Permalänk

Klarar denna dator av 16 GB minne

Hej.

Jag funderar på att köpa följande dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1066566

Där står det att den max klarar av 8 GB ramminne, en kompis till mig säger dock att den förmodligen klarar av mer än de skriver.

Min fråga lyder alltså, går det att sätta in två st 8 GB kort i denna och alltså få 16 GB även om det på prisjakt står att maximalt är 8 GB?

Tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathanp:

Hej.

Jag funderar på att köpa följande dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1066566

Där står det att den max klarar av 8 GB ramminne, en kompis till mig säger dock att den förmodligen klarar av mer än de skriver.

Min fråga lyder alltså, går det att sätta in två st 8 GB kort i denna och alltså få 16 GB även om det på prisjakt står att maximalt är 8 GB?

Tack för svar!

Vad ska du till 16GB till? processorn flaskar ju långt innan du har hunnit använda allt.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Även enligt HP så klarar den max 8GB så jag skulle nog tro på det.
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx?pdetail=P2...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Behöver du ens 16 GB RAM ?
Mer on topic... Även HP's sida säger max 8 GB

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Det blir väl mycket snabbare om man har 16 GB? Vad menar du med "Processorn flaskar ju långt innan du hunnit använda allt"? Vad menas med flaska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanp:

Hej.

Jag funderar på att köpa följande dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1066566

Där står det att den max klarar av 8 GB ramminne, en kompis till mig säger dock att den förmodligen klarar av mer än de skriver.

Min fråga lyder alltså, går det att sätta in två st 8 GB kort i denna och alltså få 16 GB även om det på prisjakt står att maximalt är 8 GB?

Tack för svar!

Tveksam till det. På HP´s sida står det också att max RAM är 8gb, så du får nog kolla efter någon annan dator som klarar den mängden.

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx?pdetail=P2...

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanp:

Det blir väl mycket snabbare om man har 16 GB? Vad menar du med "Processorn flaskar ju långt innan du hunnit använda allt"? Vad menas med flaska?

Flaska = Flaskhals. Svagaste länken.

Skål

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathanp:

Det blir väl mycket snabbare om man har 16 GB? Vad menar du med "Processorn flaskar ju långt innan du hunnit använda allt"? Vad menas med flaska?

Vad är det du ska göra som kräver så mycket RAM? Det är knappt att man ens behöver 8GB idag och om du inte ska hålla på med renderingar eller liknande så skulle du knappt märka någon skillnad på 4GB eller 16GB och absolut inte mellan 8GB och 16GB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag trodde det spelade mer roll, men så här brukar jag använda min dator vanligtvis på jobbet:

FM 2012 igång (Orkar aldrig stänga av det så det är alltid på)
3-5 Excelblad uppe hela tiden
10+ flikar i Google Chrome
Spotify
uTorrent
1-3 explorer fönster (alltså mappar)
Sen så kan det ibland vara uppe en och annan sak till

Men det kanske räcker med 8 GB för det?

Permalänk
Medlem

Laptopen har två minnesplatser - båda ockuperade från fabrik (2x4)

I teorin så borde du med ett 64 bitars OS kunna köra 2x8gb. Dock så är denna övergång kanske inte den mest ekonomiska - känner du att du behöver mer än 8gb så bör du kolla efter en annan laptop.

Fm2012 drar som max runt 1.5gb skulle jag gissa på
Excel drar en hel del om du har stora flikar - 3-5 blad med 50x50 kolumner drar max 2gb
Os~ 1.5gb
Spotify 0.2gb
Utorrent ~0.2gb
3 Mappar (beror på innehåll) 0.5gb

Du kommer där inte ens upp i 6gb vilket ger dig spelrum för större excel ark och övriga program. Notera att jag har räknat med maxvärden och att du antagligen inte kommer att komma upp i dessa imaginära mängder under normalt användande.