Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte gör Geforce GTX 680 Windforce 5X med fem 40 mm-fläktar

Permalänk
Medlem

Kan bli mycket intressant

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

déjà vu...?

Permalänk

Dax för vattenkylning om tankarna går i dessa banor?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 07269:

Det finns en poäng med att ha ett litet utrymme att suga luft igenom. -Trycket- behöver inte ökas, fläktarna behöver inte köra herrejössesmycket fortare, en fläkt på x antal varv flyttar på y mängd luft/timma, alltid. Det kan förekomma marginella skillnader om flödet stryps alltför mycket, men då pratar vi långt värre strypningar. Att det är ett tunt utrymme att suga stor mängd luft igenom gör bara att -hastigheten- på luften ökar. I och med att hastigheten ökar så ökar verkningsgraden både genom att det inte flaxar förbi en massa kall luft som ändå inte kan föra bort någon värme pga för långt avstånd från värmekällan, och dels genom vindkyleffekten, den som gör att 15+grader då det är vindstilla kan vara riktigt nice, medan samma temperatur i extrem blåst kan omvandla regn till hagel (tex vid tornados för att dra det hela till sin spets). Som rent faktaexempel så bli +2grader vid 16 sekundmeter till -29. Det "vakuum" som nämns är inget vakuum, det är ett område med undertryck som gör att luften sugs dit i högre hastighet.

Nej det gör den inte eftersom tryckfallet beror av hastigheten i kvadrat så en hög hastighet ger ett högre tryckfall och ett högre tryckfall ger ett lägre volymflöde. Man reglerar både fläktar och pumpar genom att ändra systemets tryckfall. En viss fläkt flyttar bara en viss mängd luft under konstanta förhållanden. Ändra systemet och du ändrar flödet. Det är en grundläggande egenskap.

Här har du en enkel bild på en fläktkurva som beskriver hur flödet beror av tryckfallet.

Driftspunkten kan bara befinna sig på fläktkurvan så ändrar du tryckfallet så ändras även flödet. Se de två streckade linjerna som heter SC1 och SC2. Hittar tyvärr ingen kurva med verkningsgraden plottad också för den beror självklart på flödet så det finns ett optimalt arbetsområde man vill ligga inom.

Vindkyleffekten är helt irrelevant här också eftersom den beror på avdunstning. Se wet bulb temperature för mer information. Jag vet inte hur du bygger din dator men jag brukar se till att inte ha massa fukt på grafikkortet. Om du vill kan jag illustrera det i ett mollierdiagram.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det gör den inte eftersom tryckfallet beror av hastigheten i kvadrat så en hög hastighet ger ett högre tryckfall och ett högre tryckfall ger ett lägre volymflöde. Man reglerar både fläktar och pumpar genom att ändra systemets tryckfall. En viss fläkt flyttar bara en viss mängd luft under konstanta förhållanden. Ändra systemet och du ändrar flödet. Det är en grundläggande egenskap.

Här har du en enkel bild på en fläktkurva som beskriver hur flödet beror av tryckfallet.
http://blog.mechguru.com/wp-content/uploads/2011/02/Fan-Curve...

Driftspunkten kan bara befinna sig på fläktkurvan så ändrar du tryckfallet så ändras även flödet. Se de två streckade linjerna som heter SC1 och SC2. Hittar tyvärr ingen kurva med verkningsgraden plottad också för den beror självklart på flödet så det finns ett optimalt arbetsområde man vill ligga inom.

Vindkyleffekten är helt irrelevant här också eftersom den beror på avdunstning. Se wet bulb temperature för mer information. Jag vet inte hur du bygger din dator men jag brukar se till att inte ha massa fukt på grafikkortet. Om du vill kan jag illustrera det i ett mollierdiagram.

Nu pratar du om luft under tryck, det är en helt annan sak, tryckfallet på sugsidan beror inte på hastigheten, det är hastigheten som beror på tryckfallet som fläkten skapar på sugsidan genom att blåsa ut luften på trycksidan. Ju högre undertryck du skapar ju snabbare vill mera luft komma till platsen för undertrycket. Fukt finns i luften, sålänge du inte sätter en lufttork framför datorn, men det känns överkurs. Vindkyleffekten fungerar därav precis likabra jämtemot datorn som den gör jämtemot tex en chiller, vilket de flesta datahallar runt om i världen använder som enda källa till kyla under höst/vinter/tidig vår.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,65ghz, Asus P8Z68-V GEN3, Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800, Gigabyte GTX 580 windforce

Permalänk
Medlem

Yikes!!
Jag är allergisk mot 40mm fläktar.
Jag får utslag bara av att läsa denna nyhet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 07269:

Nu pratar du om luft under tryck, det är en helt annan sak, tryckfallet på sugsidan beror inte på hastigheten, det är hastigheten som beror på tryckfallet som fläkten skapar på sugsidan genom att blåsa ut luften på trycksidan. Ju högre undertryck du skapar ju snabbare vill mera luft komma till platsen för undertrycket. Fukt finns i luften, sålänge du inte sätter en lufttork framför datorn, men det känns överkurs. Vindkyleffekten fungerar därav precis likabra jämtemot datorn som den gör jämtemot tex en chiller, vilket de flesta datahallar runt om i världen använder som enda källa till kyla under höst/vinter/tidig vår.

Jag förstår inte alls vad du pratar om och jag tror inte du förstår det heller.
Tryckfallet beror alltid på hastigheten. Det spelar ingen roll om det sitter en fläkt, en pump en kompressor eller vad det är som orsakar tryckgradienten som ger flödet. Har du en högre hastighet så kommer du få ett högre tryckfall. Har du ett högre tryckfall så kommer då få en lägre hastighet. Grundläggande strömningsmekanik skiter fullständigt i vilken sida fläkten sitter på. Enligt ditt resonemang skulle en dammsugare inte suga sämre när påsen blir full.

Fukt i luft avdunstar inte och alltså är våttemperaturen irrelevant. Att du får en lägre temperatur när du blåser på en termometer med en fuktig trasa, eller huden för den delen, eller en öppen vattenyta beror på att det krävs energi för att avdunsta vattnet. Denna ångbildningsentalpi som det så vackert heter tas från omgivningen och en enkel energibalans säger då att temperaturen måste sjunka eftersom energin i systemet måste vara konstant. Fast i fallet luft och ett torrt grafikkort så ändras inte temperaturen eftersom all vätska redan är i gasfas.

Du kan kyla luft utan kompressor genom att tillsätta fukt ja men utan en förändring i fuktkvot är temperaturen konstant över en fläkt. Det är är fortfarande avdunstning av vatten som ger kyleffekten, inte det faktum att luften är fuktig. Det är bara att titta i ett Mollierdiagram så ser du det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Har ingen erfarenhet av så små fläkter så därför kanske detta är en lite dum fråga.
Hur kommer det sig att små fläktar låter mer än större fläktar? Blir det mer turbulens eller måste dom köras med en högre hastighet?

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

söt tjej iallafall

Du skrämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon59807:

Har ingen erfarenhet av så små fläkter så därför kanske detta är en lite dum fråga.
Hur kommer det sig att små fläktar låter mer än större fläktar? Blir det mer turbulens eller måste dom köras med en högre hastighet?

Små fläktar måste köras med högre varvtal för att få ett meningsfullt luftflöde och inte bara vispa runt luften lite grann.

Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Du skrämmer mig.

Och du skrämmer mig...

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Hmm vad tror ni om man skaffar 2st monterar bort alla små fläktar och sätter större fläktar som då är hälften på en kortet och andra hälften på andra. Principen känns ju vettig med undantag för fläktvalet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Riktigt fult.. Kommer antagligen låta som en gammal windows 95 dator med..

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Detta var ju värsta grejen i slutet på 90-talet. När man gick över från 60mm cpu-fläktar till 80mm var det rena rama paradiset. 40mm hade problemet av relativt högt varv som inte var så farligt i början men rätt så snart började de låta förfärligt.
De dära i serverhallar har inget krav på tystnad utan hållbarhet så dual ball bearing och höga varv och ett högt ljud trots att du testar att ta ner dem 1/4 av max varv.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

om tillverkarna vet att grafikkort kommer sitta "upp å ner", varför inte sätta dekalerna på fläktarna rätt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Små fläktar suger...och hör hemma på 90-talet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

ska va 80mm fläktar, som proffsen använder

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara en trend med små fläktar igen. Tänker på diverse moderkort t.ex. Asus sabertooth, Asrock X79 Extreme mfl.

Permalänk
Medlem

Kulagret lär slitas fortare på mindre fläktar? damma igen? inge flöde bara överhettat kort efter ett tag

Permalänk
Medlem

Kan nog vara bra i en sli konfiguration

Permalänk

Man kanske ska spruta sånt där insektsdödarmedel på det, så det blir tyst.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

hade inte vattenkylning varit billigare, bättre och tystare än dendär?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Snusfri

Sluta klaga, kul att dom gör lite annorlunda, men folket här vet förmodligen bättre än Gigabyte

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Med lite moddning så kan man nog leda varmluften in i bilen.
Kupévärmare? Ja varför inte?
Inget kan bli sämre än biltemas cigg-uttag kupevärmare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MarkSix:

Det verkar ju vara en trend med små fläktar igen. Tänker på diverse moderkort t.ex. Asus sabertooth, Asrock X79 Extreme mfl.

Rampage IV Extreme också. Tänkvärt är dock att Sabers och R4Es fläktar är 100% valfria och används bara om man vill. Med saber väljer man att inte skruva på någon fläkt eller stänger av helt i UEFI. Det sistnämnda gäller för R4E också. Det viktiga att veta är att inget av moderkorten är designade efter aktiv kylning

Med Gigabytes grafikkort här så återstår det att se (även om oddsen är emot det) hur väl det kan fungera. Har de valt fläktar som är gjorda för lägre RPM kan det bli ok i rätt sweetspot.

Tyvärr är sanningen bakom det här förmodligen att deras productmarketing vill hitta en solklar USP. "3 has clearly been done, 4 aswell, so to be truly be unique we need 5. Can you check with R&D if there is anyway to put 5 fans on it?" Det är samma anledning som att vi för ett par år sedan såg ett race mellan moderkortstillverkare i antalet faser för processorns spänningsdel. Medans verkligheten är att kan man göra samma sak med färre faser är det bättre (effektivare), 16 är verkligen gränsen.

Jag vet givetvis inte hur det fungerar hos gigabyte men jag vet hur det fungerar generellt. Det har inte varit lätt att jobba igenom konceptet bakom 3-slot DC2. 2st 100x20mm fläktar är bättre än 3st 80/92x10mm. Men det är svårt för ögat att se skillnad på fläktens tjocklek etc. Därför blir det lockande för de som är ansvariga för produktens marknads-ID att trycka på designen med 3 fläktar.

Jag vill understryka att jag inte har insikt hos gigabyte utan det jag skriver är helt baserat på mina egna erfaranheter i branschen.

Permalänk
Medlem

Inte subsitut för klassisk kylare för vanlig dator såklart, så bespara oss kommentarer om ljudnivå tack!

Borde kyla bättre än ett vanligt system, dessutom så överhettas inte kortet och stängs ner, går sönder i värsta fall om någon fläkt går sönder, till skillnad från kort med en enda fläkt.

Perfekt för någon typ av server där grafikprestanda, beräkningskapacitet behövs.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emil_fh:

Inte subsitut för klassisk kylare för vanlig dator såklart, så bespara oss kommentarer om ljudnivå tack!

Borde kyla bättre än ett vanligt system, dessutom så överhettas inte kortet och stängs ner, går sönder i värsta fall om någon fläkt går sönder, till skillnad från kort med en enda fläkt.

Perfekt för någon typ av server där grafikprestanda, beräkningskapacitet behövs.

Nej all logik säger att den borde kyla sämre eftersom luftflödet är lägre. Framförallt om bilden under systemet stämmer så de suger luft över kortet med fläktarna istället för att blåsa luft in över kortet. Luftflödet blir väldigt konstigt över ett sådant kort. Kylflänsarna måste gå längst med luftströmmen och det betyder att det blir väldigt svårt att blåsa nog var luft ut ur lådan.

Det är i alla fall en väldigt konstig design att suga luft över flänsen eftersom du då kör fläktarna väldigt ineffektivt.

Att det skulle vara specialkort för en server tror jag inte en sekund på. Det är för mycket design för det. Serverkort heter inte Super Overclock och det står inte Gaming på dem. Dessutom hade det i så fallet varit ett Quadro.

Jag var själv inne på samma spår som Kinc, det vill säga design och marknadsföring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Borde det inte fungera (marginellt?) bättre om man har ett liggande system än ett stående. Ett luftintag som blåser kall luft mot kortet, luften som då värms upp stiger och ventileras top.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Är det enbart jag som bara ser 4! 40mm fläktar? Den som sitter närmast input power ser mindre ut.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simkev:

Är det enbart jag som bara ser 4! 40mm fläktar? Den som sitter närmast input power ser mindre ut.

den sitter bara längre ner. Titta på lite fler bilder så ser du att den är lika stor.

Hittade för övrigt den här tråden med massa bilder på kortet:
http://www.coolaler.com/showthread.php/287739-GIGABYTE-TECH-T...

Så tydligen ska fläktarna dra luft genom flänsen som är extremt tät. En vapour champer verkar den ha också. Så den kommer dumpa noll värme ur chassit om man inte har en stor öppning på sidan. De där små fläktarna lär även få jobba på bra om de ska dra några större volymer luft genom en så tät kylfläns.

De andra prylarna som fanns mer på bild ser intressanta ut också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24