Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Medlem

Steam och Spotify samt liknande tjänster är hur man handskas med dessa problem.
PIPA, SOPA och ACTA är hur man inte ska handskas med dessa problem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Kom igen, måste väl finnas någon demonstration i Malmö?!

4:e februari, 12:00-18:00, på Stortorget verkar det som: http://www.facebook.com/events/363889936958608/

Permalänk
Medlem

Det vi behöver är Voddler i Steam/Spotify-format. Ett program där man kan köpa och ladda hem filmer (vilket jag antar är den största delen inom fildelningen, då vad jag hört är det filmindustrierna som vill få fram dessa lagar) snabbt och enkelt. Voddler i sin nuvarande form (sist jag använde det iaf) är bara streaming och uthyrning av filmer. Vad folk vill ha är väl mestadels en fin liten video-fil som de kan klicka på när som helst för att se i deras mediaspelare av eget tycke, istället för Voddlers egna.

Permalänk

Det är kul med censur !

Skrev ett inlägg i kommentarsfältet till DN:s mycket kortfattad artikel om Sveriges underskrift av ACTA-avtalet, där jag noterade att det var tråkigt men föga förvånande att en liten filial (Sveriges regering) till en stor filial (USA:s regering) till MPAA och RIAA beordrade sin tjänsteman att skriva under ett avtal som går tvärtemot de flesta medborgarnas intressen men som hjälper nämnde MPAA och RIAA att upprätthålla de vinster de gör av andras - artisternas - arbete. Men jag fick inte se inlägget bland de andra kommentarer, utan istället dök det upp en liten »Tack för din kommentar!«-skylt. Fattar inte att de som har makt och pengar är så angelägna om ACTA, SOPA, och PIPA - redan nu har man fullt tillräckligt med verktyg för att strypa debatten ! Hoppas i alla fall att många följer Tobbishs uppmaning att skriva under Stoppa ACTA-petitionen till Europaparlamentet !...

Henri

Permalänk
Medlem

cya internet, its been a wonderful time.

Permalänk
Skrivet av knivad:

cya internet, its been a wonderful time.

Det är nu man ska seeda för fulla muggar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Alla ni som inte läst ACTA avtalet men ändå talar varmt om det borde kanske ta och läsa vad som står i avtalet först. Det handlar inte bara om piratkopiering ACTA är ett avtal som kränker medborgarnas integritet enormt mycket.

I avtalet står det klart och tydligt att en tulltjänsteman kan ta din dator\mobiltelefon\annat kolla igenom den, i teorin även kopiera hela innehållet på din dator, sen titta på dig i ögonen medan han kastar den i golvet framför dina fötter, sen kan han skratta och gå därifrån utan rättsliga följder.

Vem kan på allvar tro att det är en bra lag att instifta?

Oavsett om tulltjänstemännen kommer att göra detta eller ej, så känns det jävligt dumt att ge dom makten till det.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det så att dom med mycket pengar står över lagen... Poliser, Politiker m.m. blir allt mer korrupta för varje år som går. Hade nog blivit bättre om hitler lyckades att erövra hela planeten (utan allt massmord ofc) så kanske korruptionen inte hade skett i så stor bredd som det är i dagens läge.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Man börjar ju undra varför vi ens orkar bry oss.. Om vi har tur och politikerna lyssnar även om det inte är val-år (Gl, Hf) så kommer det komma nya lagar.
Så fort en blir stoppad så byter dom namn på den och försöker rösta om den bakom stängda dörrar. I annat fall så delas den upp i mindre lagar och röstas igenom..

Bottom line, så länge stora företag styr USA och politikerna inte förstår hur internet fungerar så kommer dessa lagar gå igenom, förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och det är skitsnack.

Inte alls, vilket kommer att framgå nedan.

Skrivet av mahasj:

Jag antar att du håller med om att ladda ner en film från ett filmbolag är olagligt (nu förutsätter jag att filmbolaget inte har gett dig tillåtelse att ladda ner filmen)?

Ja.

Skrivet av mahasj:

Vad gör då en privatperson som laddar ned denna film? Jo, den utför ett brott. Så långt förmodar jag att du håller med?

Ja.

Skrivet av mahasj:

Filmbolaget å andra sidan är på "andra sidan", dvs den som blir drabbad av att denna privatperson laddar ner denna film. Filmbolaget är alltså ett brottsoffer. Hur svårt kan det vara att förstå det? Att man kanske inte vill se filmbolaget som ett brottsoffer är en sak, men enligt lagen så är filmbolaget ett brottsoffer.

Jag har aldrig förnekat att fillmbolaget skulle vara ett brottsoffer i den meningen, men det är heller inte vad liknelsen handlade om. Den handlade istället om att skylla på en part som på något sätt provocerat fram en vidrig respons från en annan part, vilket är en helt annan sak. Handlingen är i båda fallen inte rättfärdigat genom att skylla på den provocerande parten.

Skrivet av mahasj:

Fel igen.

Eftersom jag inte var fel första gången, så kan jag per automatik inte ha fel igen.

Skrivet av mahasj:

Fildelarna har inte provocerat fram en respons; de har brutit mot lagen, vilket inte kvinnan har gjort.

Fildelarna har i det här fallet provocerat fram en respons. Huruvida de har brutit mot lagen är fullkomligt irrelevant, eftersom det på inget sätt är ett kriterium för provokation. Faktum kvarstår, både fildelarna och kvinnan har på något sätt provocerat fram en respons.

Skrivet av mahasj:

Jag skriver det igen: Fildelningen av upphovsrättsskyddat material som man inte har någon rätt till är att bryta mot lagen. Ska det verkligen behöva vara så svårt att förstå?

Jag har ingenstans påstått att fildelning av upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse inte skulle vara olagligt. Din fråga förblir därmed irrelevant för diskussionen.

Skrivet av mahasj:

En kvinna som blir misshandlad har inte brutit mot någon lag. En privatperson som fildelar upphovsrättsskyddat material bryter mot lagen. Om du fortfarande inte ser skillnaden då kan jag bara säga att det är tragiskt.
Ditt sätt att se en fildelare på är lika dumt som att säga att det är våldtäktsmannen som är ett offer när han blir bestraffad för att han bryter mot lagen.

Som jag förklarade tidigare. Huruvida man bryter mot lagen är faktiskt fullkomligt irrelevant och på inget sätt ett kriterium för provokation. Förnekar du detta simpla faktum?

Eftersom den bild som du målar upp inte stämmer så blir det enbart en halmgubbe från din sida ifall väljer att hålla din upplevda föreställning emot mig, vilket du är farligt nära att göra med med din antydan om att det vore tragiskt ifall jag inte ser skillnaden på något som jag aldrig påstått.

Skrivet av mahasj:

Du kan gnälla på felaktiga premisser hur mycket du vill. Men när du inte verkar förstå att fildelarna bryter mot lagen så är det du som bygger hela ditt resonemang på felaktiga premisser.

Jag har aldrig påstått eller antytt att fildelarna inte skulle bryta mot lagen ifall de utan tillåtelse laddar ner upphovsrättsskyddat material, vilket innebär att du återigen bygger ditt resonemang på felaktiga premisser. För övrigt har jag ovan visat hur mitt resonemang inte bygger på felaktiga premisser.

Skrivet av mahasj:

Ok, varför inte generalisera lite mer? Typ så här:

Män misshandlar kvinnor => Lag som drabbar alla män ("P.g.a." lagen så får inga män misshandla kvinnor. En man kan t.o.m. bli oskyldigt dömd för misshandel av kvinnor. Kanske bäst att vi slopar lagen om kvinnomisshandel då?)
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material => Lag som enbart drabbar filnedladdare (såtillvida inte lagen missbrukas, vilket även en lag mot kvinnomisshandel kan missbrukas)

För att lagen som diskussionen handlar om drabbar alla människor, dvs ACTA-lagstiftningen. Inte heller drabbar den den översta lagstiftningen alla män, av den enkla anledningen att andelen män som misshandlar kvinnor är en minoritet, samt att endast misstänkta personer kommer att känna av effekterna av den lagen.

Skrivet av mahasj:

Det enda du har visat är att du inte förstår att fildelare utför ett brott, vilket medför att hela ditt resonemang bygger på felaktiga premisser.

Inte alls. Mitt resonemang kring den liknelse som är föremål för vår diskussion har på inget sätt förnekat det faktum att fildelare som laddar hem upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse begår ett lagbrott. Faktum är att mitt resonemang är helt fristående av huruvida det är olagligt att utföra den här handlingen, varvid det blir en omöjlighet för mig att bygga mitt resonemang på felaktiga premisser på det sätt som du försöker måla upp.

Skrivet av mahasj:

Men du kanske inte bor i Sverige? Eller du, och alla fildelare, kanske lyder under några andra lagar, istället för Sveriges rikes lagar?

Min geografiska position är ointressant för diskussionen.

Permalänk
Medlem

För jävligt säger jag bara har läst och sett om avtalet och det är skrämmande

Väldigt bra instruktionsvideo till vad ACTA är se 2/6min och du kommer vilja förhindra ACTA!

http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0

Skriv på i hopp att vi kan förhindra avtalet: http://www.avaaz.org/en/acta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Återigen så har jag inte påstått, någonstans faktiskt, att det är fel att protestera mot avtal som ACTA, SOPA, PIPA etc.

Och jag har på inget sätt påstått motsatsen, varvid din invändning blir rätt så märklig.

Skrivet av mahasj:

Men ska man protestera så ska man göra det av rätt anledning, inte för att försvara sin, såkallade, "rätt" att ladda ner upphovsrättsskyddat material.

Eftersom du valde att inte svara på frågan så ställer jag den en gång till:

"Så den huvudsakliga konsekvensen skulle enligt din personliga åsikt istället vara ursäkten till att protestera mot den här typen av lagstiftning? "

Förnekar du sedan möjligheten att även fildelare kan protestera mot denna lagstiftning på samma grunder som övriga människor?

Ifall du inte förnekar denna självklarhet så kvarstår faktum att du inte vet av vilken anledning fildelare väljer att protestera mot den här typen av lagstiftning, varvid du inte har några grunder överhuvudtaget för ditt påstående om att den huvudsakliga konsekvensen, och vad övriga människor protesterar mot, för fildelare enbart skulle vara en ursäkt för att protestera.

Skrivet av mahasj:

Men du förstår ju inte att fildelare utför ett lagbrott, så jag har inga större förväntningar på att du ska förstå saker som att protestera av rätt anledning heller.

Här kommer halmgubbarna och personangreppen. Som jag skrev i min tidigare kommentar så har jag på inget sätt uttryckt den påhittade åsikten om att fildelare som laddar ner upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse inte skulle begå ett lagbrott, varvid ditt påstående ovan återigen blir direkt felaktigt.

Skrivet av mahasj:

Inskränka människors fri- och rättigheter?

Exakt.

Skrivet av mahasj:

Hur inskränker det dina fri- och rättigheter över att du utför ett lagbrott när du laddar ned upphovsrättsskyddat material som du inte har några rättigheter till?

Givetvis har jag på inget sätt påstått något sådant.

Skrivet av mahasj:

Eller du kanske menar att du ska ha fri tillgång till någons annan material, även ifall upphovsrättsinnehavarna uttryckligen inte har gett dig de rättigheterna?

Jag beskrev helt enkelt hur verkligheten ser ut, varvid det inte går att läsa in några som helst personliga åsikter huruvida jag anser att det bör se ut.

Människors fri- och rättigheter inskränks i och med att upphovsrättsinnehavarna får rättigheten att hindra folk att, med egen utrustning som de själva äger, kopiera och distribuera viss information. Godtar du denna självklarhet?

Skrivet av mahasj:

Om ja, då förmodar jag att du tycker det är helt ok att någon bryter sig in i ditt hem och tar allt som du har där, just på grund av att brottslingen anser sig ha den fulla rätten till att bryta sig in ditt hem, trots att du uttryckligen inte har gett någon tillåtelse till det? Men nog skulle du allt bli lite sur över det? Precis som upphovsrättsinnehavarna blir förbannade när fildelare laddar ner deras verk utan att ha gett tillstånd om det.

Ifall du ställt rätt fråga från början, där du verkade sakna grundläggande upphovsrättskunskap, så hade du inte behövt komma med denna fullkomligt irrelevanta "kopiering är likställt med stöld"-liknelse.

Skrivet av mahasj:

Så även din personliga åsikt.

Jag poängterade enbart att din personliga åsikt om att "något måste göras åt fildelningen" är noterad, för det är just en personlig åsikt från din sida. Vidare är det en personlig åsikt med en tes som inte stödjs av dagens dagens forskning.

Att du sedan felaktigt poängterar att min av dig påhittade "personliga åsikt" skulle vara noterad förhindrar inte detta faktum. Självklart var mitt påstående inte en personlig åsikt, eftersom jag enbart upplyste dig om att jag läst din personliga åsikt. En bekräftelse på att en person läst din text kan på inget sätt likställas med en personlig åsikt på det sätt som du försöker göra.

Skrivet av mahasj:

Finns redan en massa bra tjänster där man har tillgång till musik, spel, film. Likväl så fortsätter det att laddas ner, vilket innebär att man bryter mot lagen.

På vilket sätt anser du ditt svar vara relevant för vad jag skrev?

Jag skrev att det enda man kan göra är att begränsa fildelningens omfattning genom att konkurrera med bra tjänster. Huruvida det redan finns bra tjänster är fullkomligt irrelevant för min slutsats, likaså huruvida man bryter mot lagen när man fildelar.

Faktum kvarstår. Det enda man kan göra är att begränsa fildelningens omfattning genom att konkurrera med bra tjänster. För att verkligen ha en rimlig chans att "stoppa" fildelningen krävs det däremot kontroversiell och oönskad lagstiftning som påverkar alla människor negativt.

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Återigen så har jag inte påstått, någonstans faktiskt, att det är fel att protestera mot avtal som ACTA, SOPA, PIPA etc. Men ska man protestera så ska man göra det av rätt anledning, inte för att försvara sin, såkallade, "rätt" att ladda ner upphovsrättsskyddat material. Men du förstår ju inte att fildelare utför ett lagbrott, så jag har inga större förväntningar på att du ska förstå saker som att protestera av rätt anledning heller.

Du är helt ute och cyklar. Du argumenterar för att människor som blir dömda för fyllemisshandel inte får protestera mot kvinnovåld. Det är absurt...
Sen kan människor anse att lagar som är idiotiska inte behöver följas?
Hur tror du vi skapade en lagstiftning som människor i större utsträckning har varit nöjda med här i norden?

Att inte följa lagen kan självklart leda till problematik, men att blint lyda en lagstiftning som kränker människors frihet att säga, tycka och tänka till samt dela med sig av detta till andra leder till mycket värre saker. Historien ljuger aldrig

Skrivet av kras:

Eftersom du valde att inte svara på frågan så ställer jag den en gång till:

"Så den huvudsakliga konsekvensen skulle enligt din personliga åsikt istället vara ursäkten till att protestera mot den här typen av lagstiftning? "

Förnekar du sedan möjligheten att även fildelare kan protestera mot denna lagstiftning på samma grunder som övriga människor?

.

Två tummar upp. Du har inte bara läst det som folk skriver och snackar om utan du har tänkt till själv. Mycket roligt att se!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

De påståenden som "Zyriak" missade. Kul att det iaf finns någon med grundläggande sunt förnuft, moral och kritisk tänkande.

Skrivet av LaWn:

Vi är typ 7 miljarder människor på jorden. Ungefär 70 procent av alla de människorna har länkat laddat ner eller delat någon form av media på nätet. om den här lagen går igenom så kommer inte jorden gå runt, det kommer typ bli i Sverige går från 9 miljoner inv. till 3 då 6 miljoner sitter i fängelse lulz. så den här grejen är ju helt sanslös.

Aldrig att 70% har delat olagligt. Ni kollar på ert närmaste gäng polare i 16 års åldern och konstaterar att alla laddar ner där och drar därför slutsatsen att det måste vara samma fördelning i resten av samhället. Tack och lov är samhället mer hetrogent och jag tvivlar på att andelen 30+:are med seriöst arbete laddar ner i någon större mängd.

Skrivet av XPerion:

Det enda sättet att få gehör, protestera genom att vägra köpa nåt under en hel månad och visa oss alla vårat missnöje.
Stopp för: film, musik cd, bio, konsert o.s.v

Bojkottning OS i Kina, Left 4 Dead 2, Blizzard. Alla lyckade exempel på hur effektivt bojkottning är.

Skrivet av Zyriak:

Lustigt att folk reagerar först när något drabbar dom själva, nu kan inte ett antal ungdomar ladda ner filmer, musik och spel gratis (som bekostas av att det finns ärligt folk som betalar för sig) och då är det allt jordens undergång och demokratins fall och jävla USA och sketna storföretag. Samma lirare sitter och skriver från sina Iphones, kollar på amerikanska serier och filmer och använder tjänster utav Google och Microsoft. Den dubbelmoral som visas upp är riktigt äcklig.

Håller helt med

Skrivet av scobin:

• Ger IP-lobbyn möjlighet att beställa husrannsakan och personuppgifter av individer utan att gå genom en domstol.
• Ger tullen rätt att söka igenom ditt bagage efter piratkopierat material, tex musik på din dator, Mp3-spelare eller telefon.

Kul va? Hur tänker de med VPN?? Folk använder inte de bara för att dölja sina surfspår.. alla vi som jobbar hemifrån då? Nä då blir man satt bakom galler...

Ibland när man läser och gör sammanfattningar måste man stanna och tänka efter är det rimligt att det kan vara på det här viset? Är det tänkbart att Sveriges riksdagen följer upp det där med husrannsakan? Samma riksdag som inte tillåter att polisen gillrar fällor för brottslingar och så vidare. Regeringen är inget datorprogram programmerat med simpla algoritmer som inte förmår att göra bedömningar.

Skrivet av MSIOCGenie:

Till viss del, ja.
Men många jag känner laddar ner väldigt mycket filmer, och att köpa alla skulle bli väldigt dyrt.
Visst finns Voddler osv, men de laddar fortfarande ner

Själv är jag 100% emot ACTA.

Härligt att se en ärlig pirat som inte gömmer sig bakom ord som demokrati och frihet. Påstår sig inte veta alternativen till illegal nedladdning eller att hans nedladdning gynnar upphovsmannen.

Skrivet av Napster91:

Seriöst... sverige... skitland.

Nämn ett bättre med liknande förutsättningar.

Skrivet av DeaDUggh:

Det som skrämmer mig mest är att inget av det här nämns i mainstream media på något sätt.. Det enda massorna får höra är att "FBI arresterat fildelare!"

Sweclockers - Sveriges främsta underground nyhetsförmedlare

Permalänk
Skrivet av SoWErA:

För jävligt säger jag bara har läst och sett om avtalet och det är skrämmande

Väldigt bra instruktionsvideo till vad ACTA är se 2/6min och du kommer vilja förhindra ACTA!

http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0

Filmen är väl rätt okej med undantag för att den på sina ställen är helt dum i huvudet. Jag medger att ACTA har många brister men det betyder inte att man kan motargumentera genom att försöka framstå som ännu mer bristfällig. Recept-jämförelsen är helt galen då den förbi ser att man i praktiken och juridiskt(Sverige åtminstone) kan göra vad man vill med sin produkt i privat bruk. Att socialatjänster skulle dö ut är också helknas då datorprogram kan analysera videoklipp och texter sekunder. Tex TrackID, Shazam och google bildsökning. Man kan itne använda precis dessa tjänster med men ser snabbt att det inte är många steg ifrån en tjänst som skulle kunna fungera i detta sammanhang.

Permalänk

att som vanlig medborgare sitta och försvara ACTA är för mig helt sinnessjukt. alla dessa lagar, utökad FRA, SOPA med flera är grova inskränkningar på vanliga människors privatliv.

det var längesen politiker slutade lyssna på folket. det är endast egoister som sitter vid makten idag. att vi naiva svenskar fortfarande tror att det politiker gör är det som är bäst för oss människor boende i detta land är nästan hjärtvärmande. tyvärr är det inte lika gulligt när vi sitter där med våra 2-3 miljonerslån och de helt plötsligt bestämt sig för att vi befinner oss i kris och samtidigt som man får sparken från jobbet så höjer de räntorna. eller när vi åker igenom tullen och de bestämt sig för att den där word 2018 som du har på datorn är en kopia och därmed får man sitta 36år i fängelse. det sitter några få människor som blir rika på dessa beslut. de tillhör en elit och känner sig utvalda att få utnyttja vanliga människor precis som de vill. den bistra sanningen mina damer och herrar. förhoppningsvis tillhör vi en generation som inte är lik den som vi blir uthängda för att vara i media. egoistiska framgångssuktande människor som helst inte rör ett finger för andra än oss själva och knappt det. förhoppningsvis tillhör vi något helt annat.

Permalänk
Entusiast

Youtube-klippet som postats, är enligt min mening rena skräpet. Fullständigt ologisk och tar inte upp på ett bra sätt.

Mitt tips till samtliga:
Läs ACTA avtalet och förstå innebörden.
Läs vad sveriges lagar säger angående kopierings-skydd (Copyright).
Läs på vad lagarna säger om Varumärken. varumärkeslagen. Både nationellt och internationellt.
Läs på om dem olika vanligt förekommande licensformerna.
När ni läst på allt detta, och förstått innebörden, så kan ni ta upp ACTA och vad ni anser, på ett vuxet, moget och propert sätt.

Jag själv försvarar inget, jag förnekar inget. Jag tycker det bara är sorgligt att folk tar den ena eller den andra sidan så lätt, utan att förstå vad saken egenligen innebär.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Youtube-klippet som postats, är enligt min mening rena skräpet. Fullständigt ologisk och tar inte upp på ett bra sätt.

Mitt tips till samtliga:
Läs ACTA avtalet och förstå innebörden.
Läs vad sveriges lagar säger angående kopierings-skydd (Copyright).
Läs på vad lagarna säger om Varumärken. varumärkeslagen. Både nationellt och internationellt.
Läs på om dem olika vanligt förekommande licensformerna.
När ni läst på allt detta, och förstått innebörden, så kan ni ta upp ACTA och vad ni anser, på ett vuxet, moget och propert sätt.

Jag själv försvarar inget, jag förnekar inget. Jag tycker det bara är sorgligt att folk tar den ena eller den andra sidan så lätt, utan att förstå vad saken egenligen innebär.

Har man redan ett ställningstagande där man anser att upphovsrätten i nuvarande form bör skrotas så behöver man inte läsa på om ACTA, PIPA och allt vad dom vill kalla det. Det som är skrämmande är dessutom inte att folk är dåligt pålästa utan att dom flesta i Sverige inte ens har hört talas om ACTA och att politiker kommer bestämma över folks huvuden, skendemokrati. Som någon nämnde, oroande att Sweclockers är den enda tidningen som tagit upp detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mnemozyne13:

...dom flesta i Sverige inte ens har hört talas om ACTA och att politiker kommer bestämma över folks huvuden, skendemokrati. Som någon nämnde, oroande att Sweclockers är den enda tidningen som tagit upp detta.

Det är något som jag håller med om. Att folkvalda politiker kan gå över huvuden och skriva under avtal utan att ens informera vad saken gäller, är uselt.
Dags att byta ut regeringen, eller ge dem en "smäll på fingrarna" ?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer ske någon demonstration i lkpg?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara stänga ner internet? det medför bara problem!

Eller stänga ner det en hel vecka och se vilka problem det skulle medföra..

Dags för anonymous och ge sig på Backbones

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

okej ska börja kalla reinfelt för kim jong trög nu då skitstat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men va fan nu då! Hmm tror det är dags för plan #432B
http://gifs.gifbin.com/1232904062_hypno%20toad.gif

GUL LAMPA HOPPAR INTE GURKA
Okej på golvet vid erat bord ser ni en lucka, där inne finns det en AK-47, magasin, och en tårta, vi träffas vid mötes punkt 34C och glöm inte tårtan! Do do dodi dodi do do do do....

South-Park

Känns som att skaparna till ovan nämnda serie ( Matt Stone och Trey Parker) kommer göra ett\flera avsnitt om ACTA som får den stora massan att inse vadfän det är som håller på hända!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Två tummar upp. Du har inte bara läst det som folk skriver och snackar om utan du har tänkt till själv. Mycket roligt att se!

Tackar.

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid invandrarna vi sätter högst upp på prioriteringslistan av samhället?
Om det är så sjukt många som inte vill att skiten ska finnas och så går maktmissbrukare och skriver under ÅT Sverige, lite bad ass den killen kommer få kretik kan jag lova. Och om nu ACTA blir godkännt och går igenom så kommer antagligen regeringen och andra länders regering / högt uppsatta få problem. t.ex finns grupper som Anonymous och Lulz security. Men de är bara 0.1%.
Högt gammla uppsatta gubbar som inte hade datorer på sin tid och vet knappt hur man startar en dator ska alltså avgöra, låter lovande redan där va?

ACTA kommer påverka utvecklingen av nätet signifikant.

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Det är du som är ute och cyklar. Jag har inte argumenterat att man inte ska få protestera. Det jag har sagt är att man ska i sådant fall göra det av rätt anledning, inte protestera för att skydda sina egna smutsiga affärer. Om man tar kvinnomisshandlare så kan man säga att en kvinnomisshandlare protesterar mot en lagstiftning om misshandel. Han protesterar inte mot själva lagstiftningen om misshandel (som innefattar alla grupper) utan han protesterar mot att han inte kan fortsätta bruka våld mot kvinnor. Det anser jag är en protest som är felaktig.

Då är det bäst att vi skaffar en form av uppsåtskontroll för alla människor som protesterar. På så sätt får vi ju veta vilka som protesterar på fel grunder.

Skrivet av mahasj:

Vilken lag anser du är idiotisk? Att man inte får fildela upphovsrättsskyddat material?

I Juridisk mening är den fullkomlig. Inom kriminologin/sociologin saknar den helt konsensus och bör anses fullkomligt absurd (eller som jag skrev tidigare, idiotisk) med tanke på hur stor del av världens befolkning som tycker det är acceptabelt.
När en så stor andel människor ej anser det vara ett normbrytande beteende skulle det kunna tänkas att det leder till ännu mer avvikande beteende. Allmän avskräckning har redan bevisats inte ha någon effekt i detta fall, och fildelning har faktiskt ökat!

De medel som ska användas för att jaga fildelare kan även anses vara kontroversiella.

Skrivet av mahasj:

Genom att ge både individer och företag rättigheter.

Rättigheter tas ju ifrån individer och ges till företag genom de här nya lagförslagen. En individualist hade förmodligen satt sig hårt upp mot att hans liv ska begränsas för att företags intressen ska gå före hans egna. Oavsett om han har begått en illegal gärning eller inte begränsas hans frihet av skumma oklara regler för vad han har rätt och inte rätt att se, säga eller höra. Hans rättigheter ska ju också tillgodoses, och på så sätt fortsätter en evig loop av kränkning av individers rättigheter enligt svensk lag. (förutsatt att ACTA går igenom)

Skrivet av mahasj:

Skrivet av mahasj:

Vad är det för lag vi har som kränker människors fri- och rättigheter? Eller du kanske syftar på ACTA, som inte ens är en lag i Sverige ännu? Hur ställer du dig till företagens rätt till sina egna produkter? Ska inte företag få ha några rättigheter? Är det bara den enskilda individen som ska få ha rättigheter till bekostnad av företagen? Förstår du vad det innebär om företag inte skulle få ha några rättigheter till sina egna produkter?

(Se tidigare svar därtill). FRA är ju ett exempel, och omskärelse av pojkar i ung ålder är en annan. Men om vi fokuserar på FRA lagen där individen potentiellt kan vara avlyssnad 24 timmar om dygnet oavsett vad han har eller inte har gjort. Argumentet: "om du har rent mjöl i påsen har du inget att frukta" - En paralell med det tredje riket kan göras.

Enligt stämplingsteorin kommer människor bete sig efter omvärldens definition, alltså hur omvärlden tycker och tänker om dem. Per definition bör då individen rent ut sagt skita i hur han egentligen är eller om han faktiskt begått något brott, för enligt samhället är han redan brottsbelagd.

Det enda jag vill säga är att inom ett samtalsämnen som frihet, rättighet och integritet är ingenting svart & vitt. Även om vissa idéer kan verka idiotiska

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lecristoph:

En positiv sak är att ACTA innebär att länderna kan utnytja lagen i den mån de finner nödvändigt. Det är alltså inget tvång att bötfälla eller skicka "oskyldigt folk" i fängelse för att de delat med sig av lite digital information om landets regering inte finner det intressant. Utifrån hur jag tolkar lagtexten i alla fall.

Jag skickade igår kväll iväg ett mail till alla ledamöter för att visa mitt mottycke, och jag uppmanar er alla att göra det samma!
Här är alla e-postadresser till våra ledamöter i europaparlamentet:

annamaria.corazzabildt@europarl.europa.eu,
goran.farm@europarl.europa.eu,
christofer.fjellner@europarl.europa.eu,
mikael.gustafsson@europarl.europa.eu,
anna.hedh@europarl.europa.eu,
gunnar.hokmark@europarl.europa.eu,
anna.ibrisagic@europarl.europa.eu,
kent.johansson@europarl.europa.eu,
isabella.loevin@europarl.europa.eu,
olle.ludvigsson@europarl.europa.eu,
jens.nilsson@europarl.europa.eu,
marit.paulsen@europarl.europa.eu,
carl.schlyter@europarl.europa.eu,
olle.schmidt@europarl.europa.eu,
alf.svensson@europarl.europa.eu,
marita.ulvskog@europarl.europa.eu,
asa.westlund@europarl.europa.eu,
cecilia.wikstrom@europarl.europa.eu
christian.engstroem@europarl.europa.eu
Amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

De två understa adresserna tillhör våra representanter från PP och de kan därför bortses från eftersom de redan är starka motståndare till detta handelsavtal.

Gör er röst hörd!

Har mejlat allihopa utom PP-arna nu (individuellt, inget massmejl för att undvika att man blir bortfiltrerad). Några har hunnit svara under tiden, t.ex. Isabella (Miljöpartiet), som helt håller med i det jag skriver och är emot ACTA. Uppmuntrar andra att göra detsamma, det tar inte särskilt lång tid faktiskt (gör en mall och byt ut lite här och där).

Permalänk
Medlem

Varför låter de oss inte folkomrösta för den här skiten eftersom det kommer påverka oss alla? menar vi fick ju rösta om vi skulle ha euro... Varför får vi inte säga vårt om det hrä skiten också?

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Konstigt att ACTA inte får mer uppmärksamhet i media. Men det kan säkert bero på att dom inte vågar skriva eller ha åsikter om det.

Internet på väg ner i graven?

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Skrivet av mahasj:

Du tycker inte idéen om att man ska ha rätt att fildela upphovsrättsskyddat material, enbart för att en stor del av världens befolkning (hur stor den delen nu är) anser det vara ett acceptabelt beteende, verkar vara en idiotisk idé?

Du utgår hela tiden ifrån en juridisk ståndpunkt. Ser man genom ögonen på en jurist är det ganska enkelt att statera vad som är rätt och fel.

Det du skriver om mannens rätt att äga kvinnan har enbart med kontext att göra. Mänskliga rättigheter, kvinnans rätt i samhället och liknande är ingenting som existerar utanför våra egna definitioner. Det är fel enligt västerländska, sekuliserade, feministinfluerade värderingar att behandla kvinnor så. Enligt deras definition är det fullständigt acceptabelt. Även kvinnorna i fråga anser det i stor utsträckning.
Du skriver själv om detta, så du har nog inga problem att tillämpa det i denna fråga.

Skrivet av mahasj:

Man tycker ju att ett första varningstecken att något inte fungerar längre är när spelbolag börjar överge PC-marknaden p.g.a. piratkopieringen.

Piratkopiering är knappast den största anledningen till att företag hellre lanserar till konsoler än PC. Det är en drös faktorer som spelar in där.

Skrivet av mahasj:

För att kunna skydda befolkningen så måste det till lagar och regler som inskränker en människas fri- och rättigheter, det är ofrånkomligt. Man kan inte skydda en människa såtillvida man inte inskränker en annan människas fri- och rättigheter. Sen är orden fri- och rättigheter i sig en definitionsfråga. Fri- och rättigheter enligt dig behöver inte innebära samma sak för en annan människa.
Argumentet "om du har rent mjöl i påsen har du inget att frukta" är inget som jag har påstått i mina inlägg.

Till vilken gräns bör individens integritet kränkas för att företag ska få fullkomlig kontroll på sin produkt? Vem ska kontrollera hur lagarna används och kommer befolkningen långsamt acceptera att människor fängslas samt bötfälls för ringa brott som för ett par år sedan hade skapat protester och uppror? - Dra gärna igen en jämförelse med ett antal totailtära diktaturer där detta händer

Jag tycker inte så mycket över internet. Vill gärna prata med människor under en längre stund innan jag säljer ut mina åsikter. Som du ser lägger jag knappast något personligt värde i mitt inlägg.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]