Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det finns forskning som visar det motsatta, man kan få fram forskning och statistik som gynnar det man önskar.

Fast nu finns det ingen oberoende forskning som visar visar att de som fildelar mycket inte skulle vara stora konsumenter av kultur. Inte ens upphovsrättsindustrin har lyckats peka på något sådant samband. Sedan väntar jag med spänning på att någon "får fram forskning" som visar att Jorden är platt, för det om något skulle ge substans till dina generaliseringar ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Haha, ja... Det är sorgligt. De flesta här är förbannade och skyller på regeringen, EU, USA, de hemska stora bolagen och drömmer upp en massa olika skräckscenarier. Varför tror ni att dessa lagar/kontrakt/avtal etc kommer till? Enkelt svar: För att folk laddar ner upphovsrättsskyddat material som de inte har någon rättighet till. Är det några ni ska skylla på att sådana här avtal kommer till så är det alla bortskämda snorungar (innefattar även en del vuxna) som laddar ner upphovsrättsskyddat material utan rättigheter från upphovsmannen/kvinnan. Det är på grund av nedladdarnas snålhet (och som inte kan skilja på ditt och mitt) som är orsaken till att sådan är avtal kommer till. Ge dem en känga istället. Fast det är klart, det är ju svårt att vara självkritisk och ta ansvar över sina egna handlingar i dagens Sverige. Alltid lättare att skylla på någon annan/något annat.

Ne. Hade inte spelat någon roll vad det handlade om.
Våra politiker röstar aldrig emot något som är olägligt för dem själva. De anpassar sig också alltid efter de stora drakarna och vågar inte sträcka på sig överhuvudtaget.

De glömmer oftast att de är folkvalda och inte några nickedockor åt andra länder och oavsett vad detta ACTA kommer leda till så behöver våra politiker ett uppvaknande från både dig, mig och alla andra medborgare där ute.

Säga vad man vill om USA, men när folket där protesterar då vänder politikerna direkt kappan efter vinden. Problemet med lilla Sverige är att vi aldrig gör det och våra politiker istället passar på att sko sig själva i avsaknaden av protester och bädda för sina egna karriärer.

Gör din jävla plikt du också och skicka ett mail samt sluta gnäll här och peka finger som en trettonåring, för oavsett varför detta lagförslag kom till så är detta precis helt värdelöst för oss alla, även om du inte kommer märka stor skillnad just nu, men vänta bara... ett par lagar till som ramlar igenom och sen kan du inte ens pissa i motvind utan att få böta.

Mvh,
Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lustigt att folk reagerar först när något drabbar dom själva, nu kan inte ett antal ungdomar ladda ner filmer, musik och spel gratis (som bekostas av att det finns ärligt folk som betalar för sig) och då är det allt jordens undergång och demokratins fall och jävla USA och sketna storföretag. Samma lirare sitter och skriver från sina Iphones, kollar på amerikanska serier och filmer och använder tjänster utav Google och Microsoft. Den dubbelmoral som visas upp är riktigt äcklig.

Fast nu kommer dessa "ungdomar" fortsätta att ladda hem filmer, musik, och spel oavsett huruvida ACTA blir godkänt. Den skrämmande aspekten är mer övergripande än så. Ifall Internetleverantörer görs ansvariga för vad som körs genom deras kablar så är censur resultatet. Det räcker dock med att införa orimliga krav på sajtägare för att kunna göra stor skada på Internets mångfald.

Permalänk
Skrivet av Orfi:

Ne. Hade inte spelat någon roll vad det handlade om.
Våra politiker röstar aldrig emot något som är olägligt för dem själva. De anpassar sig också alltid efter de stora drakarna och vågar inte sträcka på sig överhuvudtaget.

De glömmer oftast att de är folkvalda och inte några nickedockor åt andra länder och oavsett vad detta ACTA kommer leda till så behöver våra politiker ett uppvaknande från både dig, mig och alla andra medborgare där ute.

Säga vad man vill om USA, men när folket där protesterar då vänder politikerna direkt kappan efter vinden. Problemet med lilla Sverige är att vi aldrig gör det och våra politiker istället passar på att sko sig själva i avsaknaden av protester och bädda för sina egna karriärer.

Gör din jävla plikt du också och skicka ett mail samt sluta gnäll här och peka finger som en trettonåring, för oavsett varför detta lagförslag kom till så är detta precis helt värdelöst för oss alla, även om du inte kommer märka stor skillnad just nu, men vänta bara... ett par lagar till som ramlar igenom och sen kan du inte ens pissa i motvind utan att få böta.

Mvh,
Fredde

kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk

ARGH!
Snart har jag fått nog! Måste bunka upp på mer C4 och SPRÄNGA STOCKHOLM PARLAMENTET!.
Jämna helvetet med marken!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det där är ren skrämselpropaganda från piratlobbyn, du tror inte det finns makter som lever på kriminalitet som absolut inte vill ha det här? Det är dom som ligger bakom många av uppropen och försöker samla ungdomar till sig "Hjälp oss att stoppa det här nu så kan du fortsätta att gratis ladda ner film och spel". Precis som det finns en lobby på motsatt sida med filmbolag etc, alla mynt har två sidor och det farliga är när man blundar för den ena sidan.

På vilket sätt har FRA påverkat ditt vardagsliv?

För att ungdomar inte vara smarta nog av att upptäcka potentiella hot mot deras egna fri- och rättigheter menar du? Att de inte skulle vara smarta nog att inse att möjligheten till fildelning alltid kommer att existera? Att de skulle vara lättlurade individer som absolut måste vara utnyttjade av hemliga makter som lever på abstrakt kriminalitet enbart för att de protesterar?

Sedan vad du kallar för skrämselpropaganda är i många fall exakt vad som skulle kunna hända ifall ACTA går igenom med några av de mer kontroversiella förslagen som bollats runt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nej det är ju tydligt att helt plötsligt så är det ingen här som har piratkopierat, ingen har något emot storföretagen utan det är någon upphaussad rädsla av en oklar censur man är rädd över? Det är väldigt få som har något konktret att komma med när man ställs mot väggen, överdriven rädsla och masshysteri tycker jag verkar farligare än ACTA.

Ifall de mer kontroversiella förslagen som bollats runt länge skulle bli en del av ACTA så skulle Internetleverantörer bli ansvariga för den trafik som passerar deras kablar. Internetanvändare (inte inom EU) skulle kunna bli avstängda från Internet på grund av klagomål från t.ex. upphovsrättsinnehavare. Plus en del andra vidrigheter som jag för tillfället inte kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fast man måste se till grundproblematiken, hade inte den illegala nerladdningen varit så stor så hade inte såna här förändringar behövts. Många som laddar ner filmer, spel, musik hävdar ju saker som att "jag kopierar bara", "jag skulle ändå inte köpt produkten" osv. Oavsett vad man tycker om det hela så är det en illegal handling, sen återstår frågan hur man ska få bukt på det, är det här rätt väg att gå? Jag vet inte, samtidigt så överdriver man riskerna med ACTA, gemene man kommer aldrig påverkas av det men folk som begår illegala handlingar kan hamna i trubbel.

Så länge du inte drabbas, ja, det som hänt nu är att när folk inte kan ladda ner grejer från PirateBay eller Megauploads så reagerar dom, precis på det sättet du skriver.

Grundproblematiken är snarare att politikerna i hemlighet myglar med internationella avtal för att försöka införa lagstiftning bakvägen i ett försök att undvika så mycket demokrati som möjligt.

Medan upphovsrättsindustrin i USA fått fri insyn i förhandlingarna så har Europaparlamentet, trots bestämmelser om att de ska hållas fullständigt informerade om förhandlingarna, fått noll insyn, och istället fått förlita sig på läckta förhandlingsdokument.

I dessa dokument har det framgått önskemål om att hålla Internetleverantörer ansvariga för allt som passerar deras kablar, att stänga av Internetanvändare från nätet, och allt möjligt av vad upphovsrättsindustrin ständigt förespråkar eller redan försöker stämma rena tjänsteleverantörer för.

Och vad är då målet med allt detta mygleri och överkörning av demokratiska processer? Att med en stor naivitet försöka bekämpa ett skitbrott i klass med snatteri...

Permalänk
Medlem

Kan inte alla internetleverantörer i Sverige stänga av i ett par dagar och skylla på "uppgradering inför ev ACTA". Låt staten känna på ett internetlöst samhälle. De borde oxå gå ut med "om inte uppgraderingen går bra så kommer de lägga ner verksamheten". Ett föralltid internetlöst Sverige måste ju skrämma slag på våran USA-styrda regering. Jag vet många "oskyldiga" blir drabbade oxå, men jag e en av de oskyldigt drabbade som kan tänka mig att ställa upp för allmänhetens bästa!

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Grundproblematiken är i detta fall direkt felaktig. Företagen som "förlorar" på piratkopiering blöder inga pengar. De rullar runt i bästa von Anka-stil och mår bättre än någonsin. Det här handlar inte om att någon förlorar någonting. Det här är samma sak som om jag skulle köpa en tia-lott och sedan kräva att vinna bara för att möjligheten till vinst finns. Det fungerar inte så. Det är INTE någon rättighet att tjäna pengar, varken för personer eller företag. Så varför ska just stora medie-företag vara de som istället för att anpassa sig efter sina kunder skall ha makt att tvinga fram lagstiftning som skall garantera deras vinst? När kommer lagen som säger att du måste köpa film eller musik för minst X kronor i månaden för att ersätta företagen för att inte alla köper nytt tillräckligt regelbundet?

Och visst är piratkopiering en illegal handling. Och den ska behandlas så, precis som alla andra illegala handlingar av polis, åklagare och domstolar. Inte av de som tjänar på att sätta dit folk. Det spelar ingen roll vad brottet är, man får inte sitta med och bestämma i ett domstolsmål där man själv är offret. Men bara för att det gäller stora företag skall de få göra det? Och vi vet redan hur det går när det sedan missbrukas. "Oj då, så var det inte tänkt, vi ska se över våra rutiner" och sen fortsätter missbruket som innan. det som det egentligen betyder är "Vi ska hitta läckan och se till att inte bli påkomna nästa gång".

Sanningen är att dessa ändringar inte behövs. Men de är enkla, de gör storföretagen glada och det enda de kostar är lite upprärda människor. Det som istället faktiskt behövs är ordentliga resurser till rättsystemet så att det hela kan tas om hand om på det sätt som det borde tas om hand om. Men det kostar, och är krångligt... Så det är bäst att låta bli.

Bra skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Haha, ja... Det är sorgligt. De flesta här är förbannade och skyller på regeringen, EU, USA, de hemska stora bolagen och drömmer upp en massa olika skräckscenarier. Varför tror ni att dessa lagar/kontrakt/avtal etc kommer till? Enkelt svar: För att folk laddar ner upphovsrättsskyddat material som de inte har någon rättighet till. Är det några ni ska skylla på att sådana här avtal kommer till så är det alla bortskämda snorungar (innefattar även en del vuxna) som laddar ner upphovsrättsskyddat material utan rättigheter från upphovsmannen/kvinnan. Det är på grund av nedladdarnas snålhet (och som inte kan skilja på ditt och mitt) som är orsaken till att sådan är avtal kommer till. Ge dem en känga istället. Fast det är klart, det är ju svårt att vara självkritisk och ta ansvar över sina egna handlingar i dagens Sverige. Alltid lättare att skylla på någon annan/något annat.

Och det var kvinnans fel att mannen misshandlade henne?

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Min jävla plikt? Ja jösses... Jag är intresserad av yttrandefrihet. Jag är intresserad av musik. Jag är intresserad av film. Jag är intresserad av spel. Därför stödjer jag att upphovsmän/kvinnor ska kunna få betalt för det arbete de utför, och därmed öka det kulturella värdet samhället, utan att behöva se sina livsverk bli nedladdade av bortskämda ynglingar som blir försörjda av sina föräldrar och inte har den blekaste aning om vad saker och ting kostar. Det betyder då inte att jag tycker att ACTA är en bra sak. Men att vara så jäkla blind att man inte kan se orsaken till varför det kommer till sådana här avtal (just på grund av nedladdning av upphovsrättsskyddat material), det är tragiskt. För det lär bara sluta i att samhället blir ännu hårdare och mer orättvist för, bland andra, kreativa människor.
Men du verkar vara ett lysande exempel på det jag skriv i mitt första inlägg: Svårt att vara självkritisk och lättare att skylla på andra.

jag är en så kallad upphovsman. Och inte fan bryr jag mig om någon laddar ner mitt spel olagligt? Blir snarare väldigt glad över att någon vil ha det! Sen är det klart som fan att dom som lägger ner massa massa pengar på tex ett spel ska få pengar för der, men om du är så dum i huvudet så du tror att detta kommer lösa att folk laddar ner, ja då vet jag inte hur du tänker!
Jag har gjort både musik och spel, och inte fan glädjer jag mig av detta! släpper allt gratis, sen får dom donera om dom tycker att det är värt det! att tjäna pengar på sitt arbete man lagt ut tid och pengar på att göra är en sak. Att leka ALLT ÄR MITT och INGEN FÅR HÄRMA MIG lekte man på dagis, och borde stanna på dagis

Permalänk

Jag laddar ner tiotals saker varje dag, kommer jag åka i fängelse nu? shieet.. tänker då fan inte sluta ladda ner, blir väll möjligtvis att göra det man kan för att gömma sig då dock om det går så långt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Inbördeskrig 2K13 med allt detta som händer, skulle inte förvåna mig såsom dagens Sverige styrs och med de ogenomtänkta lagförslags som går igenom.

Demokrati? hah detta land är ingen demokrati, mer lutat åt diktatur. Sverige går mer utför varje år. Internet är den största informationskällan vi har idag och politiker världen över är så tomma i huvudet att de inte inser detta. Man kan undra vad världen tänker med, vi lever redan i en korrupt tankelös värld styrd av idioter. De vill begränsa massan... cyberkriget har startat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Det finns ett samband mellan särskrivning och idioti. Ibland önskar jag att alla särskrivande okunniga tomtar fick smaka grus då och då. Vilka är de svaga i sammanhanget? De som inte riskerat en krona i investerat kapital för produktion av film, den som sitter hemma och jäser i kalsongerna och tankar ner skiten gratis? Eller är det den som gått in med stora summor pengar och riskerat kapital för att sedan få den nedladdad av små självupptagna losers ute på den svenska landsbygden?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Nej, man bekämpar piratkopiering genom att sluta ladda hem. Om alla slutade ladda hem så skulle den ju inte finnas? Enkelt va?
.

Fel, det är ett service problem men du verkar vara fast i samma tankesätt som hollywood m.m.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

"This content is not available in your region."

Ett citat de flesta säkert känner igen och säger en hel del om bolagens felaktiga attityd till hur man förhåller sig till Internet år 2012. Detta är ett serviceproblem i första hand, och att angripa nätet är HELT fel väg att gå.

Permalänk

Troll?

Skrivet av kungkryss:

Nej, man bekämpar piratkopiering genom att sluta ladda hem. Om alla slutade ladda hem så skulle den ju inte finnas? Enkelt va?

"Man bekämpar stöld genom att sluta stjäla" etc etc.
Enkelt, men tyvärr fungerar inte det så.

Skrivet av kungkryss:

Din attityd äcklar mig faktiskt, riktigt bortskämd översittarattityd.

The irony
OnT:
Tycker det är otroligt att media ej skriver om detta (obs. riktiga nyheter!) utan istället publicerar sidor efter sidor med blaska.

Visa signatur

Fractal Define XL | Fractal Design 800W mod. | Intel i5 2500K@3.5GHz | Asrock P67 Extreme4 | Gigabyte 560Ti OC | 2x4 1600MHz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Jo, så fungerar det. Det är att få dem att sluta stjäla som kan kräva en insats.

"Tar man ett steg fram så hamnar man ett steg fram" Nee d fungerar tyvärr inte så, önskar d vore så enkelt...

Om folk vill se en serie tex The Big Bang Theory i Sverige när den sänds i USA, går det?
NEJ, hur får folk då tillgång till den serien? Ingen hemsida get ut den så tidigt till Sverige utan begränsar alla sina användarområden till USA.
Fildelning blir den enda lösningen om man vill följa en serie "up to date".

Låt oss nu gå över till Spel och just Steam.
Några citat från deras founder Gabe newell

Citat:

“Our goal is to create greater service value than pirates, and this has been successful enough for us that piracy is basically a non-issue for our company.”

Citat:

“Prior to entering the Russian market, we were told that Russia was a waste of time because everyone would pirate our products. Russia is now about to become our largest market in Europe,” he revealed.

Steam erbjöd en service som rent av utplånar illegal fildelning då det är lika lätt att köpa ett spel på Steam som att ladda ner ett illegalt OCH Steam har ett större utbud av indie spel m.f.
Steam erbjuder samtidigt ett enkelt och lätt sätt att prata, chatta och spela med dina vänner.

Exakt som Spotify har gjort med musiken.
Om du erbjudet ett bättre alternativ än illegal fildelning DÅ kommer folk gå över.

Om vi nu går tbx till The Big Bang Theory och just serie/film.
Hade det funnits en tjänst som folk betalar x i månaden för att få det nyaste avsnittet av din favorit serie/film inom rimlig tid så hade folk gjort det.

Majoriteten av dom som laddar ner gör ju det för det är det ENDA valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Bästa exemplet är ju FRA-debatten. Det kunde omöjligt råda något tvivel på att det var någonting som INTE hade stöd hos folket. Men då knåpade man ihop ett "terrorist"-hot och körde på endå. Och är det inte hotet om "terror" så heter det att det måste göras på grund av EU (även när det är rena lögner).

ang FRA kolla gärna denna länken http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3389...

Skrivet av Zyriak:

Om jag är misstänkt för något så får en myndighet (i det här fallet Polisen) gå igenom mina väskor. Det tycker jag är helt okay, "If you have nothing to hide, you have nothing to fear"

Man vill ju gärna tro det men tyvärr är det inte så enkelt, lite länkar http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
och
http://svt.se/ug/20110830133253/eva_ett_av_manga_offer_for_st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

"This content is not available in your region."

Ett citat de flesta säkert känner igen och säger en hel del om bolagens felaktiga attityd till hur man förhåller sig till Internet år 2012. Detta är ett serviceproblem i första hand, och att angripa nätet är HELT fel väg att gå.

Så står det på Aftonbladet när det gäller sport...sedan 2-3år tillbaka för mig

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Min jävla plikt? Ja jösses... Jag är intresserad av yttrandefrihet. Jag är intresserad av musik. Jag är intresserad av film. Jag är intresserad av spel. Därför stödjer jag att upphovsmän/kvinnor ska kunna få betalt för det arbete de utför, och därmed öka det kulturella värdet samhället, utan att behöva se sina livsverk bli nedladdade av bortskämda ynglingar som blir försörjda av sina föräldrar och inte har den blekaste aning om vad saker och ting kostar. Det betyder då inte att jag tycker att ACTA är en bra sak. Men att vara så jäkla blind att man inte kan se orsaken till varför det kommer till sådana här avtal (just på grund av nedladdning av upphovsrättsskyddat material), det är tragiskt. För det lär bara sluta i att samhället blir ännu hårdare och mer orättvist för, bland andra, kreativa människor.
Men du verkar vara ett lysande exempel på det jag skriv i mitt första inlägg: Svårt att vara självkritisk och lättare att skylla på andra.

Innan du fortsätter gissa dig fram vem jag är kan jag väl säga att jag precis som du köper alla spel, musik, film jag vill ha, dessvärre om du läser användaravtalen så äger du inget du köper digitalt, inte ens din egen kopia, du äger bara rätten att nyttja den vilket medför att ökningen av fysiska skivor kontra digitala handeln nu ökar igen. Att piratkopiering överhuvudtaget existerar handlar om mycket mer än massa småbarn som inte vill eller har råd att betala för sin underhållning, det handlar om att tekniken att få tag i media olagligt ligger 5 år före den lagliga vägen, piratkopieringen har blivit en proteströrelse hellre än ett folkbrott. Eller ska jag vara självkritisk nu? Är det mitt fel som köper min media att branshen inte vill följa med tekniken eftersom de vill fortsätta mjölka ur det de redan har? Japp jo men så måste det vara.

Alla här kan ju lista ut med arslet varför denna lag kom till, det är inte svårt men det är heller inte problematiken, problemet ligger i hur denna lag kommer påverka yttrandefriheten för övriga användare/internet. Är du naiv nog att tro att detta endast kommer resultera i att de som inte köper sin media åker fast med denna nya lag men resten inte märker av det?

Vill du leva i en bubbla och blunda för rättsvidriga försök att ta bort friheten på internet så gör du det, ge dina barn och deras barn den framtiden också, ett internet där de inte kan skriva vad de vill, inte kan söka efter vad de vill (inom sunda ramar).

...eller så slutar du skylla ifrån dig på dessa "bortskämda ynglingar" och tar ditt ansvar?

Men det är lättare att skylla ifrån sig antar jag, blunda för problemet, det är ju inte ditt problem... inte just nu... kanske inte inom din livstid... japp... ta ansvar för framtiden det är för andra. Bra där.

Problemet med detta land är personer som du, inte de fåtal snorungar som piratkopierar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Fel, det är ett service problem men du verkar vara fast i samma tankesätt som hollywood m.m.

Till viss del, ja.
Men många jag känner laddar ner väldigt mycket filmer, och att köpa alla skulle bli väldigt dyrt.
Visst finns Voddler osv, men de kaddar fortfarande ner

Själv är jag 100% emot ACTA.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Haha, ja... Det är sorgligt. De flesta här är förbannade och skyller på regeringen, EU, USA, de hemska stora bolagen och drömmer upp en massa olika skräckscenarier. Varför tror ni att dessa lagar/kontrakt/avtal etc kommer till? Enkelt svar: För att folk laddar ner upphovsrättsskyddat material som de inte har någon rättighet till. Är det några ni ska skylla på att sådana här avtal kommer till så är det alla bortskämda snorungar (innefattar även en del vuxna) som laddar ner upphovsrättsskyddat material utan rättigheter från upphovsmannen/kvinnan. Det är på grund av nedladdarnas snålhet (och som inte kan skilja på ditt och mitt) som är orsaken till att sådan är avtal kommer till. Ge dem en känga istället. Fast det är klart, det är ju svårt att vara självkritisk och ta ansvar över sina egna handlingar i dagens Sverige. Alltid lättare att skylla på någon annan/något annat.

Skrivet av kras:

Och det var kvinnans fel att mannen misshandlade henne?

Boom, word!

Permalänk
Medlem

Om jag köper en produkt, digital eller annat så anser jag att jag äger den. Vad som står i en papperslapp som någon skickar med skiter jag fullständigt i. Jag har betalat för den och gör vad fan jag vill med den för den är min. Om någon försöker få mig att sluta ta digitala kopior av saker och ting på saker som andra äger då är det ett stort problem. Om en person som äger något tillåter mig att ta ett "foto" av detta, och kopiera denna information är det upp till den personen, för personen äger det som den själv har köpt. Helt enkelt det man har köpt äger man, och om någon kommer och säger något annat kan man skratta i deras ansikte och kalla dom för grundlurad. Vad man sedan gör med någon man äger bestämmer man själv, det har ingen annan någonting med att göra.

Om man tar bort äganderätten från människan vad har vi då kvar?

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Fortsätt sprida http://www.facebook.com/events/332489143440319

Många kommer att demonstrera i Stockholm lördagen den 4e februari!

Hitta motsvarande i andra städer och sprid vidare. Det tog fart i Göteborg bl.a.

Permalänk
Skrivet av kungkryss:

Nej, man bekämpar piratkopiering genom att sluta ladda hem. Om alla slutade ladda hem så skulle den ju inte finnas? Enkelt va?

Sedan är det inte upphovsmannens uppgift att ge dig film och musik på silverfat, bugandes framför dina fötter för att kunna få betalt. Vill du ha deras film, musik och datorspel är det bara att pynta. Din attityd äcklar mig faktiskt, riktigt bortskämd översittarattityd.

Är det representanter från Sveriges bortskämda fattiga som är här och skriver eller? En riktigt udda kombination...

Om de aldrig skulle lyckas med en sådan sak, varför gnälla över att de försöker med lagstiftning? Jag får dubbla budskap här..

Själv laddar jag nästan aldrig ner något olagligt, om det var det du trodde. Har hänt en gång, och det var när jag hade krånglat med ett spel som vägrade registrera sig i nästan en vecka. Då tappade jag tålamodet, och bara laddade ner det, och fick det att fungera på 10min.
Du kan ju kolla på hur piratkopieringen påverkades av IPRED, och sen hur den påverkades av spotify. Vilket funkade bäst tror du? Det är väl klart att alla som vill bekämpa piratkopiering inte laddar hem?! Det är de som inte vill bekämpa piratkopiering som är problemet, om du inte redan har fattat det.

Lika lite som IPRED stoppade piratkopieringen, kommer SOPA eller ACTA göra det, om de nu går igenom. Även om de stängde ner hela internet, så skulle folk bränna kopior av sina CD-skivor eller lägga musik på USb-minnen etc (då kanske copyswedes avgift skulle vara bra).

edit: Det är mycket lättare att klicka på en låt i spotify, än att gå och köpa skivan, lägga in den i datorn, lägga över filerna på mobilen, och sen klicka på den och spela. Det är också mycket lättare än att hitta en bra torrent, ladda ner, importera till media player eller nåt annat, lägga över den till mobilen, och sen spela. Det är därför folk använder spotify.

Precis så borde de göra med film och spel också (kanske ett voddler som inte spelade upp 20min reklam innan man fick se filmen? ) Det har ingenting med min attityd att göra, jag köper det mesta ändå, bara för att jag tycker att det är rätt att de får betalt för vad de gör. Men de som väl laddar ner, kommer inte sluta bara för att man stänger ner megaupload eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Att tro att rösta på ett parti skulle rädda Internet är som att ha huvudet i sanden.

Så vad föreslår du?

Det finns bara två vägar till förändring.

Den ena vägen är den demokratiska, genom politiskt fredligt engagemang och att rösta på det parti som förespråkar dina frågor. Vi har redan röstat in representanter i Eu parlamentet där de inspirerar andra och jobbar stenhårt för frågorna varje dag.

Den andra vägen är genom revolution, att ta upp vapen och ta makten med våld.

Sedan kan du förstås skita i att göra något åt saken och bara knyta näven i fickan och vara arg också...

Så, vilken sorts person är du? Den som tycker vi skall storma Rosenbad med vapen, eller den som bara vill knyta näven i fickan? Jag tycker inget av de alternativen verkar speciellt lockande och förespråkar därför den demokratiska vägen till förändring....

Permalänk
Skrivet av The Decimater66:

Sist ja lyssnade på samhällskunskapen så hade vi demokrati i Sverige men ja har inte sett att regeringen har frågat folken om detta eller har jag fel? :S

Representativ demokrati. Vi röstar fram ett parti, de bestämmer. Gillar vi det inte, så får vi leta upp ett annat parti som är emot tex acta, och rösta på dem i stället.

Detta har dock inte röstats igenom i Sverige än, och jag hoppas och tror faktiskt att det inte kommer göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om folk vill se en serie tex The Big Bang Theory i Sverige när den sänds i USA, går det?
NEJ, hur får folk då tillgång till den serien? Ingen hemsida get ut den så tidigt till Sverige utan begränsar alla sina användarområden till USA.
Fildelning blir den enda lösningen om man vill följa en serie "up to date".

Och här har vi kärnan. Folk tvingar hellre fram ACTA än väntar på serien. Hör du själv hur bortskämt det låter? Stödjer du denna bortskämdhet?

Sedan har du såklart fel i att piratdelning är den enda lösningen. Det är möjligtvis den enda lösningen som är gratis. Kanske det du menar?

Klart du ska ha det gratis ifall upphovsmännen vill det. Då är fildelning alldeles ypperligt!

Skrivet av Mimematis:

Majoriteten av dom som laddar ner gör ju det för det är det ENDA valet.

Aldrig funderat på om att sluta pirata kanske är den bästa lösningen? Köp eller låt bli. Enkelt va? Inget ACTA skulle behövas och respekten mot medmänniskorna skulle behållas.

(Skönt att se lite balans i forumen tack vare personer som zyriak, mahasj och kungkryss. Stå på er!)