Vad göra med en Mac Pro G5 2x2,5 GHz?

Permalänk

Vad göra med en Mac Pro G5 2x2,5 GHz?

Hej på er. Fick just en PowerMac (har inte hunnit kolla närmare på den). Fullt fungerande, os x 10.4 installerat. Nu till min fråga - Vad ska jag göra med den? Har inget som helst behov av en stationär gammal Mac egentligen - annat än att möjligen spela Sim City 2000 och Spectre på den, vilket jag kan leva utan, egentligen. Kan man kanske göra en server eller en workstation till videoredigering eller nåt liknande med den? Dom är ju rätt stabila och hyfsat snabba fortfarande, dom där monstren... Eller ska jag kasta inälvorna och bygga en gaming-win-pc i chassit? Eller sälja den som den är (fast dom där är väl inte värda nåt speciellt...)? Eller spara och vänta på att de kanske blir ett samlarobjekt ("sista power-pc macen!" typ)? Förslag uppskattas!

Skrev ju fel. En Powermac är det - inget annat. :)
Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Hej på er. Fick just en PowerMac (har inte hunnit kolla närmare på den). Fullt fungerande, os x 10.4 installerat. Nu till min fråga - Vad ska jag göra med den? Har inget som helst behov av en stationär gammal Mac egentligen - annat än att möjligen spela Sim City 2000 och Spectre på den, vilket jag kan leva utan, egentligen. Kan man kanske göra en server eller en workstation till videoredigering eller nåt liknande med den? Dom är ju rätt stabila och hyfsat snabba fortfarande, dom där monstren... Eller ska jag kasta inälvorna och bygga en gaming-win-pc i chassit? Eller sälja den som den är (fast dom där är väl inte värda nåt speciellt...)? Eller spara och vänta på att de kanske blir ett samlarobjekt ("sista power-pc macen!" typ)? Förslag uppskattas!

Det första jag skulle göra är att installera Leopard, vilket är den senaste versionen av OS X som fungerar på PPC. Videoredigering är den inte särskilt lämpad för, den är gammal och trött. Du kan använda den som mail och webbserver, vilket är ett bra alternativ om du slipper betala hushållsel. Ett bra alternativ är att använda den som mediedator/HTPC, jag tror till och med att den klarar 1080p.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Beroende på specs på systemet så kan du kanske få någon tusenlapp för den, inte helt omöjligt!

Ta reda på vad den består av så blir det lättare att avgöra.

Permalänk

Tack för tipsen. Den låter ungefär som en blandning mellan jetplan, moped och ylande schäfer när den är igång, så HTPC går helt bort (det har jag dessutom redan en). Tror jag slänger innanmätet och bygger nåt kul av den. alt ställer den på jobbet och kör webbserver på den. Tack igen!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Det enda som är intressant på den där gamla häcken är väl chassit. Kan säkert få mer för chassit utan komponenter i det om det är i bra skick än vad du kan få för hela burken :P.

Antingen säljer du chassit ensamt eller så bygger du nåt kul i den själv. Var dock beredd på att det kan kräva en del modifikationer om du ska montera standardkomponenter.

Permalänk
Skrivet av patrikringdahl:

Det enda som är intressant på den där gamla häcken är väl chassit. Kan säkert få mer för chassit utan komponenter i det om det är i bra skick än vad du kan få för hela burken :P.

Antingen säljer du chassit ensamt eller så bygger du nåt kul i den själv. Var dock beredd på att det kan kräva en del modifikationer om du ska montera standardkomponenter.

Precis som ovanstående säger är chassit väldigt eftertraktat bland moddare, resten av datorn är.. en gammal mac

Permalänk

Om du vill ha 1000 kr för den köper jag den gärna!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Usch! synd på så fin hårdvara. Skaffa ett ljudkort, och senaste versionen av Logic som fungerar till Leopard och börja producera?!
Jag skulle inte ha mage att skända en mac. Är jag fanboy? Njae... snarare ett fan (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Sitter själv på en gammal G5a. Moderkortet är sönder på min så jag vet inte riktigt vad jag ska göra av åbäket. Blir väll att ta ut vad som funkar, slänga resten och sälja eller spara chassit😄.

Permalänk
Medlem

In med Linux och du kan tänka att du kör en dyr ibm-server för några hundra k. För IBM körde samma cpuer i bland annat deras bladservrar inriktade mot unix. (p-series)