Permalänk

Blueray film (usb)

http://reviews.argos.co.uk/1493-en_gb/9368262/reviews.htm

Köpte mig igår en sådan ny blueray med hopp om att den skulle fungera bra med min Usb filer, så kom hem och provade..

Extern hårddisk - Togs ej
Mobil usb: Togs ej

Så fick köpa ett nytt usb minne och den funkade, nästa problem va att den inte tog varken avi eller xvid filer.. det stog att den godkände både xvid och avi på videofiler, det borde väll gälla på usb med?

Tycker den borde godkänns min ext hårdisk, har flera semsterfilmer och liknande jag gjort om till avi osv, mm.. kan inte se ngn av dessa filmer nu..

Kan någon komma med råd? vilka bluray tar dessa filer via usb?

Permalänk
99:e percentilen

Sånt krånglar jämt. Jag skulle råda dig att bygga en HTPC istället, så kan du spela upp precis vilket format som helst från vilket lagringsmedium som helst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Misstänker att det har med filsystemen du använder på dina USB-enheter att göra.
De flesta av dessa spelare klarar bara fat32 (En del nyare enheter klarar också det nya exFAT, men det är sällsynt än idag.)

Formattera om dina minnen och hårddiskar med FAT32 som filsystem och prova igen. (Obs: omformattering raderar allt på enheten, så se till att ha en säkerhetskopia på innehållet)

Angående formatstödet. Att tänka på: AVI är bara en så kallad container. (Likt en ZIP-fil kan innehålla vad som helst) Du måste ta reda på vilka kodningsstandarder spelaren stödjer.
En AVI-fil kan innehålla allt från mpeg till h264 format.

Jag kan tyvärr inte hitta någon vettig information om spelaren. Inte ens Sony själva vill kännas vid den. Det verkar vara något av en rejält udda spelare du har hittat.

Min egen erfarenhet med dessa spelare som "lovar" en massa formatstöd, klarar i själva verket ytterst få format och kodningsstandarder. Brukar inte vara mycket att hänga i granen.
Som tidigare nämnts: Vill man ha "fullt" stöd för de flesta förekommande format: Skaffa en dedikerad HTPC eller liknande.
Alternativt spelare som är anpassade för just detta ändamål: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/mediaspelare/roxcore...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Krånglar jämt? Tycker man borde få det man betalar för dock.. vad exakt är en HTPC? :/

Permalänk
Skrivet av Plast4life:

Krånglar jämt? Tycker man borde få det man betalar för dock.. vad exakt är en HTPC? :/

ja, betalar man under tusenlappen för en blurayspelare får man ju räkna med att inte få vidare mycket

HTPC = Home Theatre PC, dvs en liten vanlig dator, anpassad för tv-bruk.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Misstänker att det har med filsystemen du använder på dina USB-enheter att göra.
De flesta av dessa spelare klarar bara fat32 (En del nyare enheter klarar också det nya exFAT, men det är sällsynt än idag.)

Formattera om dina minnen och hårddiskar med FAT32 som filsystem och prova igen. (Obs: omformattering raderar allt på enheten, så se till att ha en säkerhetskopia på innehållet)

Min ext hårdisk har visserligen en 4år på nacken så kan köpa att den inte stöds, men usb minnet köpte jag igår och det funkade, dock vill inte Blueray ta filerna på den.. Kan det orsakas av usb-enheten menar du?

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har någon Samsung TV och Blue-ray som är ganska bra på olika filmer.
Möjligtvis den här: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/blu-ray-spelare-dv...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Plast4life:

Min ext hårdisk har visserligen en 4år på nacken så kan köpa att den inte stöds, men usb minnet köpte jag igår och det funkade, dock vill inte Blueray ta filerna på den.. Kan det orsakas av usb-enheten menar du?

Som jag skrev tidigare: Ändra bara filsystemet om den inte redan använder FAT32 Det är inget fel på själva enheterna. Bara din spelare som är extra kinkig på hur enheterna är formaterade.
PS: Redigerade det tidigare inlägget. Läs det igen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Flera nyare tv-apparater har ju en USB port i själva tvn, och i farsans tv t.ex så kan han koppla in både USB-minnen och hårddiskar direkt för att kolla på både filmer och bilder, kanske värt att testa om det funkar för din tv?

Annars är ju egentligen en HTPC ett bättre val för detta, blir bara massa krångel om man försöker gå genom en blu ray, och är ju trotts allt inte detta blu rays är gjorda för.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Som jag skrev tidigare: Ändra bara filsystemet om den inte redan använder FAT32 Det är inget fel på själva enheterna. Bara din spelare som är extra kinkig på hur enheterna är formaterade.
PS: Redigerade det tidigare inlägget. Läs det igen.

Jag har blivit förfrågad att formatera hårddisken sen en tid men har inte brytt mig då allt funkat prima, Hur exakt går jag tillväga för att få "FAT32" när jag formaterar?

Sånt här är inte riktigt min starka sida så är oerhört tacksam för all hjälp

Permalänk

Köpte denna på siba för enligt dom ett generöst nedsatt pris.. den kostade eg mer förut.. de sa att den stödde de format jag efterfrågade så litade på det.. nu idag är denna modellen borttagen från deras hemsida verkar det som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Köpte denna på siba för enligt dom ett generöst nedsatt pris.. den kostade eg mer förut.. de sa att den stödde de format jag efterfrågade så litade på det.. nu idag är denna modellen borttagen från deras hemsida verkar det som..

Jag hade lämnat tillbaka Bluray spelaren om du har öppet köp, och köpt en bra mediaspelare för runt 1000kr. De klarar av alla vanliga externa hårddiskar, och oftast de flesta av de populära videoformaten.

Permalänk
Skrivet av Plast4life:

Köpte denna på siba för enligt dom ett generöst nedsatt pris.. den kostade eg mer förut.. de sa att den stödde de format jag efterfrågade så litade på det.. nu idag är denna modellen borttagen från deras hemsida verkar det som..

Enligt Sony spelar den Xvid, men inte DivX. Säker på att formatet på filmerna var rätt?

Sen så är AVI ett filformat som kan använda mängder av olika codec's (divx och xvid är exempel på codec's). Om spelaren inte klarar av den filens codec, så hjälper det inte att den klarar av avi-formatet i sig.

Det kan även vara värt att försöka sig på att uppdatera programvaran. ibland har man tur, och får bättre formatstöd med tiden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Jag har blivit förfrågad att formatera hårddisken sen en tid men har inte brytt mig då allt funkat prima, Hur exakt går jag tillväga för att få "FAT32" när jag formaterar?

Sånt här är inte riktigt min starka sida så är oerhört tacksam för all hjälp

Sätt i USB-stickan i datorn gå till "Den här datorn" högerklicka på USB-stickan välj "Formatera", sen välj FAT32 under "Fil system", sen formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Sätt i USB-stickan i datorn gå till "Den här datorn" högerklicka på USB-stickan välj "Formatera", sen välj FAT32 under "Fil system", sen formatera.

notera att allt på stickan försvinner!

btw det heter BLU-RAY, inte blue det är en sån här sak man stör sig på när man väl kan det

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Plast4life:

Jag har blivit förfrågad att formatera hårddisken sen en tid men har inte brytt mig då allt funkat prima, Hur exakt går jag tillväga för att få "FAT32" när jag formaterar?

Sånt här är inte riktigt min starka sida så är oerhört tacksam för all hjälp

Jag gissar att du kör med Windows Vista / Windows 7.
1: Anslut enheten till datorn.
2: Kopiera innehållet till en annan enhet om du inte har kopior på filerna sedan tidigare.
3: Öpnna "Dator" från startmenyn.
4: Högerklicka på den akuella enheten ifråga, och välj "Formatera". Ett nytt fönster dyker upp.
5: I list-menyn, under rubriken "Filsystem", väljer du FAT32.
6: Klicka på "Start".

Minnet/hårddisken är nu omformaterad till FAT32 och du kan nu kopiera tillbaka dina filer till enheten ifråga.

Att tänka på: Enheter större än 32 Gibibyte bör inte använda Fat32 som filsystem. Det fungerar, men är inte optimalt.
Vill man använda hårddisken till mediaspelare med dåligt filsystems-stöd, så får man kompromissa.
Det kan till och med hända att mediaspelaren ifråga inte ens kan använda enheter större än 32 Gigabyte. (Det är rätt vanligt)

Att tänka på: Med FAT32 som filsystem, får filerna inte överstiga 4 GB i storlek. Annars riskerar man att få korrupta filer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Sånt krånglar jämt. Jag skulle råda dig att bygga en HTPC istället, så kan du spela upp precis vilket format som helst från vilket lagringsmedium som helst.

Jag fick hem en billig LG 32" till sovrummet för några veckor sedan, fanns USB. Var djävligt skeptisk till att någonting annat än semesterbilder skulle gå att köras via USB.

Den tuggade mitt 32gb USB minne med mkv och hela sub-shittet...så nöjd!

http://www.dustinhome.se/product/5010623125/lg-32lv355n-32-le...

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag hade lämnat tillbaka Bluray spelaren om du har öppet köp, och köpt en bra mediaspelare för runt 1000kr. De klarar av alla vanliga externa hårddiskar, och oftast de flesta av de populära videoformaten.

Skrivet av SysGhost:

Jag gissar att du kör med Windows Vista / Windows 7.
1: Anslut enheten till datorn.
2: Kopiera innehållet till en annan enhet om du inte har kopior på filerna sedan tidigare.
3: Öpnna "Dator" från startmenyn.
4: Högerklicka på den akuella enheten ifråga, och välj "Formatera". Ett nytt fönster dyker upp.
5: I list-menyn, under rubriken "Filsystem", väljer du FAT32.
6: Klicka på "Start".

Minnet/hårddisken är nu omformaterad till FAT32 och du kan nu kopiera tillbaka dina filer till enheten ifråga.

Att tänka på: Enheter större än 32 Gibibyte bör inte använda Fat32 som filsystem. Det fungerar, men är inte optimalt.
Vill man använda hårddisken till mediaspelare med dåligt filsystems-stöd, så får man kompromissa.
Det kan till och med hända att mediaspelaren ifråga inte ens kan använda enheter större än 32 Gigabyte. (Det är rätt vanligt)

Att tänka på: Med FAT32 som filsystem, får filerna inte överstiga 4 GB i storlek. Annars riskerar man att få korrupta filer.

Så du skulle inte rekommendera att jag tar det? isf, vilket bör jag satsa på för att få ut bästa resultat?

Har nu kopierat allt och är redo att köra igång detta

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag hade lämnat tillbaka Bluray spelaren om du har öppet köp, och köpt en bra mediaspelare för runt 1000kr. De klarar av alla vanliga externa hårddiskar, och oftast de flesta av de populära videoformaten.

Skrivet av SysGhost:

Jag gissar att du kör med Windows Vista / Windows 7.
1: Anslut enheten till datorn.
2: Kopiera innehållet till en annan enhet om du inte har kopior på filerna sedan tidigare.
3: Öpnna "Dator" från startmenyn.
4: Högerklicka på den akuella enheten ifråga, och välj "Formatera". Ett nytt fönster dyker upp.
5: I list-menyn, under rubriken "Filsystem", väljer du FAT32.
6: Klicka på "Start".

Minnet/hårddisken är nu omformaterad till FAT32 och du kan nu kopiera tillbaka dina filer till enheten ifråga.

Att tänka på: Enheter större än 32 Gibibyte bör inte använda Fat32 som filsystem. Det fungerar, men är inte optimalt.
Vill man använda hårddisken till mediaspelare med dåligt filsystems-stöd, så får man kompromissa.
Det kan till och med hända att mediaspelaren ifråga inte ens kan använda enheter större än 32 Gigabyte. (Det är rätt vanligt)

Att tänka på: Med FAT32 som filsystem, får filerna inte överstiga 4 GB i storlek. Annars riskerar man att få korrupta filer.

Min hårddisk är på 145gb.. Så du skulle inte rekommendera att jag tar det? isf, vilket bör jag satsa på för att få ut bästa resultat?

Har nu kopierat allt och är redo att köra igång detta

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Plast4life:

Min hårddisk är på 145gb.. Så du skulle inte rekommendera att jag tar det? isf, vilket bör jag satsa på för att få ut bästa resultat?

Har nu kopierat allt och är redo att köra igång detta

Som sagt. FAT32 är gammalt filsystemn sedan hedenhös tid som borde ha skrotats för länge sedan, men tillverkarna av mediaspelarna är tröga som åsnor
Prova med FAT32, kopiera in några filer och se hur det går.

Din spelare misstänker jag, inte kommer att kunna läsa av hårddisken oavsett vilket filsystem du har på den, på grund av begränsningar.
Blurayspelaren är tänkt att spela Bluray-skivor och enkla filmer från enkla och små usb-minnen, inget mer.
Allt därutöver är en gråzon som du får prova dig fram med.

Har du tänkt använda USB-media i huvudsak, rekommenderar jag den Roxxcore-spelaren jag länkade till längre upp. Den är designad för detta ändamål.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet kan du kanske koppla din Blu-ray spelare till internet och uppdatera mjukvaran, kan göra skillnad.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

använd inte fat32. det är stenålder och klarar inte filer större än 4GB. använd exFAT istället

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

använd inte fat32. det är stenålder och klarar inte filer större än 4GB. använd exFAT istället

Det är inte alla mediaspelare som klarar av exFAT. Till och med väldigt få som gör det. Tillverkarna av mediaspelarna är lite "dumsnåla" och vill inte betala dem licensavgifter som krävs för att stödja exFAT och eventuellt NTFS . De flesta tillverkarna anser att FAT32 är "fullgott"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag fick använda mig av ExFat, för Fat32 fanns inte att välja på min hårddisk (kke för gammal?) men hursomhelst nu funkar iaf allt som jag ville

Tack för all hjälp!