Permalänk

4 skärmar med 7970 DCII fungerar inte

Hej! Jag har nyss köpt ett ASUS HD7970 DirectCU II TOP-kort och tänkte att jag då skulle kunna ha alla mina 4 skärmar aktiva på samma gång (3 datorskärmar och 1 TV) eftersom det står att det stödjer upp till 6 skärmar och det har 6 bildutgångar. Förut hade jag ett 5850 och då kunde jag bara ha 3 skärmar aktiva åt gången och fick inaktivera en datorskärm varje gång jag skulle aktivera TVn. Datorskärmarna är BenQ G2420HDBL och TVn är en Samsung PS50C7705.

Kortet har två DVI-utgångar och 4 DisplayPort-utgångar, och just nu har jag min mittersta datorskärm kopplad till en DP-utgång med en aktiv DP->DVI-adapter. Sen har jag mina sidoskärmar kopplade till de två DVI-utgångarna på grafikkortet, och sist men inte minst TVn som är kopplad till en DP-utgång med en DP->HDMI-adapter. Det funkar att köra Eyefinity på de tre skärmarna och alla skärmar funkar, MEN fortfarande inte på samma gång! Det är inte ett krav att kunna ha Eyefinity och TVn på samma gång, men åtminstone extended desktop över alla 4 på samma gång. Vill ju slippa switcha över varje gång jag ska ha någonting på TVn. Nu om jag t.ex. har datorskärmarna aktiverade med extended desktop och försöker aktivera TVn också så står det bara "To extend the desktop, a desktop or display must be disabled.".

Är det någon som vet vad det beror på och vad jag måste göra för att kunna ha alla fyra skärmarna igång samtidigt? Ska inte kortet stödja sex skärmar?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl kanske samma som med gamla 6970DCII?

http://www.hardocp.com/article/2011/03/14/asus_engtx580_eah69...

"On the top edge of this video card sits a very small switch. This switch has a very important job. It changes one of the video card's DVI ports from dual-link to single-link, and enables Eyefinity6. Out of the box, our review sample came with the switch configured to run in Eyefinity6 mode. In Eyefinity6 mode the highest resolution available on our monitor was 1280x800 when plugged into the special DVI port. In order to use our Dell 3007 monitor at its native resolution of 2560x1600 on both ports, we had to shut the computer down and flip the switch. When the computer booted back up, the monitor's full range of supported resolutions were again available."

Alltså kunde man inte köra båda DVI fullt ut vid eyefinity, samma begränsning som alltid funnits iom att ena DVI alltid delar med något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har testat starta om datorn med switchen i båda de olika lägena nu, men det går aldrig att aktivera en fjärde skärm. Och så har jag ju alltid 1920x1080 upplösning på båda DVI-utgångarna, hur switchen än är. Och så använder jag ju inte ens DP-utgången som är sammankopplad med den speciella DVI-porten. Så än så länge har jag inte kommit någon vart. Några andra tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Du gör något fel, självklart fungerar eyefinity om man gör rätt. Läs manualer och guider på nätet.

Har du full upplösning på båda DVI är troligen inte eyefinity6-läget aktiverat och det är därmed ditt problem. Försök vara lite mer metodisk, som att t ex stänga av datorn efter att switchen är i rätt läge. Kallstart är kanske det som behövs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Eyefinity fungerar. Alla 4 skärmarna fungerar. Däremot så kan jag inte ha fler än 3 skärmar aktiva samtidigt, vilket är lite skumt. Och ja, det är väl klart att det är något jag inte gör rätt, det kan vara därför jag frågar om det är någon som faktiskt vet hur man ska göra. T.ex. någon som själv kör 4 eller fler skärmar på ett likadant eller liknande kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Takatalvi91:

Kortet har två DVI-utgångar och 4 DisplayPort-utgångar, och just nu har jag min mittersta datorskärm kopplad till en DP-utgång med en aktiv DP->DVI-adapter. Sen har jag mina sidoskärmar kopplade till de två DVI-utgångarna på grafikkortet, och sist men inte minst TVn som är kopplad till en DP-utgång med en DP->HDMI-adapter.

Sidoskärmarna är kopplade till DVI så båda kanalerna är upptagna, sen så kopplar du in en TV på HDMI-kanalen som delas med DVI-kanalerna. Skulle sätta en slant på att det är där det felar då du inte skriver något om att du kör en aktiv konvertering från DP till HDMI.

Permalänk

Nej, precis. DP->DVI-adaptern är aktiv, men inte DP->HDMI-adaptern. Är det alltså så att det max får vara två icke-aktiva kopplingar? Skulle det fungera om jag köpte en till aktiv DP-DVI-adapter så jag bara använde en DVI-port och 3 DP?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ballistic:

Sidoskärmarna är kopplade till DVI så båda kanalerna är upptagna, sen så kopplar du in en TV på HDMI-kanalen som delas med DVI-kanalerna. Skulle sätta en slant på att det är där det felar då du inte skriver något om att du kör en aktiv konvertering från DP till HDMI.

DCII har väl ingen HDMI? Enbart 4st DVI och 2st DVI vad jag sett. Ska man köra 6st skärmar i full upplösning måste man nog köra DVI-adapter så att 1 uttag kör dubbla skärmar.

Det verkar rätt uppenbart att trådskaparen av okänd anledning inte lyckats aktivera eyefinity 6: "By way of output ports, the ASUS EAH6970 DirectCU II features two DVI ports and four DisplayPorts. To operate all four DisplayPort connectors, the Eyefinity6 switch must be set appropriately. When set for Eyefinity6, one of the DVI ports operates in single-link only mode. When it is set for 3-way operation, both DVI ports are dual-link."

Enbart 3 skärmar fungerar - eyefinity 6 inte aktiverat.

Skrivet av Takatalvi91:

Nej, precis. DP->DVI-adaptern är aktiv, men inte DP->HDMI-adaptern. Är det alltså så att det max får vara två icke-aktiva kopplingar? Skulle det fungera om jag köpte en till aktiv DP-DVI-adapter så jag bara använde en DVI-port och 3 DP?

Det trodde jag du visste eftersom det varit så hela tiden och från första början med Eyefinity. Dags att läsa lite också och inte bara mecka? Det kanske är ändrat på senaste modellerna, men detta med aktiva adaptar har alltid varit viktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Takatalvi91:

Nej, precis. DP->DVI-adaptern är aktiv, men inte DP->HDMI-adaptern. Är det alltså så att det max får vara två icke-aktiva kopplingar? Skulle det fungera om jag köpte en till aktiv DP-DVI-adapter så jag bara använde en DVI-port och 3 DP?

Det borde fungera om du gör som du skriver och köper ytterligare en aktiv adapter. Jag baserar förvisso detta på mina egna erfarenheter av mitt 6950 men eftersom du har precis samma fel som jag hade så bör lösningen vara densamma.

Skrivet av MultiMan:

DCII har väl ingen HDMI? Enbart 4st DVI och 2st DVI vad jag sett. Ska man köra 6st skärmar i full upplösning måste man nog köra DVI-adapter så att 1 uttag kör dubbla skärmar.

Grovt förenklat så lär kortet ha två DVI-kanaler och fyra DP-kanaler. När du kopplar in en icke-aktiv HDMI-adapter så tar den en av DVI-kanalerna och inte en av DP-kanalerna, så om du kör 2xDVI + icke-aktiv DP-HDMI så behöver du tre DVI-kanaler, men kortet kan bara leverera två. Som jag skrev längre upp i det här inlägget så baserar jag det här på mitt eget 6950 så jag kan givetvis vara helt fel ute, men symptomen var identiska med de jag hade.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det trodde jag du visste eftersom det varit så hela tiden och från första början med Eyefinity. Dags att läsa lite också och inte bara mecka? Det kanske är ändrat på senaste modellerna, men detta med aktiva adaptar har alltid varit viktigt.

Förut har jag ju bara haft ett 5850 med stöd för max 3 skärmar samtidigt, och det jag förstod det som när jag läste på om det var att man var tvungen att ha EN aktiv adapter, och så behövde resten inte vara aktiva. Så nu i bara farten tänkte jag att jag inte behövde köpa någon till adapter eftersom jag redan hade en. Visste inte riktigt hur det blev med kort som stödde fler skärmar. Men det verkar ju kanske vara så att det är att man max kan ha TVÅ som inte är aktiva, och sen måste resten vara aktiva.

Skrivet av Ballistic:

Det borde fungera om du gör som du skriver och köper ytterligare en aktiv adapter. Jag baserar förvisso detta på mina egna erfarenheter av mitt 6950 men eftersom du har precis samma fel som jag hade så bör lösningen vara densamma.

Grovt förenklat så lär kortet ha två DVI-kanaler och fyra DP-kanaler. När du kopplar in en icke-aktiv HDMI-adapter så tar den en av DVI-kanalerna och inte en av DP-kanalerna, så om du kör 2xDVI + icke-aktiv DP-HDMI så behöver du tre DVI-kanaler, men kortet kan bara leverera två. Som jag skrev längre upp i det här inlägget så baserar jag det här på mitt eget 6950 så jag kan givetvis vara helt fel ute, men symptomen var identiska med de jag hade.

Okej, men nu chansar jag i alla fall på att det är det och köper en till aktiv DP->DVI-adapter, och så får vi se hur det går.

Tack för hjälpen! Kan skriva om det funkar eller inte när jag fått adaptern.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Grovt förenklat så lär kortet ha två DVI-kanaler och fyra DP-kanaler. När du kopplar in en icke-aktiv HDMI-adapter så tar den en av DVI-kanalerna och inte en av DP-kanalerna, så om du kör 2xDVI + icke-aktiv DP-HDMI så behöver du tre DVI-kanaler, men kortet kan bara leverera två. Som jag skrev längre upp i det här inlägget så baserar jag det här på mitt eget 6950 så jag kan givetvis vara helt fel ute, men symptomen var identiska med de jag hade.

Det verkar för övrigt som att det är precis det här det beror på, för det går inte att ha mittenskärmen som den som är inaktiv, dvs den som har den aktiva adaptern, och de andra tre aktiva. Men det går ju att ha tre aktiva så länge mittenskärmen är en av dem. Så det känns ju som att om jag bara gör en av sidoskärmarna aktiv också så borde problemet vara löst.

Permalänk

Det fungerar nu utmärkt efter att jag satt en sådan (https://www.inet.se/produkt/5408938/adapter-displayport-till-...) adapter på en av DVI-kablarna. Tack så mycket för hjälpen!