Fredagspanelen 36: Intel Ivy Bridge, Geforce GTX 690 och Ultrabook

Permalänk
Medlem

Tycker inte ni är subjektiva. Att påstå att crossfire med HD6000-serien och framåt ser bra ut är som att påstå att man inte "tycker" att jorden är rund. Måste också tillägga att SLI i dagsläget, om man ser till flyt, fungerar lika bra som singelkort. Förvånansvärt bra med andra ord. Väldigt hög klass på testerna och tillägget microstuttering... (:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan vad gött att proffsen också säger hellre singlekort än multi-GPU!!! Rörmockar'n kan!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Kan fortfarande inte riktigt släppa att ni gav Ivy Bridge utmärkelsen "Toppklass". Ni säger själva att ni var besvikna på överklockningen. "Utmärkt" hade väl varit mer passande?

För övrigt: tack för ännu en underhållande fredagspanel! SKönt att få höra era åsikter om SLI och crossfire, även om man hade dem på storkänn. Iom att ni redan lagt upp objektiva tester tycker jag det är fritt fram för att göra era egna röster hörda.

Toppklass är ju rätt utmärkelse ur alla synvinklar, inte bara när det gäller överklockning! T e x så finns lägre strömförbrukning!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Kan fortfarande inte riktigt släppa att ni gav Ivy Bridge utmärkelsen "Toppklass". Ni säger själva att ni var besvikna på överklockningen. "Utmärkt" hade väl varit mer passande?

Inga produkter är bäst på precis allt.
Ivy Bridge är bäst på allt utom överklockning med spänningshöjningar.
Jag tycker toppklass är det enda man kan ge den.
Om man specifikt ska hålla på med spänningshöjande överklockning så kan Sandy-Bridge vara ett bättre val om man hittar det till bra pris.
Men annars är ju Ivy Bridge bättre på allt.

Skrivet av chipfunk:

För övrigt: tack för ännu en underhållande fredagspanel! SKönt att få höra era åsikter om SLI och crossfire, även om man hade dem på storkänn. Iom att ni redan lagt upp objektiva tester tycker jag det är fritt fram för att göra era egna röster hörda.

Ja, det var väldigt skönt och trevligt att dom släppte loss lite mer.
Det är en svår balansgång att låta bli att låta personliga preferenser ta över för mycket men att samtidigt dela med sig av sina erfarenheter.

Jag tycker Sweclockers killarna kan fortsätta hålla en så distanserad ton som möjligt i sina recensioner men att ta ut svängarna lite mer i frågelådor och fredagspaneler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Inga produkter är bäst på precis allt.
Ivy Bridge är bäst på allt utom överklockning med spänningshöjningar.
Jag tycker toppklass är det enda man kan ge den.
Om man specifikt ska hålla på med spänningshöjande överklockning så kan Sandy-Bridge vara ett bättre val om man hittar det till bra pris.
Men annars är ju Ivy Bridge bättre på allt.

Ja, det var väldigt skönt och trevligt att dom släppte loss lite mer.
Det är en svår balansgång att låta bli att låta personliga preferenser ta över för mycket men att samtidigt dela med sig av sina erfarenheter.

Jag tycker Sweclockers killarna kan fortsätta hålla en så distanserad ton som möjligt i sina recensioner men att ta ut svängarna lite mer i frågelådor och fredagspaneler.

Ska man hålla på med avancerad överklockning så känns s1155 sådär lagom intressant ändå. Jagar man höga frekvenser kör man Bulldozer eller gamla Celeron. Jagar man hög prestanda är ju s2011 mer intressant. Den borde även vara mer intressant ur ren överklockningssynpunkt eftersom man kan göra mer än att bara höja multipeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jagar man höga frekvenser kör man Bulldozer eller gamla Celeron. Jagar man hög prestanda är ju s2011 mer intressant.

Och jagar man hög prestanda med 24/7-klock till icke-svindyrt pris ska man ha s1155. Det är vad jag (och antagligen de flesta) är intresserad av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipfunk:

Och jagar man hög prestanda med 24/7-klock till icke-svindyrt pris ska man ha s1155. Det är vad jag (och antagligen de flesta) är intresserad av.

Du menar de som egentligen bara vill ha något gratis och nu är ledsna över att de inte fick lika mycket prestanda gratis?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du menar de som egentligen bara vill ha något gratis och nu är ledsna över att de inte fick lika mycket prestanda gratis?

Ja, precis dem. Nu när AMD är på väg ut ur prestandasegmentet kan Intel sakta men säkert strypa överklockningsfunktionen om de behagar. Om den nya sämre kylpastan i Ivy Bridge är ett steg ditåt går inte att svara på, men det skulle inte förvåna mig. Att ta bort alla K-modeller direkt skulle bara få folk förbannade, men om man har otur kan det successivt vara på väg ditåt inom loppet av ett par år.

Jag vet inte om du anser att det är fult att klocka men det är så marknaden ser ut just nu. Man tjänar så mycket på det att det nästan känns dumt att låta bli. Skulle det bli ändring på det kommer mycket folk vara missnöjda, men till slut anpassar man sig.

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som lagt märke till att nästan alla inlägg i tråden blivit gillade minst en gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipfunk:

Ja, precis dem. Nu när AMD är på väg ut ur prestandasegmentet kan Intel sakta men säkert strypa överklockningsfunktionen om de behagar. Om den nya sämre kylpastan i Ivy Bridge är ett steg ditåt går inte att svara på, men det skulle inte förvåna mig. Att ta bort alla K-modeller direkt skulle bara få folk förbannade, men om man har otur kan det successivt vara på väg ditåt inom loppet av ett par år.

Jag vet inte om du anser att det är fult att klocka men det är så marknaden ser ut just nu. Man tjänar så mycket på det att det nästan känns dumt att låta bli. Skulle det bli ändring på det kommer mycket folk vara missnöjda, men till slut anpassar man sig.

Fast nu verkar det ju inte vara kylpastan utan det verkar bero på transistordesignen. En kombination av ökat flux och sämre värmeledning i kislet så du kan ta av dig foliehatten. De har inte heller kört på en ensam klockan i Sandy och Ivy bara för att djävlas med överklockare. Det är för dyrt för det och det finns enklare sätt att låsa ute överklockning.

K lär inte försvinna eftersom det inte kostar Intel något extra då det är dyraste modellerna ändå. Det är en billig lösning för att få alla högljudda överklockare att vara tysta. Jag har en känsla av att det kommer bli mer och mer multipelöverklockning i framtiden eftersom mer och mer funktionalitet slängs in i processorn. Nordbryggan är ju redan integrerad och sydbryggan är på väg in den också. Varken Intel eller AMD designar processorer med överklockning som mål eftersom det är en så liten målgrupp. Dock är den rätt högljudd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Ja, precis dem. Nu när AMD är på väg ut ur prestandasegmentet kan Intel sakta men säkert strypa överklockningsfunktionen om de behagar. Om den nya sämre kylpastan i Ivy Bridge är ett steg ditåt går inte att svara på, men det skulle inte förvåna mig. Att ta bort alla K-modeller direkt skulle bara få folk förbannade, men om man har otur kan det successivt vara på väg ditåt inom loppet av ett par år.

Processorerna blir känsligare och känsligare för spänningshöjningar, det är inte bara av energibesparande anledningar som Intel satsar så hårt på energieffektivistering och tri-gate osv.

När transistorerna blir mindre och mindre så får man fler och fler negativa biverkningar av att höja spänningen.

Jag tror inte att det är ett specifikt medvetet val av Intel utan det är helt enkelt så utvecklingen ser ut.
Dessutom blir det fler och fler funktioner inbakade i processorn som kan vara känsligare än själva x86-kärnorna i sig.

Sandy Bridge, och även Ivy, är väldigt bra överklockare. Man får ut mycket prestanda och många MHz, att det kommer bli svårare att få ut så mycket extra ur toppmodellerna i framtiden tycker inte jag man ska gråta över.

Permalänk

Beträffande Sandy Bridge vs Ivy Bridge: Ivy Bridge presterar ca 5-10% bättre i stock och drar ca 20% mindre ström. Och kommer att säljas för ungefär samma pris. Givetvis är en sådan förbättring lyckad. Men den överklockade marginellt sämre än Sandy Bridge. Men total prestandarden i överklockat läge var dock till Ivy Bridge`s fördel, dock var den så liten att den går under felmarginalen. Eftersom man reade ut SB och IB hade ett litet överpris var SB bridge totalt ett bättre köp. Nu har priserna på IB gått ner och SB gått upp. En skillnad på 100:- gör IB till ett bättre köp numera. Enkelt: om priskillnaden är under 300:- så köp IB, om den är över köp SB. Hoppar över GPU delen här. (misstänker att den är ointressant för många av er)

Beträffande värmen och och överklockningen: 3770K har en "Die size" på 160 mm2 och TDP på 77w. Det ger 2.078 mm2/w. 2700K har en "Die size" på 216 mm2 och TDP på 95W. Det ger 2.274 mm2/w. Ett teoretiskt exempel: Om man tillverkar en CPU på 100mm2 med IBs teknik så kommer den ha ett TDP på 48w medan en CPU med SBs teknik har 44w TDP. IB har mer "värme tryck" (vet inte om man kan använde det utrycket ?) än SB. Detta kan vara en orsak till problemet med överklockning. Det finnes fm andra orsaker. Frågan är hur produktions versionerna kommer att bete sig ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska man hålla på med avancerad överklockning så känns s1155 sådär lagom intressant ändå.

Lätt spänningshöjning är inte direkt avancerad överklockning imo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

"Kom bara, kom bara..." hahahaha

När säger de det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Lätt spänningshöjning är inte direkt avancerad överklockning imo.

Precis min poäng. Så de som klagar över överklockningen på Sandy och Ivy är mest de som vill ha gratis prestanda. De som faktiskt tycker det är kul att överklocka vill ha roligare saker att leka med än en multipel så de tittar antingen på s2011, AMD eller gamla prylar. Vilket beror på budget och vad man vill uppnå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Company Of Heroes 2

Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Precis min poäng. Så de som klagar över överklockningen på Sandy och Ivy är mest de som vill ha gratis prestanda. De som faktiskt tycker det är kul att överklocka vill ha roligare saker att leka med än en multipel så de tittar antingen på s2011, AMD eller gamla prylar. Vilket beror på budget och vad man vill uppnå.

Jag förstår inte din poäng öht, vad spelar det för roll?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte din poäng öht, vad spelar det för roll?

Att de som gnäller på att Ivy är dålig på att överklocka mest är gnälliga för att de inte får lika mycket gratis längre. Är det själva överklokningen i sig som är intressant så finns det massa andra plattformar än s1155 att leka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Beträffande värmen och och överklockningen: 3770K har en "Die size" på 160 mm2 och TDP på 77w. Det ger 2.078 mm2/w. 2700K har en "Die size" på 216 mm2 och TDP på 95W. Det ger 2.274 mm2/w. Ett teoretiskt exempel: Om man tillverkar en CPU på 100mm2 med IBs teknik så kommer den ha ett TDP på 48w medan en CPU med SBs teknik har 44w TDP. IB har mer "värme tryck" (vet inte om man kan använde det utrycket ?) än SB. Detta kan vara en orsak till problemet med överklockning. Det finnes fm andra orsaker. Frågan är hur produktions versionerna kommer att bete sig ?

Du är inne på rätt väg men du har vänt lite på det. Man brukar inte tala om mm2/W utan W/m2. Detta är värmeflux och som du säger har Ivy ett högre flux än Sandy. Det kan vara en del av problemet med temperaturen men inte hela. Antagligen är det en kombination av dåligt kalibrerad temperatursensor, högre flux samt sämre värmeledningsförmåga i kislet. När man börjar bygga på höjden skapar man ju en helt annan struktur i kretsarna som kan ha svårare att leda bort värme.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att de som gnäller på att Ivy är dålig på att överklocka mest är gnälliga för att de inte får lika mycket gratis längre. Är det själva överklokningen i sig som är intressant så finns det massa andra plattformar än s1155 att leka med.

Och vad spelar det för roll?
Vad är meningen med det du säger öht?

IB är sämre på överklockning med spänningshöjning än vad många räknat med och ett steg bakåt från föregående generation vilket många påpekat.
Jag förstår inte vad det du dillar om har med det att göra...

Man kanske bara har råd med 1 plattform och vill kombinera överklockning med så prisvärd prestanda som möjligt eller tusen andra scenarion som kan göra att man vill överklocka på 1155 plattformen.
Och att man får mindre för pengarna (K-modeller är inte gratis) är väll inte positivt hur man än ser på det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Och vad spelar det för roll?
Vad är meningen med det du säger öht?

IB är sämre på överklockning med spänningshöjning än vad många räknat med och ett steg bakåt från föregående generation vilket många påpekat.
Jag förstår inte vad det du dillar om har med det att göra...

Man kanske bara har råd med 1 plattform och vill kombinera överklockning med så prisvärd prestanda som möjligt eller tusen andra scenarion som kan göra att man vill överklocka på 1155 plattformen.
Och att man får mindre för pengarna (K-modeller är inte gratis) är väll inte positivt hur man än ser på det?

Tycker bara det är en konstig sak att gnälla om och börja rita upp konspirationsteorier runt. Intel målas upp som djävulen själv bara för att de inte designar processorer specifikt för att folk ska kunna få mer prestanda gratis. Tycker bara det är en konstig sak att gnälla på, att man får mindre saker gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tycker bara det är en konstig sak att gnälla om och börja rita upp konspirationsteorier runt. Intel målas upp som djävulen själv bara för att de inte designar processorer specifikt för att folk ska kunna få mer prestanda gratis. Tycker bara det är en konstig sak att gnälla på, att man får mindre saker gratis.

Processorer och moderkort med bra överklockningsfunktioner är inte gratis.

Att gnälla och måla upp konspirationsteorier är fånigt, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker inte ni är subjektiva. Att påstå att crossfire med HD6000-serien och framåt ser bra ut är som att påstå att man inte "tycker" att jorden är rund. Måste också tillägga att SLI i dagsläget, om man ser till flyt, fungerar lika bra som singelkort. Förvånansvärt bra med andra ord. Väldigt hög klass på testerna och tillägget microstuttering... (:

Skall man vara krass så är jorden eliptisk och inte rund

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Skall man vara krass så är jorden eliptisk och inte rund

Den är fortfarande rund.
"formad som en cirkel, sfär eller liknande; som saknar markerade hörn"

Ska du leka besserwisser, gör det rätt.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du är inne på rätt väg men du har vänt lite på det. Man brukar inte tala om mm2/W utan W/m2. Detta är värmeflux och som du säger har Ivy ett högre flux än Sandy. Det kan vara en del av problemet med temperaturen men inte hela. Antagligen är det en kombination av dåligt kalibrerad temperatursensor, högre flux samt sämre värmeledningsförmåga i kislet. När man börjar bygga på höjden skapar man ju en helt annan struktur i kretsarna som kan ha svårare att leda bort värme.

OK. Låter logiskt. Och eftersom IB har samma arkitektur som SB så kommer det högre flux värdet att ge problem vid överklockning. Uppenbarligen så har Intel satt stockhastigheten med marginaler. Och fm så kommer vi inte att se stockhastigheter på IB över 3.6-3.7 GHz. Vilket också förklarar varför SB (2600K/2700K)endast ökade med 100 MHz under sin livstid. Förr brukade Intel att öka hastigheten med 30-50% under en CPU livslängd. Eller utöka mängden på cash minnet och antalet kärnor/trådar. En ökning med bara 2,7 % är underlig.

Antar att vi får vänta på haswell.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till tråden där det tydligen ska byggas en spelburk i så litet format som möjligt? Det är precis vad jag försöker hitta nu, nämligen.

Permalänk
Avstängd

Det där skämtet om att Windows 8 är grönt känns inte så hett längre!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...