Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vad är flaskning?

Tjenare alla medlemmar, jag har läst här ett tag och kollat runt lite. Och ser att ni använder ett ord "flaskar" i vissa trådar. Som jag har förstått det är det när typ processorn och grafikkortet inte är på samma nivå, alltså att ena jobbar mer eller något liknande. Jag skulle uppskatta om jag skulle kunna få en bättre förklaring eller länk där jag kan läsa om detta. Jag har försökt att googla och söka i forumet, men inte hittat någon direkt förklaring. Skulle vara schysst om ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

det är antagligen en förkortning av "flaskhals" alltså när all *data* måste igenom hela systemet men en viss komponent blir som en flaskhals vilket leder till att den totala stömmen/mängden data minskas och det går därför inte att utnyttja de resterande komponenter till fullo :=)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Hedersmedlem

När en del hindrar en annan från att nå sin optimala/maximala prestanda.

T.ex. om du har en dator med superbra grafikkort men där processorn är så kass att grafikkortet aldrig får visa vad det går för.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Tjenare alla medlemmar, jag har läst här ett tag och kollat runt lite. Och ser att ni använder ett ord "flaskar" i vissa trådar. Som jag har förstått det är det när typ processorn och grafikkortet inte är på samma nivå, alltså att ena jobbar mer eller något liknande. Jag skulle uppskatta om jag skulle kunna få en bättre förklaring eller länk där jag kan läsa om detta. Jag har försökt att googla och söka i forumet, men inte hittat någon direkt förklaring. Skulle vara schysst om ni kan hjälpa mig!

Tänk dig att du sitter på en gammal P4 och ett 580, det som kommer hända är att grafikkortet gör färdigt sina uträkningar väldigt mycket snabbare än processorn. Det kommer då få stå och vänta på processorn medan den räknar färdigt sitt. Fungerar givetvis tvärtom och med andra komponenter.

Lite förenklat men det brukar bli lättast så.

Permalänk
Medlem

ett exempel är att processorn jobbar till 100% medans du spelar medans grafikkortet används till 70%.. då flaskar processorn grafikkortets potential typ

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen meningen med att se till att allting skrivs minst 5 gånger?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

När du inte får ut något av att din ena komponent är jättebra, för att någon annan ändå begränsar prestandan.

Permalänk
Medlem

jag märkte av det rätt rejält, för några år sen när jag uppgradera ifrån 7600gs till 5870 var riktigt glad att allt skulle bli så mycket bättre men kan säga att skillnaden var minimal, så var tvungen att spara till en ny processor med haha!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad är egentligen meningen med att se till att allting skrivs minst 5 gånger?

Ptja om alla börjar skriva ungefär samtidigt så ser de ju inte att andra har skrivit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad är egentligen meningen med att se till att allting skrivs minst 5 gånger?

För att folk kommer in och läser tråden medan någon annan redan börjat skriva, men inte hunnit posta än. Då tror man att ingen svarat och så svarar man själv också. Så var är egentligen meningen med att påpeka detta och uppenbarligen störa sig på det?

EDIT: Nu blev detta ett utmärkt exempel, eftersom posten ovan min handlar om precis samma sak, men det hade inte postats när jag började skriva.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Men jag har själv ett Radeon HD 6950 2GB överklockad till 840GPU klocka, och 1325 minnesklocka. Med en Intel core 2 Quad Q8300 2.5ghz. Flaskar detta isåfall? Och är det bättre om jag då drar ner på överklockningen till standard?

Permalänk
Skrivet av jespero:

Men jag har själv ett Radeon HD 6950 2GB överklockad till 840GPU klocka, och 1325 minnesklocka. Med en Intel core 2 Quad Q8300 2.5ghz. Flaskar detta isåfall? Och är det bättre om jag då drar ner på överklockningen till standard?

Beror på om du spelar äldre titlar som Far Cry 2, Crysis Cod 4 osv, eller om du lirar typ BF3. då kan cpu´n sega, ja. Tror inte nerclockning kommer lösa problemen, sålänge datorn förövrigt är stabil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bottleneck

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Men jag har själv ett Radeon HD 6950 2GB överklockad till 840GPU klocka, och 1325 minnesklocka. Med en Intel core 2 Quad Q8300 2.5ghz. Flaskar detta isåfall? Och är det bättre om jag då drar ner på överklockningen till standard?

I ditt fall så kan det vara så att processorn flaskar och det betyder då att ditt grafikkort inte används till max, detta är också olika ifrån spel till spel men i modernare spel så kommer grafikkortet inte arbeta fullt ut.

Har en Q8400 och har testat emot min 1100T och får cirka dubbel prestanda med 1100T.
vet inte hur mycket det säger dig men här är ett test med ett GTX 580 och du kan se att den inte riktigt får ut det lilla sista av GPU:n.

Dock är 1100T en 6 kärnig processor, och mina tester var i program som använder alla kärnor vilket inte alla spel gör.

Permalänk
Medlem

För att förklara det väldigt enkelt.
Säg att du har en Bil som går 200 km/h, du byter en del i motorn som teoretiskt gör så att bilen skall gå 250 Km/h, men resten av motorn är för dålig, så du kan bara köra i 205 Km/h då flera delar "flaskar".
När du byter ut dessa också så kommer du upp i 300 km/h.

Alternativt att du har en dålig processor och ett dåligt grafikkort, vilket ger dig 10 FPS i ett spel.
Även om du byter grafikkortet så har du fortfarande bara 10 FPS pga att processorn är på tok för dålig.
Byter du ut processorn så skjuter FPSen upp till 100. (Om du bara bytt processorn och inte grafikkortet så hade du hamnat på 50 FPS, då blir grafikkortet flaskhalsen som stoppar dig från att utnyttja processorns potential att leverera 100 FPS)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Vad är egentligen meningen med att se till att allting skrivs minst 5 gånger?

Och vad är exakt meningen med din kommentar? Folk har olika sätt att beskriva saker. Man kan tex. inte riktigt gilla liknelsen ovanför eller så har folk helt enkelt inte hunnit posta så andra postar utan att se om någon har beskrivit problemet innan? Din kommentar är nog den mest meningslösa i denna tråd.

Skrivet av jespero:

Men jag har själv ett Radeon HD 6950 2GB överklockad till 840GPU klocka, och 1325 minnesklocka. Med en Intel core 2 Quad Q8300 2.5ghz. Flaskar detta isåfall? Och är det bättre om jag då drar ner på överklockningen till standard?

Beror ju på titel.. Om du tex. spelar Wow så gör det inte någon enorm skillnad. Dock om du spelar BF3 som är ett mer CPU tungt spel (Kräver prestanda från både CPU och GPU) så kan Q8300 flaska ganska rejält.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spelar för det mesta, BF3, HoN och CS, där jag kan fps droppa på vissa maps då jag spelar HnS

Permalänk

Google:
En kritisk del i ett flöde eller system som utgör hinder för den normala utvecklingen; den svagaste länken i en kedja

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Google:
En kritisk del i ett flöde eller system som utgör hinder för den normala utvecklingen; den svagaste länken i en kedja

Stämmer väl inte riktigt? Om det inte finns någon flasking i systemet då? För en svagaste länk finns alltid.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Stämmer väl inte riktigt? Om det inte finns någon flasking i systemet då? För en svagaste länk finns alltid.

Finns det ingen flaskhals så finns det ju ingen svagaste länk.
En svag länk gör så hela kedjan går sönder

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Finns det ingen flaskhals så finns det ju ingen svagaste länk.
En svag länk gör så hela kedjan går sönder

det finns alltid flaskhalsar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

japp alltid en flaskhals nånstans men ofta är de väldigt små så man inte märker dem och fortfarande tycker datorn flyter på bra

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Stämmer väl inte riktigt? Om det inte finns någon flasking i systemet då? För en svagaste länk finns alltid.

Jag skulle säga att i ett system finns det alltid en flaskhals. Dock i ett BRA system, så är denna flaskhals minimal.

Ex CPU begränsar GPU, men detta är minimalt, för din GPU kör på 95% load iaf. Är det värt att uppgradera din CPU som nu är flaskhalsen för att få ut 5% mer av din GPU?

Sen är det också vart att tänka på, vad som är flaskhalsen i ett tillämpningsområde är inte alltid flaskhalsen i ett annat. Spela spel, packa upp filer, flytta data via nätverket eller bara surfa, utnyttjar datorns delar olika. Här kan allt flaska GPU, CPU, RAM, HDD, Nätverkskort i ett eller flera områden.

EDIT:

Skrivet av Jekean:

Vad är egentligen meningen med att se till att allting skrivs minst 5 gånger?

Här kommer enu ett exempel då timing skapar flera svar på samma fråga...

Permalänk
99:e percentilen

Förvånande att så få förklarar hur ordet faktiskt används. Jag ser förklaringar som "Det är när ...", som inte är en definition och inte heller förklarar hur man använder begreppet.

Min definition av ordet flaska (i datorsammanhang) lyder: Hindra en dator från att uppnå bättre prestanda för ett visst ändamål genom att vara den sämsta komponenten av de komponenter vars prestanda spelar roll för ändamålet.

Mitt enklaste exempel: Om man har ett Radeon HD 7970, men bara en Core 2 Duo, och försöker spela t ex Battlefield 3, så kommer processorn flaska [grafikkortet].

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för allt stöd som förstärker min poäng,

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Tack för allt stöd som förstärker min poäng,

såvitt jag ser det så har du endast en "+1" Eller var du totalt ironisk?

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

det finns alltid flaskhalsar

Mer eller mindre, men är den mindre skulle jag inte kalla det en flaskhals.
Annars är uttrycket onödigt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Måste också ge min version.

Tänk dig att du håller i ett rör och häller i vatten i toppen. Allt vatten kommer direkt att rinna ur från botten.
Tänk dig nu att du håller en flaska som du har kapat i mitten. Du häller i vatten i den tjocka delen. Vattnet rinner ut ur den smala delen men vatten finns fortfarande kvar i den tjocka delen ett tag längre.

Därav namnet flaskhals!

Överför detta nu till dataspråk och man får det ovanstående har skrivit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Mer eller mindre, men är den mindre skulle jag inte kalla det en flaskhals.
Annars är uttrycket onödigt

Nej inte mer eller mindre, håller en komponent tillbaka än annan är det en flaskhals per definition.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Mer eller mindre, men är den mindre skulle jag inte kalla det en flaskhals.
Annars är uttrycket onödigt

Skrivet av jesusbarnet:

Nej inte mer eller mindre, håller en komponent tillbaka än annan är det en flaskhals per definition.

Det finns alltid en "flaskhals", annars skulle vi ha oändlig prestanda
Uttrycket missbrukas tyvärr rätt regelbundet här inne, mindre flaskhalsar går utmärkt att leva med, men det är fortfarande en begränsning i prestanda.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds