Permalänk
Medlem

internethastighet bara 25mbit/s?

hej! har problem med min internethastighet som rubriken säger.

har 100/10mbit fiber men när jag testar mot bredbandskollen.se så får jag endast ca 25/10 mbit ut.

datorn är en laptop asus n53sv. har testat både det trådlösa och även med kabel rakt in i väggen. med kabel kommer jag upp i ca 35-40mbit.

har testat med 2 andra laptops och då kommer jag upp i 95mbit/s.

så jag tar för givet att det är min dator det är något fel på. men vad?

kör win7 64-bit på den. på de övriga datorerna jag testat med körs win xp.

senaste drivisarna är installerade för nätverkskorten på den utan bättre resultat. har även testat ändra duplex men hjälpte ej.

givetvis har jag stängt ner alla program som jag tror kan själva bandbredd, som t.ex win update, asus update torrent osv.

tacksam för svar!

/mvh Alexander

Permalänk
Hedersmedlem

Om du testar med en välseedad torrent, vilken hastighet kommer du upp med kabel i så fall?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du testar med en välseedad torrent, vilken hastighet kommer du upp med kabel i så fall?

jag kommer upp i ca 2000kb/s.

provade tcp optimizer, ingen skillnad

Permalänk
Medlem

ja jag laddar ner i runt 2,3 mbit/s med en vällseedad torrent och jag har 30/10 adsl, kanske väldigt klent nätverkskort?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fenne85:

jag kommer upp i ca 2000kb/s.

provade tcp optimizer, ingen skillnad

Forcera duplex till full gigabit. Googla; Full gigabit duplex

Om du har tur så fixar det sig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Forcera duplex till full gigabit. Googla; Full gigabit duplex

Om du har tur så fixar det sig.

hjälpte ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

ja jag laddar ner i runt 2,3 mbit/s med en vällseedad torrent och jag har 30/10 adsl, kanske väldigt klent nätverkskort?

nätverkskortet är realtek 1gbit så ska ej vara klent. sen samma hastighet som sagt på det trådlösa som´är ett annat grafikort.

Permalänk
Avstängd

Låter ju en aning skumt. Du har inga program såsom Netlimiter som kan stoppa?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Låter ju en aning skumt. Du har inga program såsom Netlimiter som kan stoppa?

nä inget sånt. och har stängt av brandväggar, antivirus och även satt datorn utanför brandväggen i routern.

min internetleverantör vägrar hjälpa mig eftersom det blir bra hastihet på dom andra datorerna. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fenne85:

nä inget sånt. och har stängt av brandväggar, antivirus och även satt datorn utanför brandväggen i routern.

min internetleverantör vägrar hjälpa mig eftersom det blir bra hastihet på dom andra datorerna. :/

Det lär dock inte vara problem med din internetleverantör, genom att det fungerar bra på de andra datorerna..

Du har inte bittorrent som startar, eller så? >>

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det lär dock inte vara problem med din internetleverantör, genom att det fungerar bra på de andra datorerna..

Du har inte bittorrent som startar, eller så? >>

nä är avstängt.

Permalänk

Om du plockar bort routern helt och kör "kabeln i väggen" direkt vad får du för hastighet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Om du plockar bort routern helt och kör "kabeln i väggen" direkt vad får du för hastighet då?

typ samma. ibland 30-35mbit

Permalänk

OK, annars brukar lite sämre routrar kunna flaska en 100Mbit-uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

OK, annars brukar lite sämre routrar kunna flaska en 100Mbit-uppkoppling.

jo men som sagt den andra datorn i hushållet ligger på 95mbit. så verkar konstigt att min inte klara komma upp i det. och när jag testar hastigheten på denna så kopplar jag naturligtvis bort den andra datorn från nätverket.