Hur ska jag få subwoofern att sluta dåna i hela huset?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag få subwoofern att sluta dåna i hela huset?

Hmm... har lite problem. Jag bor på andra våningen i ett egnahemshus som är relativt stort (båda våningarna 80 m^2) egnahemshus. Jag har ett altec 4.1 system med en 33 rms watts subwoofer. Nu riskerar jag att få hela skiten utslängd om "inte basen slutar dåna i hela huset", vilket jag då förstås inte tycker att den gör!

Oberoende så borde jag hitta på ett sätt att få den att sluta dåna utan att skruva ner basen. Va ska man me en subwoofer me om den inte ger bas?!?!

Nu har jag den på en kanske 40 cm hög pall under mitt skrivbord. Kan jag placera den på ett annat ställe får att få dunket att sluta sprida sig? Kan jag sätta in den i nåt material? Tips behövs desperat! Jag kan ju för fan int ens spela Unreal Tournament 2003 utan att dom börjar gnälla!!!

Tackar åp förhand!!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

ställ den på en sandsäck.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
ställ den på en sandsäck.

Jag tror att man ska göra tvärtom - sätt den på "spikes" - alltså en sorts spikar som har så lite kontakt med underlaget som möjligt (så att så lite vibrationer som möjligt letar sig ner i golvet)

Sen är det ju frågan var du riktar basljudet - utgången ska väl egentligen vara riktad mot väggen (med ett visst avstånd) så att ljudet får bäst spridning i rummet.

Kan du rikta basvågorna mot något som inte sprider sig i huset så mycket - men ändå behåller ljudet i rummet?

Permalänk
Medlem

ställ den i mitten med spikes så ska basljudet spridas till vägar och golv så lite som möjligt och dem bör inte kunna klaga på så högt nackdelen är att du får sämre basljud men lär ju ändå vara bätrre än utran en sub.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Häng upp den i resårband i taket?

(Eller skaffa hörlurar "vetja"... )

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att hänga upp den

Hörlurar... tja... då får man inge surround

Ska testa me "spikes"... kan man ta typ vad som helst? Vanliga spikar?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

om du har trägolv - testa att ställa den på några böcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen

Ska testa me "spikes"... kan man ta typ vad som helst? Vanliga spikar?

Det finns "riktiga" spikes hos Hifi-handlare.
Vill du komma lite billigare undan finns dessa:
Biltema

Men med lite fantasi kan man säkert tillverka dom själv.

Permalänk
Medlem

Vill du ha spikes så tycker jag du ska besöka nån audio-affär, spikes är konformade och den smala delen ska gå neråt och de är snygga tycker jag.
spik är nog ingen höjdare speciellt inte om du har trägolv. golvet lär väl inte bli så fint då!

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Fyll golvet med tjocka tunga mattor för att dämpa basen lite.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

tror nog antingen du behöver sätta baslådan på gummikuddar eller om du kan ställa in den så att den inte spelar de allra lägsta hz. tror nog inte det är det allra lägsta mullrandet du är ute efter ändå.
Att prova med spikes tror jag inte hjälper,bara förvärrar faktiskt.
Men det är ju värt att prova.
mvh-

Visa signatur

File not found. Should I fake it? (Y/N)

Permalänk
Medlem

pröva placera rundor basen och ställ den på spikes.. mycket mer kan man inte göra... heheh

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Det bästa man kan göra är att ställa den på en sandsäck. det minska vibrationerna ner till golvet och ger ett mkt renare ljud.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju alltid lägga 5cm ljuddämpningsmatta på golvet och sedan lägga ett nytt golv ovanpå... bode hjälpa lite iaf

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Har en Velodyne HGS 18 i hemmabion (18 tums bas med 1250w inbyggd förstärkare) den står på 4st "mjuka kuddar" funkar kanonbra,endast rutor o väggar som flexar lite när man drar på,samt att jag kanske har snälla grannar : )

Visa signatur

Lian Li PC65,Be Quiet 600w,Abit IN9 32-Max,Intel DC 6600,Corsair Dominator Twin2X6400C4D 2048Mb,Western Digital sata 2 320Gb,Gainward 8800GTS 640Mb,Dell
2407WFP,Sennheiser HD 600,Win XP pro.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att det är ett lyhört hus och att din och deras uppfattning om vad som är högt skiljer sej... Se till att inte spela annat än på dagtid...

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

ARGH! Hälften av shacket (ursäkta min finlandssvenska (chack=gäng)) säger spikes och andra dynor lr sandsäck! Måst väl vara rättvis och testa båda

Ska berätta hur det går!!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk

Jag har ett tips som funkar och kostar 1/50 av vad spikar gör. Lägg suben på skumgummi. Funkar hos polarn. Det dämpar vibrationerna.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

koolt! Ska testa det me!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

egnahemshus

Det är ju en fristående typ liten villa, byggd med skattesubventioner från 30-60-talet, iaf här i Svedala.
Då borde grannarna inte klaga eftersom dom bor i en annan kåk

Permalänk

eggkartongens underdel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En kompirs till mig som hade Sub förut (med basreflexöppningen nedåt) la frigolitplattor under själva hålet......men du kanske har öppningen på sidan?

Annars (som kanske nån annan skrev) om du har justerbart delningsfilter så ta bort de allra lägsta frekvenserna som ändå inte hörs utan bara får saker att skaka.

Permalänk
Medlem

Ställ INTE subben i ett hörn till att börja med. Du kan enkelt testa det genom att ställa den mitt i rummet så kommer du märka att den låter mkt "slankare". De frekvenser som "dånar" e inte de lägsta utan de ligger oftast runt 50-80hz, så att klippa frekvenserna neråt hjälper inte. Vad man skall ställa subben på för saker beror på vad för golv osv man har. I vissa fall funkar spikes bäst... i andra fall funkar dämpkuddar typ Vibraabsorbent bäst. Sen kan du ju även fråga dig om "dånet" kommer från lådan eller membranet... många gånger låter lådan lika mkt som membranet i billigare subbar. Det är ett billigt sätt för tillverkarna att få det att låta mkt... dock ej så bra... dom utnyttjar det faktum att om dom gör lådan rätt(fel??) så kan dom få lådan att självsvänga med och på så sätt skapa resonans som förstärker ljudet.

Permalänk
Medlem

Dra ut subben en bit från väggen ifall den står där nu. Sedan går du på närmaste hifibutik och köper superspikes för 400kr =), de tar död på oönskade vibrationer i golv och vägg.

Permalänk

För att göra det bäst köper du spikes som du fäster på undersidan av subben. Om du är orolig för märken i golvet har de tänkt på detta, man kan köpa med/får med små plattor som spiksen står på. Finns på Hi-Fi klubben.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1400@1600 | 640mb Sdram | 120GB | A-open HQ08 | Abit KT7a 1.3 | GF4-Ti4600 | 3DMark-8500

Permalänk
Medlem

Spikes hit och spikes dit! Det kanske ser snyggt ut, men inte blir det så mycket mindre vibrationer i underlaget.
Det som verkligen hjälper är gummikuddar (t.ex. bitar av skumgummi), inga vibrationer når då golvet vilket det gör med spikes!
Läs om detta här: http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21558&which...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kan då säga att fördelarna med spikes är många. T ex;

1) Tar bort resonanser och fortplantningar av oljud.

2) Ger ökad och mer distinkt bas, eftersom subban inte har någon kontakt med golvet

Nu räcker det förvisso med en billigare lösning som gummimatta för datahögtalare, det håller jag med om. Spikes lämpar sig bäst till "riktiga" subwoofers inom hembio bland annat...

Permalänk
Medlem

Mandrake: Gummikuddar med rätt hårdhet gör båda dessa saker lika bra som spikes, om inte bättre. Dessutom billigare...
Jag hänvisar återigen till tråden på Minhembio, där kan de sina saker!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Re: egnahemshus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyko
Det är ju en fristående typ liten villa, byggd med skattesubventioner från 30-60-talet, iaf här i Svedala.
Då borde grannarna inte klaga eftersom dom bor i en annan kåk

Hehheh... Bor i det finska landet... huset är byggt på 80-talet

Alltså vilken typ av gummi skall det vara? Är det nånting man kan konstruera själv?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk

Häng upp i ett resårband i taket