Praktisk problem lösning: Flera datorer kopplade till ett headset?

Permalänk
Medlem

Praktisk problem lösning: Flera datorer kopplade till ett headset?

Hej!

Jag vet inte om jag postar det här till rätt forum men jag chansar och hoppas att det blir rätt.

Det är så att jag har 3 st datorer på mitt skrivbord. Alla kan skicka och ta emot ljud på diverse sätt. Jag skulle vilja ha allt det här ljudet till mitt headset. Gärna skulle jag vilja kunna ställa in relationen mellan dom olika datorerna ljud också. (Vilket ljud som kommer från datorn ska ej ha någon betydelse...).
Sen är det ju ett headset och därför skulle jag även vilja ha mickens ljud in på alla datorerna. All inljud till datorerna hanteras av push to talk på datorn eller något liknande så det är inte något problem. Inte heller behöver någon form av relation på inljudet fixas. Samma nivå går bra.

Det jag har lyckats komma fram till än så länge är att jag behöver någon form av mixer... tror jag... eller?

Här står jag nu och stampar och hittar ingen väg framåt. Jag va på en inne på inet och webhallen och prata med dom men dom såg ut som levande frågetecken. Testade en musikaffär också och dom såg ut som om möjligt ännu större frågetecken, vännerna på facebook ignorerade mig. Så hjälp sweclockers ni är min sista chans till vettiga råd innan jag ...

Tack så hemskt mycket för er input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Hej!

Jag vet inte om jag postar det här till rätt forum men jag chansar och hoppas att det blir rätt.

Det är så att jag har 3 st datorer på mitt skrivbord. Alla kan skicka och ta emot ljud på diverse sätt. Jag skulle vilja ha allt det här ljudet till mitt headset. Gärna skulle jag vilja kunna ställa in relationen mellan dom olika datorerna ljud också. (Vilket ljud som kommer från datorn ska ej ha någon betydelse...).
Sen är det ju ett headset och därför skulle jag även vilja ha mickens ljud in på alla datorerna. All inljud till datorerna hanteras av push to talk på datorn eller något liknande så det är inte något problem. Inte heller behöver någon form av relation på inljudet fixas. Samma nivå går bra.

Det jag har lyckats komma fram till än så länge är att jag behöver någon form av mixer... tror jag... eller?

Här står jag nu och stampar och hittar ingen väg framåt. Jag va på en inne på inet och webhallen och prata med dom men dom såg ut som levande frågetecken. Testade en musikaffär också och dom såg ut som om möjligt ännu större frågetecken, vännerna på facebook ignorerade mig. Så hjälp sweclockers ni är min sista chans till vettiga råd innan jag ...

Tack så hemskt mycket för er input!

Det ska väl gå att få UT ljudet från alla datorerna genom att ha ett mixerbord med 3 inputs. En stereo sladd från varje dator in i varsin input i mixerbordet och sen headsettet i phones i mixerbordet?

Permalänk

men hittar inget med tre

http://www.kvconnection.com/product-p/km-iphone-2trs-ecm.htm

edit: antar du kan köpa två stycken y-splitters o plugga in den ena splittern i den andra..

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk

beroende på hur mycket du vill lägga på det hela så kan du faktiskt kika på thomann.de och leta bland deras mixers, få ljudet till headsetet är inga problem, men det kan hända att det blir krångligare med micen.

hade nog köpt 4st billiga y-splitters och lite 3.5 tele, kört Yx2 till ljudet och Yx2 till micen, lite luddigt förklarat så här får du en paintbild å !

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusalm:

Det ska väl gå att få UT ljudet från alla datorerna genom att ha ett mixerbord med 3 inputs. En stereo sladd från varje dator in i varsin input i mixerbordet och sen headsettet i phones i mixerbordet?

Japp det var precis en sån lösning jag själv har funderat på MEN jag hittar inga bra prylar för att realisera den. Har du några ideer?

Skrivet av barbafarsan:

men hittar inget med tre

http://www.kvconnection.com/product-p/km-iphone-2trs-ecm.htm

edit: antar du kan köpa två stycken y-splitters o plugga in den ena splittern i den andra..

Gillar inte att man inte kan hantera relationen mellan källorna på något sätt så det här är absout sista valet om inget annat dyker up.

Skrivet av Jordnoetn:

beroende på hur mycket du vill lägga på det hela så kan du faktiskt kika på thomann.de och leta bland deras mixers, få ljudet till headsetet är inga problem, men det kan hända att det blir krångligare med micen.

hade nog köpt 4st billiga y-splitters och lite 3.5 tele, kört Yx2 till ljudet och Yx2 till micen, lite luddigt förklarat så här får du en paintbild å !

http://img29.imageshack.us/img29/1721/dfgdfgdfgr.png

Tack för tippset om thomann.de ska kolla lite där och se om jag hittar något intressant...

Permalänk
Skrivet av Acroo:

Gillar inte att man inte kan hantera relationen mellan källorna på något sätt så det här är absout sista valet om inget annat dyker up.
.

en annan lösning med y splitters är ju att du skaffar en analog volymkontroll och sätter framför y splittern, lite osmidigt men det funkar iaf

Permalänk
Medlem

Seriekoppla y-splitters eller löd ihop 3.5mm sladdarna själv. Tänk dock på att 3.5mm är analogt och därför blir signalen hälften så svag för varje y-splitt. Micken kommer att bli 1/4 så stark när ljudet från den kommer till den tredje datorn om man följer bilden i posten ovan

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Entusiast

Du kan också seriekoppla dem genom line-in kontakterna på datorerna, dock kan det bli mer fördröjning på det viset, så om det är viktigt att millisekunderna linear upp så är det kanske inte så bra, och det löser inte mick ljudet