Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inget ljud från Windows Server 2008 R2

Permalänk
Medlem

Inget ljud från Windows Server 2008 R2

Hej!

Jag har en server sen ett tag tillbaka med Windows Server 2008 R2 som jag nu tänkt att även använda som dator för att spela musik till det närliggande badrummet. Jag har kopplat en DAC via Firewire som sedan är kopplad till förstärkaren. Drivutiner är installerade för DAC:en och enligt windows är drivrutinen felfri. Även det inbyggda ljudkortet på mitt P5Q Pro moderkort är ljuddrivrutiner installerade och fungerar (Även om jag inte tänker använda mig av det ljudkortet). Servern fjärrstyrs alltid via en annan dator. När musik ska spelas i badrummet har jag tänkt köra med en app på smartphonen.

Problemet dyker upp när jag ska konfigurera ljudet i kontrollpanelen under "ljud". Där står det att "Det finns inga ljudenheter installerade". Varken det inbyggda realtech-ljudkortet eller min dac hittas av windows trots drivrutinerna är installerade.

Jag har sökt en del på internet och bl a kikat under services och egenskaperna för Windows Audio, men där är redan servicen vald i automatisk start som många skriver att den skall stå i.

Är det någon som är så pass smart som skulle kunna presentera en lösning på mitt problem?

MVH

Mikael

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den försöker hitta ett ljudkort på din enheten som du fjärrstyr från?
Prova att installera vnc och logga in genom den sessionen.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Kan det vara så att den försöker hitta ett ljudkort på din enheten som du fjärrstyr från?
Prova att installera vnc och logga in genom den sessionen.

Provat att kryssa i "Play on remote computer" under "Local Resources" innan du ansluter med remote desktop.

Kan kolla mer när jag kommer hem ikväll om ingen annan hinner före.

/zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av rhomax:

Hej!

Jag har en server sen ett tag tillbaka med Windows Server 2008 R2 som jag nu tänkt att även använda som dator för att spela musik till det närliggande badrummet. Jag har kopplat en DAC via Firewire som sedan är kopplad till förstärkaren. Drivutiner är installerade för DAC:en och enligt windows är drivrutinen felfri. Även det inbyggda ljudkortet på mitt P5Q Pro moderkort är ljuddrivrutiner installerade och fungerar (Även om jag inte tänker använda mig av det ljudkortet). Servern fjärrstyrs alltid via en annan dator. När musik ska spelas i badrummet har jag tänkt köra med en app på smartphonen.

Problemet dyker upp när jag ska konfigurera ljudet i kontrollpanelen under "ljud". Där står det att "Det finns inga ljudenheter installerade". Varken det inbyggda realtech-ljudkortet eller min dac hittas av windows trots drivrutinerna är installerade.

Jag har sökt en del på internet och bl a kikat under services och egenskaperna för Windows Audio, men där är redan servicen vald i automatisk start som många skriver att den skall stå i.

Är det någon som är så pass smart som skulle kunna presentera en lösning på mitt problem?

MVH

Mikael

Starta ljud tjänsten i "services" den startar ej som standard i servern.
Så starta den och ställ in den på "automatiskt"

Ah glöm detta missade att du redan kollat detta!

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Sound service måste konfas. Det hadde du gjort
Nästa steg är att ställa RDP så att den spelar på servern och inte försöker ta med sig ljudet. (det ser så ut iom att du har no device)
det tredje är att du väljer rätt device som din primära så att den skickar ljudet till dacecn och inte inbyggda ljudet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Kan det vara så att den försöker hitta ett ljudkort på din enheten som du fjärrstyr från?
Prova att installera vnc och logga in genom den sessionen.

tack för tipset. Ska prova i morgon.

Skickades från m.sweclockers.com