AMD laddar om med nya Bulldozer på 95 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

2. Med avancerad hyperthreading.

Nej, den har allt det fysiska som kännetecknar en CPU i fyra uppsättningar. Den har 4 ALU-kluster och 4 FPU:er, att FPU:erna byggts för att kunna samarbeta som en 256bit FPU gör det inte till en enkelkärnig processor. Inte heller att den delar cache, det skulle göra C2D till enkelkärnig också. Varje tråd har sina exklusiva exekveringsenheter. Det är inte som med SMT (t.ex. hyperthreading) där en exekveringsenhet får exekvera två trådar.

Permalänk
Medlem

jag börjar bli mer och mer fundersam på varför bulldozer inte presterar bättre än de gör egentligen... ju mer man sätter sig in märker man att uppbyggnaden inte känns helt tokig ändå, och då borde ju eexempelvis en fx 4100 kunna prestera bra mycket bättre än vad den gör idag. fyra trådar är ju inget problem för dagens applikationer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag börjar bli mer och mer fundersam på varför bulldozer inte presterar bättre än de gör egentligen... ju mer man sätter sig in märker man att uppbyggnaden inte känns helt tokig ändå, och då borde ju eexempelvis en fx 4100 kunna prestera bra mycket bättre än vad den gör idag. fyra trådar är ju inget problem för dagens applikationer

Finns flera orsaker, främsta orsaken är speed demon designen, de har byggt processorn för att lättare nå högre frekvenser. Med en långsammare men frekvenståligare cachestruktur. Det innebär också fler steg i beräkningsprocessen, vilket gör att varje beräkning tar fler klockcykler innan den är klar. Det behöver inte vara dåligt, men det betyder att fler cykler går till spillo om prefetchern haft fel. Och sett som en åtta kärnig processor så är det en del resurser som är delade, bland annat prefetch och decode.

Allt detta leder till färre beräkningar utförda per klockcykel och fler transistorer, men det tillåter högre frekvenser. Men, frekvenstaket är inte problemet, utan värmen, därför hade det varit smartare att - som intel - göra den mer energisnål. Nu blir den istället varmare, oavsett om du har en i grunden energisnål arkitektur eller en energitörstig så börjar värme utvecklingen stiga efter 3, och framförallt efter 4GHz, så även om de i grunden har gjort en processor kapabel av låt säga 5Ghz, så blockerar värmen det, och att de valde att göra processorn sådan alstrar ännu mer värme.

Resultatet är en processor med sämre prestanda per Hz, kapabel till höga frekvenser men med en otrolig värmeutveckling som tvingar ner den till nästan normala frekvenser ändå. Intel hade samma problem med P4, då var AMD herre på täppan med svala och snabba processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

ja jo det har jag också förstått, men så jävla frekvenstörstig kan de väl inte gjort den medvetet? inte ens i 3,6ghz går en fyrkärnig bulldozer förbi en fyrkärnig llano i 2,9ghz (http://www.legitreviews.com/article/1766/11/). det är ju ändå deras egna gamla arkitektur som de lär ha haft som mål att utprestera under utvecklingen av bulldozer, annars är det ju en onödig produktutveckling, så något måste nästan vara fel här tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, den har allt det fysiska som kännetecknar en CPU i fyra uppsättningar. Den har 4 ALU-kluster och 4 FPU:er, att FPU:erna byggts för att kunna samarbeta som en 256bit FPU gör det inte till en enkelkärnig processor. Inte heller att den delar cache, det skulle göra C2D till enkelkärnig också. Varje tråd har sina exklusiva exekveringsenheter. Det är inte som med SMT (t.ex. hyperthreading) där en exekveringsenhet får exekvera två trådar.

Nu presterar den som den inte har 4 så om verkligheten och teorin inte stämmer så utgår jag iaf från verkligheten. Så jag skulle beskriva den som 2 kärnig som kan dela upp prestandan på 4 trådar då det du beskriver som sammarbete går att se åt andra hållet. Det är en som kan dela upp sig till en hälften så avancerad fpu tex och prestandan är därefter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja jo det har jag också förstått, men så jävla frekvenstörstig kan de väl inte gjort den medvetet? inte ens i 3,6ghz går en fyrkärnig bulldozer förbi en fyrkärnig llano i 2,9ghz (http://www.legitreviews.com/article/1766/11/). det är ju ändå deras egna gamla arkitektur som de lär ha haft som mål att utprestera under utvecklingen av bulldozer, annars är det ju en onödig produktutveckling, så något måste nästan vara fel här tycker jag

Nä situationen förbättras ju inte av att de valt att fokusera så mycket på flertrådsprestanda att de förlorat prestanda per tråd. 4 Traditionella kärnor hade varit snabbare än 2 moduler. Även 2 moduler praktiskt är 4 kärnor så är det inte lika bra som 4 vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu presterar den som den inte har 4 så om verkligheten och teorin inte stämmer så utgår jag iaf från verkligheten. Så jag skulle beskriva den som 2 kärnig som kan dela upp prestandan på 4 trådar då det du beskriver som sammarbete går att se åt andra hållet. Det är en som kan dela upp sig till en hälften så avancerad fpu tex och prestandan är därefter.

Så länge du använder ordet "jämföra" istället för "beskriva" så funkar det. Du kan jämföra den med en tvåkärnig Athlon/Phenom eller Intel t.ex.

Hur den presterar tar inte bort faktumet att den per definition är 4-kärnig, eftersom alla kärnor uppfyller kravet på att kallas CPU. Det finns inget som säger att det måste finnas FPU, MMU m.m. i en processor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Så länge du använder ordet "jämföra" istället för "beskriva" så funkar det. Du kan jämföra den med en tvåkärnig Athlon/Phenom eller Intel t.ex.

Hur den presterar tar inte bort faktumet att den per definition är 4-kärnig, eftersom alla kärnor uppfyller kravet på att kallas CPU. Det finns inget som säger att det måste finnas FPU, MMU m.m. i en processor.

Precis, men jag vill poängtera att Bulldozer har 2 FPU per modul, bara det att de kan samarbeta som en, de kan fungera helt fristående, syns tydligt på dieshots till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis, men jag vill poängtera att Bulldozer har 2 FPU per modul, bara det att de kan samarbeta som en, de kan fungera helt fristående, syns tydligt på dieshots till och med.

enligt amd själva så beskriver de fpun som 1 per modul, som är flexibel nog att delas

Citat:

core microarchitecture - shared fpu

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-f...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag förstår inte den här diskussionen? vi försöker ju båda säga att de bara går på det högsta tdp-värdet för att det fungerar för alla modellerna? och jag försvarar inte amd på nåt sätt, jag säger bara att tdp-värdet inte är satt med oss konsumenter i åtanke för att amd (och alla andra) inte vill lägga den kostnaden och tiden, och är därför inget vi ska hänga upp oss på. men det hade ju varit trevligare om de faktiskt stämde bättre så man kunde använda dem

Nej nej nej.. Du försökte bara komma med en dum undanflykt till varför AMD satte sin lata version av TDP genom att säga att partnertillverkare tjänar på det (vilket vi båda kan komma överens om att det inte stämmer). Och här är grejen, bara för att DU säger att TDP inte är något vi ska bry oss om så betyder det inte att det verkligen är så. Siffrorna är publika och uppenbarligen något som folk faktiskt bryr sig om, annars hade ju knappast hela den här diskussionen funnits.

Men visst, vi håller nog båda med om att det vore bättre för oss om AMD kunde ta sig i kragen och skärpa sig lite. Hela Bulldozer-historien är ju en riktigt ful skamfläck i företagets annars någorlunda fina historia.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

enligt amd själva så beskriver de fpun som 1 per modul, som är flexibel nog att delas

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-f...

Det är bara en enda kraftig scheduler, men två FPUer som kan arbeta tillsammans som en 256bit-enhet. De två kärnorna kan köra var sin 128bit instruktion på var sin FPU samtidigt utan att påverka varandra. Hade de fått turas om om att använda FPUn hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Nej nej nej.. Du försökte bara komma med en dum undanflykt till varför AMD satte sin lata version av TDP genom att säga att partnertillverkare tjänar på det (vilket vi båda kan komma överens om att det inte stämmer). Och här är grejen, bara för att DU säger att TDP inte är något vi ska bry oss om så betyder det inte att det verkligen är så. Siffrorna är publika och uppenbarligen något som folk faktiskt bryr sig om, annars hade ju knappast hela den här diskussionen funnits.

Men visst, vi håller nog båda med om att det vore bättre för oss om AMD kunde ta sig i kragen och skärpa sig lite. Hela Bulldozer-historien är ju en riktigt ful skamfläck i företagets annars någorlunda fina historia.

Va? Vad baserar du din kritik på? På vilket sätt är AMD lata med sin TDP? De har olika klasser med TDP som de sätter olika processorer i, precis som Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Nej nej nej.. Du försökte bara komma med en dum undanflykt till varför AMD satte sin lata version av TDP genom att säga att partnertillverkare tjänar på det...

det blir också billigare för partnertillverkare att bara tillverka en kylare som klarar det högre tdp-värdet i större mängder, än att ha flera produkter i produktion. och om de inte bryr sig mycket om lägre tdp så anstränger sig inte amd att ta reda på tdp noggrannare. inte en dum undanflykt, mer ett försök att förklara varför situationen är som den är. när det handlar om bärbara datorer är det en annan femma, men här handlar det om tdp på desktop-processorer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Både AMD och intel har klasser. Det är ingen direkt skillnad hur de anger, Intel sätter flera processorer inom samma klass, precis som AMD.

Ja men det räcker inte, är värdena inte jämförbara så ska man inte använda sig av en allmän standard utan individuella märkningar som inte kan förknippas med något annat. AMD kunde t.ex. säga att en processor har energiklass 95 eller 65 för det säger verkligen ingenting och det är ju det som är meningen. Att hela tiden ändra innebörden av en av branschen redan erkänd standard är som att be om förvirring hos konsumenter och det är falsk marknadsföring om värdena inte är jämförbara. Här begår Intel lika stora fel som AMD men då strömförbrukningen är väsentligt lägre vid samma klass kommer ändå alltid Intels värden anses mest korrekta.

Citat:

Självklart kan en bättre process gynna AMD, men det största felet i Bulldozer är just arkitekturen, för att BD skulle kunna mäta sig med mellanklass Sandy Bridge som 2500K och 2600K prestandamässigt i annat än syntetiska test och extremt multitrådade program som få använder så skulle den behöva ligga på närmare 5Ghz basfrekvens. Dessutom skulle den behöva dra 100W mindre ström, ingen tillverkningsprocess i världen kan ens komma i närheten av att fixa det.

GFs episka misslyckande med 32 nm tillverkning har även drabbat Llano gravt vilket resulterade i en brist hos alla ÅF tidigare. Finns massor trådar om detta och även nyheter.

Jag tror garanterat att processen ligger till grund för den höga strömförbrukningen då den totalt eskalerar vid högre klockfrekvenser och inte skalar linjärt vilket tyder på att det finns läckage som blir betydande med ökad frekvens.
I teorin borde Bulldozer vara extremt strömsnål tack vare sin arkitektur där cachen är delad och möjlighet att stänga av kärnor. AMD hade roadmaps där processorn drog mellan 10-100W och inte mer. 10W, så lågt kommer inte ens undervoltade FX 4XXX.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

det blir också billigare för partnertillverkare att bara tillverka en kylare som klarar det högre tdp-värdet i större mängder, än att ha flera produkter i produktion. och om de inte bryr sig mycket om lägre tdp så anstränger sig inte amd att ta reda på tdp noggrannare. inte en dum undanflykt, mer ett försök att förklara varför situationen är som den är. när det handlar om bärbara datorer är det en annan femma, men här handlar det om tdp på desktop-processorer

Vilka förlorar nu på AMDs kassa märkning? Du har lille Pelle, van datorbyggare. Ska bygga en HTPC och den ska vara tyst, jäkligt tyst. Men han vill gärna ha lite prestanda i den trots det. Det chassit han har köpt har en medföljande kylare som ska klara av CPUer upp till 80W. Men när han ska kolla upp vilken CPU han kan använda så faller direkt då alla Bulldozer bort, stor del av alla Llano också. Trots att de kanske egentligen hade fungerat.

Eller ett till exempel. Chassi AB ska bygga barebone-datorer och erbjuda möjligheten att få CPUn förmonterad. Deras kylare klarar bara 70W. Nu måste de sätta sig ner och testa för att se om deras TDP stämmer eller om den faktiskt kan funka i deras chassi.

Det AMD gör är att de förstör för alla som inte tillverkar/använder högprestandakylare. Än mer så nu med Intels drag att köra fullt ut på Ivy Bridge och sen slå på stora trumman med deras låga TDP. Blir ju knappast ett svårt val för folk när valet står mellan 77W IB 3770K, 65W Llano A8-3820 eller en 95W FX-8140, speciellt inte med tanke på att FX-8140 inte ens har en inbyggd GPU. Det AMD hade kunnat göra här är att sätta mera korrekta TDP-värden på Llano överlag för att kunna hänga på lite tills Piledriver/Trinity kommer (och förhoppningsvis räddar upp hela situationen).

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag tror du misstar tex namnen "Athlon II", "Phenom II" för "serie". Utöver det så nej TDP är inte samma sak som strömförbrukning. det är bara hur mycket värme AMD säger att din kylare ska kunna ta bort per sekund. sen vet du inte hur dom har fått fram det värdet. Förrut så satte Intel sina TDP värden med en "normal load" och AMD satte en TDP på vad processorn var max kapabel till att dra under de mest extrema syntetiska testet man kunde ha för den CPUn men som inte speglade nått du som privat person skulle nå upp. Men vilket självklart gjorde att AMD fick mycket högre TPD värden än Intel. Hur dom gör nu vet jag inte men TDP är inte samma sak som strömförbrukning, tänker man så gör man ett tanke fel.

Vad skulle du kalla det då, olika arkitekturer trots att båda bygger på K10.5? Athlon II är ett antal processorer med olika antal kärnor och olika TDP samt strömförbrukning som bygger på samma arkitektur i grunden. Det kallar jag en serie och vad du kallar det för bekommer mig inte.

TDP har alltid varit ett indirekt måt på strömförbruning. Skulle jag göra ett fyrkantigt däck och säga att det är ett lågfriktionsdäck samt ange en massa värden jag tagit fram i mitt lab med hjälp av en orealistisk testmiljö så kommer garanterat jämföras med andra lågfriktionsdäck som är runt formade. Hade jag inte velat bli jämförd med andra runda däck så kan jag inte ange att det är ett lågfriktionsdäck utan varit tvungen att hitta på en egen benämning.

Att hela tiden ändra testmetodik och hitta på nya betydelser för att dölja svagheter är ohederligt och ett mått på idioti och det förmildrar omständigheterna kring att begå ditt så kallade "tanke fel" till den grad att det inte är relevant. Hade branschen tagit sitt ansvar och skapat en direkt jämförbar standard istället så hade vi inte haft det här problemet men faktum är att trots att det inte är 100 % korrekt så finns det annat värde än TDP som återspeglar strömförbrukningen. Därför kan det inte kallas fel att argumentera utifrån det enda verktyg som finns.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

En kollega kör sex virtuella burkar på en 8150, vilket jag kan tro att den är bra till, men inte annars.

Det är ju det CPU:n är, ett serverchip. Och på den marknaden är den en hit som jag förstår det. Men för gamers hemma i entuseast-hörnan? Njae.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vad skulle du kalla det då, olika arkitekturer trots att båda bygger på K10.5? Athlon II är ett antal processorer med olika antal kärnor och olika TDP samt strömförbrukning som bygger på samma arkitektur i grunden. Det kallar jag en serie och vad du kallar det för bekommer mig inte.

TDP har alltid varit ett indirekt måt på strömförbruning. Skulle jag göra ett fyrkantigt däck och säga att det är ett lågfriktionsdäck samt ange en massa värden jag tagit fram i mitt lab med hjälp av en orealistisk testmiljö så kommer garanterat jämföras med andra lågfriktionsdäck som är runt formade. Hade jag inte velat bli jämförd med andra runda däck så kan jag inte ange att det är ett lågfriktionsdäck utan varit tvungen att hitta på en egen benämning.

Att hela tiden ändra testmetodik och hitta på nya betydelser för att dölja svagheter är ohederligt och ett mått på idioti och det förmildrar omständigheterna kring att begå ditt så kallade "tanke fel" till den grad att det inte är relevant. Hade branschen tagit sitt ansvar och skapat en direkt jämförbar standard istället så hade vi inte haft det här problemet men faktum är att trots att det inte är 100 % korrekt så finns det annat värde än TDP som återspeglar strömförbrukningen. Därför kan det inte kallas fel att argumentera utifrån det enda verktyg som finns.

bara för att nått är av samma arkitektur betyder det inte att dom har samma ström förbrukning, bara att titta på intel och deras tick, tock strategi så ser du att du har fel redan där. sen så påverkar så mycket mer, i början tenderar chip att vara mer ström slukande i en arkitektur för att tillverknings tekniken inte är lika bra. sen finns det olika revisioner tror det var tex E8500 där alla ville ha revison e för att den gick mycket svalare, behövde mindre volt och överklockade bättre.

AMD släpper låt oss säga 6 CPUer då sätter dom ett TDP på dom sen släpper dom kanske 5 nya med förfinad tillverknings teknik eller ett förbättrat chip. så släpper dom ett TDP värde på dom också. Sen förstår jag inte hur du klagar på AMD och att dom är ohederliga när det är dom som har satt TDP värden som du får när du kör 10 intel burntest medans intel har haft en historia av att sätta TDP värden efter att dom körde nått random spel.

Vi vet inte hur AMD sätter TDP värden nu så säg inte att dom "bytt" dom kan lika gärna köra som förut vilket mycket väl intel kanske också gör? nä TDP är inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hmmm Är det samma personer på AMD som har räknat ut TDP som räknade ut hur många transistorer Bulldozer har ? Och som sa att bulldozer skulle bli den snabbaste och bästa CPU som fanns att köpa ?

GÖR OM, GÖR RÄTT AMD!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Att de får ner strömförbrukningen tyder på att tillverkningsprocessen förbättrats ordentligt och det är ett gott tecken. Bulldozer är trotts allt gjord för att klockas högt.

Vet man om det verkligen har hänt så mycket? 8140 verkar väl se ut mera som 8120 än 8150 och 8120 drog ju, enligt SweClockers test, 50W mindre effekt (hela systemet förvisso) i occt. Kanske har de bara sänkt frekvensen och märkt om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vet man om det verkligen har hänt så mycket? 8140 verkar väl se ut mera som 8120 än 8150 och 8120 drog ju, enligt SweClockers test, 50W mindre effekt (hela systemet förvisso) i occt. Kanske har de bara sänkt frekvensen och märkt om?

8120 sänks från 125w tdp till 95w, och även 8140 med 100mhz högre klockfrekvens får tdp på 95w. de har alltså inte sänkt frekvenserna, utan det tyder på bättre tillverkning med mindre strömläckage. en sådan förbättring med sänkt tdp som följd har varit vanlig även på tidigare processorserier från amd, tex phenom II för att nämna en inte alltför avlägsen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

8120 sänks från 125w tdp till 95w, och även 8140 med 100mhz högre klockfrekvens får tdp på 95w. de har alltså inte sänkt frekvenserna, utan det tyder på bättre tillverkning med mindre strömläckage. en sådan förbättring med sänkt tdp som följd har varit vanlig även på tidigare processorserier från amd, tex phenom II för att nämna en inte alltför avlägsen

Nej, jag menar alltså att om 8120 hade haft en mera rättvisande märkning (istället för samma som 8150) hade den kanske haft 75W istället för 125W (den verkar ju dra 50W mindre i testet). Om man därifrån höjer frekvensen en smula och lägger till lite marginal hamnar man kanske på 95W för något som är specificerat ungefär som 8140?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag menar alltså att om 8120 hade haft en mera rättvisande märkning (istället för samma som 8150) hade den kanske haft 75W istället för 125W (den verkar ju dra 50W mindre i testet). Om man därifrån höjer frekvensen en smula och lägger till lite marginal hamnar man kanske på 95W för något som är specificerat ungefär som 8140?

då är jag med hur du menar och ja så skulle det kunna vara, 50w skillnad är ju väldigt mycket på två processorer som båda har 125w tdp. men vi får helt enkelt vänta på mätresultat på de nya 95w-modellerna innan vi vet om de verkligen är förbättrade eller om de bara filat på siffrorna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja men det räcker inte, är värdena inte jämförbara så ska man inte använda sig av en allmän standard utan individuella märkningar som inte kan förknippas med något annat. AMD kunde t.ex. säga att en processor har energiklass 95 eller 65 för det säger verkligen ingenting och det är ju det som är meningen. Att hela tiden ändra innebörden av en av branschen redan erkänd standard är som att be om förvirring hos konsumenter och det är falsk marknadsföring om värdena inte är jämförbara. Här begår Intel lika stora fel som AMD men då strömförbrukningen är väsentligt lägre vid samma klass kommer ändå alltid Intels värden anses mest korrekta.

Du får tänka på att en Bulldozer har mer prylar i chipset som Intel inte har. Med 890FX så är det 42 PCIe 2.0 kanaler som i ett separat chip som drar ström. Så när man gör mätningar vid vägguttaget så kommer det 20W till AMD-plattformen, det gör inte AMDs mätningar på processorn mindre exakta. Sedan så har du ineffektivitet i moderkort och nätaggregatens strömförsörjning. Om en processor drar 10W mer ström kan det bli 15W i vägguttaget. Utöver det så kan man inte ha en TDP för varje enstaka chip, en i7 2600K kan dra 62W och en annan 78W beroende på vilken spänning de har från fabrik, det räcker för att Intel ska sätta dem alla i 95W kategorin. Så om en Bulldozer i praktiken ligger på 120W och en SB på 65W så skiljer det 55W redan där, med chipset kan det vara 70W, med en effektivitet på 85% i moderkortets strömförsörjning blir den skillnaden 82W och med ett 80+ nätagg så blir skillnaden 102W i väggen. Sedan får man inte glömma att Bulldozers Turbo är mycket mer aggressiv i att försöka komma nära TDP-värdet. Den kan faktiskt ligga på högre frekvenser än vad TDPn annars skulle tillåta teoretiskt så länge den i praktiken inte överskrider TDPn, det gör att AMD har möjlighet att i praktiken komma närmare teoretiska siffror än vad Intel har. Ett hypotetiskt Intelchip kan teoretiskt maxa 70W om alla transistorer kör fullt blås, men i praktiken aldrig gå över 50W, ett AMD chip som har TDP på 70W kanske i praktiken kan komma upp i 68W genom hårdare Turbo som hela tiden mäter strömsuget. Även där kan du alltså se skillnader vid samma TDP utan att det är något lurt med det.

Slutsatsen är att det finns så många saker att ta hänsyn till att du kan inte säga ett skit om att AMD skulle bryta någon standard. Båda anger att sina chip aldrig ska överskrida ett visst värde, och antagligen ligger de båda under det värdet de anger. Olika processorer inom samma modell kan dra olika mycket och det får man ta hänsyn till när man sätter TDP, AMDs Turbo Core 2.0 är gjord för att pressa TDP hårdare och AMD har mer off die som kan dra ström och ineffektivitet i moderkort och nätagg förstärker alltid skillnader ytterligare.

Skrivet av Typhonos:

GFs episka misslyckande med 32 nm tillverkning har även drabbat Llano gravt vilket resulterade i en brist hos alla ÅF tidigare. Finns massor trådar om detta och även nyheter.

Tror du behöver slå upp vad episk betyder, och Llano är ett väldigt stort chip att köra på en helt ny process, det är som när nVidia klagar på TSMC för att nVidias kort går varma medan AMDs inte gör det även fast de tillverkas på samma ställe.

Skrivet av Typhonos:

Jag tror garanterat att processen ligger till grund för den höga strömförbrukningen då den totalt eskalerar vid högre klockfrekvenser och inte skalar linjärt vilket tyder på att det finns läckage som blir betydande med ökad frekvens.
I teorin borde Bulldozer vara extremt strömsnål tack vare sin arkitektur där cachen är delad och möjlighet att stänga av kärnor. AMD hade roadmaps där processorn drog mellan 10-100W och inte mer. 10W, så lågt kommer inte ens undervoltade FX 4XXX.

LGA 2011 processorer med liknande storlek på Intels 32nm skenar på samma sätt vid högre frekvenser. Så även om SB är sval och fin på låga frekvenser så skenar den i värme när frekvenserna stiger. Problemet för AMD är att de lägger sig på höga frekvenser redan från början, och de måste göra det på grund av usel IPC. Så inget unikt för GFs process. Det är helt enkelt en usel design som tvingar dem att lägga sig på farliga frekvenser redan från början. Exponentiellt skalande värmeutveckling har man haft problem med sedan 180nm minst.

Skrivet av Typhonos:

Vad skulle du kalla det då, olika arkitekturer trots att båda bygger på K10.5? Athlon II är ett antal processorer med olika antal kärnor och olika TDP samt strömförbrukning som bygger på samma arkitektur i grunden. Det kallar jag en serie och vad du kallar det för bekommer mig inte.

Om det inte bekommer dig så anklaga inte honom för att du inte förstår att man kan mena olika med ordet serie.

Skrivet av Typhonos:

Att hela tiden ändra testmetodik och hitta på nya betydelser för att dölja svagheter är ohederligt och ett mått på idioti och det förmildrar omständigheterna kring att begå ditt så kallade "tanke fel" till den grad att det inte är relevant. Hade branschen tagit sitt ansvar och skapat en direkt jämförbar standard istället så hade vi inte haft det här problemet men faktum är att trots att det inte är 100 % korrekt så finns det annat värde än TDP som återspeglar strömförbrukningen. Därför kan det inte kallas fel att argumentera utifrån det enda verktyg som finns.

Fast du hittar ju bara på att det är så. Du har inga belägg för att problemet du klagar över ens existerar!

Skrivet av Elgot:

Nej, jag menar alltså att om 8120 hade haft en mera rättvisande märkning (istället för samma som 8150) hade den kanske haft 75W istället för 125W (den verkar ju dra 50W mindre i testet). Om man därifrån höjer frekvensen en smula och lägger till lite marginal hamnar man kanske på 95W för något som är specificerat ungefär som 8140?

Återigen, handlar om förluster i nätagg också. Och dessutom så är inte alla processorer av samma modell lika strömhungriga. Om moderkortets strömförsörjning har en effektivitet på 85% och nätagget 80% så räcker det med 34W skillnad för att det ska bli 50W i vägguttaget. Och det säljs processorer med olika spänning, om det förekommer 8120 med spänningar mellan 1,2v och 1.4v så kan det skilja 36% mellan extremfallen, att det i början förekommer processorer på 1.4 kan göra att de kommer över gränsen vid 95 W och får sätta en TDP på 125W, när det samtidigt finns en hel del som drar långt mindre. Dessa skillnader förstärks ju av moderkort och nätagg när man mäter. Detta är inget ovanligt och förekommer hos båda lagen, även fast skillnaderna antagligen ganska sällan är så mycket som 0.2V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Så länge du använder ordet "jämföra" istället för "beskriva" så funkar det. Du kan jämföra den med en tvåkärnig Athlon/Phenom eller Intel t.ex.

Hur den presterar tar inte bort faktumet att den per definition är 4-kärnig, eftersom alla kärnor uppfyller kravet på att kallas CPU. Det finns inget som säger att det måste finnas FPU, MMU m.m. i en processor.

En Bulldozer i 4000-serien har inte 4 kärnor. Den har två moduler som kan köra två trådar var. Dessa trådar delar på cpu-resurserna (som t.ex L1 cache och decoders) inne i modulens processorkärna så det är helt fel att beskriva en sådan Bulldozer som en 4-kärning processor. Den närmaste beskrivningen är en tvåkärnig cpu med en utvecklad form av hyperthreading.

Permalänk
Medlem

Om AMD säger att deras processor har 8 kärnor, så har dom det.
Sedan får alla andra ''tycka'' saker om detta, men det är AMD som bestämmer om sina processorer är 8 kärniga eller inte
Om det är ett problem för vissa så behöver dom inte köpa AMD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

En Bulldozer i 4000-serien har inte 4 kärnor. Den har två moduler som kan köra två trådar var. Dessa trådar delar på cpu-resurserna (som t.ex L1 cache och decoders) inne i modulens processorkärna så det är helt fel att beskriva en sådan Bulldozer som en 4-kärning processor. Den närmaste beskrivningen är en tvåkärnig cpu med en utvecklad form av hyperthreading.

De har väl som tidigare sagts separata schedulers och exekveringsdelar i hårdvara för varje tråd, oavsett om de delar andra resurser som cache så passar det såvitt jag förstått in på definitionen av en CPU, alltså kärna. Det hänger ju på hur man kan definiera en CPU och vad som kan delas utan att den blir något annat när man har fler på samma chip.

Vad skiljer sig i din definition och är det jämfört med alla olika typer av CPUs som finns nu, dvs såna som saknar t.ex. FPU, MMU och annat, men ändå fungerar enskilt, eller bara med liknande x86?

EDIT: Lägger till en länk till artikel på Nordic Hardware där de beskriver upplägget lite mer ingående, även de kallar det för separata kärnor som delar de yttre resurserna.

http://www.nordichardware.se/test-lab-cpu-chipset/44360-amd-fx-8150-bulldozer-goer-entre-pa-marknaden-test.html?start=3

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Förresten, ni som klagar på AMD för att ni själva inte begriper TDP, hur förklarar ni att 3960X drar 110W mer än 2500K när det bara skiljer 35W TDP?

Permalänk
Medlem

8120 och 8150 har ju båda 125w i specifikation men i riktiga tester så verkar det skilja mellan dom två.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

8120 och 8150 har ju båda 125w i specifikation men i riktiga tester så verkar det skilja mellan dom två.

Trodde jag förklarat det, det är ett riktvärde, och det enda det betyder är att det kan finnas en del exemplar av 8120 som överskrider 95W i värsta fall. Sedan kan det också finnas exemplar som ligger på 80W, för alla processorer av en modell säljs inte med samma spänning. Så är det med både Intel och AMD. Så det kan utan problem skilja 40W utan att det är något konstigt med det, dessutom förstärks skillnaderna av nätaggregatens ineffektivitet och förluster i moderkortets strömförsörjning. 40W skillnad på processorn kan utan problem ge 55W i väggen utan att AMD gjort det minsta fel. Du har inte noterat att det kan skilja en hel del mellan Intel-processorer med samma TDP också? 23W mellan 3960X och 3930K, rätt stor skillnad för 100MHz och lite cache. 16W mellan 2500K och 2600K. Värt att notera är att i7 drar 15W mer än Bulldozer trots bara 5W högre TDP.