Permalänk
Medlem

Tjenare tack vare att alla här e mest bäst på laptops som ja inte kan ett dugg om så skulle de vara kul att få lite hjälp. Behöver en laptop för en 12k-15k som ska klara av SW TOR utan problem. (kommer inte ha mycket annat på den men i alla fall)

Visa signatur

Bab

Permalänk

Fan jag måste skicka in min G73 igen, det är tredje gången nu som jag måste skicka in den igen, av samma anledning som tidigare - värmeproblem. Den blir överhettad och dör. Det behöver inte ens vara något märkvärdigt spel utan räcker med Heroes of Newerth för att den ska dö efter en stund. Är det meningen att man ska behöva köpa till en kylplatta till en dator som man betalt över 20 000 för? Är det fler som har massa problem och tycker att det va sjukt ovärt att köpa G73an eller har jag fått ett måndags exemplar? :S

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Skrivet av jonasforever:

Fan jag måste skicka in min G73 igen, det är tredje gången nu som jag måste skicka in den igen, av samma anledning som tidigare - värmeproblem. Den blir överhettad och dör. Det behöver inte ens vara något märkvärdigt spel utan räcker med Heroes of Newerth för att den ska dö efter en stund. Är det meningen att man ska behöva köpa till en kylplatta till en dator som man betalt över 20 000 för? Är det fler som har massa problem och tycker att det va sjukt ovärt att köpa G73an eller har jag fått ett måndags exemplar? :S

Vad jag förstått så ska G73 ha en bra kyllösning jämfört med t.e.x. msi gx740 som jag har och jag har inte haft några värmeproblem med min (med undantag för en eller två gånger i sommar). Jag gissar att du fått ett måndags-ex. Dåligt applicerad kylpasta kanske.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasforever:

Fan jag måste skicka in min G73 igen, det är tredje gången nu som jag måste skicka in den igen, av samma anledning som tidigare - värmeproblem. Den blir överhettad och dör. Det behöver inte ens vara något märkvärdigt spel utan räcker med Heroes of Newerth för att den ska dö efter en stund. Är det meningen att man ska behöva köpa till en kylplatta till en dator som man betalt över 20 000 för? Är det fler som har massa problem och tycker att det va sjukt ovärt att köpa G73an eller har jag fått ett måndags exemplar? :S

Hur länge sen sist är det du hade den inne?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Hur länge sen sist är det du hade den inne?

typ 6 månader sedan, vad tänkte du på? Ja det känns verkligen som jag fick ett måndags exemplar. Har inte köpt så dyra datorer eller laptops innan
och har aldrig haft något problem med dom innan efter tidigast 3 år innan. Rent tekniskt iaf.

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasforever:

typ 6 månader sedan, vad tänkte du på? Ja det känns verkligen som jag fick ett måndags exemplar. Har inte köpt så dyra datorer eller laptops innan
och har aldrig haft något problem med dom innan efter tidigast 3 år innan. Rent tekniskt iaf.

Låter ju som att du har damm i fläktarna. Det är något du kan fixa själv ganska lätt om du inte är totalt oteknisk.

Dammet sitter mest troligen i flänsarna, i den änden som fläkten ska blåsa in luften för att kyla av. Du måste dock skruva en del för att komma åt dem.

http://www.youtube.com/watch?v=Tp90M_N6dzs

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Död skärm samt döda skärmutgångar

Det verkar vara ett tag sedan denna tråden var aktiv men jag skriver ändå. Jag känner ett behov av att uttrycka dagens händelse i skrift.

Lite historia...
Jag har nu varit ägare till en G73JH-TZ158Z i drygt 1 ½ år. Under denna tid så har jag fått skicka iväg den 4 gånger. Den första gången så fick jag en trasig dator vid leverans alltså, en så kallad DOA. Ersättaren som jag fick är den jag har har i dagsläget, så ska jag försköna historian lite så har jag bara skickat iväg den 3 gånger på reparation. Första och andra gången var det värmeproblem, datorn låste sig och några GSOD. Tredje gången jag skickade iväg den så var det för att LetMeRepair hade gjort ett undermåligt jobb vid andra reparationen och det fanns återkommande symptom av värmeproblem. När jag äntligen fick tillbaka den så kändes allt bra och datorn fungerade faktiskt på riktigt. Tills idag...

Dagens händelse
Sedan några veckor tillbaka så har jag spelat ganska mycket BF3 på den. Igår så spelade jag 5h och när klockan började närma sig 00.30 så kände jag mig lite trött. Stängde av datorn och kastade mig ner i sängen. När jag nu på denna morgon skulle starta datorn så slutade det roliga. När jag jag tryckte på on-knappen så startade den upp för 1-2 sekunder innan den stänges av igen. Skärmen han inte ens reagera. Andra gången jag startade upp den så var skärmen svart men jag hörde att jag hade kommit fram till inloggningen till Windows. Jag testade att koppla in externa skärmar men fick ingen respons. De övriga gånger jag testade att starta datorn så märker jag att hårddisken jobbar på ganska bra.
Är det någon som har haft liknande problem?
Vilket fall så måste jag skicka in den för en fjärde gång vilket känns tungt. Är det någon som har lyckats få en ny efter många reparationer eller kör asus stenhårt med att den skall lagas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rikard.nilsson:

Det verkar vara ett tag sedan denna tråden var aktiv men jag skriver ändå. Jag känner ett behov av att uttrycka dagens händelse i skrift.

Lite historia...
Jag har nu varit ägare till en G73JH-TZ158Z i drygt 1 ½ år. Under denna tid så har jag fått skicka iväg den 4 gånger. Den första gången så fick jag en trasig dator vid leverans alltså, en så kallad DOA. Ersättaren som jag fick är den jag har har i dagsläget, så ska jag försköna historian lite så har jag bara skickat iväg den 3 gånger på reparation. Första och andra gången var det värmeproblem, datorn låste sig och några GSOD. Tredje gången jag skickade iväg den så var det för att LetMeRepair hade gjort ett undermåligt jobb vid andra reparationen och det fanns återkommande symptom av värmeproblem. När jag äntligen fick tillbaka den så kändes allt bra och datorn fungerade faktiskt på riktigt. Tills idag...

Dagens händelse
Sedan några veckor tillbaka så har jag spelat ganska mycket BF3 på den. Igår så spelade jag 5h och när klockan började närma sig 00.30 så kände jag mig lite trött. Stängde av datorn och kastade mig ner i sängen. När jag nu på denna morgon skulle starta datorn så slutade det roliga. När jag jag tryckte på on-knappen så startade den upp för 1-2 sekunder innan den stänges av igen. Skärmen han inte ens reagera. Andra gången jag startade upp den så var skärmen svart men jag hörde att jag hade kommit fram till inloggningen till Windows. Jag testade att koppla in externa skärmar men fick ingen respons. De övriga gånger jag testade att starta datorn så märker jag att hårddisken jobbar på ganska bra.
Är det någon som har haft liknande problem?
Vilket fall så måste jag skicka in den för en fjärde gång vilket känns tungt. Är det någon som har lyckats få en ny efter många reparationer eller kör asus stenhårt med att den skall lagas?

vid så många reparationsförsök och om den fortfarande är inom garanti bör du nog kunna be om att häva eller få den utbytt. prova att begära det.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

vid så många reparationsförsök och om den fortfarande är inom garanti bör du nog kunna be om att häva eller få den utbytt. prova att begära det.

När jag pratade med Asus Support så nämnde de det du beskriver.

Är datorn inne på reparation för tredje gången för samma fel så byter de ut den.
Är datorn inne på reparation för fjärde gången för varierande hårdvarufel så byter de ut den.

Under de tidigare tre gångerna då jag har varit i kontakt med Supporten så har de inte nämnt detta. Det var först nu då (fjärde gången) jag verkligen uttryckte min besvikelse som de nämnde det ovanstående vilket jag tycker är lite lustigt. Att nämna detta tidigare ger ju mig som kund en extra trygghet eftersom de då presenterar en ytterliggare handlingsplan utöver att bara reparera den.

Jag hoppas på att få den utbytt. Frågan är sen då, får jag en ny g73 om de finns kvar eller är det en annan med minst likvärdig prestanda?

Permalänk

Dom gånger jag har fått utbytt saker inom garantin så har jag ibland fått en restaurerad exakt likadan, och ibland fått en helt ny. en gång fick jag en nyare modell som var helt ny.

Jag skulle tro att allt detta beror helt enkelt på vad dom har inne för tillfället och att det nog inte går att svara på av någon förutom dom som hanterar ditt ärende.

Jag tror:
Har dom en restaurerad så skickar dom den.
Har dom inga restaurerade men några nya likadana så skickar dom en sån.
Har dom inget av ovanstående så skickar dom en nyare version (restaurerad eller ny)

Personligen hatar jag restaurerade saker. Jag sköter mina saker pedantiskt och när man får en restaurerad så är den i mitt fall alltid i sämre skick än vad min var. Det betyder små repor och liknande. Funktionellt sett så har dom alltid varit perfekta.

Permalänk

Jag fick svar från Asus idag att de kommer skicka mig en G74SX vilket uppskattas. Får se hur denna fungerar

Permalänk

Tja alla är på jakt efter en ny laptop tänkte fråga fall detta kan var en bra modell?

http://www.webhallen.com/hardvara/148943-asus_g74sx-tz226v-i7...

Eller ska man satsa på en med 3D skärm? kan man med den datorn nämnd ovan koppla till en 3D skärm å få 3D elelr måste sj skärmen i datorn stödja det från början?

Elelr ska man vänta tills nästa gen av laptop komemr ut med 600 serien på graffen?

Hjälp/ förslag önskas

Permalänk
Skrivet av nightmare89:

Tja alla är på jakt efter en ny laptop tänkte fråga fall detta kan var en bra modell?

http://www.webhallen.com/hardvara/148943-asus_g74sx-tz226v-i7...

Eller ska man satsa på en med 3D skärm? kan man med den datorn nämnd ovan koppla till en 3D skärm å få 3D elelr måste sj skärmen i datorn stödja det från början?

Elelr ska man vänta tills nästa gen av laptop komemr ut med 600 serien på graffen?

Hjälp/ förslag önskas

Du kan koppla in den till en 3D förberedd TV eller skärm och köra ut 3D material via HDMI.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Du kan koppla in den till en 3D förberedd TV eller skärm och köra ut 3D material via HDMI.

Tackar! Ja då var ju valet lätt!

Permalänk
Skrivet av nightmare89:

Tackar! Ja då var ju valet lätt!

Se bara till att du köper en High Speed HDMI kabel från dator till tvn när du kör 3D och glöm inte att installera Nvidia 3D vision drivrutinen som ligger i Nvidia mappen som du får leta fram manuellt och installera när datorn är i tv läge.

Och skall du spela 3D spel så får du installera Nvidia 3D TV Play som finns på hemsidan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Se bara till att du köper en High Speed HDMI kabel från dator till tvn när du kör 3D och glöm inte att installera Nvidia 3D vision drivrutinen som ligger i Nvidia mappen som du får leta fram manuellt och installera när datorn är i tv läge.

Och skall du spela 3D spel så får du installera Nvidia 3D TV Play som finns på hemsidan.

Okey tack!

Tur att du sa det annars så skulle jag väll fått leta i död dagar lool.

Permalänk
Skrivet av nightmare89:

Tja alla är på jakt efter en ny laptop tänkte fråga fall detta kan var en bra modell?

http://www.webhallen.com/hardvara/148943-asus_g74sx-tz226v-i7...

Eller ska man satsa på en med 3D skärm? kan man med den datorn nämnd ovan koppla till en 3D skärm å få 3D elelr måste sj skärmen i datorn stödja det från början?

Elelr ska man vänta tills nästa gen av laptop komemr ut med 600 serien på graffen?

Hjälp/ förslag önskas

Va tror ni om att vänta till Asus G75 komemr den vara svindyr?

Permalänk
Medlem

Går det att köpa moderkort till G73 modellerna?
Googlat massa, men suger väl antagligen på det med iomed att jag inte hittar nåt om moderkort alls till laptops..
Haft överhettningsproblem med min G73 en längre tid, så bestämde mig för att öppna tramset och göra ren den ordentligt, men givetvis så bryter man av en vital del iform av en minimal plastflärp som hållen den minsta existerande bygel som finns för tangentbordskabeln..
Men antar att ett moderkort om det nu finns kostar skjortan då både cpu o gfx sitter på brädan, vettigare o köpa ny laptop kanske?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Hedersmedlem

Limma dit den igen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vart såhär;

Edit: Bild borttagen.

O det funkar prima

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Ja jag skriver igen här, nu har jag skickat in min G73 för andra gången för värme problem, denna gången va det tydligen någon fläkt som inte funka som det ska. Börjar bli trött på att inte ha en dator som kan fungera klanderfritt (har bara haft den i 1½år). Men när jag fick tillbaka den känns det fortfarande som att den inte är lika "rapp" som den va när jag först köpte den. Finns det något smidigt program som kan göra en övergående diagnos på minnen samt grafikkort så man får en överskådlig bild av hur datorn mår? Känner mig rätt skeptisk till att köpa ASUS igen :/

tack på förhand!

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som det är dags att installera om windows kanske?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Fick det ominstallerat när jag lämna in datorn desvärre :/ så tror inte det ska behövas igen

Visa signatur

jonasforever

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så du har de senaste drivrutinerna och sånt, datorn lär vara lika snabb som när du köpte den

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Äger en G73sw, men det här verkar va det närmaste jag kommer utan att skapa ny tråd!

Hur som helst, i januari fick jag problem när jag spelade wow att mitt grafikkorts bios kerneldrivrutiner hade slutat fungera och hade startats om, och sen dess har datorn varit seg, vet inte om den var det innan också. Jag kan inte längre spela wow felfritt, den är seg när jag ska öppna nya flikar på Firefox, explorer, chrome etc, och den kan börja hacka av att bara scrolla på en sida. Det är inte bredbandet som är för dåligt.

När jag kollar på film så kan bilden frysas i stora pixlar men ljudet är som vanligt, för att sedan fortsätta normalt där ljudet är några sekunder senare, även på youtube och vimeo etc. Dock blir detta bättre efter man har sett en stund, och om det är färre program igång i bakgrunden.

Jag kan däremot spela cod black ops utan problem som förut, även assassins creed. Har provat att fabriksåterställa datorn och updaterat ALLA drivrutiner som inte redan är nyaste, t.ex. bios, chipset. Dessutom funkar inte tangentbordsljuset heller, inte ens under POST, som det kan göra för vissa. Har provat att installera om ATK package flera ggr utan resultat.

Touchpaden funkar bara i windows inloggningsskärm. Har kollat igenom olika bloatwareguides och tagit bort de program som inte behövs etc för att trimma datorn men inget hjälper. Ska jag behöba skicka in datorn igen? Senast i oktober när jag gjorde det tog det 5 veckor innan den kom tillbaka...

Har googlat hejdlöst och hittat folk med liknande problem, utan att få tag i lösningar, men kanske har asus kommit på något fel som ni vet om nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som det är dags att installera om windows

Angående lyset i tangentbordet, om det inte fungerat sen du fick datorn från service kan det vara så enkelt att sladden inte är ansluten. Det är en separat kabel till belysningen, lätt för en tekniker att missa vid montering och lika lätt att montera.

Vill du ha touchpaden att fungera som den ska så be serviceverkstaden att ta bort alutejepn som sitter under den. Sen fungerar den ypperligt även om inte detta verkar orsaka ditt problem så kan det vara läge att be dem fixa det vid eventuell service.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Har redan installerat om den nyligen från fabrikspartitionen som är inbyggd i datorn utan uppenbar förändring. Jag har även en clean windows 7 installation som jag kan prova och ta cd-key under datorn men tvekar på att det hjälper.

Mycket möjligt att det är för att dem har glömt att koppla i sladden till tangentbordet för det har inte funkat sen jag fick tillbaka datorn i november. Kan man fixa detta själv?

Känns mer som att det är någon dum drivrutin eller inställning som gör att touchpaden är avvaktiverad i windows eller liknande, men kan ju kolla med dem om dem tycker det är nödvändigt att ta bort tejpen ändå. Grejen är dock att jag skulle vilja undvika service för att då kommer jag vara utan dator i säkert 4 veckor, inget roligt! Men känns som att det skulle vara enda utvägen, frågan är bara hur mycket dem skulle behöva byta, vet ju inte ens vart felen ligger. kommer säkert beställa en ny sak i taget o prova o sen gå vidare = lång väntetid. Inte kul, skulle köpt mig en Mac istället

Tackar o bockar i övrigt!

Permalänk
Hedersmedlem

En Clean install hade jag börjat med, finns inlägg av mig i supportforumet med nedladdningslänkar till installationsmedia och hjälpprogram.

Kabeln är lätt att fixa om du inte har tummen mitt i handen. Passa även på att rengöra fläktarna samtidigt så kanske grafikproblemen löser sig på köpet.

Angående styrplattan så tror jag inte heller att det jag beskrev får igång den, men när du väl får det gör det stor skillnad på funktionaliteten.

http://www.youtube.com/watch?v=Tp90M_N6dzs

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Installerade idag 2x4gb 1333mhz ram istället för dom tidigare 2x2gb som satt i ursprungligen. Datorn upptäcker ramen osv.
Problemet är bara att det i bios står att minnena jobbar i 1067mhz trots att jag vet att jag läst att min Asus G73JH ska ha stöd för 1333mhz. Läste i lite tidigare inlägg att det kunde bero på ens power plan. Men jag har på High performance?

Tack på förhand
MVH - Edvin

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |