Permalänk
Medlem

Nerfa från 20.0000 Speldator

Liten annorlunda vinkling på denna tråden än vad det brukar vara men, faktum är att jag kommer inte behöva lika mycket flås i burken som jag vill ha.
Känns inte lönt att tex lägga pengar på en Rigg som går att clocka, för när det kommer till kritan så clockar jag den aldrig ändå.

Senaste 2 riggarna har funnits gott om utrymme till att clocka, men det blir aldrig av.
Jag vill inte heller lägga en himla massa pengar på att få mycket mer prestanda i buken än vad jag kommer att behöva.

Det som kommer att rulla på burken är BF3, SWTOR, Diablo III mm. Och sen kommer den användas till en del Photoshop (därav lite mer minne i burken)

Har lite halvkassa "up to date" kunskaper om datorer numera då jag inte längre har kvar så mycket intresse för dom,

Detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/1782356/2012-05-10 är vad jag landat på efter jag försökt att strippa mycket från en 20.000:- inköpslista.
Men tycker fortfarande att det känns onödigt dyrt. Vilka delar är där plats att Nerfa utan att tumma på prestanda för de saker jag ska ha burken till.

Tacksam för att experthjälp jag kan få från alla trevliga och duktiga medlemmar här på Sweclockers forumet.

PS: Diskar, tagentbord, mus, läsare, mm sitter redan i min rigg som jag har idag, eventuellt skulle jag kunna komma undan med det nätagg som sitter i datorn idag med eller ett jag har liggandes, det ena är ett noname 800w och det andra ett gammal Cosair 520 80+ nått, kommer jag undan med detta?

Mvh

Tack på Förhand.

Permalänk
Medlem

Biligare moderkort, 2500K kontra 2700K
Inte köra på ett AX agg utan kanske TX agg
Inte intel SSD utan kanske Adata/OCZ/samsung
8GB ram inte 16GB

Permalänk
Medlem

Valde att inte nerfa så mycket, som att bara plocka bort och använda mina delar från den nuvarande burken sålänge.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1785803/uppdaterad

Men nu är min frågetecken. Behöver man köpa bättre kylpasta,
Den kylaren fungerar inte men de minnen PGA platsbrist har jag förstått. kan man komma runt detta?
Finns det några andra tillbehör som jag kommer behöva köpa? Extra fläktar osv till chassit?

Likvärdigt från komplett.se

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s. (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, bulk (OEM)

Fractal Design Define R3 Black Pearl. Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljuddämpat, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Intel® Core i7-2700K Processor. Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9. Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Noctua NH-D14 CPU Kylare. Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA
__________________________________________________

8300:-

Ganska många år sedan jag byggde en burk

Tacksam för all hjälp...

Mvh

Permalänk
Medlem

Vengeance med heat spreader är ej kompatibel med kylare du har vald. Du kan inte ha 16gig, Köp låg profil elller byt kylare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om du även ska använda datorn till Photoshop etc kanske LGA2011 är något för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Hedersmedlem

16 GiB minne tycker jag du ska ha om du behöver det i photoshop, det vet du bäst själv. Men det handlar om ca 500 kr bara, känns lite dumsnålt att inta köpa på sig i bra mängd från början. Ja det är nog risk att den där kylaren (eller fläktarna) tar i minnen som är höga. Man behöver s.k. lågprofilminnen (LP). För övrigt lustigt att normalhöga minnen kallas lågprofil. Lågprofil tänker jag på vissa minnesstickor som är extremt små på höjden (kanske inte finns för DDR3?).
LP-minnena du hade i första varukorgen finns i blått för dyrare peng men i lager.
Håller dock med Wully om billigare moderkort.
Letade lite test och såg att hyperthreading (som i7 processorer har men inte i5) gav en viss liten skillnad. Men att ivy bridge också var effektivare i photoshop. Så i standardklock så kanske du kan få en 3570k att prestera som den där gamla 2700k du lagt i. Tar du en sandy bridge föreslår jag ett moderkort med chipset från 70-serien. (t.ex. Z77).

Om absolut inte ska överklocka så öppnar det nya dörrar i fråga om priset. Icke k-modeller av intelprocessorer är billigare (men med ivy bridge 100 MHz lägre klockade). Moderkort som inte kör Z77 (Det chipset som tillåter överklockning av processorn om det är K-modell) är billigare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack för all input, bytt ut till de blå LP minnena då jag inte vet vilken annan kylare som eventuellt skulle passa.. fortfarande 16g

bytte ut till

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) med Asus SABERTOOTH Z77.

Om man inte ska clocka något kan man köra med stock kylaren så länge? på i5'an?