Permalänk
Medlem

Jag har detta problem på jobbets/skolans datorer.
Dessa datorer ligger på Västerbottens Läns Landstings nät och har haft detta problem ända sen vi installerade dem. Det lustiga är att vi från början hade en helt annan ISP, så jag kan nästan 100% garantera att det INTE är ISPs fel i detta fall.
Alla datorerna kör Windows XP, alla datorerna har haft samma fel. Ett par av dem har ominstallerats med andra windows-skivor (hade nerbantade från början) och har fortfarande samma fel.
Jag har spenderat de senaste 8 månaderna med att felsöka skiten (dock inte aktivt då jag har ett hundratal andra ansvarsområden också) utan att hitta någon lösning, förutom att slänga bort helvetena och införskaffa Windows 7...

Gjorde nyss en ipconfig /flushdns, ska se om det gör någon skillnad, men jag har mina tvivel. Har suttit och läst ett tag nu och den har inte klagat än, så jag är förhoppningsfull.

Permalänk
Rekordmedlem

Är du admin på landstinget och frågar om hjälp med landstinget västerbottens dhcp server för att den inte fungerar ? Eller är du användare och har kopplat in "svartroutrar" i nätet själva och det sedan inte fungerar?

Och det är 1år sedan föregående post i tråden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du admin på landstinget och frågar om hjälp med landstinget västerbottens dhcp server för att den inte fungerar ? Eller är du användare och har kopplat in "svartroutrar" i nätet själva och det sedan inte fungerar?

Och det är 1år sedan föregående post i tråden.

Varken eller.
Är bara en datortekniker som jobbar lite på en av filialerna. Har inte kopplat in några "svartroutrar" i nätet heller.
Grejen är att problemet bara existerar på XP-datorerna, inte Windows 7 datorerna.

Och ja jag vet att det är ett år sen. So what? Det finns ju säkert nån som svarar, du till exempel

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är nog den långsammaste tråden av alla Om datorerna har dhcp aktiverat men ändå får adresskonflikter så borde det bero på att det finns flera dhcp servrar i nätet på nått sätt, ni har kanske aktiverat dhcp i nån router/switch eller så är det felkonfat så att det kommer från nån annanstans "långt bort" ? Det kan ju vara så att inloggningen sker via rätt server på win 7 datorerna (eftersom det blir "ny konf" på dem) som då får rätt adresser medans xp bara loggar in användaren men får ip från nån lokal dhcp i tex en router/switch?
Om det är så att nån klonat macadresser så kanske man kan konfa switcharna till att begränsa antalet tillåtna mac adresser per port och då tvinga fram fel eller så funkar det, det är klurigt att komma på exakt vad som kan ge problemet och hur man ska provocera fram det så man kan hitta grundorsaken.
Vet du vilka datorer det är som får samma ip? eller får du bara ett felmeddelande, finns det nån karta över nätverket så det går att se vilka adresser som borde finnas vart?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa kinesktillverkade nätverkskort där alla kort har samma inprogrammerade MAC adress. Gissa hur bra det funkar när båda sitter i samma layer 2 domän

I detta fall låter det troligare att någon kund jackat in ytterligare en DHCP server på nätet och ISP:n inte implementerat filtering på korrekt sätt.
Är så fallet bör du få en lokal adress av något slag, låter långsökt att en kund skulle smälla upp ett DHCP scope med samma externa range som din ISP har.

Enklast är att ge MAC adressen till Telia och låta dom felsöka, är ganska trivial felsökning.

Visa signatur

Networking geek, #28735