Permalänk
Medlem

Feedback på sida

Tjena!

Har suttit och pillat lite med en sida under jullovet. Sidan är tänkt att handla om grundläggande säkerhet på internet och riktar sig till de lite mindre vana användarna. Har kommit en bra bit men nu kommer jag inte på några fler områden jag kan skriva om. Eftersom sidan riktar sig framförallt till de användare som inte är insatta i datorer och internet mer än att surfa lite på internet så vill jag inte lägga ribban för högt. Har dock planer på att göra en lite mer avancerad del för de lite mer vana användarna.

Skulle därför behöva lite feedback på sidans innehåll men även design och upplägg. Grunden bygger på Wordpress och ett färdigt tema (kan ej programmera och designdelen är inte min grej).
Vad kan jag göra bättre och vad är bra redan? Kom gärna med idéer på vad jag kan lägga till eller ändra.

Har funderat lite på vad jag kan ha till höger om informationen. Det lutar åt någon widget som visar random text med småtips. Har hittat ett par sådana men de hade inte möjligheten att ändra designen med CSS så tänkte leta vidare. Några andra förslag på vad som jag kan lägga där?

Sidan: http://evett.se
Guide/Tips: http://evett.se/guide

Alla tips är välkomna.
Tack!

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Trevlig och simpel, ska börja länka till den om den förblir uppe.

Tycker namnet hade gått snabbare att fatta om det var e-Vett istället för eVett. Antar det uttalas "E" vett?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Trevlig och simpel, ska börja länka till den om den förblir uppe.

Tycker namnet hade gått snabbare att fatta om det var e-Vett istället för eVett. Antar det uttalas "E" vett?

Absolut, den kommer förbli uppe sålänge de finns besökare.

Angående domänen. Ja, det är "E" vett jag menar. Tog framförallt eVett för att det är enklare att komma ihåg och säga till andra. Tycker också att e-Vett ser bättre ut men det blev eVett tillslut. Är inte direkt ett fan av bindestreck i domännamn heller även om de har sina fördelar.

Kolla gärna igenom innehållet och säg vad du tycker om det

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Knapparna uppe till höger borde flyttas in till vänster, så länge du inte ska ha någonting höger om den vita rutan

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Kul koncept Kan vara bra att länka föräldrarna till haha Men jag håller med ovanstående, flytta menyn till vänster och skriv e-Vett istället. Alltså inte som adress utan på bilden längst upp på sidan

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Fan den här sidan åker direkt fill favouriter! :D,bra o enkel layout!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Knapparna uppe till höger borde flyttas in till vänster, så länge du inte ska ha någonting höger om den vita rutan

Det kommer att komma något där. Förmodligen en liten tips widget. "Visste du att..."

Skrivet av kvicksilv3r:

Kul koncept Kan vara bra att länka föräldrarna till haha Men jag håller med ovanstående, flytta menyn till vänster och skriv e-Vett istället. Alltså inte som adress utan på bilden längst upp på sidan

Ja, det skulle gå. Ska fixa det tack!

Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Du kan skriva en guide om LastPass där du också uppmanar folket att använda Password Generator.

Har flera gånger funderat på att skriva en guide om hur man använder LastPass men det har inte blivit av.

Ska kolla in det, ser ut att vara ett bra koncept. Tack!

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kooffe:

Tjena!

Har suttit och pillat lite med en sida under jullovet. Sidan är tänkt att handla om grundläggande säkerhet på internet och riktar sig till de lite mindre vana användarna. Har kommit en bra bit men nu kommer jag inte på några fler områden jag kan skriva om. Eftersom sidan riktar sig framförallt till de användare som inte är insatta i datorer och internet mer än att surfa lite på internet så vill jag inte lägga ribban för högt. Har dock planer på att göra en lite mer avancerad del för de lite mer vana användarna.

Skulle därför behöva lite feedback på sidans innehåll men även design och upplägg. Grunden bygger på Wordpress och ett färdigt tema (kan ej programmera och designdelen är inte min grej).
Vad kan jag göra bättre och vad är bra redan? Kom gärna med idéer på vad jag kan lägga till eller ändra.

Har funderat lite på vad jag kan ha till höger om informationen. Det lutar åt någon widget som visar random text med småtips. Har hittat ett par sådana men de hade inte möjligheten att ändra designen med CSS så tänkte leta vidare. Några andra förslag på vad som jag kan lägga där?

Sidan: http://evett.se
Guide/Tips: http://evett.se/guide

Alla tips är välkomna.
Tack!

Bra initiativ!

Jag undrade lite över texten dock, den här til exempel: Förhoppningsvis så kommer att du att lära dig något av våra tips. Är ni flera som driver hemsidan är det okej att skriva våra. Om det är bara du, byt ut det mot jag istället... det ser faktiskt mer seriöst ut.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Du kan skriva en guide om LastPass där du också uppmanar folket att använda Password Generator.

Har flera gånger funderat på att skriva en guide om hur man använder LastPass men det har inte blivit av.

Eller så ger man tips på hur man skapar riktigt bra lösenord som är lätta att komma ihåg. En sådan där lösenordsgenerator skapar "omöjliga" lösenord att komma ihåg, och inte överdrivet svåra att bruteforca.

Långa meningar, gärna med siffra/siffror. Toksvåra att bruteforca. Pissenkela att komma ihåg. Win.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är därför viktigt att ha ett virusprogram och en brandvägg installerat på sin dator.

Heter antivirusprogram, virusprogram är för mig synonymt med virus.
EDIT: Ligger under programvara
Såg nu också att smyghål används under sidan "virus", säkerhetshål är nog ordet ni leter efter.
Får uppfattningen att detta är något genomsyrande, föreslår en korrekturläsning av såväl stavning och använda begrepp.

I övrigt tycker jag att det är ett bra initiativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Strukt menar att du ska byta ut det till mina.

Absolut ett bra tips. Det är bara jag så det ska ändras.

Skrivet av blink:

Heter antivirusprogram, virusprogram är för mig synonymt med virus.

Har missat det där. Vart hittade du det? Ska ändras.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av blink:

Heter antivirusprogram, virusprogram är för mig synonymt med virus.
EDIT: Ligger under programvara
Såg nu också att smyghål används under sidan "virus", säkerhetshål är nog ordet ni leter efter.
Får uppfattningen att detta är något genomsyrande, föreslår en korrekturläsning av såväl stavning och använda begrepp.

I övrigt tycker jag att det är ett bra initiativ

Skrivet av Kooffe:

Absolut ett bra tips. Det är bara jag så det ska ändras.

Har missat det där. Vart hittade du det? Ska ändras.

Mer korrekt är väll anti-malware-program då väldigt lite är virus idag och alla "anti-virus" jag känner till igentligen är anti-malware.

Om du vill behålla eVett tycker jag du ska byta färg på "e"-ett

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Bra initiativ!

Jag undrade lite över texten dock, den här til exempel: Förhoppningsvis så kommer att du att lära dig något av våra tips. Är ni flera som driver hemsidan är det okej att skriva våra. Om det är bara du, byt ut det mot jag istället... det ser faktiskt mer seriöst ut.

Håller inte med, "våra" låter mer förtroendeingivande än "mina" och säljer bättre. Lite får man krydda.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Här är en guide hur man skapar "säkra" lösenord: http://evett.se/evett/losenord. Dock kan jag tycka att lösenord som man kan komma ihåg är inte säkra lösenord.

Med LastPass kan man använda lösenord som är hur omöjliga som helst att komma ihåg just därför att LastPass sparar lösenorden åt dig i ett så kallat valv.

Lösenorden där är onödigt svåra. Det är bara idiotiskt att försöka få lösenorden att vara svårläsliga, för en dator gör det detsamma men för den som ska komma ihåg lösenordet gör det en jävla skillnad. Att ha användare som skriver ner sina lösenord på papper är i princip en större säkerhetslucka än att ha lätta lösenord.
Gör en mening som består av 3-4ord, gärna siffra. Ta hela meningen använd som lösenord, kan du få in specialtecken blir det ännu bättre.
Längden på ditt lösenord är i princip ALLT när det gäller att knäcka lösenordet. Dictionary-attack skyddar du dig mot genom att använda mer än 1-2ord. (dictionary-attackera 4ord med alla ord som finns? gg.)

Här har du bra exempel på lösenord som är sjukt lätta att komma ihåg: http://makemeapassword.net/

En till länk för att testa säkerheten. http://howsecureismypassword.net/

Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Dock kan jag tycka att lösenord som man kan komma ihåg är inte säkra lösenord.

Helt korrekt. Det är mycket bättre att skriva ner lösenordet på en lapp som man sedan lägger under tangentbordet. *facepalm*

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Lösenorden där är onödigt svåra. Det är bara idiotiskt att försöka få lösenorden att vara svårläsliga, för en dator gör det detsamma men för den som ska komma ihåg lösenordet gör det en jävla skillnad. Att ha användare som skriver ner sina lösenord på papper är i princip en större säkerhetslucka än att ha lätta lösenord.
Gör en mening som består av 3-4ord, gärna siffra. Ta hela meningen använd som lösenord, kan du få in specialtecken blir det ännu bättre.
Längden på ditt lösenord är i princip ALLT när det gäller att knäcka lösenordet. Dictionary-attack skyddar du dig mot genom att använda mer än 1-2ord. (dictionary-attackera 4ord med alla ord som finns? gg.)

Här har du bra exempel på lösenord som är sjukt lätta att komma ihåg: http://makemeapassword.net/

En till länk för att testa säkerheten. http://howsecureismypassword.net/

Tycker du att lösenorden där är för svåra? Tycker tvärtom, har lättare för att lära mig ett sådant lösenord än dw du länkade till. Sen är ju din metod i princip det jag menar. La till två exempel för att underlätta för användarna. Tycker inte man ska lita på "howsecureismypasswprd". Prova tex tangentbord.

Citat:

Helt korrekt. Det är mycket bättre att skriva ner lösenordet på en lapp som man sedan lägger under
tangentbordet. *facepalm*

Jag rekommenderar att man aldrig skriver ner sitt lösenord och det står jag fast vid. Har man ett starkt lösenord som man inte delar med sig av genom tex att skriva ner den så sitter man rätt säker.

Fler ideer?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Kategorisera upp innehållet under 2-3 rubriker så kanske man snabbare hittar det som känns aktuellt.
Lösenord och Backup kan tex vara under egen rubrik som tar upp elementära saker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Tänker du lägga upp guider i form av videoklipp? annars hade ju det varit någonting.

Satt och funderade på det igår och det är möjligt. Tack för förslaget!

Skrivet av Igelkott:

Kategorisera upp innehållet under 2-3 rubriker så kanske man snabbare hittar det som känns aktuellt.
Lösenord och Backup kan tex vara under egen rubrik som tar upp elementära saker.

Har funderat på det också. Måste bara komma på bra rubriker först. Tack!

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kooffe:

Tycker inte man ska lita på "howsecureismypasswprd". Prova tex tangentbord.

Possibly A Word
Your password looks like it could be a dictionary word or a name. If it's a name with personal significance it might be easy to guess. If it's a dictionary word it could be cracked very quickly.

Stämmer väl till 100%?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Possibly A Word
Your password looks like it could be a dictionary word or a name. If it's a name with personal significance it might be easy to guess. If it's a dictionary word it could be cracked very quickly.

Stämmer väl till 100%?

Absolut men kolla tiden det tar att knäcka det. Kan tänka att fler stirrar sig blinda på tiden och inte texten under.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kooffe:

Absolut men kolla tiden det tar att knäcka det. Kan tänka att fler stirrar sig blinda på tiden och inte texten under.

Du kan ju inte förvänta dig att sidan ska hålla koll på varenda tänkbart ord som finns på alla olika språk. Den ger en varning om den anser att det ser ut att kunna vara ett "ordboksord", mycket mer kan man väl ändå inte förvänta sig?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du kan ju inte förvänta dig att sidan ska hålla koll på varenda tänkbart ord som finns på alla olika språk. Den ger en varning om den anser att det ser ut att kunna vara ett "ordboksord", mycket mer kan man väl ändå inte förvänta sig?

Just därför jag inte tycker man ska lita fullt ut på den. Nåväl, låt oss släppa detta ämne

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Måste säg att du gjort sidan riktigt bra

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Den ser bra ut!

Jag skulle flytta navigationen åt vänster, på så sätt skulle sidan kännas mer centrerad. Dessutom skulle jag försöka hitta en annan lösning för loggan, nu känns den inte helt sammankopplad till resten av sidan.

Trevligt dessutom att den fungerar med Safari Reader.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Måste säg att du gjort sidan riktigt bra

Tack så mycket!

Skrivet av tomten_alle:

Den ser bra ut!

Jag skulle flytta navigationen åt vänster, på så sätt skulle sidan kännas mer centrerad. Dessutom skulle jag försöka hitta en annan lösning för loggan, nu känns den inte helt sammankopplad till resten av sidan.

Trevligt dessutom att den fungerar med Safari Reader.

Det kommer att ligga något under menyn. Blir förmodligen en "Visste du att..." tips ruta.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat igenom alla tips/guider och skrivit rent det.
Har även ändrat färg på 'E' i loggan. Blev dock inte perfekt.

Har satt en "Visste du att.." med lite småtips. Kommer lägga till fler tips så småningom. La även dit en lite social sharing under varje tips för enkel delning. Blir möjligtvis en för hela sidan också.

Synpunkter?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten update.

Loggan är fixad och ser bra ut nu. Har även lagt till några nya tips samt lagt till en del för nyheter

Behöver fortfarande synpunkter och tips, gärna på vad jag kan skriva om eller om ni tycker något kan göras bättre. Sitter just nu och tänker på hur jag kan göra nyhetsdelen lite snyggare men kommer inte på något.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet