Jag kör för fort och har tröttnat på att folk gnäller på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att supa eller knarka skadar ingen annan förutom en själv, kör du för fort i trafiken riskerar du att skada andra.
Vi har regler i trafiken för allar säkerhet, följ dem eller ge fan i att köra bil!

Det kan man ju diskutera, familjer m.m. mår ju inte specielt bra av det antar jag, våld ökar ju med droger och alkohol.
Men den "huvudsakliga skadan" gör man endast på sig själv och det är ju ingen annan som blir lika skadad som en själv, jämfört med att köra på en annan bil med sin bil. Så du har ju helt klart en poäng.

Sen kan man ju tycka att knarkare och alkisar inte gör det "frivilligt", de har ett behov som styr dem. Att köra för fort på allmänväg får ingen absitnens eller andra besvär av om man inte kan det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blk:

Det kan man ju diskutera, familjer m.m. mår ju inte specielt bra av det antar jag, våld ökar ju med droger och alkohol.
Men den "huvudsakliga skadan" gör man endast på sig själv och det är ju ingen annan som blir lika skadad som en själv, jämfört med att köra på en annan bil med sin bil. Så du har ju helt klart en poäng.

Sen kan man ju tycka att knarkare och alkisar inte gör det "frivilligt", de har ett behov som styr dem. Att köra för fort på allmänväg får ingen absitnens eller andra besvär av om man inte kan det.

Det är sant men poängen verkar gått fram iaf:) Kan säga att man blir värst drabbad själv eller nåt.

Permalänk
Medlem

Vill du köra fort så finns det racingbanor även här i Sverige. Håll dig borta från allmänna vägarna med den inställning då du riskerar att allvarligt skada andra med ditt beteende.

Permalänk
Medlem

Fortfarande i trotsåldern ser jag.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Du verkar redan ha bestämt dig och ändå skapar du en tråd? Konsten att trolla är att vara subtil och få andra i tråden att haka på, argumentera, och bli irriterade på varandra, du ska alltså inte göra grovjobbet, bättre försök nästa gång pojkvasker.

Lite rått att skriva detta kanske men hoppas att du får kyssa mitträcke på en motorväg så du kanske får lite vett inkört i skallen, hur snabbt du nu kör. Annars finns det ju racingbanor, dragrace etc där du faktiskt får köra fort och kan utmana likasinnade (fast kanske roligare att "rejsa" mot Svensson i sin 740?)

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Lite rått att skriva detta kanske men hoppas att du får kyssa mitträcke på en motorväg så du kanske får lite vett inkört i skallen, hur snabbt du nu kör.

Det hoppas jag verkligen inte; det vore ju synd om mitträcket och inte så jäkla skoj för de som måste rensa upp skiten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Du gillar att köra fort? Flytta till Tyskland, där finns det många och långa sträckor med fri hastighet.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Bara för att du infaller in i någon av kategorierna jag sa upp så behöver du inte sitta och säga massa skit.

Jag kan också sitta och säga att de borde ge dödshjälp till dem som knarkar och att man bör döda dem innan de skadar andra runt sig bara för att få tag på knark.
Se jag kan också vara otrevlig och grina men den nivåan sjunker jag inte till, sluta fjanta runt och skriva provocerande saker....

Har man rätt att ge andra människor kritik då man själv gör fel

svårt att fatta ser jag, snälla håll er på vad jag frågade, så svårt är de inte.

Är du på riktig? "let he who is without sin cast the first stone" om du förstår syftet med detta uttryck förstår då också varför frågan i tjock och understruken text är helt galan då kritik aldrig skulle kunna utdelas.

//edit: kan tillägga att jag själv är totalt respektlös mot hastighets begränsningar. Jag använder istället mitt sunda förnuft och bedömer hela tiden risker när jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Du verkar redan ha bestämt dig och ändå skapar du en tråd? Konsten att trolla är att vara subtil och få andra i tråden att haka på, argumentera, och bli irriterade på varandra, du ska alltså inte göra grovjobbet, bättre försök nästa gång pojkvasker.

Det var ca ett halvår jag senast såg någon känna till ordets betydelse. Vem grävde upp dig?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Kör oxo för fort då o då. Det värsta som finns är de som ligger under hastighetsbegränsningen. Dom är en stor fara för trafiken. Tala inte ens om dom som svänger sakta så man är nära att köra in i röven på dom.

AH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ninotramp:

Kör oxo för fort då o då. Det värsta som finns är de som ligger under hastighetsbegränsningen. Dom är en stor fara för trafiken. Tala inte ens om dom som svänger sakta så man är nära att köra in i röven på dom.

AH

Jag har hört det förr.

Du menar alltså att en person som kör defensivt utför en fara för en annan person som kör defensivt?

Jag skulle säga att det är betydligt större chans för olycka med två personer som kör offensivt.

Om du hade kört försiktigt till att börja med så hade personen framför dig inte varit ett problem, alltså är du trafikfaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har hört det förr.

Du menar alltså att en person som kör defensivt utför en fara för en annan person som kör defensivt?

Jag skulle säga att det är betydligt större chans för olycka med två personer som kör offensivt.

Om du hade kört försiktigt till att börja med så hade personen framför dig inte varit ett problem, alltså är du trafikfaran.

Bara för att man kör snabbt så är det inte offensivt, sakta är inte = defensivt heller.

Ninotramp har faktiskt helt rätt, man ska följa trafiktempot gör man inte det så spelar det ingen roll om man kör sakta eller snabbt, lika farligt.

Du har det klassiska exemplet på tanten som blev påkörd i en korsning och hon hävdade att hon körde när det va grönt.
Det hävdade även killen som körde på henne, det visade sig att båda talade sanning..
45 Sekunder efter att hon började köra vid grönt så krockade de mitt i korsningen, då hade det slagit över till rött bakom henne och de som kom från andra hållet hade fått grönt. Då var hon fortfarande mitt i korsningen, där kan man snacka livsfara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Ninotramp har faktiskt helt rätt, man ska följa trafiktempot gör man inte det så spelar det ingen roll om man kör sakta eller snabbt, lika farligt.

Ninotramp har faktiskt helt fel, man ska följa lagen. Du får, enligt lag, köra sakta men inte "överdrivet sakta". Att köra 60 på en 70-väg är tillåtet, att köra 80 på en 70-väg är inte tillåtet.

Förare ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande bil för att hinna bromsa in. Om du håller tillräckligt avstånd till framförvarande fordon är en för låg hastighet inte ett problem och det är inte en trafikfara att köra för långsamt heller, varför lagen säger att det är tillåtet.

Om man menar att det är en trafikfara därför att testosteronstinna idioter inte klarar av att vänta tills ett bra läge för omkörning ges och istället gör farliga omkörningar eller inte håller avståndet är inte föraren som ligger under hastighetsgränsens problem utan det är den otåliga föraren som bryter mot lagen. Om folk höll sig på eller under hastigheterna, höll avståndet, körde nyktra, körde pigga, kör utan att peta på mobiltelefonen och använder blinkers vid svängar så hade vi inte haft särskilt många olyckor på våra vägar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Att köra fort är för övrigt jävligt roligt. Det där med att riskera andra människors liv är moralmumbojumbo. Fast jag är å andra sidan bisarrt egoistisk av mig.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv

Det här var ju helt hysteriskt underhållande.

Vi har alltså en person som närmast sitter och skryter om att han älskar att köra för fort på allmänna vägar, och löpa en stor risk att döda en- eller flera medmänniskor för sitt eget ego- och nöjes skull.

Det får mig att undra, hur j*vla dum får man bli? Att ens skapa en tråd här och tro att du på något sätt skulle få medvind för dina böjelser är rent ut sagt skrattretande.

Är du på riktigt eller?

Trivs du i höga hastigheter, kör på en bana ordnad för sådant...det är det dom (bland annat) är till för.

Det är iskalla människor av din sort som tog två av mina vänners liv för 4 år sedan, jag hoppas du går samma väg till mötes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag har hört det förr.

Du menar alltså att en person som kör defensivt utför en fara för en annan person som kör defensivt?

Jag skulle säga att det är betydligt större chans för olycka med två personer som kör offensivt.

Om du hade kört försiktigt till att börja med så hade personen framför dig inte varit ett problem, alltså är du trafikfaran.

Jag kör inte särskilt fort och jag gör inte idiotiska omkörningar. Brukar ligga på 29 km/h över så ryker inte körkortet. Jag menardet är bättre att köra lagom eller fort. Inte saktare. Kolla bara dessa förbannade lastbilar. O tala inte om de förbaskade husvagnarna som kommer ut snart. De är trafikfarer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag kör inte särskilt fort och jag gör inte idiotiska omkörningar. Brukar ligga på 29 km/h över så ryker inte körkortet. Jag menardet är bättre att köra lagom eller fort. Inte saktare. Kolla bara dessa förbannade lastbilar. O tala inte om de förbaskade husvagnarna som kommer ut snart. De är trafikfarer.

Varför är de som kör för långsamt en trafikfara?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför är de som kör för långsamt en trafikfara?

Det jag tror personen i fråga är ute efter är något i stil med följande (rätta mig om jag har fel);

- Väldigt ofta överträds hastigheten på väg X av trafikanter.

- Detta leder i sin tur till att det på väg X uppstår något av en "marschfart". Hastigheten trycks alltså upp.

- När husvagnsklassen av medborgare bevistar vägarna med sina åbäken kan de inte hålla samma hastighet som marschfarten (om de nu inte vill ge sin avkomma samt hustru 'one hell of a ride').

Differensen mellan sagda marschfart och husvagnsfarten kan då rentav bli farlig i vissa situationer.

Om alla skulle hålla hastigheten från början vore det inte ett problem. Men, det kommer aldrig att hända.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför är de som kör för långsamt en trafikfara?

Därför att du om du kör runt kurvan och råkar träffa på en bil som kör i snigelfart medans du kör i 70 så hinner du inte att bromsa...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Därför att du om du kör runt kurvan och råkar träffa på en bil som kör i snigelfart medans du kör i 70 så hinner du inte att bromsa...

Om du inte hinner bromsa så är inte 70 en lämplig hastighet att köra i.

Permalänk
Avstängd

Jo men sådant här brukar ju lösa sig självt efter en tid....

1. Den som hela tiden utmanar ödet finner sig själv utsmetad på någon bergvägg när det går åt pipsvängen.

2. Dagens böter för fortkörning samt vårdslöshet i trafik brukar avskräcka de flesta

(förhoppningsvist så drabbas enbart föraren och ingen annan människa)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Därför att du om du kör runt kurvan och råkar träffa på en bil som kör i snigelfart medans du kör i 70 så hinner du inte att bromsa...

Det är ju i så fall ditt fel eftersom du tar saker för givet. Är det en kurva med skymd sikt så har ju du ingen aning om vad som befinner sig längre fram på vägen och bör därför anpassa farten. Det funkar inte att bara ta för givet att vägen är fri.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Det är intressant att så fort det startas en tråd om fortkörning så blir alla förutom trådskaparen helt plötsligt helt exemplariska trafikanter som aldrig någonsin överskrider hastighetsgränsen eller bryter mot några andra regler. Det framgår inte (vad jag kan läsa) av det första inlägget hur fort "för fort" är, men om man ser till hur folk kör ute på vägarna så är det väldigt många som inte exakt håller fartbegräsningarna. Sen kan man ju fråga sig hur man har kommit fram till de begräsningar som finns? Jämför man t.ex. två vägar på olika ställen med liknande standard och omgivning så kan den ena mycket väl ha 90 km/h som gräns, och den andra 70 km/h eller 50 km/h. Enligt många av argumenten här så skulle man då vara en livsfarlig idiot som förtjänar att dö på den ena vägen, och en sölputte på den andra, om man höll 80 km/h. Även fast de till de säkerhetsmässiga aspekterna är likvärdiga. De flesta av oss har nog kört en del vägar ute i landet där det inte känns rimligt att köra så fort som hastighetsbegränsningen anger, likaväl som att det på vissa andra vägar har känts infernaliskt långsamt att hålla sig till fartgränsen.

Jag tycker det är viktigt att skilja på extremt beteende och att vid lämpligt valda tillfällen köra lite snabbare än vad skyltarna säger. Det första tar jag kraftigt avstånd från, och det andra tror jag de flesta av oss gör oss skyldiga till då och då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Därför att du om du kör runt kurvan och råkar träffa på en bil som kör i snigelfart medans du kör i 70 så hinner du inte att bromsa...

Om du kör i 70km/h och framförvarande kör 50-60km/h har du gott om tid att bromsa. Har du inte sikt runt en kurva måste du anpassa din hastighet och vara beredd på att eventuellt hinder kan finnas. Det kan vara ett nedblåst träd, ett djur, en stillastående bil som du inte ser. Tänker du på samma sätt vad det gäller traktorer som inte får färdas i över 45km/h? Kör du på en traktor är det traktorns fel om hastighetsgränsen är 70km/h?

Kör du på ett framförvarande fordon är det ditt fel och ingen annans. Du är trafikfaran som kör på ett sätt där du inte har tid att agera om ett hinder dyker upp. Kör du över din eller bilens förmåga spelar det ingen roll om högsta tillåtna hastighet är 30km/h eller 110km/h - du måste anpassa din körning efter förhållandena på vägen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Finns finns inget enkelt svar om att överskrida hastighetsbegränsningar skulle vara fel eller inte. Det handlar helt om situationen och konsekvenserna. Det är osmakligt att köra för fort där det finns fotgängare och cyklister i närheten eller många skarpa svängar. Det är osmakligt att vara så aggressiv och aldrig stanna så att andra måste anpassa sin körning radikalt.

En lågt trafikerad motorväg är det bara kul att se när folk kör snabbt. Sen måste man tänka på att olika bilar har olika bra höghastighets kontroll. En tung E-klass MB kan kännas som en pansarvagn i 120 medan man blir rädd som passagerare vid samma hastighet i en lätt Toyota Yaris. Kanske ingen av dem hinner bromsa om något händer men å andra sidan så händer det så sällan. Det är ungefär som att sluta flyga eftersom det ibland händer att flygplanet störtar.

Liv är för övrigt inte heligt så som många här verkar tro.

OP bör dock passa sig för att köra för fort med MC. Allt för många har fått skador för livet med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Jag tillhör kategorin av den svenska befolkningen som kör FÖR fort, och jag gör de helt medvetet för att jag tycker de är kul, kört MC nu i 5år och bil i 3.
Att glida i högre hastigheter efter vägar är riktigt underbart tycker jag och att känna acceleration. Är dock ganska noga med att de ska vara vägar som inte har några korsningar eller annan form av tunna vägar med mötande trafik.

Till saken.

Jag har fått de förespråkat mer en 1000gånger av olika människor att jag är en idiot och bör sitta i fängelse för att jag sätter mitt eget liv (och andras enligt dem) för fara.

Här är saken som jag har funderat över.

Hur fan kan människor som röker/lever allmänt osunt/knarkat/dricker förespråka att de man gör är dåligt man de kategorierna som jag lade upp inte är speciellt mycket bättre.

Jag gör inget av dem saker jag räkna upp men jag gnäller då fan inte på att folk gör dem, förstår helt ärligt inte hur folk som gör dessa saker kan gnälla på MIG att jag ska skärpa till mig när de sitter själva med och gör helt meninglösa och dumma saker.

Jag är trött på den här skiten, på en gång när detta argument har kommit upp har jag nu mera eller mindre börja sagt åt dem att hålla käften och gett en snabb förklaring på varför dem inte bör uttrycka sig ett enda ord om denna sak då de är helt fel människor att predika om dessa saker.
TV har fått folk att se på fortkörare som nazister och blir lika irriterad varje gång på nyheterna då de kommer upp att de har varit (1) MC olycka på något ställe i Sverige, bara de faktum att de skedde 50st allvarligare bilolyckor och 1-2 av dem var dödliga.

Vad tycker ni?, PS jag riktar min kritik emot dem som gör skit redan och gnäller på andra för att göra skit. För er som inte göra något av de de jag sa, lev livet och sluta vara så jävla tråkiga och sluta gnälla på folk gör dem.

Ha Ha!
Väx upp för fan. Den dagen det sitter en femåring insmetad i kylaren kanske du kommer på andra tankar. Hoppas att du mognar innan.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Vilken gullig tjej!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

alla som säger att pundare, alkisar mm inte skadar någon annan har helt fel, jag är uppvuxen med sådana föräldrar och jag kan säga att jag och mina bröder och släktingar har alla tagit skada på olika sätt...

i vilket fall som helst så även om du TROR att du har full koll när du kör för snabbt så får vi se vad du tycker när du kör ihjäl någons barn, kanske inte lika kul då?

sen kör väll alla 10km/h för snabbt ibland men mkt över det är inte så bra. många ungdommar som köper MC och tror automatiskt att dom är gudar på att köra, tills det händer något. får se vad du tycker när du smäller rejält och får ligga på sjukan ett tag. alla jag känner som resonerat som dig och smällt håller hastigheten mkt bättre efter det iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzir:

Det är ju i så fall ditt fel eftersom du tar saker för givet. Är det en kurva med skymd sikt så har ju du ingen aning om vad som befinner sig längre fram på vägen och bör därför anpassa farten. Det funkar inte att bara ta för givet att vägen är fri.

Skrivet av Valiumballong:

Om du kör i 70km/h och framförvarande kör 50-60km/h har du gott om tid att bromsa. Har du inte sikt runt en kurva måste du anpassa din hastighet och vara beredd på att eventuellt hinder kan finnas. Det kan vara ett nedblåst träd, ett djur, en stillastående bil som du inte ser. Tänker du på samma sätt vad det gäller traktorer som inte får färdas i över 45km/h? Kör du på en traktor är det traktorns fel om hastighetsgränsen är 70km/h?

Kör du på ett framförvarande fordon är det ditt fel och ingen annans. Du är trafikfaran som kör på ett sätt där du inte har tid att agera om ett hinder dyker upp. Kör du över din eller bilens förmåga spelar det ingen roll om högsta tillåtna hastighet är 30km/h eller 110km/h - du måste anpassa din körning efter förhållandena på vägen.

Ja jag håller med men det ändrar inte på saken att det blir en fara oavsett om det är en död djur, traktor eller en nedblåst träd... Jag säger inte emot som sagt, håller med till 100% att man bör anpassa hastighet till situationen men om man vänder lite på saken och kategoriserar sakta körande fordon så som ni gjorde- alltså hinder, så kan man väl säga att desto färre hinder på väggen desto bättre. Så även om det 'är min ansvar att hålla rätt hastighet så är det bra om fler anpassar sin hastighet för att inte utgöra en potentiell fara.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Gick han upp i rök, eller vad hände med han?