Permalänk
Medlem

telia 30 och zyxel 660h?

Tänkte fixa telia 30, jag bor utanför vdsl avstånd så mitt telia 30 skulle då levereras över adsl, anledningen till att jag är sugen ändå är att telia säger att man kan få upp till 3mbit uppströms. Kan jag köra med mitt gamla silvriga zyxel triple play och få 3mbit upp istället för att behöva köra telia smart åbäket, skulle det funka med P-870H-51a v2 över adsl? någon som vet??

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Ditt zyxel fungerar utmärkt över adsl.
P870H-51a v2 är ett vdsl och fungerar inte över adls.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvirrad här, Telias "Bredband 30" är VDSL. Vilket alternativ är det du har egentligen?

Zyxels gamla trotjänare 660H är ett ADSL2+ modem och funkar inte över VDSL. P-870H-51a v2 är, efter installerad config, ett rent VDSL-modem.

Du kan mig veterligen inte få bättre upstream än ~2.25-2.5Mbit över ADSL. Men bor du för långt från stationen för VDSL så är sannolikheten ganska liten att en uppgradering (större kostnad) skulle medföra en märkbar förändring för dig i ren prestanda. :/

Permalänk

Telias "Bredband 30" innbär inte per automatik att det är VDSL2. Bara om du har kortare än 1500m är det VDSL2.
Ev. behöver man säga till dem att slå på VDSL2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Telias "Bredband 30" innbär inte per automatik att det är VDSL2. Bara om du har kortare än 1500m är det VDSL2.
Ev. behöver man säga till dem att slå på VDSL2.

Är du helt säker på det? Jag är extremt skeptiskt faktiskt. "Bredband 30" kräver ju mindre än 1500m och annonseras som VDSL. "Bredband 60" är väl <900m eller liknande, även den enbart VDSL.

Det närmaste alternativet mig veterligen hos ADSL är den nu omdöpta 24Mbit-varianten.

I o m att han tydligen har ett större avstånd än 1500m till stationen så är det märkligt att Telia ens föreslår en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Det heter telia 30 nu även om man har adsl. 12-24 eller vad det nu hette finns liksom inte längre. Tror inte du får 3 Mbit upp, jag får iaf 2.25 Mbit med telia 30 adsl (exakt samma som innan när jag hade 12-24), fick 12 Mbit med vdsl.

Permalänk
Inaktiv

Om du bor runt 1500m ifrån station kan du räkna med max 2-2.5 ner så att säga, om inte lägre,
vilket är typ 16-20mbit, jag bor lite drygt 1000 ifrån min station och kan ut 32 på mitt Telia 30 :P, dock när jag hade ADSL fick jag ut max 20-21

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Är du helt säker på det? Jag är extremt skeptiskt faktiskt. "Bredband 30" kräver ju mindre än 1500m och annonseras som VDSL. "Bredband 60" är väl <900m eller liknande, även den enbart VDSL.

Det närmaste alternativet mig veterligen hos ADSL är den nu omdöpta 24Mbit-varianten.

I o m att han tydligen har ett större avstånd än 1500m till stationen så är det märkligt att Telia ens föreslår en uppgradering.

Jag tycker att det står klart och tydligt vad det är man beställer på hemsidan:

"Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL"

Dvs kommer TS att köra på ADSL så duger hans gamla Zyxel utmärkt, och kör man över VDSL så fungerar den inte.
Uppströmshastigheten är upp till 3Mbit på ADSL så det är inga 2-2.5Mbit.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag uppgraderar till telia 30 (har idag telia 8) i hopp om bättre uppladdningshastighet, då kan jag köra med mitt gamla zyxel modem och donera smart skiten som man blir pådyvlad till den lokala pistoskytteföreningen så de kan öva lite på den
Tack för svaren

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag tycker att det står klart och tydligt vad det är man beställer på hemsidan:

"Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL"

Dvs kommer TS att köra på ADSL så duger hans gamla Zyxel utmärkt, och kör man över VDSL så fungerar den inte.
Uppströmshastigheten är upp till 3Mbit på ADSL så det är inga 2-2.5Mbit.

Precis, såg samma sak nu. De har ändrat definitionen av abonnemangen, och samlat båda under "Bredband 30".

Jag skulle dock säga att det inte är vidare realistiskt att hoppas på mer än ~2.25Mbit uppströms över ADSL på det avståndet.

Hur som, lycka till så får vi se hur det gick sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Uppströmshastigheten är upp till 3Mbit på ADSL så det är inga 2-2.5Mbit.

Skrivet av nathan:

Jag skulle dock säga att det inte är vidare realistiskt att hoppas på mer än ~2.25Mbit uppströms över ADSL på det avståndet.

Jag håller med nathan där. Jag har ~1.5km till stationen och får 18/2. 3Mbit uppströms på adsl är lika troligt som 24Mbit nedströms på adsl. Du måste i princip nå telestationen om du håller ut en lång pinne genom ditt köksfönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Precis, såg samma sak nu. De har ändrat definitionen av abonnemangen, och samlat båda under "Bredband 30".

Jag skulle dock säga att det inte är vidare realistiskt att hoppas på mer än ~2.25Mbit uppströms över ADSL på det avståndet.

Hur som, lycka till så får vi se hur det gick sen.

Skrivet av Kamouflage:

Jag håller med nathan där. Jag har ~1.5km till stationen och får 18/2. 3Mbit uppströms på adsl är lika troligt som 24Mbit nedströms på adsl. Du måste i princip nå telestationen om du håller ut en lång pinne genom ditt köksfönster.

Jo absolut, men om ts frågar vilka hastigheter som går att få, så ska man givetvis säga vad operatören säger.
I det här fallet upp till 3Mbit.

Att man inte får ut max hastigheten är där emot en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jo absolut, men om ts frågar vilka hastigheter som går att få, så ska man givetvis säga vad operatören säger.

Om ts frågar vilken dator han skall köpa så skall han köpa en från siba för Fabian skriker ut att den är tokbillig jättesnabb
och megabra.

Eller så ser man att i praktiken är ts över 1.5 kilometer till stationen och kommer under inga omständigheter kunna få prick 3 Mbit, hur mycket Telia än lovar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Om ts frågar vilken dator han skall köpa så skall han köpa en från siba för Fabian skriker ut att den är tokbillig jättesnabb
och megabra.

Eller så ser man att i praktiken är ts över 1.5 kilometer till stationen och kommer under inga omständigheter kunna få prick 3 Mbit, hur mycket Telia än lovar det..

Du missförstår mig.

Telia lovar absolut ingenting, eftersom det står upp till3Mbit.

Det jag egentligen svarade på var iof inte TS utan Nathan som skrev:
"Du kan mig veterligen inte få bättre upstream än ~2.25-2.5Mbit över ADSL."

Vilket alltså är fel och även min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Du missförstår mig.

Telia lovar absolut ingenting, eftersom det står upp till3Mbit.

Det jag egentligen svarade på var iof inte TS utan Nathan som skrev:
"Du kan mig veterligen inte få bättre upstream än ~2.25-2.5Mbit över ADSL."

Vilket alltså är fel och även min poäng.

Jag skulle väl ha poängterat Du i den meningen.

Tror vi alla är överens egentligen, det viktiga är att inte gå på Telias "upp till xMbit" utan att ta avstånd och andra faktorer i beaktning.

Permalänk
Medlem

Ok sitter nu med telia 30 tillsammans med mitt gamla silverfärgade zyxel och får ~10mbit ner och ~2mbit upp enligt bredbandskollen.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15