Permalänk

Är grafikkortet trasigt?

Tja!

Jag har haft detta problem under en längre tid nu. När jag startar datorn så händer det, kanske varannan gång, att skärmen inte startar. Det står bara "No signal input" och sen går skärmen in i sleep mode. Dock gör jag i högtalarna hur datorn startar windows, så den har inte stoppat i bios eller något sådant.

När detta händer så brukar jag trycka en gång på startknappen så att windows stänger ner som sig bör men ibland så sitter min sambo där och hon stänger ner genom att hålla startknappen intryckt i 3 sekunder vilket bryter strömmen och windows får inte chansen att kör sin nerstängningsprocedur. Vet inte om det har nån betydelse, dock.

Nästa gång man sätter på datorn (direkt efter att den stängts av) så startar ALLTID skärmen upp. Det är precis som att skärmen inte hänger med första gången.
Jag har provat att sätta på skärmen en bra stund innan burlen slås på.. och jag ahr provat att sätta på skärmen en stund efter datorstart. Det blir samma frekventa felresultat.

Så till min fråga, borde inte datorn pipa en felkod om grafikkortet var kass? Och startar verkligen satorn windows och grafikkortet inte fungerar?
Jag ahr inget annat grafikkort att testa med och jag heller ingen annan skärm. Men visst borde det vara skärmen som felar?

Anledningen till rubriken är att jag googlat problemet men jag hittar inte så bra träffar och de som verkar ha samma problem som mig får en massa olika svar.

Mycket tacksam för hjälp!

MVH
Chrille

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Antielefant

Låter mer som att nätagget eller moderkortet inte vill vara med än att det är grafikkortet som strular. Mest troligt nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Låter mer som att nätagget eller moderkortet inte vill vara med än att det är grafikkortet som strular. Mest troligt nätagget.

Att nätagget är trasigt menar du? För jag har ett Corsair 550w och jag har inga tunga delar i datorn. Passivt kylt 8600gt, 4gb ram, SB 4.. ja.. inte mycket annat sen.. Nätagget är ca. 1,5 år gammalt.

Edit: Kan tillägga att datorn och skärm sitter i ojordade uttag, om det har nån betydelse.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Antielefant

Att det är ett Corsair säger inget annat än att det är ett bra märke, har bytt två veckor gamla AX-agg som gett upp.

Även bra märken har dåliga serier och måndagsex.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Att det är ett Corsair säger inget annat än att det är ett bra märke, har bytt två veckor gamla AX-agg som gett upp.

Även bra märken har dåliga serier och måndagsex.

Ok, det är möjligt att jag har ett nätagg nånstans som jag kan prova med. Jag tycker bara att det är skumt eftersom jag inte har några problem när skärmen väl har startat. Då flyter allt fint.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Antielefant

Jupp, och det vanligaste där är att grafikkortet inte får stabil ström vid systemstart. Det stänger då av sig och startar inte igång förrän nästa gång systemet startas om.

Nätaggen är i princip alltid bättre på att leverera stabil ström när det är "varmt" snarare än vid kallstart, och börjar agget ge sig är det nästan alltid just kallstartsbekymmer man märker först.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ok, ja nu har jag provat att byta skärm och det är samma problem med den nya skärmen. Antar att det är dags för nytt nätagg:/

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk

Har förresten jordat rummet nu och konstigt nog så har datorn startar på första försöket varenda gång idag. Är det möjligt att nätagg presterar sämre i ojordade uttag?

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Chrilletuff:

Har förresten jordat rummet nu och konstigt nog så har datorn startar på första försöket varenda gång idag. Är det möjligt att nätagg presterar sämre i ojordade uttag?

Datorer ska överhuvudtaget inte köras i ojordade uttag då det ger krypströmmar i f*n ta mig varenda kontakt - skärm, högtalare, nätverk och till och med externa hårddiskar. Alltid lika kul när man ser folk stoppa in HDMI-kabeln till TV'n medan datorn är igång, det slår gnistor om den och datorn omedelbart blåskärmar eller bara startar om/dör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ok, jag har haft datorn ihopkopplad utan att ansluta nya grejer i 2 år nu och det har inte hänt nån olycka än. Men nu som sagt så fick vi jordat och det fungerar hur bra som helst.
Innan var det så att skärmen inte startade vid kallstart, precis som du sa, och när den väl startade så var den så trög att bild kom först när windows inloggningsskärm kom. Så all Bios-post missade man.
Nu startar den varje gång och då så att man hinner se bios-posten.

Så, att koppla datorn till jordade uttag gjorde en jäkla skillnad.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk

Ok, 2½ månad senare så är problemet kvar. Datorn funkade bra precis i början efter att vi jordat datarummet men några dagar efter så var allt som vanligt igen.
Nu har jag köpt nytt nätagg och stoppat i och det löste inte heller problemet. Jag börjar fundera på hur mycket datorhe#¤%tet ska kosta mig innan jag får problemet löst.

Ingen som har haft liknande problem??

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilletuff:

Ingen som har haft liknande problem??

Hej,

Jag har ett liknande problem och är lika fundersam som du. Mitt problem är sedan jag skaffade en extra skärm, då kan det spöka på precis samma sätt som för dig, att skärmen dör. Antingen vid uppstart eller mitt i drift, men det är alltid en skärm som dör och ifall jag drar ut och in DVI-kabeln till grafikkortet så går båda skärmarna igång igen.

Jag är helt vilse, fel på grafikkort? moderkort? nätagg?