Permalänk
Medlem

Mini-ITX ESXi

Chassi: Emko EM-154ALU
Moderkort: Jetway NF9A-Q67
Processor: Intel Core i5-2500T
Processorkylare: Scythe Kozuti
RAM: Corsair 8GBx2 DDR3
SSD (VM-lagring): Intel 520 240GB
USB-minne (Installationen av ESXi): Lexar Echo ZX 8GB
Nätagg: Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80W adapter

Dimension 18,2x18.2x6,0 cm
Wattförbrukning i idle-läge är som följer.
Windows 7 : 29W
Ubuntu 12.04 Beta 2 : 27W
ESXi 5, 623860 : 39W

Kör ESXi 5 på denna och har väl några planer på vad som ska köras på den men just nu får det vänta lite.

Mini-ITX ESXi

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är någon expert på ämnet men kan det inte bli kortslutning av ssd:n?

Annars snyggt 5p

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk
Medlem

fan vad liten 5p

men varför har du en i5 och 16gb ram? vad ska du ha den till egentligen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

wow det var en liten dator ! men fett cool !

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fan vad liten 5p

men varför har du en i5 och 16gb ram? vad ska du ha den till egentligen?

Han kör ESXi på den ju, så han kommer virtualisera en massa servrar antagligen

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassie?

Permalänk

blir det inte varmt? 4p

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

http://mini-itx.se/em154aluminstaitxchassit-p-548.html

eppebansen: Med Intel Burn Test i Windows 7 så uppmätte jag en temperatur på ca 64 grader om jag inte minns fel, detta gäller då processorn.
Men ja, det är ju ingen sval maskin direkt men det är väl kanske inte direkt är något jag är ute efter när jag vill ha prestanda och smidig formfaktor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

http://mini-itx.se/em154aluminstaitxchassit-p-548.html

eppebansen: Med Intel Burn Test i Windows 7 så uppmätte jag en temperatur på ca 64 grader om jag inte minns fel, detta gäller då processorn.
Men ja, det är ju ingen sval maskin direkt men det är väl kanske inte direkt är något jag är ute efter när jag vill ha prestanda och smidig formfaktor.

64 grader är ju ändå inte dåligt med tanke på formatet

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge och nice lösning men ESX och 60gig.. nee

Permalänk
Medlem

kanske SAN lösning?

Snyggt litet bygge ser dock lite ghetto ut

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Har redan en ZFS-filserver som delar ut ytterligare lagringsutrymme för de virtuella maskinerna med hjälp av iSCSI så den där SSDn sitter faktiskt där mest för att den fick plats och jag hade en liggandes.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Fasen vad snyggt, mycket prestanda per cm3

Permalänk
Medlem

Du lyckas alltså köra den passivt med den processorn???

Har två datorer själv med det chassit och jag kan inte köra en Intel Atom D525 passivt utan att tempen passerar 95 grader innan jag "nödkupérar"...
(Atomen drar 37W i idle. Men min VIA [25W] fungerar utmärkt att köra passivt)

EDIT
Aha, ser nu hur kylaren är uppbyggd...förmodar att du använder fläkten undertill...

Permalänk
Medlem

Cybertsen: Ja, jag trodde själv först när jag såg den på bild att den inte hade någon fläkt och blev lite skeptisk till den. Men efter att man kollade upp den lite noggrannare så blev man ju på det klara med hur den såg ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Var köpte du moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxarez:

Var köpte du moderkortet?

finns på ebay

förresten vet någon hur stor skillnad i prestanda mellan itx och atx? överklocknings förmågor?
fint galleri förresten:)

Permalänk
Medlem

Boxarez: http://mini-itx.se/
Richard som driver den sidan hjälpte mig att beställa hem direkt från Jetway eftersom han saluför deras produkter.

Gulbanan: Ska man överklocka så tror jag nog att det är bättre att se sig om efter ett moderkort med rejälare kylflänsar, jag kan faktiskt erkänna att jag inte ens letat så noga efter såna möjligheter i BIOS. Men det kanske är något jag borde kika lite på, om inte för prestandas skull så för undervoltningen så att man kan få ner energiförbrukningen ytterligare.

Hur stor prestandaskillnaden är jämfört med ATX är vet jag ej, om det nu ens finns någon. ATX har ju inte direkt varit i tankarna eftersom jag var ute efter en liten maskin med med några speciella krav, bl.a två Intel-NICs och stöd för 16 GB RAM.
Ska hursomhelst ta en titt på inställningsmöjligheter för klockning när jag kommer ihåg det, tack för tipset.

Edit 20120325: Jag passade på att kika igenom inställningarna i UEFI för att kunna anpassa spänningsnivåerna, de var mer än sparsmakade. Den enda inställningen som tillät mig att sätta lägre spänning än standard var inställningarna för minnena.
Så jag får väl vara nöjd med vad maskinen drar, vilket iofs inte varit något problem alls anser jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX