Geforce GTX 690 kan släppas i april

Permalänk
Medlem

Ni som inte vill köpa det snabbaste kortet.. vad väntar ni på? ett gtx660-70 hamnar förmodligen runt 580 i prestanda så köp ett sånt redan nu. Jag förstår inte folk som vill ha ett NYTT kort med sämre/likvärdig prestanda som gamla kort.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFrost:

Som jag skrev så är det möjligt att programmera en CUDA app att använda flera gpu:er men det skall tydligen vara mycket komplicerat, det hade nog blivit lättare att dela upp det så att man läser in datan man behöver för den beräkningen som man genomför just nu.

Det borde väl i princip bara vara att skicka iväg en kernel till ett deviceId? Sen beror det ju på applikationen hur mycket de behöver kommunicera med varandra. Ska man lösa ett ekvationssystem över flera GPU'er kan det bli jättetråkigt. Men om du har oberoende data *bör* det ju bara vara att dela upp den och skicka iväg rätt skräp till rätt mottagare och vänta på resultatet

Permalänk
Skrivet av Kalajfa:

Ni som inte vill köpa det snabbaste kortet.. vad väntar ni på? ett gtx660-70 hamnar förmodligen runt 580 i prestanda så köp ett sånt redan nu. Jag förstår inte folk som vill ha ett NYTT kort med sämre/likvärdig prestanda som gamla kort.

Eftersom det nya kortet dar mindre ström vilket innebär att det inte blir lika varmt och därmed lättare att kyla utan att det låter som ett jetplan. Finns fler aspekter än ren prestanda per krona...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalajfa:

Ni som inte vill köpa det snabbaste kortet.. vad väntar ni på? ett gtx660-70 hamnar förmodligen runt 580 i prestanda så köp ett sånt redan nu. Jag förstår inte folk som vill ha ett NYTT kort med sämre/likvärdig prestanda som gamla kort.

För att alla inte sitter på 580? Många sitter på mycket slöare kort än 580. De flesta faktiskt.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Definitivt min grej, när man måste göra stora förändringar för det lilla extra då har man gått för långt. Jag är svag för effektivitet, och när man kan få 97% av prestandan till 70% av priset så är det värt det. Jag tror inte GTX 680 hade varit nämnvärt snabbare med 384bitars buss och bättre mer satsningar på GPGPU.

Jo, jag är med på ditt spår också vad gäller effektivitet och smarta lösningar och jag vet inte varför jag får den här känslan. Jag kan bara säga att jag köper lika mycket med magen som jag köper med huvudet när jag lägger ut större summor. Och då vill jag inte köpa något som inte känns helt hundra. GTX 680 är som siffrorna visar kanon, men jag hade gärna lagt 1000-2000kr extra för att få ett kort som krossar på alla punkter och som inte tappar mot HD7970 i särskilda fall. Även om det inte givit mig nämnvärt mer på alla punkter. Gillar som sagt inte kompromisser. Men off topic!

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se ett generationstest 480 580 680.
(eller som i mitt fall jämförelse med 460)

Inte så mycket "vilket kort ska jag välja" som "är det lönt att byta" eller
"hur mycket bättre blir det om jag byter".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalajfa:

Ni som inte vill köpa det snabbaste kortet.. vad väntar ni på? ett gtx660-70 hamnar förmodligen runt 580 i prestanda så köp ett sånt redan nu. Jag förstår inte folk som vill ha ett NYTT kort med sämre/likvärdig prestanda som gamla kort.

För att ett nytt kort med jämförbar prestanda som ett 580 kommer dra mycket mindre ström. Jag vill inte ha en gigantisk dammsugar som skriker i datorn. Jag väntar mer än gärna om jag kan få samma prestanda som GTX580 lite billigare och mycket tystare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

finns 12GB totalt på dem ja, dock bara 6GB blir användbart när man kör dem i crossfire då all information på minnet måste speglas så 6GB användbart minne.

Det vet jag. men nu handlade det om det totala minnet. så alltså är 12Gb på toxic korten är möjligt.

Skrivet av kulgan:

Skulle vara intressant att se ett generationstest 480 580 680.
(eller som i mitt fall jämförelse med 460)

Inte så mycket "vilket kort ska jag välja" som "är det lönt att byta" eller
"hur mycket bättre blir det om jag byter".

Det finns i swec test av gtx 680. Dock inte 460. Men det är bara att kolla andra tester och sen jämföra, så får du ett hum om prestandan.

http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan inte vara det om den ska komma i april. Det tar flera veckor om de så bara ska höja frekvenserna. Allra helst om det innebär att de måste ändra strömförsörjningen. De kan ha ett fåtal recensionskort som de snabbt flashar om och skickar ut inom ett par dagar från 6990, men då blir det en ordentlig papperslansering.

Mmmm kanske är det priset de vill justera om de nu vill lansera efter AMD.

Permalänk
Inaktiv

Har också fått det generella intrycket att 7970 är mer attraktivt än nVidias motsvarande i denna generation.

Och då är jag väl lite mer ått nvidia hållet vanligtvis.

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Ska jag avbeställa min gtx680 och vänta på 690 tycker ni?

Beror väl helt på din budget. Men om du väntar så kommer säkerligen 680 att bli billigare när 690 lanseras.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Mja...gillar inte dubbelmacka...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Har också fått det generella intrycket att 7970 är mer attraktivt än nVidias motsvarande i denna generation.

Och då är jag väl lite mer ått nvidia hållet vanligtvis.

För mig så ser det ut som om att nvidia är mer attraktiv

Skrivet av Fidel Castro:

Mja...gillar inte dubbelmacka...

Vi vet ej om det blir en dubbelmacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Mmmm kanske är det priset de vill justera om de nu vill lansera efter AMD.

Poäng, men sådant har korrigerats snabb innan, men kanske inte ser bra ut helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolflakes:

Ska jag avbeställa min gtx680 och vänta på 690 tycker ni?

Det kommer alltid snabbare grafikkort. Finns sällan något bra tillfälle att köpa då det ständigt kommer ut såväl nya modeller som serier. Såvida du inte har något specialbehov lär ett grafikkort med en GPU räcka iallafall.

Skrivet av Burks:

Vi vet ej om det blir en dubbelmacka.

Läs nyheten igen.

Permalänk
Skrivet av Burks:

För mig så ser det ut som om att nvidia är mer attraktiv

Vi vet ej om det blir en dubbelmacka.

Men hallå...har du läst artikeln eller?

"Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer."

Visst fan är det dubbelmacka!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det kommer alltid snabbare grafikkort. Finns sällan något bra tillfälle att köpa då det ständigt kommer ut såväl nya modeller som serier. Såvida du inte har något specialbehov lär ett grafikkort med en GPU räcka iallafall.

Läs nyheten igen.

Skrivet av Fidel Castro:

Men hallå...har du läst artikeln eller?

"Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer."

Visst fan är det dubbelmacka!

Står inget av det i nyheten. nVidia har inte gjort dubbelmackor sedan första revisionen av GTX 295. De kör numera som AMD med endast en PCB.

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Men hallå...har du läst artikeln eller?

"Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer."

Visst fan är det dubbelmacka!

Eller du trodde jag menade något annat kanske;)?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

AMD lär ju knappast ha någon brådska.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om dom släppte 7990, bad recensenter att skriva NDA på att det kommer en drivrutin med 10% högre prestanda efter nvidia lanserar 690. Vilket drama det skulle bli!
Förstår inte vad nvidia skulle va rädda för, deras 680 drar mindre ström och då givetvis mindre värmeutveckling. Tror inte 7990 kommer bli bättre oavsett, men vi får hoppas på 2 bios som på 6990 så man lätt kan få upp den till, och en bit över 7970.
Konkurrens är det viktiga här, inte rött eller grönt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Står inget av det i nyheten. nVidia har inte gjort dubbelmackor sedan första revisionen av GTX 295. De kör numera som AMD med endast en PCB.

Vanligt folk kallar fortfarande Dual GPU-lösningar för dubbelmackor då de inte fattat att man snackat om Dual PCB vilket både AMD och Nvidia övergett. Första revisionen av GTX 295 körde dubbla PCB's, andra endast en PCB likt AMD's HD4870 X2 (vilket var AMD's första Dual GPU-lösning med en PCB).

Dual GPU med ett PCB är vad nyheten handlar och vad som förväntas komma efter AMD's HD7990 (som såklart är ett Dual GPU-kort med en PCB) om man läser nyheten korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Läs nyheten igen.

Skrivet av Fidel Castro:

Men hallå...har du läst artikeln eller?

"Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer."

Visst fan är det dubbelmacka!

Är det jag som är ute och cycklar eller är en "dubbelmacka" 2 kretskort som bildar "ett kort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men hallå...har du läst artikeln eller?

"Medan AMD har en i stort sett komplett serie grafikkort i generation 28 nanometer har Nvidia bara börjat. Näst på tur står renodlade entusiastmodeller med dubbla grafikprocessorer."

Visst fan är det dubbelmacka!

detta är en dubbelmacka, 6990/ GTX 590 var 2 grafikchip på 1 bräda

Edit: 7950 GX2 om någon undrar, bra exempel på hur en dubbelmacka ser ut

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en värdig ersättare till GTX295

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av anders190:

Vanligt folk kallar fortfarande Dual GPU-lösningar för dubbelmackor då de inte fattat att man snackat om Dual PCB vilket både AMD och Nvidia övergett. Första revisionen av GTX 295 körde dubbla PCB's, andra endast en PCB likt AMD's HD4870 X2 (vilket var AMD's första Dual GPU-lösning med en PCB).

Dual GPU med ett PCB är vad nyheten handlar och vad som förväntas komma efter AMD's HD7990 (som såklart är ett Dual GPU-kort med en PCB) om man läser nyheten korrekt.

Jaså, vad hände med 3870 x2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vanligt folk kallar fortfarande Dual GPU-lösningar för dubbelmackor då de inte fattat att man snackat om Dual PCB vilket både AMD och Nvidia övergett. Första revisionen av GTX 295 körde dubbla PCB's, andra endast en PCB likt AMD's HD4870 X2 (vilket var AMD's första Dual GPU-lösning med en PCB).

Dual GPU med ett PCB är vad nyheten handlar och vad som förväntas komma efter AMD's HD7990 (som såklart är ett Dual GPU-kort med en PCB) om man läser nyheten korrekt.

Räknar man ati och amd som samma så är det inte alls deras första dual GPU på ett pcb... Googla "rage fury maxx" ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberkyckling:

Jaså, vad hände med 3870 x2?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fizzdan:

Räknar man ati och amd som samma så är det inte alls deras första dual GPU på ett pcb... Googla "rage fury maxx" ...

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst har AMD och även ATI gjort grafikkort med flera GPU's på ett PCB tidigare men någon historielektion var inte syftet med inlägget utan bara nämna några av de senare modellerna där det hänt saker gällande antalet PCB's som använts och där en motsvarande produkt funnits hos konkurrenten. Att HD4870 X2 var viktig går ju inte frånta men helt klart så fanns det visst ett HD3870 X2 med, samt både 3850 X2 och 4850 X2. X1950 fanns även den, och där snackar vi ju onekligen om en ren ATI-produkt.

Ati Rage Fury Maxx ligger väl ändå lite väl långt tillbaks i tiden för att vara relevant, Nvidia hade dessutom inte någon Dual GPU-lösning vid den tiden att möta denna med? Såvida man nu inte vill få ihop 3DFX som Nvidia då vilket får ses vara lite tidigt då köpet av 3DFX-resterna trots allt gjordes senare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fizzdan:

Räknar man ati och amd som samma så är det inte alls deras första dual GPU på ett pcb... Googla "rage fury maxx" ...

Skickades från m.sweclockers.com

Bitch please...
Skåda voodoo 5 6000 quad SLi!

Avslutningsvis har vi the ultimate mind fuck, voodoo 5 6000 quad SLi i quad SLi!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anders190:

Jovisst har AMD och även ATI gjort grafikkort med flera GPU's på ett PCB tidigare men någon historielektion var inte syftet med inlägget utan bara nämna några av de senare modellerna där det hänt saker gällande antalet PCB's som använts och där en motsvarande produkt funnits hos konkurrenten. Att HD4870 X2 var viktig går ju inte frånta men helt klart så fanns det visst ett HD3870 X2 med, samt både 3850 X2 och 4850 X2. X1950 fanns även den, och där snackar vi ju onekligen om en ren ATI-produkt.

Ati Rage Fury Maxx ligger väl ändå lite väl långt tillbaks i tiden för att vara relevant, Nvidia hade dessutom inte någon Dual GPU-lösning vid den tiden att möta denna med? Såvida man nu inte vill få ihop 3DFX som Nvidia då vilket får ses vara lite tidigt då köpet av 3DFX-resterna trots allt gjordes senare.

Jag hade ett sådant här kort...Gigabyte 3D1 (Dual GPU 6600GT)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Någon som vet förresten om man kan använda alla 4GB till GPGPU-beräkningar med ett dubbel GPU kort? Med två grafikkort får man ju tillgång till dubbla minnet för beräkningar, det är väl bara i SLI/CF som minnet inte dubblas.

Då kepler är helt värdelös till GPGPU rekommenderas det inte.