Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av traevis:

Lite läskigt att förslaget röstades igenom så enkelt, var är motståndet? Sinnes.

Jag tror både V och SD var emot iaf.

Permalänk
Skrivet av hajlajf:

Jag är moderat, och förstår verkligen inte varför man är rädd för detta. Om ni har något att dölja borde ni lägga av innan ni åker fast. Det är till för att stoppa brottslingar, inte för att kolla vilken p-rulle ni glor på 23:43 på kvällen.

Det handlar inte bara om det. Tänk dig att de spenderar över 200 miljoner kronor som kunde ha gått till väldans massor med annat nyttigt i samhället! Men så spenderar de pengarna för att införa ett direktiv som kommer att öka antalet som åker fast för att ladda ner med några ynka små siffror, helt obetydliga siffror skulle jag tro. Känns inte som att de kommer vinna något på att ta fast lite fler personer om de ens kommer att lyckas med det.

Till exempel så har jag själv gått på en skola som hade det riktigt jävla dåligt ställt ekonomiskt och jag vet flera skolor som också har det så. Varför inte försöka förbättra skolor, sjukvård m.m. alltså saker som faktiskt spelar en stor roll i samhället?

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Asså varför? Dom skapar en sådan jävla onödig kostnad oss operatörerna... Fast priset på hårddiskar kommer väll falla gissar jag...

Priset kommer väl snarare att öka, operatörerna kommer att behöva groteska mängder hårddiskar för att hålla reda på våra samtal.

Permalänk
Medlem

Om böterna var på 90000 kr om dagen resulterar det i en kostnad på 32,9 miljoner kronor om året. Alltså hade det varit betydligt billigare för Sverige som helhet att fortsätta betala böterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Jag undrar lite om det finns nått sätt att komma förbi detta? Vill inte rent principiellt att det jag gör när jag surfar runt lagras, är det möjligt att undvika?

https://www.torproject.org/

Det, och att se till att du inte röstar på ett riksdagsparti i nästa val. Samtliga partier som sitter i riksdagen är nämligen ute efter medbograrna och springer lobbyorganisationernas ärenden. Detta har de visat jättetydligt sedan 2002 eller så, men tyvärr har Piratpartiet inte funnits så länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av mangemongen:

Jag tror både V och SD var emot iaf.

Bara V och MP (samt vissa från C) röstade emot, SD avstod.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajlajf:

Jag är moderat, och förstår verkligen inte varför man är rädd för detta. Om ni har något att dölja borde ni lägga av innan ni åker fast. Det är till för att stoppa brottslingar, inte för att kolla vilken p-rulle ni glor på 23:43 på kvällen.

Jag är också moderat.......... Påstår du att du aldrig laddar ner något på internet ? (något olagligt) I så fall är du typ den ända på detta forumet som inte har eller håller på med det..... Inte för jag laddar ner något olagligt *host* lol

Hade jag bott i USA, så kanske jag hade klarat mig utan detta, för de har bra lagliga sätt att få tag i media (pratar om film/tv-serier till strörsta delen) för lite pengar..... Men här i Sverige har vi inte den möjligheten..... Och jag lever för TV-serier och Filmer..... Följer 150 TV-serier..........

Permalänk
Inaktiv

Vilka blåsta jubelidioter dom är alltså. Fyfan.

Första steget mot polisstat. Dom fattar ju inte att detta inskränker på integriditeten (eller så bryr dom sig inte). Att dom bara kan bortse från denna vitala del i samhället är så fullkomligt efterblivet.

Vad blir nu nästa steg?

Man blir klart sugen på att starta någon form av revolt mot pundhuvudena i riksdagen som inte fattar ett skit angående detta.

Permalänk

Hur kan VPN tjänster skydda mot detta? skyddar det alls? Kan dom se vilka sidor jag besökt när jag kör VPN?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Någon med bra koll som vet hur man kommer runt detta?

VPN anslutning! Vet dock inte hur det går till..

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Det som e bra med DLD är att polisen äntligen fått det verktyg dom behöver för att ta fast Palmemördaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Svenska bluesbilder på http://www.papablues.com

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig? Dom får gärna spara mina trafikuppgifter, jag skiter fullständigt i vilket.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Dags att "byta ut" relikerna i riksdagen... ?

Något positivt är ju åtminstone att dom inte finns kvar om 10-30 år, frågan är mest om dom lyckas göra alldeles för mycket skada innan dom pensioneras!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Politikerna fokuserar på helt fel saker.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverick661:

Inte en majoritet i denna fråga i vart fall. Men bara på jobbet märker man ju hur det ligger till, de är ju i stort sett bara vi som är under 25 som bryr oss i denna typ av frågor ö h t.

jo jag menade ju denna fråga specifikt! Nja jag vet inte, jag är 30 så några finns det!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

jo jag menade ju denna fråga specifikt! Nja jag vet inte, jag är 30 så några finns det!

Okej! Lite hopp finns det då, har ju bara mina erfarenheter att utgå från och där jag jobbar så är vi fem under 25 och vi är tre som bryr oss. Fyra totalt utav 52, resterande är likgiltiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Blir att rösta på SD garanterat! Det här fungerar inte.Slappt samhälle som föder brottslighet!

SD röstade inte nej, dem avstod från att rösta. Dem har dock sagt innan att dem var för det här.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=_ThviQpLXtA&feature=related

Power is a sickness power is to blame
Power is a weapon and it's driving me insane
Power is an enemy, power is pain
Power is a war but to you it's just a game
Power is glory, power is gold
Power is chaos and you're out of control
Power isn't freedom, power is a cage
Power is your sin and it feeds my rage!!!!!

Power to the one who doesn't want it
Do you want it why do you want it

Permalänk
Medlem

Snart blir det väll så att det endast finns 5 sidor att surfa på allt sköts av staten inga kontakter med omvärlden inte utan speciella tillstånd........

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Musikälskare

Skrämmande och hemskt

Nästa val blr intressant, fler unga som rösta för varje år som kommer. Hoppas det händer något stort snart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Kanske dags att någon gör en Anders Breivik?

Dags för en remake av franska revolution...................

Permalänk
Medlem

Välkommen till demokraturen Sverige.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Titta på knappanelen på bilden, är det bara jag som tänker på scenen i Idiocracy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Kanske dags att någon gör en Anders Breivik?

Att massmörda oskyldiga människor kommer nog inte göra saker bättre.

Permalänk
Skrivet av hajlajf:

Jag är moderat, och förstår verkligen inte varför man är rädd för detta. Om ni har något att dölja borde ni lägga av innan ni åker fast. Det är till för att stoppa brottslingar, inte för att kolla vilken p-rulle ni glor på 23:43 på kvällen.

Ska vi då inte kräva legitimation vid varje skickat brev. Kontrollera avsändare och adressat.
Kontrollera alla inkommande och utgående till alla ställen med pengar, cafeer, butiker etc. För att förhindra brott där också.

Det skulle aldrig kunna gå igenom. Men bara för att det handlar om internet som massvis av folk inte förstår så går det här. Du sparar information om hela landet för att komma åt hur många av dem? mindre än 1%, eller tror du att det är mer? Hur många av sveriges befolkning klassar du som brottslingar?

Permalänk

På något sätt blir jag ledsen att se politik i Sweclockers. Voteringsknapparna tillhörande riksdagen påminner mig om Sveriges sjukaste personer - "politikerna"
SÅ! Resten tar jag på Flashback. Nu är det tillbaka till drömmarna om Kepler...

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk

Vpn från polen.. kanske är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Att massmörda oskyldiga människor kommer nog inte göra saker bättre.

Nej, tyvärr gör inte demonstrationer det heller. Det är bara fly från problemen (byt land) tills problemen kommer dit. Tur att man bara lever en gång. Sverige hade sån jävla potential men sen dog Anna Lindh.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Musikälskare

Planerna på att flytta till Chile är mer och mer lockande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Ska vi då inte kräva legitimation vid varje skickat brev. Kontrollera avsändare och adressat.
Kontrollera alla inkommande och utgående till alla ställen med pengar, cafeer, butiker etc. För att förhindra brott där också.

Det skulle aldrig kunna gå igenom. Men bara för att det handlar om internet som massvis av folk inte förstår så går det här. Du sparar information om hela landet för att komma åt hur många av dem? mindre än 1%, eller tror du att det är mer? Hur många av sveriges befolkning klassar du som brottslingar?

Alla som inte tycker som honom förstås. SD 2014 osv.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]