Kan "fel" ström förstöra ett moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan "fel" ström förstöra ett moderkort?

Har ett otroligt förbryllande problem.

OK, datorkomponenter köptes och plockades ihop, datorn hamnar sen i mina händer med felbeskrivningen: ingen bild från moderkortets tre olika utgångar. Testar mobo med en annan processor vilket resulterar i bild. 2 dagar senare kommer datorn tillbaka, personen får ingen bild precis som förra gången.
Ta ett nytt likandant mobo + NY processor, samma som innan, men en ny. Återigen bild. Flasha BIOS och personen får återigen tillbaka sin dator.
5h senare ringer han mig igen, ingen bild hemma hos honom. OK, låter helt jäkla sjukt tänker jag och kopplar in den igen och visst, ingen bild. Nu har datorn också börjar bete sig konstigt vid uppstart, fläktar går igång på halvfart i 1-3 sek för att sen sluta för att sen gå igång normalt, visar skärm att ingen bootdisk finns och sen efter det kommer det upp ett nytt felmeddelande:

Power supply surges detected during the previous power on.
Asus Anti-surge was triggerd to protect system som unstable power.
Please enter setup to recover BIOS setting.
CPU Over Voltage Error!
Press F1 to run SETUP.

Wtf, tänker jag, vadå är det fel på nätagget? Fine, testar med två andra agg, precis samma fel. Börjar bli otroligt irriterad nu.
Trycker F1 för att komma in i BIOS, då låser sig hela datorn och jag får boota om.

OS är inte installerat på datorn.

Jag förstår inte vad felet kan vara, det enda som har slagit mig är att personen i fråga har ett satans hemmabygge till elnät som helt enkelt pajar något i datorn när den sätts igång?

Komponenterna som används är Asus P8H67-M PRO och Intel i5 2400

Snälla, jag behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att han har problem med sitt elnät. Men förstår jag dig rätt i att du bara provat ett nätagg? Det kan ju lika gärna vara det som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det kan mycket väl vara så att han har problem med sitt elnät. Men förstår jag dig rätt i att du bara provat ett nätagg? Det kan ju lika gärna vara det som strular.

Mm nä jag har testat med 2 andra nätagg..

Permalänk

säg åt han o köpa en ups om han har fel på sitt elnät. Det kanske skulle rädda hans utrustning och ge dig lite mindre huvudvärk..

välj dock ej en offline UPS.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla distanser sitter rätt? Annars kan just detta hända.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla distanser sitter rätt? Annars kan just detta hända.

Alla distanser sitter som det ska ja.

Ska nu testa med ett Maximus IV kort och hoppas på bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Alla distanser sitter som det ska ja.

Ska nu testa med ett Maximus IV kort och hoppas på bättre resultat.

Hejsan Mammuth.
Hoppas problemet har löst sig men om inte så kan felet vara hemma hos personen du bygger datorn till.
När det dyker upp sådana här problem brukar det vara noll-fel, alltså nollan el. neutral (blå ledare) är bruten till det uttag han kopplar in sin dator.
Gör det själv eller be han kontrollera detta själv, det går inte bara mäta och se om ström kommer fram för förmodligen så är det ström där.
Är nollan bruten så förstörs elektronisk utrustning, bränner upp kretsarna helt enkelt, tacka tillverkaren av moderkort och PSU´n att de lagt in skydd för sådana händelser men det låter värre för hans skärmar.

Hoppas det kan vara till hjälp om det inte har löst sig redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Hejsan Mammuth.
Hoppas problemet har löst sig men om inte så kan felet vara hemma hos personen du bygger datorn till.
När det dyker upp sådana här problem brukar det vara noll-fel, alltså nollan el. neutral (blå ledare) är bruten till det uttag han kopplar in sin dator.
Gör det själv eller be han kontrollera detta själv, det går inte bara mäta och se om ström kommer fram för förmodligen så är det ström där.
Är nollan bruten så förstörs elektronisk utrustning, bränner upp kretsarna helt enkelt, tacka tillverkaren av moderkort och PSU´n att de lagt in skydd för sådana händelser men det låter värre för hans skärmar.

Hoppas det kan vara till hjälp om det inte har löst sig redan.

Hej!
Ok, men som du själv skrev, finns det skydd i både mobo och PSU som ska förhindra detta?
Det löste sig med det nya moderkortet, han måste väl haft världens otur. Även om det var svårt att tro just då