. "Ja, jag köpte en skiva igår, 3 av låtarna var kanon, men resten... Nja..."

Mediebolagen har bestämt att de har rätt att tvinga oss att betala för saker vi kanske inte vill ha. Om man köper en liter mjölk, och upptäcker att den är klumpig och smakar surt, då är det en självklarhet för alla att gå tillbaka och begära nytt paket mjölk, eller pengarna tillbaka. Denna attityd är en självklarhet som följt med till digitala varor. Lagstiftarna har dock inte följt folkviljan och då har det resulterat i den katastrof till lagstiftning vi har nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Skivbolag behövs inte längre.

Det går att klara sig utan dem fast det kommer också innebära sämre inspelningsmöjligheter i många fall då det inte är små summor som går åt till att spela in i riktigt bra studior, att hyra in musiker osv. För många mindre band blir det lätt sämre studior, syntar istället för riktiga instrument/orkestrar osv.

Jag skulle gärna se skivbolagen få väldigt mycket mindre del av kakan, fast man visar upp ensidighet över gränsen för vad som är dumt om man inte tror att det finns något positivt med dem över huvud taget.

Permalänk

Ser många fina jämförelser idag. En viktig har hittils missats. Om jag köper en jacka men inte är nöjd med den kan jag byta den (efter att ha provat den hemma, har tom en hel vecka på mig). Försök göra det med skivor/filmer/spel...

Dessutom går jackan sönder (inom rimlig tid) utan mitt fel kan jag få en ny. Om min cd skiva slutar funka säger skivbolaget hoppsan köp en ny

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Du är medveten om att många fiskare tjänar bra med pengar i västvärlden? (Helt rätt dock då det är slitsamt, farligt etc) För att inte tala om ICA handlare som tjänar extremt bra, utan att veta vad ICAS (eller Aholds) VD tjänar så lär det inte vara småpengar

Självklart är jag medveten om att de tjänar fiskare tjänar bra med pengar, men i förhållande till det arbete som dem gör är dem värda det, precis som ICA handlare eller andra företagare.

Men film och musikbranschen är en rent ut sagt vidrig bransch. Medan andra branscher konkurrerar och prispressar och anpassar sina produkter till marknadspriser, exempelvis tv-branschen så sysslar film och musik branschen istället med lobbyverksamhet(aka: mutar politiker) och försöker stifta lagar om upphovsrättsskydd så att dem kan fortsätta ta omänskliga priser så att VDar och artiser samt skådespelare kan tjäna oförtjänt mycket pengar. En skiva eller film skulle kosta 30kr högst och då skulle dem fortfarande tjäna en jäkla massa pengar. Jag kan garantera att folk skulle köpa film och musik om priset var rimligt, många är t.ex. villiga att betala för spotify just för att priset är RIMLIGT. Jag personligen betalar gärna för spel när dem sjunker till 199kr, men att ta 699kr för ett spel vore som att 500kr/kg för köttfärs. Och när människor är missnöjda så finner man en lösning att kringgå problemet, och lagar skall stiftas som är accetabla i det nuvarande samhället, och tas bort eftersom samhället förändras, annars hade vi haft kvar lagar från medeltiden och då skulle alla adliga i sverige ha rätt till varsin lyktbärare när det är mörkt ute.

Som medborgare ska man inte bara underställa sig när saker och ting är fel, bara för att "the big guys" som har makten och tjänar pengarna tycker att det ska vara på ett visst sätt för att gynna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Möjligen att artisten blir en tia fattigare och skivbolaget en hundralapp fattigare om jag inte gillar den, men å andra sidan så ska de inte ha betalt av mig för musik jag inte gillar.

De blir inte fattigare då de inte blir av med pengar. De förlorar dock ett säljtillfälle. Jag tror de allra flesta artister är okej med att man lyssnar på deras musik innan man köper den, fast det blir ändå fel att som kund säga att man är den som bestämmer hur det är med den biten. Många yngre människor idag tror att världen är skyldig dem en massa.

Det är dock mer intressant att diskutera detta kring film för man ser inte om film i alls samma grad som man lyssnar om på musik. Har man då sett en film och gillar den har man ändå lite mindre anledning att köpa filmen då man kanske aldrig kommer se om den. Då testas ens vilja att göra rätt för sig mer än för musik, som man förmodligen kommer "återanvända" många gånger.

Permalänk
Skrivet av Enity:

På vilket sätt var svenskarna ofria under andra världskriget?
Danskarna hade det helt ok under kriget.
Ärligt talat så tror jag knappast det hade varit speciellt illa under tyskvänligt styre, däremot hade ryssen invaderat så hade det nog fan sett hundra gånger värre ut.

Men visst kanske var det usa som försvarade finland mot ryssen, eller så var det tyskarna som hjälpte finnarna mot ryssen, vad vet jag historia är ju så svårt.

Bara att inse att usa bara bryr sig om sig själva och hade inte japanerna expanderat så mycket så att jänkarna började höja på ögonbrynen så hade de nog fan aldrig gett sig in i kriget överhuvudtaget.

Att säga att man inte har det illa under krig är som att säga att en hund KAN leva utan ben...
Alla hade det illa under kriget, det var fattigt. Man var rädd. Man kunde inte säga sin åsikt pga rädslan att någon skulle höra. Och att danskarna hade det ok under kriget är ren lögn. Min gammelmorfar bodde i saeby under kriget och var 14 år när tyskarna invaderade Danmark, och i teorin så hade dom det bra. Men det är så mkt som inte står i historie böckerna. Kungen av Danmark var tvungen att hota med självmord för att få hålla kvar Danska flaggan vid kungahuset. Man var tvungen att smyga med att man hade radio för att lyssna på nyheter. Tyskarna sköt efter dom för skoj skull. dom saboterade danskarnas åkrar som gjorde dom ännu fattigare. Han blev skjuten i foten av en tysk för att han friade till min gammelmormor på öppen gata. ÄR DET ATT HA DET OKEJ? naa inte riktigt.

På vilket sätt va vi ofria? vi hade ingen rätt att säga vad vi tyckte för då kom det 100 nazis efter dig. Du fick inte lov att lyssna på nyheter. Du fick inte ha möten hemliga möten. Internet hade inte existerat. Vi hade inte fått behålla vad vi tycker är sverige. Om du var jude i sverige hade du också ett helvete för även om tyskarna inte var här officiellt så var nazisterna det, och så vitt jag vet så är judar också svenskar=med ofria.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Men gubben/gumman 98% är lösenordsskyddat material...hur ska de kunna veta?

Rar is the shiet.

Ja exakt. Hur skulle de kunna veta? Är det inte rätt oroande att FBI börjar slå ner på stora internationella sidor som kanske ligger i grå-zonen för vad som är lagligt iom sin storlek. Deras främsta mål var ju trots allt inte att dela ut olagligt material utan att ge en enkel uppladdningstjänst.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att detta är okej inser väll förstås att Swec forum skulle behöva stängas då också....ja egentligen alla forum...då de som driver sidan inte kan garantera att någon inte kommer att skriva eller länka till något olagligt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av SharkHunter:

Ser många fina jämförelser idag. En viktig har hittils missats. Om jag köper en jacka men inte är nöjd med den kan jag byta den (efter att ha provat den hemma, har tom en hel vecka på mig). Försök göra det med skivor/filmer/spel...

Dessutom går jackan sönder (inom rimlig tid) utan mitt fel kan jag få en ny. Om min cd skiva slutar funka säger skivbolaget hoppsan köp en ny

Nej, den har inte missats

Skrivet av formerself:

Prioriterar jag att köpa en ny jacka så kan jag prova och granska den i affären. Om det nu visar sig efter jag köpt den att den saknar söm och faller isär efter första dagen eftersom den bara hölls ihop med lite billigt lim. Då kan jag lämna tillbaks, byta eller reklamera. Försök göra det med spel eller film.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Nej, den har inte missats

Aldrig fel med en dubbel

Kan tillägga at MU faktiskt har gjort det hyffsat svårt att komma åt deras länkar genom att ändra länar etc. till och från, så nog har de levt upp till den delen av DMCA. Sen kan man väl alltid hävda att 90 % av det som finns på MU är olagligt men det är ju inte MUs fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SharkHunter:

Ser många fina jämförelser idag. En viktig har hittils missats. Om jag köper en jacka men inte är nöjd med den kan jag byta den (efter att ha provat den hemma, har tom en hel vecka på mig). Försök göra det med skivor/filmer/spel...

Dessutom går jackan sönder (inom rimlig tid) utan mitt fel kan jag få en ny. Om min cd skiva slutar funka säger skivbolaget hoppsan köp en ny

En jacka har ju dock ett annat användningsmönster och livslängd än t ex film. Om du köper en film, tittar på den och sedan inte gillar den så har du ju ändå fått ut en ganska stor del av upplevelsen. Skulle man kunna lämna tillbaka det pga det skulle det vara gratis att se på film.

Dock ska man ju såklart kunna byta en skiva som inte fungerar, så länge man inte själv orsakat problemet. Jag har dock hört talas om flera som lämnat tillbaka skivor som de inte kunnat lyssna på pga kopieringsskydd så det är inte omöjligt. Det kanske varierar mellan butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Okej, men hör du inte själv vad du säger? Först säger du att dom kan göra det om SOPA går igenom, men inte om SOPA inte går igenom. Men SOPA har inte gått igenom (än). Och dom har gjort det, så vad har detta med SOPA att göra?

Det är ju delvis därför det är fel!

Visa signatur

"En dator"

Permalänk

Varför inte skapa en global sida som piratebay där artisterna/filmbolagen osv lägger upp alla sina värk, höj skatten med 0,5%(eller vad som är rimligt) låt dom här procenten delas ut till artisterna/filmbolagen efter antal ned laddningar, snabbt skrivet.

Permalänk

Allt handlar ju om att företagen spelar på folkets okunskap. Om folk slutar att gå på dagens sjuka marknadsföring (ni vet alla dessa reklamer som retar gallfeber på de flesta) och istället kollar upp vad man egentligen vill ha och behöver, så skulle inte detta "problem" vara ett problem.

Det ska då kunna gå att kolla upp och prova om man vill spendera sina hårt intjänade pengar på varan i fråga. Företagen ska givetvis få betalt för sina varor men inte lura oss konsumenter på de fantasibelopp som många företag faktiskt tjänar.

Jag vet alldeles för många som bara går och köper saker utan en enda tanke på varför de vill ha just den varan. Vi måste vara mer kritiska helt enkelt. Jag säger inte att alla måste vara experter på allt men att man ska kunna lite om mycket. Allmänbildning tror jag det kallas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | MSI GTX 1060 3GB | Crucial Ballistix 32GB 3600MHz | Dell UltraSharp U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Du är nog väldigt ensam om att anse det, men jag respekterar det fullt ut.

det jag ifrågasätter är; vem hade du tänkt göra allt arbete då? för jag ser inte att du ställer dig upp mot usa och rätten till tryckfriheten och fri talan.

jag har varken resurserna eller kraften att ställa mig upp mot Usas ledning så jag syns, det har du nog inte heller.
Men anon har det, och de gör det dem kan.
Även om deras ageranden och ställningstaganden inte är varken politiskt eller rättsligt korrekt, så gör de NÅGONTING.

De kämpar för Internets överlevnad, och det kan varken förnekas eller smutskastas på.

Över and Ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Al Qaida gjorde ett reellt försök 2001-09-11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Att säga att man inte har det illa under krig är som att säga att en hund KAN leva utan ben...
Alla hade det illa under kriget, det var fattigt. Man var rädd. Man kunde inte säga sin åsikt pga rädslan att någon skulle höra. Och att danskarna hade det ok under kriget är ren lögn. Min gammelmorfar bodde i saeby under kriget och var 14 år när tyskarna invaderade Danmark, och i teorin så hade dom det bra. Men det är så mkt som inte står i historie böckerna. Kungen av Danmark var tvungen att hota med självmord för att få hålla kvar Danska flaggan vid kungahuset. Man var tvungen att smyga med att man hade radio för att lyssna på nyheter. Tyskarna sköt efter dom för skoj skull. dom saboterade danskarnas åkrar som gjorde dom ännu fattigare. Han blev skjuten i foten av en tysk för att han friade till min gammelmormor på öppen gata. ÄR DET ATT HA DET OKEJ? naa inte riktigt.

På vilket sätt va vi ofria? vi hade ingen rätt att säga vad vi tyckte för då kom det 100 nazis efter dig. Du fick inte lov att lyssna på nyheter. Du fick inte ha möten hemliga möten. Internet hade inte existerat. Vi hade inte fått behålla vad vi tycker är sverige. Om du var jude i sverige hade du också ett helvete för även om tyskarna inte var här officiellt så var nazisterna det, och så vitt jag vet så är judar också svenskar=med ofria.

Så om en liten del har det dåligt så har alla det dåligt?
Bra logik.

Vad jag menade med att danskarna hade det helt ok var en jämförelse mot hur andra länder som blivit invaderade av ryssarna hade det och hur det fortsatte under sovjettiden.
Att tyska soldater gjorde sådana saker är inget som var direkt utmärkande för tyskarna, alla sidor sysslade med sådant, eller du kanske trodde att engelsmännen och amerikanarna var helt oskyldiga och begick inga krigsbrott?
Bara för att det var officerare från axelmakterna som blev avrättade så betyder inte det att de allierade inte begick brott, bara det att vinnaren bestämmer vad som ska gälla.

Titta hur tyskland och japan såg ut när kriget var över och jämför sedan det med t.ex danmark, norge och frankrike, vilka hade fått utstå mest?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Skummade igenom anklagelserna och såg det här:

Citat:

"In exchange for payment, the Mega Conspiracy (Mega Uppload) provides the fastreproduction and distribution of infringing copies of copyrighted works from its computerservers located around the world."

http://www.scribd.com/doc/78786408/Mega-Indictment

Dom menar med andra ord att sidan ENDAST är till för att ladda upp piratkopierat material, stämmer ju inte för 5 öre...

Permalänk
Skrivet av SharkHunter:

Ser många fina jämförelser idag. En viktig har hittils missats. Om jag köper en jacka men inte är nöjd med den kan jag byta den (efter att ha provat den hemma, har tom en hel vecka på mig). Försök göra det med skivor/filmer/spel...

Dessutom går jackan sönder (inom rimlig tid) utan mitt fel kan jag få en ny. Om min cd skiva slutar funka säger skivbolaget hoppsan köp en ny

Punkt ett, du kan väl gå till en affär och lyssna på skivan... kan man inte det idag?

På punkt två, om skivan går sönder så har du all rätt att få en ny skiva. Om försäljaren nekar så är det hans problem, anledningen till att man inte kan gå till domstol för en CD -eller ett mjölkpaket heller för den delen- är att det inte är motiverat ur kostnadssynpunkt. Därför har konsumentverket (eller vem det nu är) en svartlista för oseriösa företag. Där vill nog inte de etablerade företagen hamna.

Permalänk
Medlem

Hur ser läget ut just nu och hur kan man följa det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk

Vilken oerhört enerverande snubbe, klara inte mer än 2 minuter.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Anonymous hackers for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

Det är ju delvis därför det är fel!

Rätt eller fel vet jag inte. Men hur/var/när handlar detta om SOPA? Förstår inte hur du kopplar att detta har med SOPA att göra.

Permalänk
Medlem

Skönt att folk bryr sig, men seriöst... Dessa överbelastningsattacker känns ju knappast som ett slags "hacking". Åh wow, ni får ner deras server någon timme - great job. Nästa dag ser allt ut som vanligt igen.

Ska dom göra nått, kan dom väl iallafall sno lite information eller liknande. Något som är användbart.