Permalänk

Lan 150 personer, vad behöver jag?

God torsdageftermiddag allihopa, jag har lite frågor angående större lan.

Jag och ett par killar har ett projekt där vi ska annordna ett lan för cirka 150 personer på en skola.

Vi har bestämt oss för att köpa in nya lan-prylar och våra kunskaper räcker inte för att göra det vettigaste beslutet, så länka gärna vad ni tycker man ska ha.

Sen undrar jag lite om uppbyggnad av nätverk hur som är smartast att koppla switcharna och så vidare, sen också vad det finns för risker, har haft problem med DNSer på tidigare lan och det var det jävligaste jag någonsin varit med om.

Tar gärna alla förslag som går att få tag på.

Vad som är värt att veta är att på skolan har det varit lan med cirka 200 personer innan, så hastigheten på internet är inget problem.
Vi har en budget på cirka 30 000 för inköp och så vidare.
Ström finns också, så det är inget att oroa sig över.

Tack på förhand!

Permalänk

Istället för att köpa in så kan ni väll försöka få tag på sponsorer? Finns ju en del företag som är villiga att låna ut saker mot att man har en fet banderoll eller något.. Försök ha en kiosk också så drar ni nog in lite pengar

Permalänk
Skrivet av Lergöken:

Istället för att köpa in så kan ni väll försöka få tag på sponsorer? Finns ju en del företag som är villiga att låna ut saker mot att man har en fet banderoll eller något.. Försök ha en kiosk också så drar ni nog in lite pengar

Jo absolut.

Vi har pratat med olika sponsorer och så vidare, men det verkar inte vara så jättemånga som är pepp på att sponsra, men vi ska kolla med olika typer av datorbutiker med, men vi behöver ju fortfarande ha reda på olika switchar osv

Permalänk
Medlem

Finns en annan tråd om några som ska köpa in grejjer till ett lan i den storleken. Kanske finns något av nytta där
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Viktigt:
Toa
Mat
Dricka
Go-Girls
Sov/runk-hörna
Och kanske (möjligtvis) fungerande WAN.

Smartast är väl egentligen att söka sponsor?
Snylta skolans på skolans internet och ha en fet switch & en eller flera trådlösa AP's.
Bra med plats/bord och kanske AC in case of?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Jag anordnade ett liknande lan i gymnasiet för ca 130 pers. Såhär i efterhand kan jag tipsa dig om vissa "bra att veta" saker.

1. Det är viktigt att dela upp ström-anslutningarna till lanet. Så att du inte bara drar en lång förläningskabel och sätter en massa grenuttag i den. Utan dela upp grenuttagen så att du har ca 5 datorer till varje fas.

Detta är otroligt viktigt för annars kommer strömmen att gå och då sitter ni där utan ström.

2. Vi gick på en it-relaterad skola och våran nätvärks kunnige lärare hjälpte oss med routrar och swtichar. Det var ganska svårt att konfigurera routern men nu kan med det.

3. Kiosk/mat var populärt på lanet så se till att ha det.

Tips:
Energidricka, cola mfl , köp några plattor på öob.
Billys Pizza, köp storpack och låna mikron + frysen från skolköket.
Chocklad typ Snickers mfl.
Chips!

4. Ska ni anordna turneringar så se till att ha planerat det väl så ni inte kör allt på en gång och sen har ni inget att göra resten av tiden. Ha ett bra system där ni kan ta emot anmälningar. Låna gärna en skolprojektor och koppla upp den mot en vägg för att informera om tider och turneringar / kioskpriser mm.

Permalänk
Skrivet av efterBliv:

Jo absolut.

Vi har pratat med olika sponsorer och så vidare, men det verkar inte vara så jättemånga som är pepp på att sponsra, men vi ska kolla med olika typer av datorbutiker med, men vi behöver ju fortfarande ha reda på olika switchar osv

Hmm låter konstigt då dom i stort sätt får gratis reklam! Dock vill dom väl vara säkra på att allt funkar annars blir ju inte reklamen så positiv Kolla vad skolan har för bredbandsleverenatör och se om dom vill vara med på ett hörn med switchar.

Du verkar fått en del andra bra tipps också! Folk kommer vilja ha support kan du ju ha i åtanke med. Varit på några större lan som kompisar har haft och då har dom som varit lite mer kunniga om datorer bara fått springa omkring och hjälpa folk nästan hela lanet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Viktigt:
Sov/runk-hörna

Jag vill inte vara med på dina LAN. Eller egentligen några alls, men framförallt inte dina.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

[QUOTE="OnlyCasanova;11937442"]Jag anordnade ett liknande lan i gymnasiet för ca 130 pers. Såhär i efterhand kan jag tipsa dig om vissa "bra att veta" saker.

1. Det är viktigt att dela upp ström-anslutningarna till lanet. Så att du inte bara drar en lång förläningskabel och sätter en massa grenuttag i den. Utan dela upp grenuttagen så att du har ca 5 datorer till varje fas.

Detta är otroligt viktigt för annars kommer strömmen att gå och då sitter ni där utan ström.

Som sagt, det är rätt viktigt. Hade ett lite mindre LAN men ack vad jobbigt det blev när strömmen gick

Skrivet av Lergöken:

Hmm låter konstigt då dom i stort sätt får gratis reklam! Dock vill dom väl vara säkra på att allt funkar annars blir ju inte reklamen så positiv Kolla vad skolan har för bredbandsleverenatör och se om dom vill vara med på ett hörn med switchar.

Du verkar fått en del andra bra tipps också! Folk kommer vilja ha support kan du ju ha i åtanke med. Varit på några större lan som kompisar har haft och då har dom som varit lite mer kunniga om datorer bara fått springa omkring och hjälpa folk nästan hela lanet..

Kan vara riktigt jobbigt om det inte är så många datorkunniga. Själv fick man gå runt och hjälpa massa för att de skulle få igång allt o.s.v. men det var iaf värt det när vi skulle börja spela CS Då hade man fler att piska upp

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte har fel så brukar det vanligtvis vara säkrat med 10A på vanliga vägguttag. 230v*10A=2300 watt. En dator snittar ca 450 watt x 5 datorer = 2250 watt. Så det blir mycket bra. Då räknar jag med stationära nyare datorer. Bärbara drar en hel del mindre.

Kan även rekommendera att om ni hittar ett eller flera trefasuttag och koppla in byggcentraler i den/dom och få en mer (central) placering på elen och dra el till flera grenkontakter från den. Ett sådant uttag brukar vanligtvis vara på 16A. (16Ax230V = 3680 watt) Och den ska man kunna belasta lite hårdare (segare säkringar).

I vår Lanförening så pluggar vi in nätet från isp'n i egenbyggd router med 2 intel Gigabit kort (ett för internet in/ut, och ett ut till deltagarna) och kör IP Sec för hanteringen av trafiken, dns osv. Från routern, tp ut till en switch som delar ut till alla bordsswitchar. Så i vårat fall så blir det: Internet 1Gbit -> router -> Switch 1 Gbit -> Bordsswitcharna där varje port har 100 Mbit.

Planera gärna hur nätet ska byggas innan. Kolla var kontakterna sitter och hur mycket ni kan belasta dom. Vilken placering ni ska ha av deltagarborden, vart crew ska sitta och vart kiosken ska vara (om det nu inte redan finns en självklar placering av den).

Se även till att varje deltagare inte har för liten plats att vara på heller. Brukar ogillas av erfarenhet. Borden ska inte stå för tätt, utan planera för brandgångar så att det blir lätt att ta sig ut om det behövs. Inte ha grenkontakterna på golvet om det går. Finns en viss risk att folk spiller läsk. Läsk och el går inte så bra ihop. Detta gäller även bordsswitcharna. Gör gärna ett ställ att ställa switcharna på eller skruva fast i så att dom kommer upp en bit från borden. <- Erfarenhet tyvärr.

Kiosk är alltid bra att ha. Och kollar man till våra Lan vi haft så finns det ett säkert kost att sälja i kiosken. Billys pan pizza! På 150 per så tror jag att det lätt går åt 200-300 hundra Billys. Resten av sortimentet är det bra att fråga deltagarna om vad dom helst vill att ni ska sälja i kiosken och sen göra en höftning på hur mycket som kan gå åt. Snacka gärna med en lokal Willy's eller liknande för att se om ni kan får rabatt på det ni handlar. Samt om ni kan få lämna tillbaka det som inte sålts om det är hela och obrutna förpackningar så att ni slipper ha kvar osålda varor så långt som det är möjligt.

Turneringar är ju bra att ha. Om möjligt så försök att ha dom på officiella servar på nätet och inte lokalt. Brukar gnällas en del ibland om detta, men det är bara en rekommendation. Planera vilka turneringar ni ska ha ordentlig och se till att ha allt fungerande och klart innan Lanet börjar. Finns inget värre en att sitta och krångla med detta precis innan en turnering ska börja.

Som tidigare skrivits, ha projektor att skicka upp information om turneringar och annan info är sjukt bra. Kan även användas till att visa matcher med, men se till så att dom som spelar inte kan speca den då.

Annat bra är så klart: sovsal, toaletter, duschar. Extra grenkontakter, tp, bordsswitch och det viktigaste av allt.. En extra router! Saker går sönder! Så är det bara.

Nu kommer jag inte på mer just för tillfället. Hoppas det hjälper lite i alla fall.

Och om ni andra tycker jag har fel i något ovan skrivet, så rätta gärna mig. Så blir det mer rätt för ts.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Skrivet av VEmpire:

Om jag nu inte har fel så brukar det vanligtvis vara säkrat med 10A på vanliga vägguttag. 230v*10A=2300 watt. En dator snittar ca 450 watt x 5 datorer = 2250 watt. Så det blir mycket bra. Då räknar jag med stationära nyare datorer. Bärbara drar en hel del mindre.

Man brukar väl räkna med 200W per dator? Tror iallafall att Dreamhack brukar göra det?
Men skitbra info! TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av efterBliv:

Man brukar väl räkna med 200W per dator? Tror iallafall att Dreamhack brukar göra det?
Men skitbra info! TACK!

275Watt står det på deras sida men tror dom räknar med mera tror dom behöver uppdatera den infon på deras sida.
Då 275W räcker inte långt idag om man har ett highend grafikkort vilket många gamers har idag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av efterBliv:

Man brukar väl räkna med 200W per dator? Tror iallafall att Dreamhack brukar göra det?
Men skitbra info! TACK!

Mitt HD 6970 drar 300 Watt i full load och idle 140 Watt Så ja...

Kul att du tyckte infon var bra. Bara att fråga om det är något.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag vill inte vara med på dina LAN. Eller egentligen några alls, men framförallt inte dina.

Du sårar mig

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Viktigt:
Toa
Mat
Dricka
Go-Girls
Sov/runk-hörna
Och kanske (möjligtvis) fungerande WAN.

Smartast är väl egentligen att söka sponsor?
Snylta skolans på skolans internet och ha en fet switch & en eller flera trådlösa AP's.
Bra med plats/bord och kanske AC in case of?

klockrent! jag sponsrar runk-hörnan med en soffa och några gamla sönderlästa fibban ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fizzdan:

klockrent! jag sponsrar runk-hörnan med en soffa och några gamla sönderlästa fibban ..

I lol'ed.

Permalänk
Medlem

Tråden handlar om nätverk?

TS, vilka tekniska kunskaper har ni som skall anordna detta? Klarar ni av att sätta upp brandväggar och konfigurera switchar?

Mitt förslag är att sätta upp en pfSense-maskin som sköter routing och brandväggsregler. Du skall också köra med Squid-paketet till pfSense som transparent proxy för att cache'a all HTTP-trafik till disk för att minska på bandbredden så mycket som möjligt.

En bra maskin för detta kan t.ex. vara: http://mullet.se/product.html?product_id=334341

Välj: Xenon E3-1230 3,1GHz QuadCore, 2st 4GB ECC moduler (RAM är billigt!), samt en vanlig Barracuda disk om ni vill spara pengar, 500GB eller 1TB. Har ni råd så kör på RE4-diskarna som är anpassade för serverdrift. Själva pfSense-installationen ligger på några få 100MB men det är bra med 500GB-1TB~ disk om du ska köra squid och cache'a mycket.

Du får då en Xenon QuadCore-maskin med 8GB RAM och 4st Intel Gigabit portar med 82574-chipset som har fullt stöd i freeBSD för slutpris runt 6000kr.

Lagom overkill konfiguration men vi pratar om 1500kr~ extra för en Quadcore istället för Dualcore (som egentligen räcker gott och väl) samt 8GB RAM. Så kan ni använda maskinen till något annat roligt när lanet är över

Switchar så tycker jag att du ska köra på 24-portars för att kunna placera dem lite bättre vid borden. 7-8st 24portas blir lättare att placera än 48portars som kräver lite längre nätverkskablar ut till klienterna, men det är väl smaksak.

Ska du köpa nytt så skulle jag köra på Cisco eller HP. Beror på vad lite vad du vill ha för funktioner. Du får välja om du vill köra Gigabit eller 100Mbit ut till varje användare.

Ett hett tips är att vända dig till begagnatmarknaden, typ https://www.inregodirekt.se/begagnade_produkter/natverk/produ... och lägga en förfrågan på "X-st av denna modell" och se vad du kan få för pris jämfört med nypris.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av efterBliv:

God torsdageftermiddag allihopa, jag har lite frågor angående större lan.

Jag och ett par killar har ett projekt där vi ska annordna ett lan för cirka 150 personer på en skola.

Vi har bestämt oss för att köpa in nya lan-prylar och våra kunskaper räcker inte för att göra det vettigaste beslutet, så länka gärna vad ni tycker man ska ha.

Sen undrar jag lite om uppbyggnad av nätverk hur som är smartast att koppla switcharna och så vidare, sen också vad det finns för risker, har haft problem med DNSer på tidigare lan och det var det jävligaste jag någonsin varit med om.

Tar gärna alla förslag som går att få tag på.

Vad som är värt att veta är att på skolan har det varit lan med cirka 200 personer innan, så hastigheten på internet är inget problem.
Vi har en budget på cirka 30 000 för inköp och så vidare.
Ström finns också, så det är inget att oroa sig över.

Tack på förhand!

Vad det gäller nätet så är det viktigaste att ni har en firewall som fixar lasten och även agerar dhcp.
Eftersom ni är under 250 anslutna så behöver ni inte köra vlan.
Har ni inte redan fw så kan jag rekomendera en Zyxel USG 50 eller 100.
Dom pallar och har ett lätt Gui.
Iom att ni ställer fw som dhcp behöver ni inte bekymra er om ipadresser, gw, dns, nätmask på klienterna, sätt upp det rätt bara.
T.ex kör ni ett 192.168.168.0/24 nät och googles dns:er 8.8.8.8/8.8.4.4 så e den biten löst.
På switchsidan hade jag satt en Gb som backbone och 100Mb alt Gb till klienterna. Sitter det 100mb så bör den ha Gb uplink till backbone switchen.
Switchar är ju plug&play i ert fall så det är inga konstigheter.
Se till att ha ordentligt kablage oxå

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VEmpire:

Om jag nu inte har fel så brukar det vanligtvis vara säkrat med 10A på vanliga vägguttag. 230v*10A=2300 watt. En dator snittar ca 450 watt x 5 datorer = 2250 watt. Så det blir mycket bra. Då räknar jag med stationära nyare datorer. Bärbara drar en hel del mindre.

Kan även rekommendera att om ni hittar ett eller flera trefasuttag och koppla in byggcentraler i den/dom och få en mer (central) placering på elen och dra el till flera grenkontakter från den. Ett sådant uttag brukar vanligtvis vara på 16A. (16Ax230V = 3680 watt) Och den ska man kunna belasta lite hårdare (segare säkringar).

I vår Lanförening så pluggar vi in nätet från isp'n i egenbyggd router med 2 intel Gigabit kort (ett för internet in/ut, och ett ut till deltagarna) och kör IP Sec för hanteringen av trafiken, dns osv. Från routern, tp ut till en switch som delar ut till alla bordsswitchar. Så i vårat fall så blir det: Internet 1Gbit -> router -> Switch 1 Gbit -> Bordsswitcharna där varje port har 100 Mbit.

Planera gärna hur nätet ska byggas innan. Kolla var kontakterna sitter och hur mycket ni kan belasta dom. Vilken placering ni ska ha av deltagarborden, vart crew ska sitta och vart kiosken ska vara (om det nu inte redan finns en självklar placering av den).

Se även till att varje deltagare inte har för liten plats att vara på heller. Brukar ogillas av erfarenhet. Borden ska inte stå för tätt, utan planera för brandgångar så att det blir lätt att ta sig ut om det behövs. Inte ha grenkontakterna på golvet om det går. Finns en viss risk att folk spiller läsk. Läsk och el går inte så bra ihop. Detta gäller även bordsswitcharna. Gör gärna ett ställ att ställa switcharna på eller skruva fast i så att dom kommer upp en bit från borden. <- Erfarenhet tyvärr.

Kiosk är alltid bra att ha. Och kollar man till våra Lan vi haft så finns det ett säkert kost att sälja i kiosken. Billys pan pizza! På 150 per så tror jag att det lätt går åt 200-300 hundra Billys. Resten av sortimentet är det bra att fråga deltagarna om vad dom helst vill att ni ska sälja i kiosken och sen göra en höftning på hur mycket som kan gå åt. Snacka gärna med en lokal Willy's eller liknande för att se om ni kan får rabatt på det ni handlar. Samt om ni kan få lämna tillbaka det som inte sålts om det är hela och obrutna förpackningar så att ni slipper ha kvar osålda varor så långt som det är möjligt.

Turneringar är ju bra att ha. Om möjligt så försök att ha dom på officiella servar på nätet och inte lokalt. Brukar gnällas en del ibland om detta, men det är bara en rekommendation. Planera vilka turneringar ni ska ha ordentlig och se till att ha allt fungerande och klart innan Lanet börjar. Finns inget värre en att sitta och krångla med detta precis innan en turnering ska börja.

Som tidigare skrivits, ha projektor att skicka upp information om turneringar och annan info är sjukt bra. Kan även användas till att visa matcher med, men se till så att dom som spelar inte kan speca den då.

Annat bra är så klart: sovsal, toaletter, duschar. Extra grenkontakter, tp, bordsswitch och det viktigaste av allt.. En extra router! Saker går sönder! Så är det bara.

Nu kommer jag inte på mer just för tillfället. Hoppas det hjälper lite i alla fall.

Och om ni andra tycker jag har fel i något ovan skrivet, så rätta gärna mig. Så blir det mer rätt för ts.

(380w/400w)x16 blir det på ett 3fas med en jämn fördelning =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om http://www.it-auktion.se/ brukar kunna ha switchar och liknande till bra priser. Kan vara värt att kolla upp om man vill spara in lite.

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Bra att ha: Kaffebryggare samt huvudvärkstabletter.. kommer garanterat uppskattas om det finns.

Permalänk
Medlem

Postar här för att jag går i samma tankar.

Krävs det någon form utav manged switchar eller kan man köpa ett par i budgetklassen?
Tanken är att ha en "master switch" som sedan alla "slav-enheter" kopplar in sig på, i ett så kallat stjärnnät, då funkar väll helt vanliga switchar?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Postar här för att jag går i samma tankar.

Krävs det någon form utav manged switchar eller kan man köpa ett par i budgetklassen?
Tanken är att ha en "master switch" som sedan alla "slav-enheter" kopplar in sig på, i ett så kallat stjärnnät, då funkar väll helt vanliga switchar?

Jo, det kan funka så länge backbone/core/master-switchen är administrerbar och har typ STP så det inte blir massa skräptrafik och loopar. Men det finns billiga switchar med stöd för administration typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=484595 . Skiljer inte jättemycket i pris jämfört med typ netgear-switchar som är "plug-n-play" och då får man dessutom lite bättre prylar Ännu billigare om man köper 100Mbit eller begagnat.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

klockrent! jag sponsrar runk-hörnan med en soffa och några gamla sönderlästa fibban ..

Ser jag möjligtvis ett framtida partnerskap här? Grymt!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Netgear FS726T , där har du en billig 24 portas 10/100 switch med dubbla 10/100/1000 uplinks som du kan port trunka till Core switchen, har haft liknande själv på lan jag anordant och dom har fungera bra.

( http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/10100-mbit/ne... )

Men väljer ni att gå på 24 portas gigabits switch på borden så komihåg att låsa alla användares portar till 100Mbit FD, annars så sänker 1-2 personer lätt upplinkarna från borden.

Men snåla inte med pengar på core switchen.
Dom lan vi anordnade så var det alltid core switcharna vi lånade/spnsor så fick man tillgång till riktigt bra prylar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

(380w/400w)x16 blir det på ett 3fas med en jämn fördelning =).

Precis. Bra att du rättade mig där! Så mellan 6080-6400w blir det då. Tack. Bra även för mig att veta.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VEmpire:

Precis. Bra att du rättade mig där! Så mellan 6080-6400w blir det då. Tack. Bra även för mig att veta.

Njae, förenklat så får man ut 230V per fas, 16A avsäkring x 230V = 3680W.
Kör man sen 3 faser så blir det 3 x 3680 = 11040W per 16A 3-fas uttag.

Du kan inte räkna med att ni får ut 380/400V, hade det varit fallet så hade ni bränt varenda pryl ni kopplat in i uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Njae, förenklat så får man ut 230V per fas, 16A avsäkring x 230V = 3680W.
Kör man sen 3 faser så blir det 3 x 3680 = 11040W per 16A 3-fas uttag.

Du kan inte räkna med att ni får ut 380/400V, hade det varit fallet så hade ni bränt varenda pryl ni kopplat in i uttagen.

Tack för förklaringen. Så det kan belastas mer en vad jag trodde, vilket är ännu bättre för oss.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Njae, förenklat så får man ut 230V per fas, 16A avsäkring x 230V = 3680W.
Kör man sen 3 faser så blir det 3 x 3680 = 11040W per 16A 3-fas uttag.

Du kan inte räkna med att ni får ut 380/400V, hade det varit fallet så hade ni bränt varenda pryl ni kopplat in i uttagen.

Vet inte hur det är med de nya uttagen med nolla vilket jag antar att det är som du säger i det fallet men med de gamla kan du inte ta ut mer än effekten 380/400x16 oavsett. Du kan inte nyttja alla 3 faserna ensamma i det fallet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Jo, det kan funka så länge backbone/core/master-switchen är administrerbar och har typ STP så det inte blir massa skräptrafik och loopar. Men det finns billiga switchar med stöd för administration typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=484595 . Skiljer inte jättemycket i pris jämfört med typ netgear-switchar som är "plug-n-play" och då får man dessutom lite bättre prylar Ännu billigare om man köper 100Mbit eller begagnat.

Så denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416828
Skulle funka helt okej som master?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W