Buktande Sidopaneler på Fractal Design define r3. Lösning efterfrågas

Permalänk
Medlem

Buktande Sidopaneler på Fractal Design define r3. Lösning efterfrågas

Hej. Köpte ny dator i sign, för en månad sen. Monterade in allt som vanligt och drog kabeldragning för första gången. Men till mitt stora förtret så såg jag att den högra sidopanelen buktade ut något. Antog att det var kablarna där bak som orsakade detta. Har försökt spänna åt och lägga om och förbättra kablarna så att det inte ska ligga för mycket i vägen, men inte till någon förbättring.

Tog ut panelen och la det på ett bord för att säkerställa att det verkligen inte var kablarna som orsakade buktningen ändå. Såg att den var böjd. Märkte också att vänster panel buktade ut, men dock vid den nedre halvan.

Så jag kontaktade Fractal design angående detta och fick genast 2 nya paneler.
Men ännu en gång så buktar det fortfarande efter jag monterat dem.
Det verkar alltså inte vara något fel på panelerna i sig, utan bara att det inte finns något utrymme för de tjocka kablarna där bak, som gör att panelen buktar så gör att panelerna stannar utbuktade och sen är således förstörda.
Jag är visserligen ingen expert på kabeldragning men nog är det väl meningen att man ska få plats med atx kabeln bakom moderkortet?

Min fråga är:
Hur har ni som haft problem med detta löst det?

Tycker verkligen inte det här chassit lever upp till sitt rykte.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Hej. Köpte ny dator i sign, för en månad sen. Monterade in allt som vanligt och drog kabeldragning för första gången. Men till mitt stora förtret så såg jag att den högra sidopanelen buktade ut något. Antog att det var kablarna där bak som orsakade detta. Har försökt spänna åt och lägga om och förbättra kablarna så att det inte ska ligga för mycket i vägen, men inte till någon förbättring.

Tog ut panelen och la det på ett bord för att säkerställa att det verkligen inte var kablarna som orsakade buktningen ändå. Såg att den var böjd. Märkte också att vänster panel buktade ut, men dock vid den nedre halvan.

Så jag kontaktade Fractal design angående detta och fick genast 2 nya paneler.
Men ännu en gång så buktar det fortfarande efter jag monterat dem.
Det verkar alltså inte vara något fel på panelerna i sig, utan bara att det inte finns något utrymme för de tjocka kablarna där bak, som gör att panelen buktar så gör att panelerna stannar utbuktade och sen är således förstörda.
Jag är visserligen ingen expert på kabeldragning men nog är det väl meningen att man ska få plats med atx kabeln bakom moderkortet?

Min fråga är:
Hur har ni som haft problem med detta löst det?

Tycker verkligen inte det här chassit lever upp till sitt rykte.

Define är känt för dålig plats bakom moderkortsplåten. Dra åt kablarna en och en så hårt du kan med buntband. I värsta fall går det klippa upp sleaven på 24-pins kabeln men det blir inte lika snyggt då.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Det är smalt med utrymme bakom moderkortsplåten på det chassit. Men har tagit buntband och dragit ihop kablarna bra? Sen testa sprid ut kablarna och inte alla i en enda röra bakom?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är ett väldigt bra chassi i sin prisklass men den har ju några nackdelar mot dyrare chassin. En av dessa är utrymmet bakom moderkortet. Själv bryr jag mig inte om att det buktar ut litegrann utan försökte packa kablarna så bra som möjligt sen trycka på sidopanelen och hoppas man inte behöver ta av den igen snart ^.^

Permalänk
Medlem

Men det är väll bara att bukta tillbaka (böja) de och se glad ut?

Gör det ens något att de buktar lite utåt, jag menar på så sätt blir ju utrymmet bakom moderkortsplåten större!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Define är känt för dålig plats bakom moderkortsplåten. Dra åt kablarna en och en så hårt du kan med buntband. I värsta fall går det klippa upp sleaven på 24-pins kabeln men det blir inte lika snyggt då.

Kan försöka, men ser rätt sträckt ut redan så vet inte om det kommer hjälpa..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Det är smalt med utrymme bakom moderkortsplåten på det chassit. Men har tagit buntband och dragit ihop kablarna bra? Sen testa sprid ut kablarna och inte alla i en enda röra bakom?

Dem är utspridda var för sig.

Skrivet av guos89:

Men det är väll bara att bukta tillbaka (böja) de och se glad ut?

Gör det ens något att de buktar lite utåt, jag menar på så sätt blir ju utrymmet bakom moderkortsplåten större!?

Om det ändå vore så enkelt. Det som händer är att "taket" höjer sig när jag försöker pressa tillbaka panelen. Jättebra kvalitet..inte!
Förutom att det ser mycket fulare ut så isolerar ju inte panelerna ljudet lika bra när de inte sitter som de ska.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Kan försöka, men ser rätt sträckt ut redan så vet inte om det kommer hjälpa..

Det gör det faktiskt, jag drog åt mina kablar på mitt P182 och nu får jag igen sidan trots 2 mm bitumen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Låter ju såfall som det är fel mått själva chassit då? Typ 2-3mm för lågt:s

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Låter ju såfall som det är fel mått själva chassit då? Typ 2-3mm för lågt:s

Nej det är inget fel i konstruktionen, varken P182 eller R3 är gjorda som modernare lådor i form av chassibredd. Skulle inte köpa en ny låda utan åtminstone 20 mm bakom moderkortsplåten, helst vill man ju ha ännu mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.