Macbook Pro -> PC: Tajma Ivy bridge?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro -> PC: Tajma Ivy bridge?

Hej,

Jag sitter med en Macbook Pro (mitten 2010) som jag är väldigt nöjd med. Dock så har jag bestämt mig för att gå över till att använda windows igen och tycker då att det är onödigt att sitta med en macbook. Tyvärr har jag blivit ganska kräsen då vissa saker på Macbooken har fungerat väldigt bra. Som uppstart från viloläge på 2-3 sek och den stora Touchpaden.

Budget: Mellan 4000-9000kr. Jag tänkte runt 6000kr men en motiverat dyrare dator är intressant. Likaså kan en väldigt prisvärd dator vara intressant.
Batteritid: Gärna över 8 timmar
Vikt och dimensioner: Gärna under 2kg och nära en macbook i storlek.
Design: Om den inte ser ut som skit så är det ett plus

När det gäller touchpaden funderar jag på att köpa till en Wireless touchpad för att använda hemma. Detta för att få tillbaka lite Macbook känsla. För apples touchpad fungerar väl inte ihop med windows?

Med tanke på att komponenterna i min Macbook så är jag inte jättekräsen gällande hårdvaran. Därför undrar jag om jag inte ska försöka tajma in prissänkningen på datorer i och med Ivy Bridge. När tror ni det sker?

Är tacksam för alla tips och tankar kring detta!

Några exempel på vad jag tittat på:

ASUS U32U som jag tycker verkar väldigt trevlig för priset. Lagom stor och bra batteritid. Dock tror jag den är väldigt ful och plastig i verkligheten.

Asus Zenbook UX31 som verkar ha nästan allt som min macbook har. Dock till ett väldigt högt pris.

EDIT:
Jag kräver inte att hitta en dator som är exakt lika bra som en MBP.

Permalänk

Är detta projekt enbart för att du ska kunna bli PC-hatare "med erfarenhet". Om inte annat tror jag du bör lägga minst 9k, annars lär du bli redigt besviken efter en MBP.

Du får garanterat bättre prestanda för 6k, men inte i kombination med i närheten av samma byggkvalitet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Är detta projekt enbart för att du ska kunna bli PC-hatare "med erfarenhet". Om inte annat tror jag du bör lägga minst 9k, annars lär du bli redigt besviken efter en MBP.

Du får garanterat bättre prestanda för 6k, men inte i kombination med i närheten av samma byggkvalitet.

Har haft Macbooken i över 1år och jag är inte mycket för att hata vare sig Apple- eller Windowsdatorer. Tycker båda har sina för- och nackdelar. Jag är beredd på att få en dator som saknar diverse saker som Macbooken har. Men då ska den heller inte kosta lika mycket.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Förhållandet mellan pris och vad jag får är väldigt viktigt för mig. Betalar jag hälften av en macbook så kan jag leva med att den är hälften så bra.

Permalänk
Medlem

fattar inte hur du tänker nu. Du äger en 1-2år gammal MBP (10 000kr +) och du är nöjd men du vill byta till Windows. Du ger ca 6-9k och kräver att den är som MBP som kostar mer än 10k?
Köp Win7 licens och installera på din MBP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Polomononen:

Hej,

Jag sitter med en Macbook Pro (mitten 2010) som jag är väldigt nöjd med. Dock så har jag bestämt mig för att gå över till att använda windows igen och tycker då att det är onödigt att sitta med en macbook. Några problem som blir är ju att man blir ganska kräsen då vissa saker på Macbooken har fungerat väldigt bra. Som uppstart från viloläge på 2-3 sek och den stora Touchpaden.

Budget: Mellan 4000-9000kr. Jag tänkte runt 6000kr men en motiverat dyrare dator är intressant. Likaså kan en väldigt prisvärd dator vara intressant.
Batteritid: Gärna över 8 timmar
Vikt och dimensioner: Gärna under 2kg och nära en macbook i storlek.
Design: Om den inte ser ut som skit så är det ett plus

När det gäller touchpaden funderar jag på att köpa till en Wireless touchpad för att använda hemma. Detta för att få tillbaka lite Macbook känsla. För apples touchpad fungerar väl inte ihop med windows?

Med tanke på att komponenterna i min Macbook så är jag inte jättekräsen gällande hårdvaran. Därför undrar jag om jag inte ska försöka tajma in prissänkningen på datorer i och med Ivy Bridge. När tror ni det sker?

Är tacksam för alla tips och tankar kring detta!

Några exempel på vad jag tittat på:
ASUS U32U som jag tycker verkar väldigt trevlig för priset. Lagom stor och bra batteritid. Dock verkar tror jag den är väldigt ful och plastig i verkligheten.

Asus Zenbook UX31 som verkar ha nästan allt som min macbook har. Dock till ett väldigt högt pris.

Troligtvis gör det störst skillnad för dig med en SSD. Det ska ske prissänkningar på ultrabooks (t.ex. Asus Zenbook) under våren så att tillverkarna hinner tömma sina lager. Så håll utkik för sådana modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

fattar inte hur du tänker nu. Du äger en 1-2år gammal MBP (10 000kr +) och du är nöjd men du vill byta till Windows. Du ger ca 6-9k och kräver att den är som MBP som kostar mer än 10k?
Köp Win7 licens och installera på din MBP

Nej, som jag försökt berätta så kräver jag inte att den ska vara lika bra som en MBP. Jag funderade på att behålla min MBP och dual-boota med Windows och Ubuntu. Men då känns det halvt meningslöst med en dyr MBP. Då kan jag nöja mig med en billigare windowsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Troligtvis gör det störst skillnad för dig med en SSD. Det ska ske prissänkningar på ultrabooks (t.ex. Asus Zenbook) under våren så att tillverkarna hinner tömma sina lager. Så håll utkik för sådana modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet man mer exakt när dessa prissänkningar kommer ske?

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Nej, som jag försökt berätta så kräver jag inte att den ska vara lika bra som en MBP. Jag funderade på att behålla min MBP och dual-boota med Windows och Ubuntu. Men då känns det halvt meningslöst med en dyr MBP. Då kan jag nöja mig med en billigare windowsdator.

Windows 95 på gång eller?
Behåll macen, och skaffa en vettig utgåva av win7, så får du ett slutresultat som är likvärdigt men annorlunda.

Jag ser ingen bra anledning ti
ll att Osx skulle krävas för att bära upp en bra dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Polomononen:

Vet man mer exakt när dessa prissänkningar kommer ske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15041-stora-prissankningar-p...

Annars ett prisvärt alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008998

Samt köp till 120Gb SSD. Snabb och prisvärd kombination.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Windows 95 på gång eller?
Behåll macen, och skaffa en vettig utgåva av win7, så får du ett slutresultat som är likvärdigt men annorlunda.

Jag ser ingen bra anledning till att Osx skulle krävas för att bära upp en bra dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är en bra tanke. Men av någon anledning så gillar jag inte riktigt idén att köra Win7 på MBP:n. Känns som att om man ändå ska köra Win7 så kan man köpa en billigare dator och få pengar över till annat.

Skrivet av anon99339:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15041-stora-prissankningar-p...

Annars ett prisvärt alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008998

Samt köp till 120Gb SSD. Snabb och prisvärd kombination.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Något i den stilen hade jag tänkt.

Okej, så prissänkningen kan ske när som helst nu fram till 8 April. Eller tror ni de väntar tills de nya datorerna anlänt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Polomononen:

Jo, det är en bra tanke. Men av någon anledning så gillar jag inte riktigt idén att köra Win7 på MBP:n. Känns som att om man ändå ska köra Win7 så kan man köpa en billigare dator och få pengar över till annat.

Exakt! Något i den stilen hade jag tänkt.

Okej, så prissänkningen kan ske när som helst nu fram till 8 April. Eller tror ni de väntar tills de nya datorerna anlänt?

Problemet är att det talar för att lanseringen av de nya datorerna med ivy bridge skjuts upp för att de gamla ska sälja slut. Så prissänkningarna lär inte vara allt för långt borta men svårt att säga exakt när det börjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Eftersom du inte är så kräsen med hårdvaran kanske det jag föreslog kan vara mer relevant för dig. Storleken på SSDn kanske behöver ökas pga dual boot.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jo, det är en bra tanke. Men av någon anledning så gillar jag inte riktigt idén att köra Win7 på MBP:n. Känns som att om man ändå ska köra Win7 så kan man köpa en billigare dator och få pengar över till annat.

Som jag trodde, du har alltså gett dig f*n på att bevisa alternativens underlägsenhet genom att köra win på kass hårdvara. Have fun.
Jag kan då varmt rekommendera Acer, många otroligt hatade billiga modeller. Förslagsvis med Windows Vista, utan service pack.

Vänta dock lite med att sälja Macen, så du triumferande kan skriva på massa forum en vecka senare att du minsann skall byta tillbaka, och sedan aldrig mer se bakåt igen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Som jag trodde, du har alltså gett dig f*n på att bevisa alternativens underlägsenhet genom att köra win på kass hårdvara. Have fun.
Jag kan då varmt rekommendera Acer, många otroligt hatade billiga modeller. Förslagsvis med Windows Vista, utan service pack.

Vänta dock lite med att sälja Macen, så du triumferande kan skriva på massa forum en vecka senare att du minsann skall byta tillbaka, och sedan aldrig mer se bakåt igen.

Haha, vem är det egentligen som är hatisk? Låter som att du själv har bestämt dig för vad som är rätt och fel. Jag spekulerar enbart i lite olika alternativ. Du tar detta alldeles för personligt av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Installera en ren Windows 7 installation (ej dual-boot) på din MB så har du vad du eftersöker, förutom äkta touch pad(?) Dessutom spar du pengar som du kan lägga på SSD och/eller mer ram.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Haha, vem är det egentligen som är hatisk? Låter som att du själv har bestämt dig för vad som är rätt och fel. Jag spekulerar enbart i lite olika alternativ. Du tar detta alldeles för personligt av någon anledning.

Ja, jag gör nog det. jag hoppas dock du inte tar mig alt för mycket på alvar. men tja, jag ser alltför ofta trådar som handlar om folk som gör sådana nerbyten, och sen blir det gnäll hela dagen lång på "detdär skitföretaget PC"

men tja, för att vara lite seriös. jag antar att du tänkt sälja macen, och göra nån slags marginell plusaffär på det hela. Är andrahandsvärdet på den verkligen så stor, så att du går mer plus på kontot, än vad du förlorar i prestanda?
Jag tror det blir svårt att hitta bättre vägda alternativ än att köra vidare på nuvarande datorn.

Men, du har inte (om jag inte missat det) nämnt varför du gör bytet. Det spelar såklart in ganska mycket i vad som vore vettigast.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ibland verkar det som att folk har inställningen att "Letar jag länge nog så hittar jag det jag söker", men faktum är att ibland finns det du söker helt enkelt inte. Till exempel så finns det inga Windows datorer med lika bra (stor och responsiv) pekplatta som de som Apple har lyckats med. Vissa saker är helt enkelt svåra att få till! Jag vilar min åsikt på egna erfarenheter och på jämförelsen mellan Macbook och Ultrabook nedan. Kan förövrigt vara sevärd just i din sits.

http://www.theverge.com/2012/2/10/2787484/macbook-air-with-wi...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Installera en ren Windows 7 instalaltion (ej dual-boot) på din MB så har du vad du eftersöker, förutom äkta touch pad(?) Dessutom spar du pengar som du kan lägga på SSD och/eller mer ram.

Jag får nog ta en extra funderare på det alternativet. Har dock redan SSD i den och är nöjd med minnet.

Skrivet av n_sandstrom:

Ja, jag gör nog det. jag hoppas dock du inte tar mig alt för mycket på alvar. men tja, jag ser alltför ofta trådar som handlar om folk som gör sådana nerbyten, och sen blir det gnäll hela dagen lång på "detdär skitföretaget PC"

men tja, för att vara lite seriös. jag antar att du tänkt sälja macen, och göra nån slags marginell plusaffär på det hela. Är andrahandsvärdet på den verkligen så stor, så att du går mer plus på kontot, än vad du förlorar i prestanda?
Jag tror det blir svårt att hitta bättre vägda alternativ än att köra vidare på nuvarande datorn.

Men, du har inte (om jag inte missat det) nämnt varför du gör bytet. Det spelar såklart in ganska mycket i vad som vore vettigast.

Okej då förstår jag vad du är rädd för. Kan tänka mig att man har ganska höga krav efter att ha kört MBP. Det är dock precis som du säger. Att jag funderar på att nöja mig med en billigare dator för att få lite pengar över. Du har dock en poäng i huruvida pengarna är värda förlusten i "prestanda".

Permalänk
Medlem

Aj då. Förklaringen till bytet verkar ha trillat bort (ur mitt minne). Jag trodde verkligen att jag skrivit detta redan:

Till största del så är det nog för att jag är en person som inte gillar att ha samma prylar för länge. För det andra så går jag datateknik på universitetet och har haft lite problem med att xcode och skolans program är olika. Kan vara min okunskap. Men fullt fungerande kod på ena systemet kan ge otaliga felkoder på det andra. Samt att jag blir lite handikappad inför tentor då jag blir så van vid knapptryckningar och vissa hjälpmedel som finns i xcode. Därför har jag tänkt programmera i Ubuntu som är mer likt vad vi har på skolan. Av någon anledning så känns det som att jag ändå inte utnyttjar min MBP och därför skulle kunna nöja mig med något billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Polomononen:

Aj då. Förklaringen till bytet verkar ha trillat bort (ur mitt minne). Jag trodde verkligen att jag skrivit detta redan:

Till största del så är det nog för att jag är en person som inte gillar att ha samma prylar för länge. För det andra så går jag datateknik på universitetet och har haft lite problem med att xcode och skolans program är olika. Kan vara min okunskap. Men fullt fungerande kod på ena systemet kan ge otaliga felkoder på det andra. Samt att jag blir lite handikappad inför tentor då jag blir så van vid knapptryckningar och vissa hjälpmedel som finns i xcode. Därför har jag tänkt programmera i Ubuntu som är mer likt vad vi har på skolan. Av någon anledning så känns det som att jag ändå inte utnyttjar min MBP och därför skulle kunna nöja mig med något billigare.

Går du verkligen plus om du säljer detta och köper en PC då? Annars blir det ju inte billigare, snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Går du verkligen plus om du säljer detta och köper en PC då? Annars blir det ju inte billigare, snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Plus är jag ganska säker på att det kommer bli. Men frågan är om det blir tillräckligt. Det är därför jag kollar olika alternativ för att se vad jag möjligtvis skulle kunna få.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag får nog ta en extra funderare på det alternativet. Har dock redan SSD i den och är nöjd med minnet.

Okej då förstår jag vad du är rädd för. Kan tänka mig att man har ganska höga krav efter att ha kört MBP. Det är dock precis som du säger. Att jag funderar på att nöja mig med en billigare dator för att få lite pengar över. Du har dock en poäng i huruvida pengarna är värda förlusten i "prestanda".

Just ren prestanda är nog den punkten då du förlorar minst, eller kan tjäna på. Det du förlorar är som nämnt byggkvalitet, du får troligtvis en betydligt sämre skärm, sämre värmeavledning, mycket försämringar bland sådant som inte syns på rena specifikationer.

men å andra sidan, sett till ditt ändamål du nu beskrev, så är det kanske inte så viktiga aspekter.

Ska du mest ha en liten programmeringsburk, utan att försöka maxa grafikkortet på spel/HD-film och så tja, då komemr du nog rätt långt på en "plastig" lite SB

Jag är dock lite skeptisk själv till trådlös touchpad. Jag tycker trådlösa möss blir sega nog, och får intrycket av att man vill ha just touchpad's så responsiva som möjligt. Dock lär tangentbordet vara viktigare för ditt syfte, så vad du än gör, köp ingen fören du fått chansen att testa det irl

Ang Ivy så verkar det som att masslanseringen sker tidigast under sommaren, så kan tänka mig att det börjar märkas i prislistorna framåt september.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du är öppen för att importera kan man fynda ordentligt på HP-datorer nu i dagarna.

Jag har precis beställt en Envy 15 med 2670qm, Radeon 7690, 8GB RAM, 1080p IPS Radiance
-display och 7200 rpm HDD för $1269 inkl tax, dvs ca 8100 kr. Väldigt nära en mbp vad gäller byggkvalitet, mycket bättre prestanda och bästa tänkbara skärm! Kräver ju dock i regel att man har en bekant på andra sidan Atlanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Hej,

Om du är öppen för att importera kan man fynda ordentligt på HP-datorer nu i dagarna.

Jag har precis beställt en Envy 15 med 2670qm, Radeon 7690, 8GB RAM, 1080p IPS Radiance
-display och 7200 rpm HDD för $1269 inkl tax, dvs ca 8100 kr. Väldigt nära en mbp vad gäller byggkvalitet, mycket bättre prestanda och bästa tänkbara skärm! Kräver ju dock i regel att man har en bekant på andra sidan Atlanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det inte ett alternativ för min del.

Skrivet av n_sandstrom:

Just ren prestanda är nog den punkten då du förlorar minst, eller kan tjäna på. Det du förlorar är som nämnt byggkvalitet, du får troligtvis en betydligt sämre skärm, sämre värmeavledning, mycket försämringar bland sådant som inte syns på rena specifikationer.

men å andra sidan, sett till ditt ändamål du nu beskrev, så är det kanske inte så viktiga aspekter.

Ska du mest ha en liten programmeringsburk, utan att försöka maxa grafikkortet på spel/HD-film och så tja, då komemr du nog rätt långt på en "plastig" lite SB

Jag är dock lite skeptisk själv till trådlös touchpad. Jag tycker trådlösa möss blir sega nog, och får intrycket av att man vill ha just touchpad's så responsiva som möjligt. Dock lär tangentbordet vara viktigare för ditt syfte, så vad du än gör, köp ingen fören du fått chansen att testa det irl

Ang Ivy så verkar det som att masslanseringen sker tidigast under sommaren, så kan tänka mig att det börjar märkas i prislistorna framåt september.

Jag ska avvakta lite. Tack vare tråden så har jag blivit mer skeptisk. Det verkar inte finnas några direkta tipps på datorer. Mest att MPB är en klass för sig. Så får fundera lite till och hålla koll på hur priserna rör sig. Ni får gärna hojta till om ni ser något bra erbjudande. Är även öppen för begagnat inom östergötland.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag ska avvakta lite. Tack vare tråden så har jag blivit mer skeptisk. Det verkar inte finnas några direkta tipps på datorer. Mest att MPB är en klass för sig. Så får fundera lite till och hålla koll på hur priserna rör sig. Ni får gärna hojta till om ni ser något bra erbjudande. Är även öppen för begagnat inom östergötland.

En klass för sig vetefan, du kan få en bra motsvarighet från dom flesta seriösa datortillverkare. Men då kostar det å andra sidan lika mycket igen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Samsungs Chronos 7 serie? en lite bättre mellan klass pc med bra batteritid och nog med prestanda för spel för halva priset av en macbook pro 2011 late. Det fanns en i7 variant men den verkar ha utgått.

http://www.inet.se/produkt/1970116/samsung-np700z5a-s04se