Samsung klämmer in 1080p i Galaxy S III

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pepperflame:

Kanske är dags för datorskärmarna att hoppa några steg också?

Är rätt sugen på Asus Transformer Infinity

Håller med dig John angående datorskärmarna, men för mig blir det en iPad 3 alla dagar!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

hAA aaa en sån vill jag ha.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Asså är denna källa säker??
http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=23052798&postc...

Vet inte om denna snubben är att lita på heller men... han kanske har rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Meningslöst då det inte finns några videoformat för hemmabruk högre än 1080p i dagsläget. Bara bluray som har 1080p.

håller med, 1080 är ett skämt på en 50tum. Ser ut som skräp.

gränsen för 1080 ligger på 24tummare, om man går till 27 så kommer man på en gång se att bilden blir sämre.

Permalänk
Medlem

Bara färgerna och svärtan på skärmen sparkar arsle så skulle jag lätt kunna tänka mig en SGS 3

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

håller med, 1080 är ett skämt på en 50tum. Ser ut som skräp.

Jag gissar att du sitter en halvmeter ifrån din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

håller med, 1080 är ett skämt på en 50tum. Ser ut som skräp.

gränsen för 1080 ligger på 24tummare, om man går till 27 så kommer man på en gång se att bilden blir sämre.

Ser du skillnad på 1080p och 720p på en 40" TV?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ser du skillnad på 1080p och 720p på en 40" TV?

Från långt avstånd, nej. På mellan avstånd, knappt. På nära avstånd, en klar skillnad.

OnT: Verkar intressant! Tycker skärmen känns dock lite stor, får pilla på den i en affär innan köp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

håller med, 1080 är ett skämt på en 50tum. Ser ut som skräp.

gränsen för 1080 ligger på 24tummare, om man går till 27 så kommer man på en gång se att bilden blir sämre.

Tänk på att man oftast sitter en bra bit ifrån en tv, jämfört med hur nära man är mobilen/datorskärmar. Om jag hade skaffat en 27" datorskärm så hade jag placerat den längre ifrån mig än vart jag hade ställt en 24" med samma upplösning.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Men släpp mobilen så att jag kan köpa den!

Permalänk
Medlem

Om hälften är sant av vad man har läst så kommer det vara en grym jävla mobil
Väntar med spänning, det börjar ju dra ihop sig tills de ska visa upp den.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Från långt avstånd, nej. På mellan avstånd, knappt. På nära avstånd, en klar skillnad.

OnT: Verkar intressant! Tycker skärmen känns dock lite stor, får pilla på den i en affär innan köp!

Och då är såklart frågan, ser du skillnad på 720p och 1080p på en 4.5" skärm?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Jag har varit förespråkare för tunna kanter i evigheter och NU kommer äntligen det första svaret på mina önskemål. Får bara hoppas att bilden stämmer. Den får gärna komma med mindre skärm då 4,5" är lite väl stort för en byxficka. Man kan ju inte sätta sig utan att riskera att knäcka telefonen.

Bra initiativ Samsung. Håller tummarna att bilden stämmer. Då blir det köp! Vi har för länge behövt stå ut med alldeles för tjocka kanter.

/s

Bilden ovan är en gammal mockup. Inte en produkt bild alltså

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Och då är såklart frågan, ser du skillnad på 720p och 1080p på en 4.5" skärm?

Ser du skillnad på high och ultra i bf? Knappast om du inte stirrar dig blind på texturer... Dock så är det av någon anledning väldigt mycket roligare att spela på ultra

Tror faktiskt att det gör en del skillnad i text till exempel...

Permalänk
Medlem

som andra skrivit så är det lite konstigt att dom köttar in extrema mängder pixlar i mobila enheter men ger fullständigt fan i att uppdatera datorskrämar och tv (annat än skrytexemplar på mässor som kostar ung. som en ny bil).

Mycket tveksamt om man ens ser någon skillnad på ex 720 och 1080 på små mobila skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Och då är såklart frågan, ser du skillnad på 720p och 1080p på en 4.5" skärm?

Definitivt inte. Men Samsung gör det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Manneh:

Hoppas trenden smittar sig på Tv-paneler. 1080p på en 50" skärm är inte högupplöst, oavsett hur flashiga full-hd klistermärken det sitter på ramen.

Med tanke på att vi har bekymmer att faktiskt mata 1080p60 via vettiga datamedium är det snarare där problemet ligger än att TV-apparaterna har låg pixeldensitet.

48" i vanlig "datorskärmsskärpa" med en dot pitch av 0,25, vilket knappast är omöjligt, skulle landa på 3840x2160 (samma som fyra 24"-monitorer i fyrkant). Vad finns det för media som skulle kunna hantera den datamängden, och inte minst vad finns det för datalänkar som klarar av att strömma rörlig bild i 6 megapixel? Okomprimerad skulle denna mastodontupplösning i 60 fps progressivt ta upp 125 megabyte per sekund film!

Det skulle dessutom krävas motsvarande två DLDVI-kablar eller fyra HDMI-kablar för att hantera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Hoppas trenden smittar sig på Tv-paneler. 1080p på en 50" skärm är inte högupplöst, oavsett hur flashiga full-hd klistermärken det sitter på ramen.

Om man sitter på rätt avstånd blir 1080p mer än nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Och då är såklart frågan, ser du skillnad på 720p och 1080p på en 4.5" skärm?

De flesta ser ju inte skillnad på en 42tummare på tre meters avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Tänk på att man oftast sitter en bra bit ifrån en tv, jämfört med hur nära man är mobilen/datorskärmar. Om jag hade skaffat en 27" datorskärm så hade jag placerat den längre ifrån mig än vart jag hade ställt en 24" med samma upplösning.

Lust att upplysa oss om anledningen till att skaffa en större datorskärm med samma upplösning om du ska ställa den längre bort?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Lust att upplysa oss om anledningen till att skaffa en större datorskärm med samma upplösning om du ska ställa den längre bort?

Notera att jag skrev om jag hade skaffat en 27" istället för en 24" skärm. Ser inte heller någon uppenbar anledning till att köpa en 27" med 1080p, men som vanligt så handlar det väl om personliga preferenser. Vissa personer gillar kanske inte att sitta väldigt nära sin skärm, vissa kanske behöver lägre DPI pga dålig syn. Finns nog ganska många anledningar för vissa personer som andra inte ens tänker på.

Ber om ursäkt för jag skrev ordet "om" ganska otydligt i den meningen, men jag menade att: om jag köper en 27" istället för 24", så skulle jag placera den längre ifrån mig än vanligt. Inte att jag måste köpa en 27" skärm bara för att få möjligheten att placera skärmen längre ifrån mig. Totalt offt; men jag har 24" skärmar.

Ont: Och jag som tycker att min S2 har ganska hög DPI... Kul att se utvecklingen gå framåt.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Notera att jag skrev om jag hade skaffat en 27" istället för en 24" skärm. Ser inte heller någon uppenbar anledning till att köpa en 27" med 1080p, men som vanligt så handlar det väl om personliga preferenser. Vissa personer gillar kanske inte att sitta väldigt nära sin skärm, vissa kanske behöver lägre DPI pga dålig syn. Finns nog ganska många anledningar för vissa personer som andra inte ens tänker på.

Ber om ursäkt för jag skrev ordet "om" ganska otydligt i den meningen, men jag menade att: om jag köper en 27" istället för 24", så skulle jag placera den längre ifrån mig än vanligt. Inte att jag måste köpa en 27" skärm bara för att få möjligheten att placera skärmen längre ifrån mig. Totalt offt; men jag har 24" skärmar.

Ont: Och jag som tycker att min S2 har ganska hög DPI... Kul att se utvecklingen gå framåt.

Var inte så personligt riktat mot dig, det är bara det att så många anser att bara för att man köper en "större skärm" så ska den flyttas längre bak... speciellt en TV. Jag försöker lära dom att så länge upplösningen ökar (på både tvn och källan) så är hela tanken att du ska kunna ha en större skärm/tv på närmare avstånd.

Min personliga åsikt är att man ska ha skärmen så nära sig man kan utan att man ska störa dig på synliga pixlar. Tycker nån att texten är för liten? Öka storleken på den, använd zoom när du surfar. DPI kan aldrig vara för hög, det är inställningsmöjligheterna i programmen som kan vara för dåliga.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhenPhantom:

Om detta faktiskt händer kanske jag faktiskt dumpar min iphone.
Det är ju sjukt! Undrar var vi är om 10 år?

Ja vart var vi för 10 år sen kan man ju böra med.
På wikipedia står det i en listning att Samsung SGH-T100 sålde väldigt bra år 2002.

Citat:

It was the first mobile phone to use a thin-film transistor active matrix LCD display; prior to the release of the SGH-T100 all phones had used passive matrix display technology.

Och 160x128 pixlar, 4096 färger, skärmstorlek okänd. Men vi höftar till med 1,5 tum. Det blir ca. 137 dpi.
Som det räknades ovan så har kan denna (om det är 1920x1080) ha närmare 500 dpi på större skärmyta.

Men... det finns ju en smärtgräns för hur stora mobiltelefonerna kan vara och en hur många DPI det kan vara innan mänskliga ögat inte ser skillnad längre, så 2000-2500 DPI kanske inte är nödvändigt.
Men med enorm DPI så t.ex. behövs ingen supersamplande antialiasing.
Kanske är presentationstekniken helt annorlunda, inte bara högre upplösning.
Hologram?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

500 dpi! Nice! Jag är säker på att man kan se skillnaden i upplösning jämfört med en 300dpi skärm om man tittar på skärmarna genom ett mikroskop.
Seriöst, jag hoppas att den kommer ge en bra användarupplevelse, ibland undrar jag om mina bröder och systrar inom androidvärlden glömmer att detta är det handlar om. Ibland undrar jag om ni idkar självbefläckelse över specs.

Permalänk
Inaktiv

Fast detta är ju bara rykten. Tillverkningstekniken för AMOLED klarar väl inte högre än kanske 350 PPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

500 dpi! Nice! Jag är säker på att man kan se skillnaden i upplösning jämfört med en 300dpi skärm om man tittar på skärmarna genom ett mikroskop.
Seriöst, jag hoppas att den kommer ge en bra användarupplevelse, ibland undrar jag om mina bröder och systrar inom androidvärlden glömmer att detta är det handlar om. Ibland undrar jag om ni idkar självbefläckelse över specs.

Klart det är en skillnad för ögat med 1080p men det lär inte var mycket skillnad så att det blir en stor efterfrågan när det finns massor av 720p ips skärmar.

Användarupplevelse handlar inte bara om snabbast uppdaterade övergånger och minsta möjliga hack.

Skrivet av Nuukeer:

Fast detta är ju bara rykten. Tillverkningstekniken för AMOLED klarar väl inte högre än kanske 350 PPI.

Ja, någon AMOLED skärm med 1080p kan vi nog glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Galaxy SIII är inte släppt än så det här är mest spekulationer, men den kommer snart. Jag tror dock mer på samma skärm som i Galaxy Nexus dvs 720p upplösning eller möjligen lite annan skärmstorlek än 4.65".

Sjukt om det stämmer
Horizontal resolution: 1920 pixels
Vertical resolution: 1080 pixels
Diagonal: 4.5 inches (11.43cm)
Display size: 3.92" × 2.21" (9.96cm × 5.6cm) = 489.53 PPI, 0.0519mm dot pitch, 239644 PPI²

Nästan 500dpi. Vilket är lite skadat då ögat har svårt att utskilja mer än 300 dpi på kort avstånd.

Säkert bara lösa rykten. Går det ens att tillverka en skärm med den ppin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Nästan 500dpi. Vilket är lite skadat då ögat har svårt att utskilja mer än 300 dpi på kort avstånd.

BS att ögat inte kan se mer än 300 ppi, BS att ögat inte kan se mer än 30 FPS, BS att "retina dislay" är det bästa som finns.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/naringsliv/it/jatte-tv-i-dina-glasogon_6889... här har ni framtiden, om 20 år sitter våra ungar och tycker vi var dumma i huvvet som titta på en fyrkantig platta som visade en bild

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Haha, ganska lustigt tycker jag att det är. Apple släpper TYP en telefon per år medans Samsung bara manglar ut mer och mer telefoner, men ändå toppar Apple försäljnings-topplistan.

Det var ett bra tag sedan Android gick om Iphone i försäljning, och visa mig siffrorna där Iphone säljer bättre än Samsung? SII slår ju redan Iphone på alla punkter och då har vi inte ens börjat snacka om SIII.