AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Att jag citerar dig betyder inte per automatik att jag inte håller med dig?!
Jag ger bara min syn på det hela, och ditt inlägg var en bra utgångspunkt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

1. Du ställer dig bakom AMD som varumärke mer än vad du verkar vara, som konsument, intresserad av ett högpresterande grafikkort till ett bra pris.
2. Precis.
3. När är det man inte ska jämföra rabatter?

edit: Är GTX 580 billigare för dig som konsument?

Men herregud. Han skriver ju i klartext att han menar amds prissättning.
Har man åsikter om återförsäljarnas påslag/rabatter/erbjudanden så är det väl bättre att gnälla i div trådar som många av nätbutikerna har här på swec?

Edit: ja måste du ha ett kort idag o inte bryr dig om oc/strömförbrukning m.m. så är det bättre att köpa ett 580 på rea för 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Att jag citerar dig betyder inte per automatik att jag inte håller med dig?!
Jag ger bara min syn på det hela, och ditt inlägg var en bra utgångspunkt.

Ok, läste det som att du försökte förklara för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Men herregud. Han skriver ju i klartext att han menar amds prissättning.
Har man åsikter om återförsäljarnas påslag/rabatter/erbjudanden så är det väl bättre att gnälla i div trådar som många av nätbutikerna har här på swec?

Och jag ifrågasätter hans tjat om AMDs prissättning. Hur berör den oss konsumenter här på Sweclockers?

Permalänk
Hjälpsam

Att jämföra GTX580 med HD7950 är som att jämföra en gammal nedpissad fyllekärring med fröken Sverige.
Fråga er inte varför HD7950 kostar som de gör, handlarna kommer att sälja slut på nolltid, fråga er varför inte Nvidia sänker priset på sina gamla kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Corequiz (som jag inte vet något om) har satt hd7950 till 3900:-
någon som handlat därifrån??

Quizcore skulle det visst vara

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BiffenL:

Och jag ifrågasätter hans tjat om AMDs prissättning. Hur berör den oss konsumenter här på Sweclockers?

Inte ett jävla dugg, AMD skulle kunna sälja korten för 1kr till handlarna, de skulle fortfarande ta ut vad kunde, mera pengar i mellanskillnad bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Att jämföra GTX580 med HD7950 är som att jämföra en gammal nedpissad fyllekärring med fröken Sverige.
Fråga er inte varför HD7950 kostar som de gör, handlarna kommer att sälja slut på nolltid, fråga er varför inte Nvidia sänker priset på sina gamla kort.

SÅ RÄTT! ;D

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

SÅ RÄTT! ;D

Fel, skall jämföras med förförra årets fröken sverige, fortfarande en pudding, dock lite uttjatat

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Om de rekommenderade prissättningen är strax under gtx580 så bör väl priserna bli liknande n
är marknaden väl börjar mättas o butikerna jagar kunder.

Kan inte tänka mig nvidia ger bort kepler kort när de aldrig gjort så tidigare?
blir väl ungefär samma hopp ned som det varit tidigare när nyare/bättre modeller kommer.

Jag menar att de rekommenderade prissättningarna kommer sjunka när TSMCs process är i full fart och det blir lite konkurrens osv.

Jag känner mig rätt övertygad om att AMD som vanligt kommer vara ett mer prisvärt alternativ i de flesta prisklasser även efter att Kepler har lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Och jag ifrågasätter hans tjat om AMDs prissättning. Hur berör den oss konsumenter här på Sweclockers?

Han förklarar för de som tycker att amd tagit ockerpriser för korten (att amd tar mindre än nvidia).
Du diskuterar prisvärdhet för slutkonsument (återförsäljarnas vinstintresse).
Ni diskuterar/argumenterar om 2 olika saker.. Eftersom ni inte ens pratar om samma sak så är det ju helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Prissättningsdiskussionen är ju nästan löjlig. Man kan inte jämföra äpplen och päron hur som helst. 3 GB V-RAM är en betydande faktor för många applikationer - vilket, nästan, tycks helt bortglömt av flertalet. GTX 580 3 GB kostar enligt prisjakt mellan 4595 och 8040 kr beroende på modell och butik. HD 7950 3GB kostar däremot mellan 3890 och 4624 kr enligt samma sökning på prisjakt. Det borde ju nu vara bortom allt tvivel att generellt presterar HD 7950 över GTX 580. Varför skulle AMD prissätta en ny modell under en underpresterande konkurrent, egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag menar att de rekommenderade prissättningarna kommer sjunka när TSMCs process är i full fart och det blir lite konkurrens osv.

Jag känner mig rätt övertygad om att AMD som vanligt kommer vara ett mer prisvärt alternativ i de flesta prisklasser även efter att Kepler har lanserats.

Tror jag med. Nu vet jag inte mycket om kepler men jag förutsätter att amds gpu är avsevärt mindre. =bättre yelds o mindre kisel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hur får du det så billigt hos CDON?

OnT: Man blir bra sugen när man ser hur bra kortet klockar, väldigt trevligt, men som tidigare sagts, då kanske man vill lägga lite mer pengar och få ett 7970, men jag är även väldigt intresserad av att se vad nvidia kan svara med.

det stod ett annat pris i morse :). Kanske var fel när jag tittade.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nihil:

Prissättningsdiskussionen är ju nästan löjlig. Man kan inte jämföra äpplen och päron hur som helst. 3 GB V-RAM är en betydande faktor för många applikationer - vilket, nästan, tycks helt bortglömt av flertalet. GTX 580 3 GB kostar enligt prisjakt mellan 4595 och 8040 kr beroende på modell och butik. HD 7950 3GB kostar däremot mellan 3890 och 4624 kr enligt samma sökning på prisjakt. Det borde ju nu vara bortom allt tvivel att generellt presterar HD 7950 över GTX 580. Varför skulle AMD prissätta en ny modell under en underpresterande konkurrent, egentligen?

Skulle vilja säga att den är mycket löjlig.
Bra påpekande detta med V-ramet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla som gnäller på priset:

Välkommen till västvärlden (och kent2:s marknadsekonomiskola!)

1. (Lätt att förstå)(Gäller dock inte kommunister)
I sverige har vi något som kallas för marknadsekonomi. Det betyder att efterfrågan styr priset på en vara.

2. (Litet svårare)(Tydligen)
Är en vara åtråvärd kan en handlare ta mer betalt för varan.

3. (Överkurs)(Inget för egoisten)(Och definitivt inte kommunister!!!)
Handlaren är dessutom förpliktigad att ta så mycket betalt han bara kan för sina varor, detta för att maximera vinsten i bolaget och utdelningen till bolagets ägare. Det är också i förlängningen bra för samhället.

Nästa vecka går vi igenom hur känslor kan sätta förnuftet ur spel kopplat till ekonomsika frågor!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Han förklarar för de som tycker att amd tagit ockerpriser för korten (att amd tar mindre än nvidia).
Du diskuterar prisvärdhet för slutkonsument (återförsäljarnas vinstintresse).
Ni diskuterar/argumenterar om 2 olika saker.. Eftersom ni inte ens pratar om samma sak så är det ju helt meningslöst.

Visst gör vi det och min poäng är att han kan vara 3 saker iom denna hängivenhet gällande varumärket AMD:
1. Fanboy
2. Oerhört intresserad av att framställa företaget AMD som väldigt bra(Fanboy)
3. Arbeta för AMD(Fanboy)

Permalänk
Skrivet av edda123:

Vad hade du för problem med 4890? Tycker mina presterar riktigt bra, saknar bara det lilla extra.

I BF3 på medium med fxaa injector i 1920x1200 har jag runt 40-75 fps. Undrar hur ett tredje 4890 kan hjälpa till att få upp min-fpsen lite.

Högljudda och jävligt varma :/ Samt att de inte skalade vidare bra, tror jag fick kanske 10-20% extra prestanda i de flesta spel.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

De hoppas jag med, vore nice att see 7950 ligga på samma prisnivå som dagens 6950.

ca 2000kr

När hd 6950 kom ut så kostade den cirka 3000 kronor,
Har svårt att tro att den nya generationen kommer

Skrivet av Krazko:

Vad jag har fattat det som så kommer butikerna har de i lager idag. Dock så får de inte lägga upp produkten på sida hemsidor än av AMD. Men förhoppningsvis så finns de att köpa hos de stora onlinebutikerna vid lunch.

Fel, det är en 50%ig ökning. 800x1,5=1200. En 40% ökning från 800mhz är 800x1,4=1120mhz.

Det är en ökning med ca 33% jämfört med Black edition på stock(900 mhz).
Däremot är det en ökning med 50% ifall man jämför det med referens på stock(800mhz).

Black edition=900 mhz->1200 mhz
300/900=0.33

Skrivet av lacrits:

Vill du inte kunna köra i DX11? Wake up, det e 2011 nu

Det är 2012 och jag håller med, hur kan man undvika dx11??

Själv har man HD6970 och jag tror icke att det är värt en uppgradering, själv tycker jag att priset för hd7970 är helt rätt av tillverkarna eftersom de som vill nå prestanda kronan har verkligen råd med det däremot är jag missnöjd med 7950 då prestandakungarna kommer ta 7970 istället för 7950 och jag tror inte många kommer spendera några tusen kronor för att få cirka 7-20% bättre prestanda, iaf till spel.
Men som sagt, priserna kommer antagligen att stabiliseras, hd 6950 kostade ju en dag cirka 3000 kronor, räknar med att hd7950 kommer kosta cirka 3,2k inom en snar tid.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Snyggt jobbat AMD!
Men inte oväntat med tanke på 7970. Ett bättre köp än 7970 med tanke på presstandard och pris. ca 800:- i skillnad enligt prisjakts billigaste priser. Ett OC 7950 nafsar 7970 i hasorna.
AMD håller just nu Nvidia "by the balls". HÅRT! Så om ni hör ett pipigt gnäll i falsk falsett så är det bara Nvidias Fanboys. Inget att bry sig om!

Priserna: Höga! Men kommer att sjunka. Lite info om prissättnings politik:
1. Man måste bli av med gamla korten på hyllorna.
2. Man vill inte sälja det gamla korten med förlust.
3. Man vill utnyttja nyhetens behag. Det finnes alltid en massa person som betalar överpris bara för att vara först!
4. Man vill inte irritera "gamla" kunder för mycket. Ex: en som har köpt ett 580 för 4300:- kan bli väldigt irriterad om samma kort kostar 3000:- en månad senare i samma butik. Tänk på gnället från alla I7 970/980/990 ägare när 2600K släpptes.
5. Man utnyttjar avsaknaden av konkurrens.

Mao priserna kommer sjunka. Speciellt när Nvidia kommer med sina Kepler kort. Och Nvidia kommer/måste svara inom ett par månader.

Sen var det smart strategi av AMD. 1. Först säger man det kommer att dröja med nya kort (sept/okt). 2. Sedan minskar man produktionen av 69xx (nov/dec). Lite kort kvar på hyllorna! 3. Sätter högsta hastighet med att få ut de nya korten (slutet av dec/ januari). Endast referens kort i början pga att korttillverkarna inte hann med.
Resultat: AMD är 1 och 2 på GPU tronen!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

till sommarn kanske priset på en sådan hära kort har gått ner till bättre priser, skulle vilja ha 2 i CF nog flr att jag läst att många har jätteproblem med CF i diverse spel, men säg 5000:- för 2 sånna vore bra pris

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Lite OT men jag är riktigt paff att 5870CF slår gtx 570SLI i rätt många tester, t.ex bf3 i 1920x1080

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

*klipp*

edit: Är GTX 580 billigare för dig som konsument? Senast jag tittade definierades Moores Lag "fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad"

Jag tror att du har missförstått ngt. Om du har en källa vore det intressant.

Beräkningskraft är inte proportionell mot transistortäthet. Om lagen löd så som du föreslår så skulle transistortätheten behöva öka ännu snabbare.

Permalänk
Medlem

Det var ett j***a tjat om priset, & om den ''bättre'' konkurentens förträfflighet & potensial att slå HD7950 i spillror när det kommer
Priset kommer att sjunka innom en snar framtid, när korten finns i tillräklig mängd i butik.

Den som behöver ett kort nu - köper nu.
Den som vill vänta på konkurenten - väntar.
Eller som jag, köper ett när priset och behovet sammanfaller, idag eller någon annan dag

Förra gången med 6xxx serien,så kom ju HD6870 först, så det blev ett sådant (2295:- på lanseringsdagen), sedan kom HD6950 och då blev det 2st sådana på lanseringsdagen (2x2790:-) men 4200:- är för dyrt för detta kort även om det är bra.
Det är ju nästan 1900:- dyrare än HD6950 när det kom

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Sapphire 7950 kostar £348 på overclockers.co.uk. Trevligt för mig som bor i Storbritannien, får väl bara hoppas att priserna inte blir mycket högre på annat håll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anciegher:

Sjukt att de håller så höga priser, borde de inte fasa ut 6950 - 6970 och ersätta med 7xxx serien för samma (eller lägre?) pris? Jag antar att de har problem att få upp produktionen av dessa kort eftersom de håller så hutlösa priser?

Dem har precis släppts, och Nvidia har inget innanför brallorna som dem kan svara med

Tycker det ser bra ut prisbilden som den är nu (då syftar jag inte på att priserna är bra som dem är, men det finns kort i alla klasser).

(6850-6870-6950-6970-7950-7970). Såklart skulle jag hellre sett 7950 runt 3k sträcket...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Alla som gnäller på priset:

Välkommen till västvärlden (och kent2:s marknadsekonomiskola!)

1. (Lätt att förstå)(Gäller dock inte kommunister)
I sverige har vi något som kallas för marknadsekonomi. Det betyder att efterfrågan styr priset på en vara.

2. (Litet svårare)(Tydligen)
Är en vara åtråvärd kan en handlare ta mer betalt för varan.

3. (Överkurs)(Inget för egoisten)(Och definitivt inte kommunister!!!)
Handlaren är dessutom förpliktigad att ta så mycket betalt han bara kan för sina varor, detta för att maximera vinsten i bolaget och utdelningen till bolagets ägare. Det är också i förlängningen bra för samhället.

Nästa vecka går vi igenom hur känslor kan sätta förnuftet ur spel kopplat till ekonomsika frågor!

ÅÅhh jag väntar spänt, tänk om nästa vecka kunde vara redan nu idag!
(Somliga i denna tråd skulle nog behöva det)

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Kommer bli spännande, jobbigt bara att det tar så lång tid innan andra laget fixar fin konkurrens å finare priser

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, skulle det räcka med ett 400W agg till 7950?
(+x4 955 @stock, inget annat krävande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

Vad tror ni, skulle det räcka med ett 400W agg till 7950?
(+x4 955 @stock, inget annat krävande)

Det ska nog gå så länge nätdelen är av bra kvalite och du inte planerar nån vidare överklockning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro