Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

... Var inte Windows RT ARM versionen alldeles nyss? Vanliga laptops med ARM låter ungefär som netbook konceptet. Med Windows 8 så skulle det ju bara bli en durfplatta utan touch vilket låter allmänt hemskt.

Det är för övrigt svårt att inte blanda in sirfplattor när man diskuterar ett UI som i första hand designades för surfplattor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo Windows RT är fortfarande ARM-versionen. Jag har väl aldrig påstått något annat?

Jag tror inte att vi kommer se någon Windows RT-maskin utan touch, det vore som du säger en ganska dålig idé.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo Windows RT är fortfarande ARM-versionen. Jag har väl aldrig påstått något annat?

Jag tror inte att vi kommer se någon Windows RT-maskin utan touch, det vore som du säger en ganska dålig idé.

Precis, och jag tror absolut inte att vi kommer att se en enhet med "vanlig laptop" formfaktor med Windows RT, möjligtvis ett antal tablet hybrider men utan desktop så känns det som att en tablet hybrid bara blir överflödigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis, och jag tror absolut inte att vi kommer att se en enhet med "vanlig laptop" formfaktor med Windows RT, möjligtvis ett antal tablet hybrider men utan desktop så känns det som att en tablet hybrid bara blir överflödigt.

http://news.cnet.com/8301-13924_3-57407582-64/a-quad-core-win...
http://www.pcworld.com/article/252955/qualcomms_quadcore_chip...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En fin lista du har gjort såklart, tog en stund skulle jag tro.
Jag snor den och lägger till egna kommentarer.

"1. Snabbt! Mycket snabbare än Windows 7 på att starta, installera m.m."
W7-RC var också reptilsnabbt på både gamla och nya datorer, vid release var situationen lite annorlunda.

"2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymmet till max utan att riskera att förlora data."
MS dammar av en gammal WHS funktion, undras om dom fått den att fungera nu ? och vad den egentligen har att göra på en desktop dator ?

"3. Cut the rope. Det är ett skitkul spel på min Android men ännu bättre i Windows 8! Windows Store är förstås väldigt efterlängtat!"
Ett spel ? verkligen ? ..........

"4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom!"
Det är ju inte webbinstallation det handlar om egentligen, utan möjligheten att ladda ner OS'et på ett media och köra därifrån.

"5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt."
Roaming profiles fast MS har hand om dina känsliga data.
Skulle inte förvåna mig om denna funktion komemr förbjudas på de flesta arbetsplatser.

"6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst."
Ok trevligt för MS som slipper skeppa femtioelva olika versioner till hela världen, men för de allra flesta slutanvändare kommer det inte göra nån som hellst skillnad.

"7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat."
Verkligen MS ? efter alla näsbrännor tidigare om integrerade program så försöker ni igen ?
MSE är iofs ganska bra, men att integrera det är ju väldigt dumt.

"8. Skydrive! Tack för 25GB gratis utrymme att lagra sina dokument/bilder på i molnet som du enkelt kan komma åt från vilken Windows 8-dator som helst."
Återigen, dina personliga data i ett moln som ägs av ett amerikanskt företag som utan att blinka lämnar över informationen till vilken upphovsrättsorganisation som hellst.
Ett skräckscenario såklart men det skulle utan vidare kunna hända.

"9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".
Nu måste vi skilja på W8 för ARM och 64/i386, precis som vi fick skilja på Win NT för alpha, eller för den delen Win NT för ARM.
Men om W8 64/i386 kan leverera bättre batteritid så är det såklart bra.

"10. Aktivitetshanteraren är uppdaterad."
Enligt MS själva så används TM mest för att döda processer.
Och visst, lite extra bling att kolla på medans man gör det kan ju vara kul.

"11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa."
MS har ju alltid legat ljusår efter i just filhantering, så en förbättring kan inte varit så svårt att göra.
Det hela vägs dock upp med filhanteraren i sig som numera kommer i den förhatliga ribbon kostymen, vilket visar hur otroligt lite information som sipprar från slutanvändare tillbaka till MS's utvecklare.

"12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks."
AKA "ominstallation", det är exakt vad det handlar om.
"Refresh" = ominstallation utan formattering och sparardata som redan finns.
"Reset" = ominstallation med formattering som såklart rensar all data.
Skillnaden är att du troligen kan göra det hela utan ett annat bootmedia.

"13. Stöd för att montera VHD och ISO-filer"
Trevligt`, men skickar MS med nåt verktyg för att skapa ISO filer ?

"14. Hyper-V följer med i Windows 8."
Såklart en trevlig funktion för dom som behöver leka i virtuella miljöer.
Men att skicka med det i OS'et istället för att ha det som separar download (som nu) känns lite udda, hur många % av alla windowsinstallationer kör VM's egentligen ? 0.1% ?

"15. ARM-stöd ger möjlighet att köra Windows 8 på strömsnåla enheter liknande iPad."
W8 för ARM må se ut som W8 desktop versionen, men där slutar ju likheterna.
Det är 2 fundamentalt olika OS som inte är kompatibla på nåt sätt.
Alla som jobbat i en miljö där det fanns både Win NT i386 maskiner och Alpha varianten vet vad jag snackar om.

"16. Samma systemkrav men lägre resurskrav än Windows 7!"
Återigen baserat på "Consumer preview", hur det blir i verkligheten får vi se vid release.
Tyvärr så krävs det även ett DX9 grafikkort, vilket diskalificerar dom datorerna som verkligen behöver ett slimmat OS.

"17. Nytt filsystem i Windows 8 Server, ReFS. Det är framför allt bättre på att skydda emot dataförluster i jämförelse med NTFS."
Ett nytt windows server och ett nytt filsystem, ingenting nytt egentligen.
Påverkar ju inte vanliga användare alls.

"18. Använder mindre RAM än Windows 7. Microsoft visar i den här länken hur Windows 8 kan använda mindre än 200MB RAM!"
Samma punkt som #16, system som verkligen har nytta av det kan ändå inte köra W8.
Och 8gb för under 400:-, nuff said.

"19. Native USB 3.0 stöd."
Trevligt såklart, men är det inte självklart att ett nytt OS stöder nyare hårdvara ?
Allt det betyder är ju egentligen "vi skickar med flera drivrutiner".

"20. Stöd för att boota på hårddiskar större än 3TB."
Återigen, ny hårdvara som ett nytt OS såklart bör fungera på.

Vi förväntar oss att ett nytt OS från MS skall vara tekniskt bättre än föregångarna.
Tyvärr så överskuggas alla förbättringar totalt av de uppenbara nackdelarna som MS verkar vara besatta av att trycka in.
Där dom fixar ett par irriterande saker så skapar dom en hel mängd nya.
Och deras besatthet med att låsa upp oss i windows live är nånting som får de flesta att rygga tillbaka.

Ett operativsystem används för att köra andra program, det behöver (och bör) inte vara en "upplevelse" i sig.
Vad vi egentligen vill ha är "Windows 8 Light", ett barskrapat OS utan bling och sämre versioner av redan exixterande program.
Vad vi INTE vill ha är en plattform som till synes är designad för att sälja på oss fler MS produkter.

Man måste inte använda metro, windows store, molnlagring, spel eller något av allt det som du tycks ogilla. Efter fem minuters pillande i inställningar är enda skillnaden i gränssnittet att du måste högerklicka i vänstra hörnet för att få upp startmenyn i stället för att vänsterkicka, och med största sannorlikhet kommer det finnas sätt för att få det att se ut precis som vilket tidigare windows som helst. Om inte microsoft ger oss den funktionen så kommer någon annan göra det. Ärligt talat ser jag inga nackdelar med w8 alls. Alla dina argument handlar ju om att du inte gillar det eller att det inte har förbättrats tillräckligt mycket. Ingenting blir sämre så jag ser ingen anledning till att inte uppgradera.

Ärligt talat, hur stor skillnad var det mellan vista och w7? 7 är resurssnålare och tillverkare slutade att skicka med det nya operativsystemet med datorer som egentligen var allderles för långsamma för att klara det. Ändå så älskar alla w7 och hatar vista. Och vad menar du med vi? Representerar du någon/några och för fram deras åsikter? Byt ut det mot jag i stället för det är du som framför dina åsikter.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snacka om att motsäga sig själv.

Jag förstår att det är jobbigt för er att inte lyckas motbevisa min lista. Då blir ni irriterade.

Jag förstår inte varför ni så gärna vill att Windows 8 ska vara dåligt fast det inte är det? Jag tror att det handlar om pengar, att ni inte vill känna er tvungna att lägga ut pengar på ett operativsystem som ni kanske inte har. Men säg det då istället. "Windows 8 verkar jättebra, men jag har inte råd, jag har bara råd att lägga ut tiotusentals kronor på hårdvara".

Det skulle vara roligt att se någon försöka motbevisa min lista igen nu när den är längre och uppdaterad. Då får vi se om det går lika dåligt som förut. Kravet är att det ska vara vettiga argument. Att exempelvis säga att "inbyggt antivirus är kasst för jag vet hur man installerar antivirus" är ett argument som fullständigt missar poängen med punkten.

Det är något idag som gör att det är inne att hata allt.

W8 kommer vara värdelöst, apple gör fel som samlar på sig pengar, usas regering säljer/köper (till/från vem?) stulen information och körde också själva in två flygplan i world _trade_ center för att kunna starta ett krig som kostar miljardtals dollar om året så att de kan få tag i lite ålja och tjäna pengar, diablo 3 funkade inte vid release och blizzard är värdelösa som inte har tillräckligt bra servrar, blizzard har förstört wow och cataclysm suger, battlefield 3 har för mycket buggar, cod är för olikt battlefield 3, ea säljer/köper också stulen information till/från usas regering, "coola" chassin är för p12or, stilrena chassin är för snobbar, and the list goes on and on....

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Det är något idag som gör att det är inne att hata allt.

W8 kommer vara värdelöst, apple gör fel som samlar på sig pengar, usas regering säljer/köper (till/från vem?) stulen information och körde också själva in två flygplan i world _trade_ center för att kunna starta ett krig som kostar miljardtals dollar om året så att de kan få tag i lite ålja och tjäna pengar, diablo 3 funkade inte vid release och blizzard är värdelösa som inte har tillräckligt bra servrar, blizzard har förstört wow och cataclysm suger, battlefield 3 har för mycket buggar, cod är för olikt battlefield 3, ea säljer/köper också stulen information till/från usas regering, "coola" chassin är för p12or, stilrena chassin är för snobbar, and the list goes on and on....

Klockrent inlägg. Tack för det.

Kanske mest av allt är det inne att hata nästan allt som Microsoft gör. Om de gör ett helt nytt gränssnitt så är det värdelöst, ovant och svårt att förstå sig på. Hade W8 varit mer likt W7 kan du ge dig faaan på att massor hade klagat på att det inte finns någon anledning att byta "för det ser ju likadant ut".

Är det inte konstigt att Microsoft är så otroligt värdelösa, inte kan göra nånting rätt och samtidigt har 90% av marknaden?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Klockrent inlägg. Tack för det.

Kanske mest av allt är det inne att hata nästan allt som Microsoft gör. Om de gör ett helt nytt gränssnitt så är det värdelöst, ovant och svårt att förstå sig på. Hade W8 varit mer likt W7 kan du ge dig faaan på att massor hade klagat på att det inte finns någon anledning att byta "för det ser ju likadant ut".

Är det inte konstigt att Microsoft är så otroligt värdelösa, inte kan göra nånting rätt och samtidigt har 90% av marknaden?

Jag har inte klagat om WinRT inte existerade och Win8 inte skeppades med det helt värdelösa ribbon och metro.
Fortfarande hade majoriteten av alla punkter varit helt meningslösa för min egen del men jag hade inte sett något fel på själva win8, kanske hade jag då uppgraderat eftersom jag ändå får det gratis.
Men så som det är i dagsläget så finns det ingen chans att jag installerar win8.

Jag har ingen tablet och kommer inte skaffa någon tablet, jag har ingen windows telefon och kommer inte heller skaffa någon sådan.
Men sen håller jag med om att aero är skit, men metro är fan inte bättre någonstans.
Det är fan så mycket sämre.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd

Visste ni att Microsoft har använt uttrycket apps sedan 1989?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Du börjar ditt inlägg med "Jag har inte klagat..." sen ser din post ut så här om man väljer ut lite:

Skrivet av Enity:

...helt värdelösa....alla punkter varit helt meningslösa......ingen chans att jag installerar...kommer inte skaffa...är skit... fan inte bättre någonstans...fan så mycket sämre...

Vilken trevlig inställning du verkar ha. Du stämmer precis in på en sån person som inte gör något annat än att klaga.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Klockrent inlägg. Tack för det.

Kanske mest av allt är det inne att hata nästan allt som Microsoft gör. Om de gör ett helt nytt gränssnitt så är det värdelöst, ovant och svårt att förstå sig på. Hade W8 varit mer likt W7 kan du ge dig faaan på att massor hade klagat på att det inte finns någon anledning att byta "för det ser ju likadant ut".

Är det inte konstigt att Microsoft är så otroligt värdelösa, inte kan göra nånting rätt och samtidigt har 90% av marknaden?

Saken är den att Microsoft låst inne kunderna till sitt operativsystem. Vill du spela måste du ha Windows. Vill du använda avancerade program som Adobe har tex är det Windows som gäller osv. Visst finns Apple men deras datorer kostar också ganska mycket. Även om majoriteten inte gillar Windows 8 finns där inget val. Det kommer pressa ut i kanalerna ändå vare sig man vill ha det eller ej. Vill man köpa en bärbar dator måste man i nästan alla fall betala för Windows licensen även om man bara tänker använda Linux. Det tvingas på en. I vissa fall kan man genomgå en relativt lång process för att häva Windows licensen men det är mycket krånglande med det. Så kom inte och säg att Microsoft gör saker rätt och har 90% av marknaden för att de gör bra produkter. Det stämmer inte. Hade där kommit en konkurrent som kunde göra allt Windows kan utan inlåsningen hade nog Windows tappat marknadsandelar rätt fort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Saken är den att Microsoft låst inne kunderna till sitt operativsystem. Vill du spela måste du ha Windows. Vill du använda avancerade program som Adobe har tex är det Windows som gäller osv. Visst finns Apple men deras datorer kostar också ganska mycket. Även om majoriteten inte gillar Windows 8 finns där inget val. Det kommer pressa ut i kanalerna ändå vare sig man vill ha det eller ej. Vill man köpa en bärbar dator måste man i nästan alla fall betala för Windows licensen även om man bara tänker använda Linux. Det tvingas på en. I vissa fall kan man genomgå en relativt lång process för att häva Windows licensen men det är mycket krånglande med det. Så kom inte och säg att Microsoft gör saker rätt och har 90% av marknaden för att de gör bra produkter. Det stämmer inte. Hade där kommit en konkurrent som kunde göra allt Windows kan utan inlåsningen hade nog Windows tappat marknadsandelar rätt fort.

Jaha så alla är tvingade att använda Windows? Förklara då varför Windows inte har 100% av marknaden tack.

Självklart har inte Microsoft 90% om Windows är värdelöst.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Visste ni att Microsoft har använt uttrycket apps sedan 1989?

och apple har använt det sedan 1985...
http://www.osnews.com/story/24882/The_History_of_App_and_the_...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jaha så alla är tvingade att använda Windows? Förklara då varför Windows inte har 100% av marknaden tack.

Självklart har inte Microsoft 90% om Windows är värdelöst.

För att Apple har resterande andelar. Annars hade Windows haft nästan 100%. Nej det behöver inte vara värdelöst det räcker med att låsa in konsumenterna till ens plattform.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

För att Apple har resterande andelar. Annars hade Windows haft nästan 100%. Nej det behöver inte vara värdelöst det räcker med att låsa in konsumenterna till ens plattform.

Jaha så det stämmer inte att man är tvingad/låst att använda Windows? Eller är det bara 90% som är låsta till Windows och resten är fria att använda vad dom vill? I så fall får du gärna förklara denna skillnad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jaha så det stämmer inte att man är tvingad/låst att använda Windows? Eller är det bara 90% som är låsta till Windows och resten är fria att använda vad dom vill? I så fall får du gärna förklara denna skillnad.

På grund av okunnighet:) Samma som varför 90% körde med IE och nu nere på 30% ca. För folk har insett att det finns bättre/lika bra läsare med tillägg för att slipa reklam och/eller virus.

Sen måste/kan myndigheter bara köra win och då är det ju naturligt att dom gör det på sin köpta siba dator med. För vet dom ens hur man installerar om OS:et?

Eller hur man tankar linux och kör på det i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jaha så det stämmer inte att man är tvingad/låst att använda Windows? Eller är det bara 90% som är låsta till Windows och resten är fria att använda vad dom vill? I så fall får du gärna förklara denna skillnad.

Vad är det du inte förstår? Eller du vill inte förstå? Majoriteten av alla OEM datorer som säljs kommer med Windows. Resterande säljer Apple. Vill du använda Linux får man som sagt ofta betala för Windows licensen som följer med datorn. Vissa OEM tillverkare går med på att ta tillbaka Windows licensen men det är inte ofta det händer.

Så ja inte konstigt att man kan hålla fast i ett monopol då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad är det du inte förstår? Eller du vill inte förstå? Majoriteten av alla OEM datorer som säljs kommer med Windows. Resterande säljer Apple. Vill du använda Linux får man som sagt ofta betala för Windows licensen som följer med datorn. Vissa OEM tillverkare går med på att ta tillbaka Windows licensen men det är inte ofta det händer.

Så ja inte konstigt att man kan hålla fast i ett monopol då.

Det jag inte förstår är att du säger att alla är låsta till Windows. Men alla använder inte Windows. Alltså stämmer inte påståendet att alla är låsta till Windows.

Därmed är det otroligt bra gjort av Microsoft att ha en marknadsandel på 90% vilket jag påstår är för att de gjort en bättre produkt (Windows) än konkurrenterna , inte för att de är låsta till Windows vilket vi har konstaterat att ingen är.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det jag inte förstår är att du säger att alla är låsta till Windows. Men alla använder inte Windows. Alltså stämmer inte påståendet att alla är låsta till Windows.

Därmed är det otroligt bra gjort av Microsoft att ha en marknadsandel på 90% vilket jag påstår är för att de gjort en bättre produkt (Windows) än konkurrenterna , inte för att de är låsta till Windows vilket vi har konstaterat att ingen är.

Om vi nu inte är låsta vill jag att du hänvisar mig till var jag kan köpa en bärbar dator utan Windows till vettigt pris. Det ska vara en HP eller en Asus. Återkom gärna med länkar till dessa datorer du tror finns så kan vi säga att Windows inte låser in konsumenter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag inte förstår är att du säger att alla är låsta till Windows. Men alla använder inte Windows. Alltså stämmer inte påståendet att alla är låsta till Windows.

Därmed är det otroligt bra gjort av Microsoft att ha en marknadsandel på 90% vilket jag påstår är för att de gjort en bättre produkt (Windows) än konkurrenterna , inte för att de är låsta till Windows vilket vi har konstaterat att ingen är.

Jag vet att det är svårt för dig att förstå, men alla människor orkar inte engagera sig tillräckligt mycket för att leta efter alternativa operativsystem. Du kanske inte heller har så stor koll på datormarknaden men Apple säljer bara sina egna datorer med OS X och de är mycket dyrare än alternativen. Det är också en stor brist på datorer i alla klasser som säljs med Linux.

Sedan så har ju Microsoft ett väldigt välutvecklat ekosystem med Windows Server och alla dess tillhörande tekniker som håller företagsvärlden i ett järngrepp just för att det inte finns någon konkurrent som erbjuder en tillräckligt bra och stabil lösning. Att de introducerar Metro på Windows Server kommer vara ett enormt irritationsmoment för alla systemadministratörer så kommer det ta längre tid att migrera och sätta upp en helt annan miljö.

När vi dessutom kollar på Windows Server så är Server Manager programmet i WS2012 oerhört intressant i Windows 8 och Metro diskussionen. Uppenbarligen så fick den personen som designade det programmet inte kravet att det ska fungera bäst på surfplattor så det har blivit ett exempel på hur hela Metro upplevelsen borde vara på desktop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Om vi nu inte är låsta vill jag att du hänvisar mig till var jag kan köpa en bärbar dator utan Windows till vettigt pris. Det ska vara en HP eller en Asus. Återkom gärna med länkar till dessa datorer du tror finns så kan vi säga att Windows inte låser in konsumenter.

Jag ordnar det om du säger åt mig var jag köper en Appledator med Windows förinstallerat på. Det är ungefär lika relevant i det här sammanhanget. Så länge man kan välja något annat än Windows är man inte låst till Windows.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag vet att det är svårt för dig att förstå, men alla människor orkar inte engagera sig tillräckligt mycket för att leta efter alternativa operativsystem. Du kanske inte heller har så stor koll på datormarknaden men Apple säljer bara sina egna datorer med OS X och de är mycket dyrare än alternativen. Det är också en stor brist på datorer i alla klasser som säljs med Linux.

Sedan så har ju Microsoft ett väldigt välutvecklat ekosystem med Windows Server och alla dess tillhörande tekniker som håller företagsvärlden i ett järngrepp just för att det inte finns någon konkurrent som erbjuder en tillräckligt bra och stabil lösning. Att de introducerar Metro på Windows Server kommer vara ett enormt irritationsmoment för alla systemadministratörer så kommer det ta längre tid att migrera och sätta upp en helt annan miljö.

När vi dessutom kollar på Windows Server så är Server Manager programmet i WS2012 oerhört intressant i Windows 8 och Metro diskussionen. Uppenbarligen så fick den personen som designade det programmet inte kravet att det ska fungera bäst på surfplattor så det har blivit ett exempel på hur hela Metro upplevelsen borde vara på desktop.

Jag skulle vilja påstå att ingen behöver leta länge för att hitta alternativa OS, exempelvis så finns Apple överallt nuförtiden.

Jag håller med om att Metro i Server 2012 är mycket intressant och ett klart bevis på att Microsoft tror att Metro passar överallt. Jag tror möjligtvis att en del kommer irritera sig på att det är annorlunda en stund i början men sen inse att det är jävligt praktiskt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag ordnar det om du säger åt mig var jag köper en Appledator med Windows förinstallerat på. Det är ungefär lika relevant i det här sammanhanget. Så länge man kan välja något annat än Windows är man inte låst till Windows.

Du gör verkligen allt för att undvika att svara på frågan. Att Apple håller sig till OSX är inte konstigt. Men med tanke på att majoriteten av alla datorer säljs med Windows borde där finnas ett alternativ för dom som inte vill ha Windows på sin nyköpta dator.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Du gör verkligen allt för att undvika att svara på frågan. Att Apple håller sig till OSX är inte konstigt. Men med tanke på att majoriteten av alla datorer säljs med Windows borde där finnas ett alternativ för dom som inte vill ha Windows på sin nyköpta dator.

Ja jag svarar inte på frågan eftersom att jag precis berättade varför det inte är relevant. Att majoriteten av alla datorer säljs med Windows gör det inte särskilt svårt att välja något annat om man vill det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja jag svarar inte på frågan eftersom att jag precis berättade varför det inte är relevant. Att majoriteten av alla datorer säljs med Windows gör det inte särskilt svårt att välja något annat om man vill det.

Det är det som är problemet. Varför måste jag betala för något som jag inte vill ha? Jo för att Microsoft låst in OEM tillverkarna till sitt och således blir även kunden inlåst till Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är det som är problemet. Varför måste jag betala för något som jag inte vill ha? Jo för att Microsoft låst in OEM tillverkarna till sitt och således blir även kunden inlåst till Windows.

Nej det är inte det som är problemet och inte det som vi diskuterar här. Du måste inte alls betala för något som du inte vill ha.

Kanske har det svävat ut lite för mycket off-topic nu. Ska vi försöka hålla oss till Windows 8?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej det är inte det som är problemet och inte det som vi diskuterar här. Du måste inte alls betala för något som du inte vill ha.

Kanske har det svävat ut lite för mycket off-topic nu. Ska vi försöka hålla oss till Windows 8?

Så nu vill du inte diskutera längre när du inte har något motargument? Vadå inte alls betala för något jag inte vill ha. Det är så det är. Vi kan hålla oss till Windows 8 nu jag känner att jag fått fram mina åsikter utan ett rakt svar från dig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det är inte det som är problemet och inte det som vi diskuterar här. Du måste inte alls betala för något som du inte vill ha.

Kanske har det svävat ut lite för mycket off-topic nu. Ska vi försöka hålla oss till Windows 8?

Vad är problemet då? Att win är överlägset OS x? Eller är det för alla svenson datorer är köpta på siba och/eller dom flesta spel gjorts för windows?

Citerar vad som skrivits högre upp:

Skrivet av Citat:

På grund av okunnighet:) Samma som varför 90% körde med IE och nu nere på 30% ca. För folk har insett att det finns bättre/lika bra läsare med tillägg för att slipa reklam och/eller virus.

Sen måste/kan myndigheter bara köra win och då är det ju naturligt att dom gör det på sin köpta siba dator med. För vet dom ens hur man installerar om OS:et?

Eller hur man tankar linux och kör på det i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle vilja påstå att ingen behöver leta länge för att hitta alternativa OS, exempelvis så finns Apple överallt nuförtiden.

Jag håller med om att Metro i Server 2012 är mycket intressant och ett klart bevis på att Microsoft tror att Metro passar överallt. Jag tror möjligtvis att en del kommer irritera sig på att det är annorlunda en stund i början men sen inse att det är jävligt praktiskt.

Hur är det med läsförståelsen egentligen?

Jag noterade Apple, och problemet med deras pris i mitt inlägg. Apples laptops börjar på ca 10 000:- och de flesta vanliga användare är inte beredda att betala det priset eller ser inte nyttan med att betala så mycket mer.

Du tolkar dessutom Metro i Windows Server väldigt konstigt. Det jag sa var positivt med Metro i WS2012 är Server Manager programmet som är ett vanligt desktop program som följer Metro designspråket. Till skillnad från resten av Metro så känns det inte som en påtvingad port från ett tablet interface till stationära utan som något som känns som att det designades med Mus och tangentbord som tilltänkt användningsmetod. Nu är ju det tyvärr ett undantag då resten av Metro är kvar i precis samma skepnad som på desktop.

Kan ju dessutom meddela att Microsoft pushar att man ska köra en Core installation (inget GUI öht) om man inte behöver bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur är det med läsförståelsen egentligen?

Jag noterade Apple, och problemet med deras pris i mitt inlägg. Apples laptops börjar på ca 10 000:- och de flesta vanliga användare är inte beredda att betala det priset eller ser inte nyttan med att betala så mycket mer.

Du tolkar dessutom Metro i Windows Server väldigt konstigt. Det jag sa var positivt med Metro i WS2012 är Server Manager programmet som är ett vanligt desktop program som följer Metro designspråket. Till skillnad från resten av Metro så känns det inte som en påtvingad port från ett tablet interface till stationära utan som något som känns som att det designades med Mus och tangentbord som tilltänkt användningsmetod. Nu är ju det tyvärr ett undantag då resten av Metro är kvar i precis samma skepnad som på desktop.

Kan ju dessutom meddela att Microsoft pushar att man ska köra en Core installation (inget GUI öht) om man inte behöver bakåtkompatibilitet.

Jag trodde att du pratade om metro-startskärmen som även finns i Windows Server 2012, sorry.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det närma sig Windows 8 Release Preview! Ryktet säger att det släpps på fredag. Vad hoppas ni för förbättringar? Själv ser jag fram emot detta m.m.:

http://techland.time.com/2012/05/25/8-ways-microsoft-will-twe...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu börjar det närma sig Windows 8 Release Preview! Ryktet säger att det släpps på fredag. Vad hoppas ni för förbättringar? Själv ser jag fram emot detta m.m.:

http://techland.time.com/2012/05/25/8-ways-microsoft-will-twe...

Ska bli spännande att räta ut frågetecknen och få prova systemet så när som på i sitt rätta jag. Är det enda som sedan förbättras till release buggar? alltså inga funktioner?