Folkpartisten Johan Pehrson utesluter inte förbud mot kryptering

Permalänk

Landsflykt.

Lämnar landet i oktober, skall bli skönt att slippa denna soppa.

Tråkigt att man behöver flytta till ett oteknologiskt land för att slippa bli avlyssnad.

Permalänk

*suck* Fan att de inte fattar något alls....

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av longercat:

Lämnar landet i oktober, skall bli skönt att slippa denna soppa.

Tråkigt att man behöver flytta till ett oteknologiskt land för att slippa bli avlyssnad.

Samma skit vart du än tänkt flytta. Oavsett om du tänkt flytta inom EU, USA, Asien eller Mellanöstern.

Permalänk
Medlem

jag kollade upp riksdagens bibliotek, dom har 1984 inne, som bok, kanske borde finnas som ljudbok för att öka spridningen lite?

(inne och inne, status är "Förkommen", censurerat? stulen? beslagtagen?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

"Folkpartiet Liberalerna?"
Tycker det är intressant att det part vars hela politik ska grunda sig på frihet, är det som är mest inskränkande mot folket. De är ju värre än kommunisterna när det gäller att styrka folk, därför borde FP byta namn till just Storebrorspartiet, eller liknande.
Någon liberalism har de då inte förespråkat på många år...

Permalänk
Skrivet av theflood:

Ville bara påpeka att de länder du nämner är ej kommunistiska i sitt styre. Kommunismen har aldrig blivit riktigt testad.

Visst har den blivit testad. Och varje gång går det åt helvete. Tycker du vi ska prova en gång till kanske?

Permalänk

Ska bara installera denna live feed camera då jag sitter och skiter, annars kommer väll polisen för att jag inte går att spåra eller övervaka för att jag inte har uppkloppling eller övervakning där med...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Flytta inte till england bara, för dom har det många ggr värre än Sverige redan nu. T.ex. finns det kameror i varje gatkorsning så att det ska vara omöjligt att röra sig runt om i städerna utan att synas. Utöver det så har vi ju nyss fått höra att de gärna lämnar ut sina medborgare till USA för brott som är brott i USA. Det jag då tänker på var inte olagligt i england, men eftersom USa ville ha personen utlämnad så lämnade england mer än gärna ut personen. Helt sinnessjukt.

Var det inte så att från början lovade myndigheterna att kamerorna bara var till för att skydda trafikanter och personer som råkar ut för brott och sen för att lösa brott snabbare i efterhand, eller liknande. Och nu har dom kommit på att dom kan tjäna pengar på att ge Parkeringsbolagen rättigheter att se allt som filmas så att parkeringsvakterna ska kunna bötfälla alla som parkerar fel så fort som möjligt? Nämen vänta, vi kan ju inte bara låta kameror filma utan att använda dom till något, att bötfälla medborgare är ju alltid rätt, oavsett metod.
Om vi då går över till Usa och deras Toilet Safety Administration... eller TSA som det förkortas, som även absolut senaste avsnittet av South Park(Season 16, Episode 1) tar upp. Där kan vi prata om anala probe'ar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det är många som kommenterar angående boken 1984. Det finns en annan bok i samma klass men som kom ut 1932. Den heter Du sköna nya värld (Brave New World) och är skriven av Aldous Huxley. Jag har själv inte läst men den ligger på min lista av böcker jag tänkt lösa.

Det är intressant att se att denna folkpartist är emot kryptering av telefonsamtal via exempel Skype. Det intressanta är att Skype har nyckeln och underrättelsetjänster har alltid nycklar in i system. Att lita på Skypes kryptering som säker är som att lika på att du har dom enda elektroniska nycklarna som kan låsa upp din bil. Vanligt Svenssonfolk har inte huvudnycklarna men underrättelsetjänster och andra organisationer har alltid det.

Johan Pehrsson låter som en politiker som erbjuder säkerhet om vi ger bort lite av vår frihet. Men när det finns åtta ruttna partier att rösta på så väljer dom flesta det partiet dom anser via sina åsikter, som många fått via modersmjölken, erfarenhet och via skolan, passar bäst/är minst dåligt. I dagsläget verkar det inte spela någon roll vilken färg politikerna representerar för dom försämrar på dom områdena dom kan. Röda kan inte förstöra välfärden för det är röda färgens grund byggd på men den blåa kan här förstöra fritt.

Det intressanta är att dom flesta i Sverige lägger en lapp i en låda vad fjärde år och mellan valen gnäller på försämringarna som dom som valda politikerna förverkligar.

Kom ihåg att politiker är folkvalda. Dom skall vara REPRESENTANTER för vad ni vill. Om politiker drar igenom lagar som ni anser vara idiotlagar, varför inte sparka ut dom?

Varför får vi i Sverige inte ha fler val än vad fjärde år? Vi har ingen åsikt i vitala frågor för våra FOLKVALDA REPRESENTANTER anser att dom kan ta bättre beslut än vi. Hur kan politikerna som skall REPRESENTERA VÅRA åsikter ha den attityden?

Det hela kokar nog ner till i Sverige att svenskar har lagar som Jantelagen. Svenskar är riktigt bra på att gnälla i fikarummet på jobbet men när det kommer till att göra något åt det, våga säga sin åsikt så fegar dom flesta ut på direkten. Vad är det i Sverige som gör svenskar så otroligt fega? Till och med den lilla korruptionen som har kommit upp till ytan i Göteborg så sitter gör vi inget. När en artikel skrevs i Göteborgs-Posten med titeln "Mutstaden Göteborg – sopa trappan uppifrån" så efteråt får författaren Dennis Töllborg hot om att han skall hålla tyst.

Makt, korruption och psykopater är tre saker som går hand i hand. Låt er inte luras att dom flesta psykopater är som i filmen "När Lammen Tystnar". En intressant sidnot är att väldigt många människor kan göra riktigt vidriga saker mot andra människor om dom får pengar.

Vad är det i pengar som kan göra människor till riktigt vidriga monster? Snygga till sin bil som man skall sälja för att få 5000 kr mer men blir dom som gör detta glada när andra har gjort samma fulknep och dom ser sedan rosten kommer krypandes under fusklackeringen eller provisoriska lagningarna som döljer att bilen har brister som kostar tusentalskronor att laga?

Andra intressanta detaljer som inte kommer ut i media i dagsläget i demokratiska och fria västvärlden är det enorma valfusket som har förekommit under många år och förekommer just nu i USA. Detta är inget att rapportera "i den fria världen".

Permalänk
Medlem

Jaha!? Då är det nog dags snart? Förvisso var det rätt länge sen nu som jag skickade pappersbrev, men nu snart får man nog inte slicka igen kuverten heller? ... Brevhemligheter? Äh, det är bara något som terrorister och überkriminella bryr sig om, väl? Dessutom kan man fråga sig vad personlig integritet och olika saker som man vill hålla förtroliga har med liberalism att göra nu för tiden? (Folkpartiet Antiliberalerna!!)

Vad jag har läst än så länge så diskuteras väl mest kryptering vad det gäller röstsamtal just nu? Jag befarar dock att man snart måste vara en av staten godkänd e-postare för att få använda kryptering i mailkonversationer också! För inte sjutton vill företag skicka affärshemligheter okrypterat och osignerat heller? Fast de har ju uppenbarligen något att dölja...

PS: Bästa pris på 1984. DS

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det beror på hur man definierar terrorism.
Högerextrema rasister har dödat rätt många dom senaste 10 åren.

Svensk dödar ickesvensk = rasistdåd. Vi måste kämpa mot de högerextrema! We shall overcome!

Ickesvensk dödar svensk = det var ett möte mellan människor som gick snett, det var belysningens fel, det var på grund av osynliga rasistiska strukturer, det var ett rop på hjälp från samhället, det var samhällets fel osv. Invandrare har mördat, våldtagit och rånat många fler svenskar än tvärtom trots att det ännu bor fler svenskar än invandrare i Sverige. Så bespara mig ditt snack om "högerextrema rasister har dödat rätt så många de senaste 10 åren". Det är helt enkelt inte sant.

Sen angående det här med Johan Pehrson, så är Folkpartiet en tummelplats för svenneförrädare av första klass. Det är en gammal tradition inom partiet, ärkelandsfördärvaren Bengt Westerberg var tidigare aktiv i detta parti, han har gjort lika mycket skada på Sverige som Olof Palme. Problemet ligger dock inte så mycket i enskilda partier som i själva systemet, det finns inget som heter tjänstemannaansvar i Sverige och riksdagen har röstat för att göra sig själva ansvarslösa så det finns ingen som helst möjlighet att utkräva ansvar av någon inom nuvarande system.

Som väljare har du tillgång till politikerna en gång vart fjärde år, en lobbyist som repesenterar något särintresse (som t.ex USAs utrikesdepartement eller MPAA) har tillgång till våra politiker varje dag under hela året. Det kollektiva särintresset som du repesenterar som väljare är således det svagast repesenterade vid köttgrytorna och röstar du bort en moderat så sitter det strax en sosse där istället och blir kliad av privata särintressen, så exakt vad tjänar det till att rösta?

Permalänk

NSA eller "storebror ser dig" - online september 2013...

http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all...

Skrämmande läsning - snart lagras allt man gör på nätet... krypterat som okrypterat. Orwell hade rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du missar hela poängen, det handlar inte om all datatrafik utan kryptering på VO-IP..

Även fast dom kommer dekryptera VO-IP data så kommer troligtvis "terroristerna" använda sig av ett säkrare sätt..

Terrorister är inte idioter!!!!

Nej, men politiker är uppenbart det,
de gamla dinosaurierna som sitter i riksdagen idag inser varken vad internet betyder för folk eller vad de ens är, annat än att det är ett sätt att kolla sin epost och porr.

Politikerna i Sverige har glömt att de arbetar för oss, och skall bete sig därefter, inte tvärt om, att folket jobbar för dom, som de verkar fått för sig..

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad allt detta ska vara bra för, oavsett lagar, så kommer det fortfarande finnas folk som fildelar copyright skyddat material eller liknande utan att ens bli påkommna.

Jag menar inte spelar det någon roll hur många trafikkameror du sätter upp i landet, folk kommer ändå att köra för fort.

Kraftigt krypterade VPN nätverk för fildelare kommer ju att inträffa så småningenom.
Nya krypterings tekniker som får nånting att framstå som okrypterat verkar inte heller helt ologiskt,
något i stil med att kryptera VoIP data så det ser ut som traffik skapat av ett spel tex.
Iofs skulle detta snabbt upptäckas om en mängd människor använder det, men å andra sidan så är inte terrorister så många heller, för det var väll därför man ville ha alla dessa lagar från början? För att förhindra terrorism om jag ej missminner mig.

En annan sak jag tänkt på, vad menas med dessa lagar(Ipred, FRA, PIPA, Sopa, etc.) vad är det de är för? 'www' i sin helhet? http protkollet? Vanliga nätverk? Vad händer om någon skapar "fi" (Free internet, typ Protokoll://fi.adress)? Gäller lagarna allting, oavsett vad? alltså, nej lagarna i sig själva håller inte, förstår politikerna inte det?

Det känns bra dock, jag betalar skatt för att politiker utan större insikt och kunskap ska ändra på saker. Jag menar inte fan lämnar du bilen till en frisör och säger "Kan du byta kamrem åt mig, du får 2000 spänn".

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Så bespara mig ditt snack om "högerextrema rasister har dödat rätt så många de senaste 10 åren". Det är helt enkelt inte sant.

Nu råkar det ju dock vara så att det finns typ 1000 invandrare per varje "högerextrem rasist"...

Slår du ut resultatet per person skall du nog se att de "högerextrema rasisterna" är farligare trotts allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Det känns bra dock, jag betalar skatt för att politiker utan större insikt och kunskap ska ändra på saker. Jag menar inte fan lämnar du bilen till en frisör och säger "Kan du byta kamrem åt mig, du får 2000 spänn".

Haha kärlek. Gillart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

"Många större IP-telefonitjänster, inklusive Skype, använder någon form av kryptering för att förhindra avlyssning. Detta gör det även svårt för polisen att avslöja innehållet i kommunikationen."

Kan en frisk människa allvarligt tala säga att sådan kryptering är fel?!

Vem har påstått att våra politiker är fiska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Någon som kan komma på ett lagförslag som är tillräckligt mycket värre för att vara ett aprilskämt nu när detta inte är det.
Hjälp gärna till att samla en lista på extrema förslag så någon kanske kan skicka den till regeringen som tips.
Skriv gärna en möjlig motivering till förslaget:

1:
Förbud mot opinionsbildning i sociala media.
(För att förhindra spridning av propaganda från "extremister" som kan påverka/uppmana svagt folk till dåligt handlande.)

Är mest en ide till att uppmärksamma alla lagar som stiftas till höger och vänster utan att vanligt folk ens har en aning om det.
Vill någon ta detta till fejjan eller någonstans och göra något seriöst av iden så kör hårt jag anser mig inte tillräckligt driven i frågan men uppskattar ifall någon annan är det.
Om inte annat kanske det kan bli en rolig lista som cp listan på 90-talet tex som kan bli lagom att släppas för almenheten 1 april.

Den delen heter barnporr-filter och används ofta på obekväma sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Du menar för lite över ett år sedan på drottninggatan? Sedan dess har det varit ett par terroristceller i halvåret som gripits.

Förutom de omtalade fallen i göteborg/malmö så har vi http://www.dn.se/nyheter/sverige/37-aring-fran-jarfalla-hakta..... samt ytterligare ett fall för cirka en månad sen (som media vägrat skriva om, står endast på flashback och i lokaltidningen. Antagligen censur av okänd anledning.)

Efter 2 veckor så klarade man inte av att häkta personen. Det krävdes en ny anhållandeperiod.
Sen finns det lite berättelser från hans fruar och de ger ingen bild av terror precis samt att advokaten har förbjudits att yttra sig om målet. Rättsmaskineriet har naturligtvis gjort sedvanlig husrannsakan och diverse beslag, den åtalade har placerats i isoleringscell. Det har nu gått snart 3 månader och rättsväsendet har på sedvanligt sätt inte kommit längre ännu. Bevisen verkar saknas eller är mycket bristfälliga.
Skulle kunna säga att det här åtalet kan vara början på en terroraktion från hans närmaste fast de behöver vara några till. Orsaken är vårt eminenta SÄPO.

Permalänk

Oppositionsparti ? Inte till lagringsdirektivet !...

Skrivet av wankeer:

Därför röstar man SD, Sveriges ända oppositionsparti.

Sverigedemokraterna om fildelning:

"Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik branch.

För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas".

Wankeer, Du tycks ha missat helt att SD:s riksdagsledamöter inte röstade mot regeringens proposition, utan lade ner sina röster, under förevändningen att den egna reservationen mot propositionen hade tidigare förlorat när den ställdes mot reservationen från MP och V. Alltså, heller än att stödja MP och V:s reservationen mot propositionen som inför datalagringsdirektivet in i svensk lag, valde man att lägga ner sina röster. Med en sådan »opposition« kanske John Fredrik Reinfeldt får faktiskt jobba som statsminister tills han fyller 75, dvs, om landet inte blivit en delstat i en bankrutt USA innan dess....

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhenriday:

Wankeer, Du tycks ha missat helt att SD:s riksdagsledamöter inte röstade mot regeringens proposition, utan lade ner sina röster, under förevändningen att den egna reservationen mot propositionen hade tidigare förlorat när den ställdes mot reservationen från MP och V. Alltså, heller än att stödja MP och V:s reservationen mot propositionen som inför datalagringsdirektivet in i svensk lag, valde man att lägga ner sina röster. Med en sådan »opposition« kanske John Fredrik Reinfeldt får faktiskt jobba som statsminister tills han fyller 75, dvs, om landet inte blivit en delstat i en bankrutt USA innan dess....

Henri

Var någonstans i den texten nämner jag huruvida de röstade ja respektive nej?

Även om SD hade röstat ihop med V och MP hade det inte spelat någon roll , Alliansen ihop med S hade en överväldigande majoritet i den frågan.

SD är förövrigt ensamma mot att vara kritiska mot EU varpå detta direktiv kom ifrån.

Och det där med att man hellre går emot sin egna politik än att stödja ett viss parti är förövrigt något som samtliga partier förutom SD är duktiga på, SD har i själva verket sagt gång på gång att de är villiga att samarbeta med vems som helst för att få igenom sin politik.

Inte som de övriga partierna som körde sandlåde-nivå och inte ville "ta i dem med tång"

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

SD är förövrigt ensamma mot att vara kritiska mot EU varpå detta direktiv kom ifrån.

Både vänsterpartiet och miljöpartiet är grymt kritiska mot EU, och vänsterpartiet vill dessutom att Sverige ska lämna EU. SD har inget emot datalagringsdirektivet som sådant, enda orsaken till att de la ner sina röster var för att datan inte bara ska kunna lagras i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Jag håller med dig att det är inte den perfekta lösningen för det finns allt för många oinformerade människor men det är ju endast ett litet problem i jämförelse vad vi har nu. Information kan man alltid förbättra däremot är främlingsfientlighet ett annat stort problem.

Hur som helst är direkt demokrati mycket bättre än representativ demokrati där du har absolut inget att säga till om.

Helt ärligt är jag inte för direkt demokrati. Möjligen i vissa specifika frågor eller kanske på väldigt lokal nivå kan de ha sin plats... Men inte annars.

För mig är de stora problemet hur man formulerar frågorna.

- Ska vi satsa pengar på Sjukvården... tror de flesta tycker att de är bra... vårdköer är inte kul inser nog de flesta. Så JA
- Ska Lärare för mer betalt?... Tror många är för de också... har trots allt urusel lön för så lång utbildning... så JA här också.
- Ska vi höja bensinskatten... Här tror jag många är emot eftersom de tycker bensin är ganska dyr som den är. så NEJ
- Ska vi ha balans i statsfinanserna... Tror de flesta röstar ja här... för de är ingen höjdare att hamna i Greklands situation. så JA här.

Men då kommer vi till problemet... Dessa omröstningar kanske inte går ihop... Ha balans i finanserna samtidigt som man satsar på sjukvård och lärare, men inte höjer skatten. Hur löser man de? Man kan göra som i USA att man packar ihop en massa förslag i ett paket... till en så kallad "bill"... Som man kan rösta för eller emot. I dessa har någon slängt in en salig blandning av förslag... Vem ska bestämma vilka förslag som ska med och hur mycket? Ofta innehåller dessa bills en massa skräp även om man kanske tycker vissa ideér är bra.

Dessutom hur röstar man om man vill satsa lite mer på sjukvården och kan tänka sig höja skatten lite? Och de finns en mängd andra varianter på åsikter man kan ha... Allt är inte ja eller nej... Väldigt mycket jobb innan förslagen ligger på bordet... vart ska kompromissen ligga? Hur ska man föra denna debatt med svenska folket? Man kan inte bara rösta om saker och ting... de är inte så enkelt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

De får gärna delta i min och mina kompisars random konversationer

Raka motsatsen här, varför i hela friden skulle jag tycka att det är ok att inte kunna få prata ifred ens med mina vänner?

Helt sjukt vart vi är på väg någonstans, speciellt tycker jag att folk verkar småtrötta i huvudet renat allmänt som inte ens fattar att detta smygs in i politiken lite i taget, år efter år. Vart tror du att det slutar någonstans?

Dessutom totalt onödigt och fruktansvärt dyrt, det finns ju liksom en annan sida som kontinuerligt kommer med mot-medel, dessa människor är ofta frihetsälskade individer som ej tjänar tonvis på detta medans det kostar vår stat massor att hänga med.
Dessutom, vart tog hela grundkonceptet vägen med ett fritt internet? Denna utveckling är som att banka sig själv i huvudet 24/7 och rena amatörer inom området skall ta beslut dom inte förstår sig på över huvud taget! Dom ser ju inte vad som är möjligt utan litar på instanser som vill ha mer makt att övervaka och verkar tro på allt nonsens de får därifrån.

Ifall person A vill sälja heroin till person B så talar dom knappast i telefon/över internet ang detta utan använder nog sig utav "cod" för att bestämma en plats/tid istället. Argument som att jaga pedofiler m.m är urgammalt och är i första hand polisens arbete, istället för att stänga in oss själva ännu mer så är det väl bättre isf att vanliga människor hjälper till håller ögonen öppna och rapporterar till polis när dom ser nåt misstänk ske?

Sverige går numer i EU´s koppel, EU i sig är kopplade av USA, USA lyder under centralbank, militärindustrikomplex, rika privata företag etc.. som har allt annat än allas bästa i tanke. It´s all connected, allt man behöver göra är att öppna ögonen själv samt ha ett öppet sinne istället för att lyssna på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

När ska denna hets jakt på terrorister sluta det drabbar bara 99.9999% av befolkningen medans en delen av terrorist verksamhet förmodligen försegår har man redan avlystning på i svergie ... Hu många svenskar har dött i svergie av ren terrorism de senaste 10 åren ?

I samma stund som kriget mot alla andra oändliga fiender slutar, dvs aldrig. När vi fixar våra första fängelser som ska gå med vinst så blir det skitbra.

Permalänk

"Folkpartiet - Liberalerna". Vilket djäfvla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

"Folkpartiet - Liberalerna". Vilket djäfvla skämt.

Dom är så liberala att dom är liberala med definitionen av liberal?

Permalänk
Medlem

Nu får det fan vara nog

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Det enda med filmen 1984 som inte stämde, är årtalet.
Vi är på väg med en farlig fart... Håll i hatten!

Dock inte så lätt att genomföra i verkligheten. (Men politiker som klämmer ur sig sådana förslag har ju inte mycket förankring i verkligheten.)
Att förbjuda kryptering av röst samtal, blir ju inte så kul för företag som har patent ansökningar m.m. i pipelinen. Eller andra företags hemligheter.
Politiker vill alltså förbjuda, för att hindra de små, till förmån för att tex. Industrispionage skall bli mycket lättare..?

Några terrorister, lär inte åka fast pga en sådan lag. Det sätter bara käppar i hjulen för vanliga människor och företag.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UOme:

Är inte IPSEC mandatory i IPv6?
Dvs en sådan lag skulle göra det omöjligt att gå över till IPv6 vilket hämmar all vidare utvecklingen inom IT/Kommunikationsteknik?

Du har delvis rätt, IPv6 har stöd för IP Sec som option, men din poäng är högst aktuell. Funktionen blir helt död om förbud mot allmän kryptering skulle genomföras.

Vilket är lite tragikomiskt eftersom detta har lyfts fram som en av de stora fördelarna med IPv6.