[GUIDE] Android unbrick guide

Permalänk
Medlem

[GUIDE] Android unbrick guide

Jag tar inget ansvar för att du inte kan läsa. Denna guide i utförande bryter ditt garantiavtal.
För er som ännu inte insett det anges mina guider utgående från en I9000 men med en liten justering
kan denna guide fungera för andra enheter också. DET ÄR INTE REKOMMENDERAT ATT LADDA NER DENNA
FIRMWARE OM DU INTE HAR EN GT-I9000 (SGS)! DE ANVÄNDS ENBART SOM EXEMPEL.

Förord.
Vad är en brickad enhet?
I denna guide används brickad som en lös term för att förklara "En skadad enhet vars firmware/mjukvara befintligt på enhet orsakar felaktigt beteende". Detta kan vara allt från bootloops/boot-logo-reboot/inkomplett ROM/Skadad intern mjukvara (exempelvis orsakad av Eris Market Fix appen på stock Froyo/Gingerbread)/etc

Guiden är främst lämpad för Samsung Galaxy S GT-i9000.

Att unbricka en enhet är därav att återställa den interna firmware med en ny stabil/fungerande firmware. Denna "Rom" är därför bäst lämpad att vara av mobilens standard att innehava vid leverans alternativt Froyo eller Gingerbread (2.2/2.3). Ladda inte ned en nyligen beta utsläppt rom från Xda om du inte vill förvänta dig de eventuella fel en tredjepartsfirmware kommer med.

Index

  1. Förberedelse
    Utförligt beskrivande av vad du i guiden kommer behöva för
    att utföra den.

  2. Utförande
    Beskrivande i exakt hur du återställer din "brickade" enhet.

  3. Externa länkar
    Samling av alla länkar som förekommer i denna tråd.

  4. Avslutningsord
    Åsikter om guiden.

  5. Generella problem och svar
    Besvarar eventuella frågor och ger lösningar

Förberedelse

Börja med att ladda ner en stock ROM. Med detta menar jag inte exempelvis CyanoGenMod, Dark Knight, Elite, MIUI eller liknande AOSP ROMS.
Nej! Du ska ladda ner en stock rom, detta är den rom du hade när du först fick enheten. Lämpligast är att du installerar en Froyo eller Gingerbread version. Froyo finner jag mest stabilast och faktiskt betydligt snabbare än Gingerbread på flertal enheter.

Du bör även se till att du har verktyget Odin eller Heimdal, Odin är enklast enligt mig och har aldrig krånglat. Så därför ska vi fokusera på verktyget Odin.

I min .zip här har jag packat ihop Odin tillsammans med 20100512 .pit filen som är nödvändig vid Re-partition av din rom. Därför bör du ladda ner detta från min dropbox här.

Om du inte redan har det, kanske du borde investera i en jigg. De är alltid en bra sak att ha liggandes om du råkar hårdbricka din enhet så du inte når download mode.

Om du har en Samsung och inte kan ansluta den till din dator (enhet misslyckades att installeras) så kan du installera dessa från denna .zip.

Sammansatt lista av behov:

  1. Odin
    Länk

  2. Stock ROM
    Froyo - Gingerbread

  3. USB sladd
    Köp eller se till att ha en

  4. Du har download mode
    3-btn-combo alternativ metod (jigg)

  5. Du har 60% + i batterinivå innan du börjar
    VIKTIGT! Om din telefon skulle dö under tiden
    kan det få allvarliga konsekvenser då inte allt kommer
    lyckas flashas.

Dold text

Utförande

Gå tillbaka till steg 1 (förberedelse) och se till att du laddat hem alla filer du kommer behöva. DET ÄR VIKTIGT!

Följ nu denna lista noga, det är detta som kommer vara det viktiga som avgör om du lyckas eller inte.

  1. Starta Odin

  2. Läs in PDA, Phone och CSC (knapparna är namngivna efter dessa och filerna också)

  3. Markera Re-partition, Auto reboot och F. Reset time

  4. Stäng av enheten om den är påslagen

  5. Starta i download mode

  6. Anslut med usb till din PC

  7. Klicka på knappen namngiven "Start"

  8. Låt bli din enhet nu!

  9. Invänta att enheten startar om

  10. RÖR INTE ENHETEN FÖRRÄN DEN HAR STARTAT UPP TILL "FIRST-TIME-USE wizard"

  11. Om det lyckades, klart.

Dold text

Externa länkar

ROM: Froyo - Gingerbread
Odin: 1.85 + pit
Pit: Följer i min ovanför
Samsung USB drivers: 1.3
För er med Samsung enheter

Dold text

Avslutningsord

Jag anser att detta är den enklaste metoden för att flasha din enhet från att vara brickad. Att använda Odin är väldigt enkelt och svår att göra fel i. Men om du är ovan bör du aldrig vara snabb med att trycka "start". Kontrollera alltid filnamnen.

Dold text

Generella problem och svar

  • Enheten går inte förbi bootlogotypen!
    Den rom du installerade kan ha varit inkorrekt alt. ofullständig. om du använt de jag länkat ska detta inte förekomma alls men om du gör fel kan det ske.
    Lösning:Gör om guiden.

  • Mobilen visar fortfarande en trekant i boot!
    Du hade inte i sladden när du flasha eller gjorde fel i Odin.
    Lösning: Gör om, gör rätt.

  • Enheten kraschar och appar funkar inte korrekt
    Du har nyligen bytt kernel. Installera en stock kernel eller en kernel känd att funka för din enhet/rom.
    Lösning:Installera en ny kernel. Kolla min flash guide.

Dold text

Förtydligar igen. Denna guide är inte optimerad för annat än GT-i9000 primärt. Den kan användas för andra men de länkade filer
i denna guide bör inte användas i det fall att du inte har en GT-i9000. Guiden beskriver proceduren från brickad - unbrickad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trevligt!! var hittades denna?

Kan tillägga att om eran telefon är såkallad "softbricked" kan ni använda t.ex SEUS (Sony Ericcson Update Services) eller PC Companion om ni har t.ex en SE telefon.

Edit: Är eran telefon ordentligt brickad måste ni kanske lämna in den till tillverkaren.

Permalänk
Avstängd

Jo för en HTC-"Android" så gör man så här för att förvandla tegelstenar till lurar igen.... (funkar med flera modelller)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1522351

(sen klarar inte verktyget en riktig "hårdbrick")

--

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

ursäkta men vad är unbrick?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

ursäkta men vad är unbrick?

Det här.

Känns lite onödigt o skriva en guide utan att introducera ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Det här.

Känns lite onödigt o skriva en guide utan att introducera ämnet.

ja men vad gör det? är det som att roota eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Det här.

Känns lite onödigt o skriva en guide utan att introducera ämnet.

Va? Om det var ett svar på frågan så förstod jag inte det. Vad är en brickad android? Jag har aldrig hört talas om det.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Brick = tegelsten. [ENG]

Du försöker roota uppdatera din lur/platta, något går snett.
Du har förvandlat din lur/platta till en tegelsten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

har visserligen bara haft en spica och en sgs men är inte odin bara för samsung telefoner????

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Du hade en skitbra guide för att flasha stock android på samsung galaxy s. Här har du gjort en mindre specifik guide som inte är särskilt bra förklarad.

VARNING VARNING!
Framförallt funkar de filer och metoden du angett bara för SGS! Att försöka detta på någon annan telefon kan ställa till det rejält, om det ens är möjligt. Denna metod kan till och med bricka en SGS från fel region!

Tycker det är bra att man tar sig tid att göra guider, men denna må du ta ner/ modifiera innan nån sullar till sin telefon!

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

har visserligen bara haft en spica och en sgs men är inte odin bara för samsung telefoner????

jo

Topic ska va något i stil med.. Samsung galaxy [i9000] unbrick guide.

Permalänk

sedan använder länkar du heller inte till nyaste firmwaren.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

sedan använder länkar du heller inte till nyaste firmwaren.

Jag länkar till stabil firmware.

Skrivet av simon253:

ja men vad gör det? är det som att roota eller?

Nej, det är att laga telefoner som inte startar. I detta fall SGS i9000.

Skrivet av Rupenbritz:

Det här.

Känns lite onödigt o skriva en guide utan att introducera ämnet.

Det är inte meningen att man ska behöva introducera det här ämnet då flertal android användare i dagsläge redan vet vad det här är.

Skrivet av simon253:

ursäkta men vad är unbrick?

Att återställa en skadad telefon som inte bootar av varierande anledningar. Detta är vad service gör fast såklart mest troligen med andra verktyg.

Skrivet av tcntad:

Trevligt!! var hittades denna?

Kan tillägga att om eran telefon är såkallad "softbricked" kan ni använda t.ex SEUS (Sony Ericcson Update Services) eller PC Companion om ni har t.ex en SE telefon.

Edit: Är eran telefon ordentligt brickad måste ni kanske lämna in den till tillverkaren.

Skrivits på egen hand. Lite av en uppföljare till min flash guide.

Min definition av brickad:
Enhet är inte brickad förrän det är omöjligt att använda telefonen överhuvudtaget. Brickad används som en lös
term för att förklara:
En enhet som i något slag åstadkommit skada i mjukvara som förhindrar sagd enhet att fungera som förväntat.

Förord och förtydligande tillagt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40