Permalänk
Inaktiv

Mjo bra länkar dock kanske inte lättaste förklaringen:)

Permalänk
Medlem

En liten update:

I mina föräldrars fall så verkar "profilbytet" bli en ren mardröm. Efter ett antal samtal till Telia så påstås det att det inte går att droppa rgv-profilen då den är kopplad till själva abonnemangstypen. För att köra Tilginprofil så förutsätts hårdvaran finnas där så profilen kan matchas mot rätt adapter.

Ett par av de jag pratat med på Telia hävdar att rgv-profilen inte ska orsaka nått negativt utan enbart ge bättre stöd när det sitter en Thomsonlåda i abonnentens ände. Jag vet inte hur det ligger till med den saken, men den pingprofil som rullar nu, och som är till för att "skydda Smarttjänsterna" (som jag inte har), vill jag ha bort hur som helst.

Permalänk
Medlem

Har just satt igång Zyxel routern och bryggat den med configfilen.
Det funkar ju men märkte att den i bryggat läge fortfarande sänder ut trådlöst, på kanal 6 oskyddat.
Ganska onödigt även om ingen kan koppla upp sig.
Pratat med Zyxels support och de ska kika på configfilen och försöka avaktivera trådlösa delen i bryggat läge.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent_old:

Har just satt igång Zyxel routern och bryggat den med configfilen.
Det funkar ju men märkte att den i bryggat läge fortfarande sänder ut trådlöst, på kanal 6 oskyddat.
Ganska onödigt även om ingen kan koppla upp sig.
Pratat med Zyxels support och de ska kika på configfilen och försöka avaktivera trådlösa delen i bryggat läge.

Tack för feedback! Jag var på väg att kontakta Zyxel i samma ärende.

Riktigt onödigt att antennen fortfarande är aktiverad när den är bryggad. Hoppas Zyxel rättar till och släpper en uppdaterad config.

Har du förresten lyckats få Telia att stänga av interleave? (pingfiltret som används för att skydda IPTelefoni/IPTV). Här har det tagit tvärstopp och det verkar fullständigt omöjligt att få Telia att stänga av RGW-profil och/eller interleave över VDSL.

Permalänk
Medlem

Om jag bryggar routern (superuser/Roota) kommer då IPTelefoni fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Tack för feedback! Jag var på väg att kontakta Zyxel i samma ärende.

Riktigt onödigt att antennen fortfarande är aktiverad när den är bryggad. Hoppas Zyxel rättar till och släpper en uppdaterad config.

Har du förresten lyckats få Telia att stänga av interleave? (pingfiltret som används för att skydda IPTelefoni/IPTV). Här har det tagit tvärstopp och det verkar fullständigt omöjligt att få Telia att stänga av RGW-profil och/eller interleave över VDSL.

Jag fick en ny configfil skickad till mig där de avaktiverat trådlösa.
Jag hoppas de uppdaterar configfilen som man kan ladda hem.

Har ringt 3 gånger till Telia angående interleave, de påstår att det inte behövs i mitt fall eftersom jag bara kör bredband och ingen TV, det ska inte vara aktiverat...om jag förstår saken rätt.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent_old:

Jag fick en ny configfil skickad till mig där de avaktiverat trådlösa.
Jag hoppas de uppdaterar configfilen som man kan ladda hem.

Har ringt 3 gånger till Telia angående interleave, de påstår att det inte behövs i mitt fall eftersom jag bara kör bredband och ingen TV, det ska inte vara aktiverat...om jag förstår saken rätt.

Åh fan, du har inte lust att lägga upp configen nånstans? Till vilken Zyxelmodell är den? Även jag kör ren internet och försökte därför trycka lite extra på att pingfiltret aldrig kommer behövas i mitt fall.

Jag ringde minst tre gånger till Telia om interleave också. Fick sedan ett svar skickat till mig från internsupporten, eller Apollosupporten som det även kallas. De påstår där att det är omöjligt att stänga av interleave för VDSL.

Min ping mot t ex kth.se har i snitt gått från 4-5ms till 16-18ms. Hur är det hos dig jämfört med tidigare på ADSL?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stort tack! Kom på att frågan om modell är tämligen överflödig. Vi snackade ju om att antennen var fortsatt aktiverad efter bryggning. *brainfreeze*

Hur ser din ping ut jämfört med tidigare då, eller är VDSL det första du kör på nuvarande plats?

Permalänk
Medlem

Skaffade en Tilgin adapter och eftersom telia ännu inte skaffat vdsl där jag bor så sa de att mitt gamla zyxel modem (P-600H D1) skulle klara 24 mbit. När jag använde thomson fick jag cirka 20 mbit men efter att jag bytt till mitt gamla zyxel modem får jag endast 16 mbit? Någon som vet vad detta kan bero på? Hur kan man i så fall fixa det?

Permalänk
Medlem

Om jag vill använda P-870HN-51B som det är tänkt, alltså modem med router i Telias nät och vdsl. Hur gör jag då? funkar inte med den medföljande configen och med den i denna länken funkar det som ett rent modem och inte routerfunktioner, någon som har en bra ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Skaffade en Tilgin adapter och eftersom telia ännu inte skaffat vdsl där jag bor så sa de att mitt gamla zyxel modem (P-600H D1) skulle klara 24 mbit. När jag använde thomson fick jag cirka 20 mbit men efter att jag bytt till mitt gamla zyxel modem får jag endast 16 mbit? Någon som vet vad detta kan bero på? Hur kan man i så fall fixa det?

Det finns en hel del som kan påverka en sån sak tyvärr. Firmwares, kvalitet på kablar. Du menar förresten P-660H eller?

Skrivet av JowMbla:

Om jag vill använda P-870HN-51B som det är tänkt, alltså modem med router i Telias nät och vdsl. Hur gör jag då? funkar inte med den medföljande configen och med den i denna länken funkar det som ett rent modem och inte routerfunktioner, någon som har en bra ide?

Mycket bra fråga. Jag skulle tippa på att Zyxel såg ett behov hos en kundkrets som vill kunna köra sin egen hårdvara först och främst, därav konfigfilen för Telias VDSL-nät som automatiskt bryggar modellen.

Kontakta Zyxel och be dom fixa fram en konfig där routerbiten fortfarande är aktiv men VLANen växlade rätt för Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Mycket bra fråga. Jag skulle tippa på att Zyxel såg ett behov hos en kundkrets som vill kunna köra sin egen hårdvara först och främst, därav konfigfilen för Telias VDSL-nät som automatiskt bryggar modellen.

Kontakta Zyxel och be dom fixa fram en konfig där routerbiten fortfarande är aktiv men VLANen växlade rätt för Telia.

Tack för rådet skickade en fråga till Zyxels support och fick tillbaka en config som löser mitt problem. Jag kan numera köra mitt P-870HN-51B i Telias VDSL-nät och använda den inbyggda routern både trådad och trådlös, den trådade funkar på port 1 & 4 då configen gör att port 2 & 3 är till tv & iptelefoni. Så nu har man ett modem motsvarande telias egna som man faktiskt kan göra lite ändringar i själv om man vill.

Stort Tack till Zyxels snabba support mycket nöjd så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JowMbla:

Tack för rådet skickade en fråga till Zyxels support och fick tillbaka en config som löser mitt problem. Jag kan numera köra mitt P-870HN-51B i Telias VDSL-nät och använda den inbyggda routern både trådad och trådlös, den trådade funkar på port 1 & 4 då configen gör att port 2 & 3 är till tv & iptelefoni. Så nu har man ett modem motsvarande telias egna som man faktiskt kan göra lite ändringar i själv om man vill.

Stort Tack till Zyxels snabba support mycket nöjd så här långt.

Kul!

Lägg gärna upp den konfigen nånstans så man kan få den. I framtiden kan det definitivt vara intressant att testa hur den inbyggda routern fungerar, speciellt om existerande utrustning skulle behöva bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Kul!

Lägg gärna upp den konfigen nånstans så man kan få den. I framtiden kan det definitivt vara intressant att testa hur den inbyggda routern fungerar, speciellt om existerande utrustning skulle behöva bytas ut.

Har ingen bra ställe att lägga upp den men om någon är intresserad skicka mig ett meddelande med er mailadress så ska jag maila filen, nu är jag inte ofta på detta forumet men jag bör väl få ett mail om någon skickar mig ett pm.

Permalänk
Medlem

Här har du en heller två sidor där du kan ladda upp filen till.

FileFactory
File Size Limit: 2GB
Download Limit: 25 Downloads
File Life: 7 Days (90 days if you register)
URL: http://www.filefactory.com

MegaShares
File Size Limit: 1.5GB
Download Limit: Unlimited
File Life: 25 Days (Deleted only if there is no download activity in 25 days)
URL: http://www.megashares.com

SendSpace
File Size Limit: 1.2GB
Download Limit: download bandwidth limit of 100GB
File Life: 14 Days (Deleted only if there is no download activity in 14 days)
URL: http://www.sendspace.com

YouSendIt
File Size Limit: 1GB
Download Limit: 25 Downloads
File Life: 7 Days
URL: http://www.yousendit.com

Uploading
File Size Limit: 500MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 30 Days (Deleted only if there is no download activity in 30 days)
URL: http://www.uploading.com

Snaggys
File Size Limit: 500MB
Download Limit: 999 Downloads
File Life: 15 Days
URL: http://www.snaggys.com

XtraFile
File Size Limit: 250MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 15 Days (Deleted only if there is no download activity in 15 days)
URL: http://www.xtrafile.com

RapidShare
File Size Limit: 100MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 30 Days (Deleted only if there is no download activity in 30 days)
URL: http://www.rapidshare.de

zSHARE
File Size Limit: 100MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 10 Days (Deleted only if there is no download activity in 10 days)
URL: http://zshare.net

Upload.Sc
File Size Limit: 100MB
Download Limit: Unlimited
File Life: Unknown
URL: http://www.upload.sc

FileHost
File Size Limit: 50MB
Download Limit: Unknown
File Life: Unknown
URL: http://www.filehost.ro

Send File
File Size Limit: 40MB
Download Limit: 10 Downloads
File Life: 10 Days
URL: http://www.send-file.co.uk

UltraShare
File Size Limit: 30MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 30 Days (Deleted only if there is no download activity in 30 days)
URL: http://www.ultrashare.net

UploadTemple
File Size Limit: 30MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 21 Days
URL: http://www.uploadtemple.com

WebFileHost
File Size Limit: 10MB
Download Limit: Unlimited
File Life: 30 Days
URL: http://www.webfilehost.com

Det är en gammal lista så troligen så stämmer inte filesize,downloadlimit,uploadlimit,filelife.
Jag kollade tex filefactory och där stämde inget (det rätta står här nu) men orkade inte kolla alla det enda jag gjorde var att ta bort sidor som inte finns längre (så nu är listan bara 1/3 del av vad den var).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JowMbla:

Tack för rådet skickade en fråga till Zyxels support och fick tillbaka en config som löser mitt problem. Jag kan numera köra mitt P-870HN-51B i Telias VDSL-nät och använda den inbyggda routern både trådad och trådlös, den trådade funkar på port 1 & 4 då configen gör att port 2 & 3 är till tv & iptelefoni. Så nu har man ett modem motsvarande telias egna som man faktiskt kan göra lite ändringar i själv om man vill.

Stort Tack till Zyxels snabba support mycket nöjd så här långt.

Kalas!
Har du möjlighet att ladda upp den någonstans?
Om inte, kanske maila configen till mig?
Har lite problem på mitt hemmanätverk där en enhet inte lirar med nuvarande router.
Skulle vara intressant att se om Zyzeln fixar att få allt att lira.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent_old:

Kalas!
Har du möjlighet att ladda upp den någonstans?
Om inte, kanske maila configen till mig?
Har lite problem på mitt hemmanätverk där en enhet inte lirar med nuvarande router.
Skulle vara intressant att se om Zyzeln fixar att få allt att lira.

Här har du den Kent: http://www.filefactory.com/file/48ndq2byh9iv/n/P-870HN-51b_Te...

Hojta om länken inte funkar! (Tack till grizzly666 för länkarna, lat som man är.)

edit: Redundans är aldrig fel, gillar inte direkt filefactory så om det strular finns den här också:
http://d01.megashares.com/dl/phparWW/P-870HN-51b_Telia_router...

Permalänk
Medlem

Ni får gärna rapportera kring om nya konfigen på något vis förändrat beteénde utöver trådlösa.

Annars lägger jag upp den på en ständig länk och byter ut den i guiden.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Ni får gärna rapportera kring om nya konfigen på något vis förändrat beteénde utöver trådlösa.

Annars lägger jag upp den på en ständig länk och byter ut den i guiden.

Den senaste konfigen håller ju routerbiten aktiv och ändrar bara VLANen. Den möjliggör således att köra Zyxeln som både modem och router/gateway i Telias VDSL-nät.

Den första konfigen funkar bra förutom att Zyxel tyvärr glömde att deaktivera antennen så den är aktiv i ett dummy mode. Sänder på full styrka utan att göra nånting. Det finns en config som fixar detta, som Kent la upp länk till längre upp på den här sidan:

http://www.mediafire.com/file/1k7325f19n9pw2j/P-870HN-51b_Tel...

Byt med fördel ut den första mot denna då enda skillnaden är att antennen deaktiverats.

Permalänk
Medlem

hej

kör själv med P-870H-51A V2 och jag får högre hastigheter jag har nu ner 64995 kbps och upp 11998 kbps när det gäller profilen så ska du byta den om du vill ha lägre ping. jag gick från 35 till 7 ms. Det du får gör för att dom ska byta profilen på vdsl2 är att göra en felanmälan att du har problem med jitter då du använder ett annat modem (dom är väldigt gnälliga med att byta profil och det tar ett par samtal) (dom sa till och med att dom bytt profilen dom första samtalen)

vill även till lägga att det fungera för telias tv med och inte bara telefonen.

/Aragon

Skrivet av mistard:

Hej allesammans. Vi vet allt för väl hur dåligt TG789vn modemet är. Och för oss VDSL kunder som är lite mer advancerade gäller ju bara en sak, att byta ut häcken! Notera att denna guide endast är för bredband och telefoni!

Detta är alltså för människor som vill ha ett annat modem helt och hållet. Söker du bryggning finns det trådar om det med.

Byt ut TG789vn mot Zyxel VDSL Modem.

Många undrar hur vida detta funkar. Det enda jag kan säga är utmärkt!

Om du har tänkt använda telefoni med denna guide.
Se till att skaffa en Tilgin adapter (Adapter: Tilgin 321, ansluts vanligtvis till lanport 3)
Notera att detta kostar. Tyvärr skickar dom inte ut dom gratis.

OBS: Jag ansvarar inte för om du köper in något modem utan korrekta tillbehör och det inte funkar!

Steg ett: Välj ut vilket modem det är du önskar dig.

Antingen:
ZYXEL P-870h-51A v2 VDSL2 Triple-Play
Eller:
ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM

Båda modem/gateways fungerar utmärkt. Men jag vill tillägga att de användare jag läst om som brukat just den billigare modellen P-870H-51A har tappat en liten bit nedladdningshastighet. Till skillnad från mig själv, då jag bytte till den dyrare P-870HN-51B, och fick ut mer! (ca 2mbit/s ner.)
Jag kan dock inte garrantera att det samma händer just dig. I mitt fall brukade jag en vanlig deltaco ADSL2 splitter och en ytterst kort tele kabel efter bytet, och det kan ha vart den bidragande faktor.

Steg 2: Skaffa dig splitter och kabel.

Jag själv kör med en Deltaco ADSL2 splitter och vanlig telekabel efter bytet. Folk har sagt att telias splitter ska funka.
Men jag tog stunden i akt och passa på att skaffa en ytterst kort tele kabel. Jag kan därför inte konstatera att telias splitter funkar.

Steg 3: Fixa din config!

För att modemet ska funka ordentligt i bryggat läge behöver du läsa in en config:

Config för P-870HN-51B kan du hitta här: Här
Och här har du en guide för hur du installerar en config fil av denna typ: Guide

Och config för P-870h-51A hittar du här (tack till HammarNet på Telia Forum): Här
Stegen för P-870h bör vara väldigt lika det du finner här över. detta är alltså en config. Och inte en firmware fil. Ha detta i åtanke.

Steg 4: Ring in till telia!

För att det hela ska funka optimalt behöver du ringa in till telia och be dem byta profil på ditt bredband.
Det är så att din plattform är inställd på en Thomson profil. Denna skall bytas till Tilgin.

Jag hoppas detta hjälper folk att sprida lite ljus på det hela. Om det råkar vara så att guiden är onödig så får gärna en mod ta bort den.
Har någon något att tillägga så skriv gärna!

FAQ:

F: Kan man undvika att köra sin Zyxel gateway i bryggat läge?
S: Tyvärr inte i dagsläget.

F: Måste man ringa telia och byta plattform/profil om man inte brukar IP Telefoni?
S: Det ska fungera att köra utan profl/plattformsbyte, men vad jag förstått är det
ej optimalt. Utan du bör köra med Tilgin profil.
(Det är även trevligt att telia får in mer samtal där folk bytt ut sin Thomson)

Det var allt för nu, ska försöka uppdatera så gott jag kan. Och jag funderar på att göra en root guide.
Men det är endast om jag råkar ha på tok för mycket tid över.

Edit: Mindre uppdatering. Inget har förändrats än så länge. Rubbade rootning delen för det finns andra resurser för det på forumet för närvarande.
Skulle det vara så att mjukvaran mognar och man vinner något på att roota framför utbyte kommer jag slänga in en vettigare rootnings sektion.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Menar du allvar aragon, lyckades du få Telia att stänga av interleave (pingfiltret) över VDSL?

Jag har fått tvärstopp på alla mina försök, och då dessutom pratat direkt med deras intern-/apollosupport.

Helt sjukt om man måste vara IP-telefonikund för att få dom att ändra profil.

Permalänk
Medlem

Funkar prima med Zyxel P870H-51A V2 med både internet (30/5) och IPTV. Du, mistard, har just räddat mig från framtida hjärnblödningar med TG789vn!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Funkar prima med Zyxel P870H-51A V2 med både internet (30/5) och IPTV. Du, mistard, har just räddat mig från framtida hjärnblödningar med TG789vn!

Jätte kul att folk har funnit nytta av guiden.

Som det står just nu krävs det lite uppdateringar med profilerna och olika konfigurationer vad jag kan se från kommentarerna.
Jag hade tänkt guidens inriktning vara bryggning då jag föreställer mig att många av oss på swec föredrar att köra valfri hårdvara med DD-WRT eller dylikt.
Men om det är många som vill köra med routing funktion, etc. På så kan man ju inkludera det med.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att de som ser den här guiden nu och tänkt byta p.g.a. att Thomson inte går att brygga så lär det inte vara värt det då en ny firmware är på gång som ska erbjuda bryggning. Denna skulle visserligen har kommit för länge sedan, men har blivit framskjutet flera ggr, så när den kommer vet inge, men det har lovats förra månaden och denna månad, så den borde rimligtvis komma snart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vad är en Tilgin adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av overplay:

Vad är en Tilgin adapter?

Det är en Analog till digital konverter för telefoni.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är en Analog till digital konverter för telefoni.

Beställer man en sån via telia?

Just nu har jag bara kopplat in allt med en splitter som kom med min gateway. Det fungerar precis likadant nu som det gjorde innan jag bytte ut Thomsonhelvetet. Eller det fungerar snarare sämre nu än tidigare, internet har krashat 7-10 gånger sen min första fråga.

Jag har däremot inte ringt till telia än eftersom att jag inte visste vad en Tilgin adapter var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overplay:

Beställer man en sån via telia?

Just nu har jag bara kopplat in allt med en splitter som kom med min gateway. Det fungerar precis likadant nu som det gjorde innan jag bytte ut Thomsonhelvetet. Eller det fungerar snarare sämre nu än tidigare, internet har krashat 7-10 gånger sen min första fråga.

Jag har däremot inte ringt till telia än eftersom att jag inte visste vad en Tilgin adapter var.

Hur det fungerar i Telias värld vet jag inte. Allt jag vet är att vi på mitt förra arbete köpte in några Tilgin Vood som dom kallas. Detta var för att det var ett callcenter som bara körde all telefoni digital och när det nån gång behövdes kopplas in en analog telefon eller fax så krävdes en konverter från analog till digital och då var det Tilgin Vood som användes.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av JowMbla:

Tack för rådet skickade en fråga till Zyxels support och fick tillbaka en config som löser mitt problem. Jag kan numera köra mitt P-870HN-51B i Telias VDSL-nät och använda den inbyggda routern både trådad och trådlös, den trådade funkar på port 1 & 4 då configen gör att port 2 & 3 är till tv & iptelefoni. Så nu har man ett modem motsvarande telias egna som man faktiskt kan göra lite ändringar i själv om man vill.

Stort Tack till Zyxels snabba support mycket nöjd så här långt.

Några frågor.
Vilken port är för TV och vilken är IPtelefoni?
Fungerar det rätt av eller behöver du extra del för telefonin som man behöver om man bryggar?
Behövde du ringa Telia för att ändra något där?

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3