Kan bara starta Windows utan drivrutiner till grafikkortet

Permalänk

Kan bara starta Windows utan drivrutiner till grafikkortet

Min dator har blivit knäpp! Den vägrar att starta normalt! Det enda sättet att få igång den är att gå in i felsäkert läge och via device maneger avinstallera grafikkortet! Men så fort jag installerar nya drivrutiner och startar om den så blir det bara svart efter att jag har skrivit in lösenordet till min användare och det är som att den går in i strömsparläge!
Detta är ytterst opassande då jag har viktiga skolarbeten och Mass Effect 3 som väntar på mig!
Kortet är ett Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX

Permalänk
Medlem

Följ instruktionerna här till punkt och pricka för att avinstallera gamla drivrutiner och installera nya: http://www.tweakguides.com/NVFORCE_3.html

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Fixade äntligen skiten!
Följde guiden som postades och rensade bort allt som hade med drivrutiner till kortet att göra. Sedan lät jag Windows ta ner drivrutinerna och efter det funkade det!
Dock kunde jag inte starta några spel då datorn gnällde om PhysX nånting, så jag tankade drivrutiner från Geforce och valde att bara installera det som rörde detta PhysX!
Jag är grymt okunnig men hoppas att detta hjälper någon annan i framtiden med samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aristoteles1337:

Fixade äntligen skiten!
Följde guiden som postades och rensade bort allt som hade med drivrutiner till kortet att göra. Sedan lät jag Windows ta ner drivrutinerna och efter det funkade det!
Dock kunde jag inte starta några spel då datorn gnällde om PhysX nånting, så jag tankade drivrutiner från Geforce och valde att bara installera det som rörde detta PhysX!
Jag är grymt okunnig men hoppas att detta hjälper någon annan i framtiden med samma problem.

Du borde göra om igen om och följa guiden...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Du borde göra om igen om och följa guiden...

Varför göra om det när det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aristoteles1337:

Varför göra om det när det funkar?

Funkar och funkar, hur vet du att du får ut den prestanda som du skall när du bevisligen inte har gått tillväga på det sättet man ska? Det är ett dåligt argument att låta något vara bara för att det verkar fungera så som det är.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

finns ingen anledning. Enda orsaken är att du får nyare drivrutiner om du kör manuellt. Därmed lite bättre prestanda men det är marginellt i de flesta fall.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av blagi:

Funkar och funkar, hur vet du att du får ut den prestanda som du skall när du bevisligen inte har gått tillväga på det sättet man ska? Det är ett dåligt argument att låta något vara bara för att det verkar fungera så som det är.

Lirar Mass Effect 3 med allt på max utan några som helst problem så prestanda är inga bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aristoteles1337:

Lirar Mass Effect 3 med allt på max utan några som helst problem så prestanda är inga bekymmer.

Du gör som du vill men det är inte jobbigt eller svårt att installera nya drivrutiner. Finns bra guider om du är osäker och inte förstår/kan göra själv. Förstår att det kan vara lite obehagligt att ändra på något som fungerar om man inte är så van med datorer eller så bra på det men jag tror du kommer klara det galant. När jag var liten och började mixtra med inställningar och installera program och dylikt så blev det ju fel ibland, men det är ju så man lär sig saker. Testa vet jag! Det känns tråkigt att prestandan skall gå på halvfart och bli lidande på grund av att du är orolig att något skall bli fel.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850