Kurser och Certifieringar?

Permalänk

Kurser och Certifieringar?

Jag jobbar för ett IT-företag som har hand om serverdrift samt även teknisk support för användare på andra företag. Min nuvarande roll är 1st line support och nu är de så att företaget främjar att vi tekniker utvecklas och utbildas. Dom står för kostnaden av kurser samt ger utdelning på 3000kr för varje taget Certifikat som kan på något sätt gynna mig i min roll i jobbet.

Jag har funderat på att först ta något grundläggande Windows 7 cert/kurs för att gå vidare till Windows Server 2008 samt även AD cert/kurser.

Det jag vill veta är om ni har några idéer och råd, vart ska man börja? Har ni några erfarenheter när det kommer till vilka kurser man ska ta och vilka man ska hålla sig ifrån?

Kostnad och tid är alltså inget ni behöver tänka på då företaget står för allt. Det enda jag vill ha är kvalité på utbildningen och studiematerialet.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Oj det va generöst! Jag har en kompis som har tagit windows 7 certet och det verkar ganska vettigt.
Jag hade nog börjat där och sedan tagit windows server/AD efteråt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är nog smart att ta de flesta av de du nämner, idag måste man ha certifiering (om du skulle välja att jobba någon annan stans). Men som wRRM säger så är nog windows 7 certifieringen en bra början!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Ja visst är det de, men vet ni vart man ska ta de? Vad heter certifikatet för de första? Googlar man efter något vettigt så får man så SJUKT många alternativ, jag vill mest ha hjälp med att veta vilken som är vettig att ta.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Mitt först och bästa tips är att kolla på Cornerstone! Riktigt bra utbildningsställe som finns på flera platser i Sverige (Stockholm ink. såklart), kunniga lärare och bra kursinnehåll i allmänhet.
Har själv tagit flera cert där, bland annat 6294, 6425 och 6419EBC (du kan söka på dessa koder) som hjälpt mig en hel del i mitt yrke som IT-tekniker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har själv certifieringen MCITP: server administrator, den består av 4 olika kurser. Den innehåller 3 stycken server 2008R2 och en win 7 kurs. De olika namnen på de är 70-680 (Windows 7), 70-640, 70-642, 70-646(server2008).

MCITP är en bra titel att ha, många företag som ser efter att du har den, och kan höja lönen avsevärt.

Räknar med att du har ganska bra koll på PC och servrar så jag hade rekommenderat att köpa böckerna från Microsoft, såna self-paced training kits (2nd version för att vara up to date med frågorna) och läsa hemma på kvällarna. Det finns massor med företag som anordnar kurser med för dessa certifieringar om du bara googlar på numrena ovan.

Och sedan boka proven på prometric.com, kostar ca 1000 kr styck att skriva.

Permalänk

Jag tackar så mycket för förslagen! Ska diskutera igenom detta med min chef den 17e och se hur det blir.

Har också blivit rekomenderad de här certet,
http://www.microsoft.com/learning/en/us/certification/cert-pr...

Erfarenheter av den någon?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkMum:

Jag har själv certifieringen MCITP: server administrator, den består av 4 olika kurser. Den innehåller 3 stycken server 2008R2 och en win 7 kurs. De olika namnen på de är 70-680 (Windows 7), 70-640, 70-642, 70-646(server2008).

För MCITP räcker det med 3 cert, 640, 642, 646. W7 är inte nödvändigt.

Jag sitter själv just nu och pluggar till 642, känner mig ganska skillad på ämnet men blir ändå fistad av quizar jag hämtat på nätet.

Har beställt boken 646, ska börja med den nästa vecka efter jag skrivit 642-certet på måndag. AD 640 känns värst.

Permalänk

Ouch, de låter illa.

Vart hittar du dom Quizzen?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Ouch, de låter illa.

Vart hittar du dom Quizzen?

Detta är mitt första cert och jag har förstått nu att för att klara ett cert så måste man antingen ha jobbat med samtliga features som certet berör så man kan "allt" eller sitta och nöta quizar så man lär sig dom.
Men det man ska ha i åtanke är det att vad ska man med ett cert till om du inte kan det certet påstår att du kan så att bara lära sig svara på frågor håller inte i längden.
Lär dig ämnet > plugga quizar > certa.

Jag har köpt 2 st böcker á 700 sidor CCNA (Cisco certified network associate), har gått en ccna-kurs tidigare så nu med lite mer med facit i hand så blir det lite läsa och mycket quizar.

Men först blir det 70-646 och sen kanske 70-640 (AD).

Quizen 70-642 kunde jag kanske 25%-35% av men jag satt 3 hela dagar och gjorde 300 questions, varje fråga jag inte kunde svara på leta jag upp svaret i boken 70-642 Training Kit (som jag redan läst igenom) för att verkligen förstå varför rätt svar är rätt, det är ett bra sätt att lära sig, ingen idé att bara lära sig att B är rätt på fråga C.
Det tog sin tid att gå igenom 300 frågor men det var sjukt lärorikt.

http://www.examcollection.com/70-642.html