Geforce GTX 690 kan släppas i april

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 690 kan släppas i april

Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför vill de inte vara först? Är det för att stjäla uppmärksamheten så fort 7990 släppts? Är det inte ungefär lika bra att komma före och få 7990 att se dålig ut när den släpps efter?

Oavsett vilket så är det mycket fina nyheter, bäddar för att pressa priser nedåt på andra modeller.

Permalänk

Varför inte släppa GTX 660 och 670 först? Den prisklassen säljer väl minst tio gånger så mycket som ett dyrt 690.

Permalänk
Medlem

Woho, frågan är vad det kommer kosta !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Varför inte släppa GTX 660 och 670 först? Den prisklassen säljer väl minst tio gånger så mycket som ett dyrt 690.

Kanske inte GK106 är klar? Förutsatt att det nu är den som de korten du nämnde kommer baseras på.

Permalänk
Medlem

Kommer bli sexigt det här.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Om 690 är såpass nära release blir väl GK110 något i stil med GTX780 senare i år, kanske efter AMD 8xxx?

Permalänk
Medlem

Som flera undrar; Varför skulle inte nvidia vilja vara först? Om det är så så skulle det ju verka som om nvidia gillar leka luftwaffe och party-pooper och är väl inte någon speciellt åtråvärd "titel" imo..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Kan ju bli häftigt.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Inaktiv

Du har en förkärlek för den högre skolan Andreas, inte sant?

Jag är mer nyfiken på de billigare Kepler-korten men kul med fler kort. Och jag vet inte varför jag fortfarande känner att HD7970 känns som ett mer gediget kort än 680. Kanske tack vare minnesmängden, minnesbussen och GPGPU-prestandan. Och högre upplösningar. Jag vet inte, känns som om man kompromissade med 680 för att hålla nere priset. Inte min grej..

Permalänk
Medlem

jag tror mest nvidia vill sno snabbast kort på marknaden från AMD och att vänta till 7990 för att veta säkert att det är snabbare är inte en sån dålig idea

Permalänk
Medlem

Kan väl va att de vill veta hur HD7990 kommer prestera och sedan finjustera GTX690 därefter.

Permalänk
Medlem

Det är alltid en nackdel att vara först, eftersom konkurrenterna då kan jämföra prestandan och justera sina egna kort därefter, eller om det inte går kan de sätta ett lågt pris vid lanseringen så att de får sina kort sålda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vafan, jag som beställde GTX 680 igår :S

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Tänk er Sapphire 7990 toxic 12 GIG ram om de gör en dvs.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Du har en förkärlek för den högre skolan Andreas, inte sant?

Jag är mer nyfiken på de billigare Kepler-korten men kul med fler kort. Och jag vet inte varför jag fortfarande känner att HD7970 känns som ett mer gediget kort än 680. Kanske tack vare minnesmängden, minnesbussen och GPGPU-prestandan. Och högre upplösningar. Jag vet inte, känns som om man kompromissade med 680 för att hålla nere priset. Inte min grej..

Håller med, 680 känns lite som ett fulhack. Som förvisso fungerar väldigt bra, men ändå... Håller mig nog tills det stora keplerchippet kommer, eller alternativt två gtx580 3Gb kort, då jag behöver minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag tror mest nvidia vill sno snabbast kort på marknaden från AMD och att vänta till 7990 för att veta säkert att det är snabbare är inte en sån dålig idea

Skrivet av Chourou:

Kan väl va att de vill veta hur HD7990 kommer prestera och sedan finjustera GTX690 därefter.

Skrivet av Ozzed:

Det är alltid en nackdel att vara först, eftersom konkurrenterna då kan jämföra prestandan och justera sina egna kort därefter, eller om det inte går kan de sätta ett lågt pris vid lanseringen så att de får sina kort sålda.

Kan inte vara det om den ska komma i april. Det tar flera veckor om de så bara ska höja frekvenserna. Allra helst om det innebär att de måste ändra strömförsörjningen. De kan ha ett fåtal recensionskort som de snabbt flashar om och skickar ut inom ett par dagar från 6990, men då blir det en ordentlig papperslansering.

Permalänk
Medlem

Någon som vet förresten om man kan använda alla 4GB till GPGPU-beräkningar med ett dubbel GPU kort? Med två grafikkort får man ju tillgång till dubbla minnet för beräkningar, det är väl bara i SLI/CF som minnet inte dubblas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Du har en förkärlek för den högre skolan Andreas, inte sant?

Jag är mer nyfiken på de billigare Kepler-korten men kul med fler kort. Och jag vet inte varför jag fortfarande känner att HD7970 känns som ett mer gediget kort än 680. Kanske tack vare minnesmängden, minnesbussen och GPGPU-prestandan. Och högre upplösningar. Jag vet inte, känns som om man kompromissade med 680 för att hålla nere priset. Inte min grej..

Definitivt min grej, när man måste göra stora förändringar för det lilla extra då har man gått för långt. Jag är svag för effektivitet, och när man kan få 97% av prestandan till 70% av priset så är det värt det. Jag tror inte GTX 680 hade varit nämnvärt snabbare med 384bitars buss och bättre mer satsningar på GPGPU.

Permalänk
Medlem

Gött! Längtar redan!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Själv hade jag hoppats på ett snabbare enkelkärnigt kort. Visst, GTX 680 är snabb men snarare så att Nvidia släppt något som (oftast) når upp till HD7970 prestandamässigt men inte direkt förbi detta kort. Nu har ju förvisso 680 fördelen att dra något mindre ström vilket är trevligt men det är ju inte direkt så den drar iväg heller (där det räknas).

Skrivet av Sound Shower:

Varför inte släppa GTX 660 och 670 först? Den prisklassen säljer väl minst tio gånger så mycket som ett dyrt 690.

Det kan vara så att det finns för mycket GTX 560-kort i handeln och man vill försöka få bort dessa innan man lanserar något nytt. Samma problem har ju även AMD som har både HD6800-kort kvar men också HD7800-kort som nu har ett högre pris, dels pga att Nvidia inte släppt något (nytt) som konkurrerar mot dessa men också för att det fortfarande finns massor av kort i butikerna. Sedan kan det ju vara som nämnt tidigare i tråden att Nvidia inte fått ordning på just dessa modeller ännu.

Skrivet av Ozzed:

Det är alltid en nackdel att vara först, eftersom konkurrenterna då kan jämföra prestandan och justera sina egna kort därefter, eller om det inte går kan de sätta ett lågt pris vid lanseringen så att de får sina kort sålda.

Någon måste ju dock vara först annars händer ju inget. AMD har varit först med lanseringar de senaste åren förutom möjligen GTX 500-serien som snarare är en revidering av GTX 400-serien ihop med omdöpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tänk er Sapphire 7990 toxic 12 GIG ram om de gör en dvs.

nej, fortfarande 6 gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Någon som vet förresten om man kan använda alla 4GB till GPGPU-beräkningar med ett dubbel GPU kort? Med två grafikkort får man ju tillgång till dubbla minnet för beräkningar, det är väl bara i SLI/CF som minnet inte dubblas.

I normala fall, nej! Eftersom 2 GPU:er på ett PCB motsvarar fortfarande en SLI konfiguration, skillnaden är du kan köra två "GPU program" samtidigt men de har bara tillgång till 2GB ram per GPU, om nu inte applikationen som du kör är programmerad att köra på flera GPU:er samtidigt.
Det finns GPGPU program som kan köras på flera eller alla tillgängliga GPU:er samtidigt, men jag är inte säker på hur minnet fördelas då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

nej, fortfarande 6 gb

Skickades från m.sweclockers.com

nej 12....

Permalänk
Medlem

Ge mig 650/660ti eller vad dom nu kommer heta!!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

nej 12....

finns 12GB totalt på dem ja, dock bara 6GB blir användbart när man kör dem i crossfire då all information på minnet måste speglas så 6GB användbart minne.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ska jag avbeställa min gtx680 och vänta på 690 tycker ni?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFrost:

I normala fall, nej! Eftersom 2 GPU:er på ett PCB motsvarar fortfarande en SLI konfiguration, skillnaden är du kan köra två "GPU program" samtidigt men de har bara tillgång till 2GB ram per GPU, om nu inte applikationen som du kör är programmerad att köra på flera GPU:er samtidigt.
Det finns GPGPU program som kan köras på flera eller alla tillgängliga GPU:er samtidigt, men jag är inte säker på hur minnet fördelas då.

Aha, så det går att se ett dubbel GPU kort med totalt 4GB som två separata kort (logiska enheter) med 2GB vardera? I mitt fall går det lika bra att dela upp en större datamängd (säg då 4GB) över två separata enheter (2+2 GB) för behandling, så det gör inget att de inte direkt kan kommunicera med varandra.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad i 660ti/670 med någon tyst kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Aha, så det går att se ett dubbel GPU kort med totalt 4GB som två separata kort (logiska enheter) med 2GB vardera? I mitt fall går det lika bra att dela upp en större datamängd (säg då 4GB) över två separata enheter (2+2 GB) för behandling, så det gör inget att de inte direkt kan kommunicera med varandra.

Som jag skrev så är det möjligt att programmera en CUDA app att använda flera gpu:er men det skall tydligen vara mycket komplicerat, det hade nog blivit lättare att dela upp det så att man läser in datan man behöver för den beräkningen som man genomför just nu.